🚸🏫 Djetetu s RJP-om potrebna je terapija, koju pruža logoped. Uz njega, važnu ulogu imaju profesori i učitelji, koji djecu podučavaju.
RJP otežava djetetovo učenje, osobito onda kada on nije prepoznat, a podrška okoline izostane. 1/3
Dijete može smatrati da je "glupo" jer mu školski zadaci predstavljaju izazov koji ne uspijeva premostiti i zbog toga razviti nisko samopouzdanje.👩🏫Učitelj i profesor koji je upoznat s RJP-om i pokazuje razumijevanje za djetetove obrazovne potrebe ključan je za njegov napredak.👨🏫
Dragi pratitelji, hvala vam na sudjelovanju na predavanju putem Zoom-a. Žao nam je što se nisu svi uspjeli priključiti. Predavanje smo snimali te će snimke i prezentacije izv. prof. dr. sc. Jelene Kuvač Kraljević i Nike Vukelić uskoro biti dostupne svima.
Također, hvala vam na dijeljenju naših objava. Danas ste bili posebice aktivni, čime direktno pomažete u podizanju svjesnosti o RJP-u, jer informacije tako činite dostupne velikom broju ljudi.
Vaša nam podrška puno znači i motivira nas da nastavimo graditi ovu kampanju, a sve s ciljem da RJP i osobe koje on pogađa budu što vidljiviji.
U jednoj od prijašnjih objava spomenuli smo niži socioekonomski status (SES) kao čimbenik rizika za prisutnost RJP-a. Pritom treba imati na umu da sama činjenica što je netko nižeg SES-a ne znači da će osoba ili netko u njezinoj obitelji imati RJP.
Na prisutnost RJP-a utječe genetika, a osobe s RJP-om nerijetko, zbog izostanka podrške ili nesustavnosti iste, rade na niže plaćenim poslovima i tako ulaze u kategoriju nižeg SES-a.
Naravno, slijed događaja nije uvijek takav.
Ono što taj slijed može promijeniti je podrška okoline i prepoznatost RJP-a u sustavu, ponajprije u zdravstvu i socijalnoj skrbi.
Prisutnost odnosno izostanak podrške okoline i sustava može obilježiti život pojedinca. Zato podižimo svjesnost o RJP-u 💛💜
Djeca s RJP-om odrastaju i postaju adolescenti i kasnije odrasli ljudi. Osobama s RJP-om potrebna je kontinuirana, dugotrajna podrška jer se njihove teškoće manifestiraju na različit način u pojedinim životnim razdobljima.
❗U adolescenata s RJP-om osobito su izražene emocionalne teškoće. Prema istraživanju Conti-Ramsden i Botting iz 2008. kod tinejdžera s RJP-om 2,5 puta je veća vjerojatnost nego kod njihovih vršnjaka urednog razvoja da će izvijestiti o simptomima depresije. To nije zanemarivo.
Ovom kampanjom nastojimo podignuti svjesnost kod šire javnosti. Osoba s RJP-om će kroz svoj životni vijek dolaziti u kontakt s velikim brojem ljudi u raznim situacijama, a ukoliko naiđe na razumijevanje okoline u kojoj se u danom trenutku nalazi, utoliko će joj biti lakše. 💜💛
RJP je, kao i kod dječaka, prisutan i kod djevojčica.
U prethodnoj objavi naveli smo kako je RJP tri puta češći kod dječaka nego kod djevojčica, što je podatak dobiven iz kliničke prakse. S druge strane, epidemiološka istraživanja, među kojima je i ranije spomenuto
istraživanje SCALES, ne pokazuju statistički značajnu razliku u učestalosti RJP-a među spolovima (npr. u istraživanju SCALES naveden je podatak muški:ženski 1.22:1). Potrebna su dodatna istraživanja kako bi se utvrdio razlog nesrazmjera u ovim podacima.
Prema epidemiološkom istraživanju SCALES u UK-u prosječno 2 djece u svakom razredu ima RJP (poveznica na članak: doi.org/10.1111/jcpp.1…). Postoje određeni čimbenici rizika za prisutnost RJP-a kod pojedinca:
📌 muški spol - RJP je tri puta češći kod dječaka nego kod djevojčica
📌 dječaci kod kojih je prisutno kašnjenje u jezično-govornom razvoju (late talkers)
📌 pozitivna obiteljska anamneza - RJP je tri puta češći kod osoba u čijoj su obitelji prisutne jezične teškoće ili teškoće čitanja i pisanja
📌 teškoće s obradom informacija općenito i teškoće s fonološkim radnim pamćenjem (obradom govornih jedinica - glasova)
📌 niži socioekonomski status (SES)
📌 niža razina obrazovanja roditelja djeteta
Bitno je naglasiti da RJP nije posljedica posljednja dva čimbenika rizika jer
Danas se obilježava Svjetski dan mentalnog zdravlja. Ovogodišnja tema obilježavanja je povećano ulaganje u mentalno zdravlje.
Zašto trebamo u njega ulagati i zašto trebamo djelovati sada? Više o tome pročitajte u članku na engleskom jeziku na ovoj poveznici:
thelancet.com/journals/lance…
Osobe s RJP-om pod rizikom su za narušeno mentalno zdravlje. Njihove se jezične teškoće itekako odražavaju u socioemocionalnom funkcioniranju. Bitno je da o tome razgovaramo.
Idući petak, 16.10.2020., obilježavamo
Međunarodni dan svjesnosti o razvojnom jezičnom poremećaju, u sklopu kojeg izv. prof. dr. sc. Jelena Kuvač Kraljević virtualno drži predavanje s temom „Psihoemocionalne i socijalne
posljedice razvojnog jezičnog poremećaja u adolescentnoj i odrasloj dobi“. Ovdje je poveznica