1. KETJU: Nyt tulee painavaa asiaa kaikille Euroopan unionin alueella tekoälyä kehittäville, käyttööottaville ja käyttäville tahoille. Seuraavassa yhteenveto suosituksista komissiolle tekoälyä, robotiikkaa ja ko. teknologiaa koskevien eettisten näkökohtien kehyksestä.
2. Itse mietintö on siis esitetty 8.10.2020 ja se on kokonaisuudessaan luettavissa täällä: europarl.europa.eu/doceo/document…
3. Ehdotuksen sisältö on kokonaisuudessaan 136 sivua ja varsin perusteellinen esitys. Ehdotus koostuu seuraavista osista: asetus, unionin toimielinten koordinointitehtävä, noudattamista koskeva eurooppalainen sertifiointi,
komission tukitehtävä, ...
4. ... kansallisen valvontaviranomaisen tehtävä, asiantuntijoiden osallistuminen, ja korkean riskin alueita määrittävä riskiluettelo.
5. Sääntelykehys on koko unionin laajuinen ja sitä olisi sovellettava samantasoisesti kaikkialla unionissa, jotta teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet voidaan hyödyntää tehokkaasti, riskeihin voidaan puuttua johdonmukaisesti ja välttää sääntelyn hajanaisuutta.
6. Soveltamisala: Asetusta sovelletaan unionissa kehitettyyn, käyttöön otettuun tai käytettyyn tekoälyyn, robotiikkaan ja niihin liittyvään teknologiaan, myös tällaisten teknologioiden käyttämiin tai tuottamiin ohjelmistoihin, algoritmeihin ja dataan.
7. Tekoäly = ohjelmistopohjainen tai laitteisiin upotettu järjestelmä, joka pyrkii älykästä käyttäytymistä ilmentäen saavuttamaan asetettuja tavoitteita mm. keräämällä, käsittelemällä, analysoimalla ja tulkitsemalla tietoa ympäristöstään & toimimalla tietyssä määrin autonomisesti
8. Viitattaessa 'kehittäjiin, käyttöönottajiin tai käyttäjiin' viitataan joko luonnollisiin henkilöihin tai oikeushenkilöihin, jotka toimivat ko. roolissa suhteessa mainittuihin teknologioihin.
9. Kaiken ko. teknologian on noudatettava unionin oikeutta sekä kunnioitettava kaikilta osin ihmisarvoa, yksilön autonomiaa ja ihmisten turvallisuutta ja muita perusoikeuskirjassa vahvistettuja perusoikeuksia riippumatta sovelluksen riskitasosta.
10. Tämän jälkeen keskitytään (luku II) suuririskisiin teknologioihin liittyviin velvoitteisiin.
11. Suuririskisiä teknologioita ovat sellaiset, joiden kehittämiseen, käyttöönottoon ja käyttöön liittyy merkittävä riski vahingon tai haitan aiheuttam. yksit. ihmisille tai yhteiskunnalle, jolloin rikotaan unionin oikeudessa vahvistettuja perusoikeuksia ja turvallisuussääntöjä.
12. Esityksen liitteenä on nimetty suuririskisiä aloja ja käyttötarkoituksia koskeva 'tyhjentävä ja kumulatiivinen luettelo'. Ko lista näyttää seuraavalta:
13. Suuririskiset alat:
14. Suuririskiset käyttötarkoitukset:
15. Suuririskisten teknologioiden olisi noudatettava turvallisuuden, läpinäkyvyyden, vastuuvelvollisuuden, puolueettomuuden tai syrjimättömyyden, yhteiskuntavastuun ja sukupuolten tasa-arvon, hyvitysoikeuden, ympäristökestävyyden, yksityisyyden ja hyvän hallinnon periaatteita.
16. Suuririskistä tekoälyä ja niihin liittyvää teknologiaa on kehitettävä, ne on otettava käyttöön ja niitä on käytettävä tavalla, jolla varmistetaan, että ne eivät riko tässä asetuksessa vahvistettuja eettisiä periaatteita.
17. Tämän varmistamiseksi suuririskisestä tekoälystä, robotiikasta ja niihin liittyvästä teknologiasta on tehtävä ko. velvoitteiden noudattamista koskeva vaatimuksenmukaisuuden arviointi ja sitä on myöhemmin seurattava.
18. Tämä vaatimuksenmukaisuuden arviointi on esitetty uuden määritettävän kansallisen valvontaviranomaisen toteutettavaksi ja seurattavaksi (komission ja/tai muiden mahdollisesti nimettävien unionin toimielinten koordinoimina.)
19. Suuririskisen teknologian myönteisestä vaatimustenmukaisuuden arviosta on kansallisen valvontaviranomaisen toimesta annettava eettisten periaatteiden noudattamista koskeva eurooppalainen todistus.
20. Suuririskisiä teknologioita koskevat vaatimukset on kuvattu esityksessä melko kattavasti, ja niihin täytyy palata myöhemmin erikseen tarkemmin. Ko. vaatimuksia kuvaa kuitenkin seuraava luonnehdinta: "on kehitettävä, käyttöönotettava ja käytettävä avoimella ja...
21. ...ja jäljitettävissä olevalla tavalla siten, että niiden osatekijät, prosessit ja vaiheet dokumentoidaan tiukimpien mahdollisten sovellettavien vaatimusten ja (...) valvontaviranomaisen on mahdollista arvioida, onko teknologia asetuksessa asetettujen velvoitteiden mukaista"
22. Lisäksi teknologian on noudatettava kansallisen valvontaviranomaisen vahvistamia hallintostandardeja, joihin liitetään ei-sitovat täytäntöönpano-ohjeet kehittäjille, käyttöönottajille ja käyttäjille menetelmistä asetuksen noudattamiseksi.
23. Mielenkiintoinen yksityiskohta: yritysten ja organisaatioiden, jotka kehittävät tai ottavat käyttöön ko. teknologiaa, olisi perustettava ilmoituskanavia (whistleblowing), ja rikkomuksista ilmoittavia henkilöitä olisi suojeltava vastatoimilta.
24. Esitetään myös uudelleentarkastelumekanismia, jonka mukaisesti komissio antaa tämän asetuksen soveltamista koskevan kertomuksen lisäksi säännöllisesti kertomuksen asetuksen soveltamisalan mahdollisesta muuttamisesta.
25. Lopuksi kuvataan kullekin jäsenvaltiolle nimettävän riippumattoman valvonnasta vastaavan viranomaisen, sekä unionin koordinoinnista vastaavien toimielinten, tehtäväkenttää.
26. Toivottavasti ketjusta sai jonkinlaisen ylätason kokonaiskuvan esityksen keskeisestä sisällöstä. Kyse on melkoisen kattavasta paketista ja palaan varmastikin moniin käsittelemättä jääneisiin näkökohtiin myöhemmin. Lähdetään nyt tällä kuitenkin liikkeelle🙂
27. Päätän raporttini, kiitos ja hyvää yötä Espoosta! 👋

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Meeri Haataja

Meeri Haataja Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @meerihaataja

27 Oct
Nyt on varmaan paikallaan ihan kaikkien tarkistaa oma vaikutusarvioinnin tilanne. - ”Kaikkien terveystietoja laajamittaisesti käsittelevien rekisterinpitäjien on tehtävä tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi.” #vastaamo 1/X
Vaikutusarviointivaatimus ei koske pelkästään terveystietoja käsitteleviä. Tietosuoja.fi ohjeistaa asiasta mm. ”vaikutustenarviointi on tehtävä silloin, kun suunniteltu käsittely todennäköisesti aiheuttaa korkean riskin ihmisten oikeuksille ja vapauksille.” 2/X
”Vaikutustenarviointi on tehtävä erityisesti silloin, kun henkilötietojen käsittelyssä käytetään uutta teknologiaa, käsitellään laajamittaisesti rikostuomioita, rikkomuksia tai erityisiä henkilötietoryhmiä, kuten terveystietoja, etnistä alkuperää,...” 3/X
Read 15 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!