Mathias Profile picture
11 Nov, 16 tweets, 3 min read
Bekännelse. Under skolår 4 och 5 (främst) är det inte mycket fokus i min undervisning på resonemang och analys. I call bullshit. Jag har fullt upp med att leverera en faktabaserad undervisning som eleverna får till sig. #skola #lärare
Inom matematiken är det mängdträning, färdighetsträningen, repetionerna, lugn och tydlig progression som gäller. Extremt få grupp/par arbete . I det kontinuerliga arbetet med matematikboken kan man ibland samtala med sin bänkgranne såklart. I övrigt behöver varje elev
ta ansvaret och driva sin kunskapsutveckling själv. Jag står för stöttning och genomgångar. Det är en viktig ingång för mig. Jag lär faktiskt inte eleverna att räkna - men ger dem möjlighet att så göra.
I NO-ämnens har jag en massa stoff som behöver gås igenom. Allt ifrån atomlära till alla kretslopp som finns på vår jord. Finns ingen tid/möjlighet fokusera på resonemang i någon som helst omfattning.
De exempel på lärare jag sett som trycker på resonemang och analys tappar tyvärr faktabasen. Jag menar det är direkt olämpligt. Eleverna får en svag kunskapsbas som kommer straffa dem sedan. Resonera om fotosyntesen! Vad var det nu igen? Något om olika faser va?
I årskurs 6 när fokus skiftar delvis mot hårdare bedömning kan man testa lite analys, lite resonemang. Men jag vänder mig mot att man lyfter detta så - en tio,elva,tolvåring borde ha fullt upp med att plugga fakta/bli säker på matematiska metoder.
Jag sätter en heder i att släppa ifrån mig elever som är på banan. Skickar sällan ifrån mig experter men stabila elever som är ett bra råmaterial för högstadiet att ta över och fortsätta arbetet med.
Helt ärligt tror jag mellanstadielärare överlag behöver sänka ambitionen lite. Det har varit en trend att vi ska lära eleverna saker de varken kan (än) eller ens har nytta av om de inte har (befästa) kunskaper kring.
Hur blev det såhär? Som ny lärare stötte jag på Göran Svanells och hans big 5. Det blev en märklig resa för mig. Köpte hela paketet så att säga - det var ju en modern syn på undervisning. Rätt fort insåg jag att att det var skitsnack. Gick inte ens att närma sig de ”fem”
utan att man förstod det mest var ord. Under kommande fem-sex år i min karriär har jag gjort en stillsam, reflekterande och genomtänkt pedagogisk vandring som landat i:
1. Faktabaserad, varierande basundervisning.
2. Undervisning ”enbart” år 4-5
3. En del bedömning år 6 men fortfarande faktabaserat/färdighetsträning.
4. Enstaka elever har egna lösningar. Annars är all min undervisning byggd för helklass.
5. Poängprov.
*Svanelid såklart. Vad hände med honom förresten? Lever rörelsen än? Jag var på en föreläsning en gång på Nya varvets skola i Göteborg. Det var nästan sektkänsla. På allvar. De fem djuren hade svaren på hur skola och undervisning fungerande. Lärare var starstruck!
6. En trygghet i att min roll är att erbjuda en bred bas. Jag kan/hinner inte läsa in hela världen i ett arbetsområde.
Decimaltal ✔️
Fotosyntes ✔️
Osv osv
Jag känner till (flera) nya lärare som är stressade, utmattade, oroliga och ledsna för de förstår inte vad de ska undervisa om och hur. Vad säger det om våra kunskapskrav och om läroplanen?
Men man vinner lärarpris, ofta respekt från rektor och får annan credd genom att gärna i färgglada matriser läsa in världens (?) mest högtravande kunskapskrav i varenda litet arbetsområde. Har aldrig förstått det där. Kommer aldrig.
Vill understryka jag inte är manisk i mitt motstånd. Jag har testat det mesta och landat i mina slutsatser. Men en spade är en spade. Riv och börja om bygget. Vi har gått vilse som kollektiv.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Mathias

Mathias Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @Mathiasis

9 Nov
Med all respekt för att jag knappast kan veta. Men kortet ”jag får motstånd = näthat” ogillar jag skarpt. Påstår inte att man ska stå ut med allt, rena övergrepp är såklart förkastligt. Men en hård jargong mot förtroendevalda eller andra människor i maktpositioner ska finnas.
Notera att hot osv givetvis är en annan sak. Men det är för lätt att slippa ta ansvar och istället gråta. Någon enstaka idiots agerande ursäktar inte dina usla politiska beslut tex. Jag älskar sociala medier - politiker och andra makthavare må komma undan ändå men de tvingas
möta folket åtminstone. De behöver förhålla sig. Bra för demokratin tror jag. För övrigt börjar jag bli sugen på politiskt engagemang. Har så himla svårt för konceptet partipolitik bara. Svårt köpa ett partis hela politik.
Read 4 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!