Poikalapsen koululääkärintarkastuksessa osa lääkäreistä kajoaa intiimialueelle varoittamatta ja selittämättä tilannetta lapselle. Tilanne on monin tavoin ongelmallinen ja toisaalta hyvä esimerkki, miksi esim. lääketiede tarvitsee myös mm. kokemusta tutkivia ihmistieteitä. ...
Moni on käynyt lapsensa kanssa keskustelua seksuaaliturvallisuudesta ja alueista, jonne kukaan ei saa kajota ilman lapsen antamaa lupaa. Lääkärille tilanne voi näyttäytyä toiselta; On keho ja se tutkitaan.
Tällaisia varten on jo 1970-luvulla kehitetty humanistinen lääketiede...
..., joka myöhemmin laajennettu kattamaan myös muita terveystieteitä nimellä Health humanities.
Ihmistieteet voivat tarjota arvokasta, luotettavaa ja vahvasti lähteisiin perustuvaa tietoa esimerkiksi siitä, miten poikalapset tällaiset tilanteet kokevat, miten...
... ympäröivä kulttuuri heitä tällaiseen valmistaa ja vaikkapa miten kulttuuri sallii poikalasten kieltäytymisen tai tunteiden näyttämisen tällaisessa tilanteessa - - tai sen jälkeen. Minkälainen muisto tuollaisesta jää ja miten se ehkä vaikuttaa kasvavan lapsen kuvaan...
... omasta kehostaan ja oikeudesta päättää ketä siihen saa kajota ja ketä ei. Kaikkea tätä tietoa voitaisiin käyttää esimerkiksi tulevien lääkärien ja sairaanhoitajien koulutuksessa lääketieteellisen tiedon rinnalla.
Tieteet täydentävät toisiaan.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Turhautumisen seurauksena olen saanut uusia seuraajia, hei vain teille! Normaalisti en kiroile, enkä aiemmin ole kauheasti edes osallistunut keskusteluihin.
Mutta keskustelut ovat tärkeitä ja ehkä muutan tapani.
Olen itse väitöskirjatutkija. Olen kiinnostunut ...
.... miten ihmisen mielen toimintaa, ihmistä on selitetty, ymmärretty, käsitetty tieteissä ja arjessa. Tiede, kulttuuri, yhteiskunta ja arki ovat kaikki kietoutuneita toisiinsa ja näissä kaikissa on yksi yhteinen nimittäjä: ihminen. Ihmiset luovat järjestelmiä, rakenteita ...
... ajatustapoja, paradigmoja, jne. ja tämä pätee myös tieteeseen. Siksi tieteentutkimuskin on niin kiehtovaa.
Psykiatria, psykologia, arjen käsitykset, kolmannen sektorin mielenterveystyö -- nämä kaikki kiinnostavat ja näistä twiittaan. ...
Ei vittu jaksa ihmisiä. Aina samaa paskaa uudestaan ja uudestaan.
Nyt #HS ränttää taas jostain mysteerisestä tieteen ytimestä. Haluatteko oikeasti lopettaa kaikki Tieteet jotka vittu SELITTÄVÄT TEILLE IHMISTEN, KULTTUURIEN, YHTEISKUNTIEN JA JOPA TIETEIDEN TOIMINTAA JA TAUSTOJA??
Muodostetaan sellainen kaikkien änkyröiden toiveuni ja rahoitetaan vain sitä "tieteen ydintä". Mitä helvettiä sekin sitten on? Matematiikkaa? Mutta arvatkaas mitä? Sen matikankin toimintaa pitää selittää aina uusille sukupolville! Arvatkaa mitä tarvitaan? No vitun pedagogiikkaa!
Ja tiättekö että ei se matikkakaan ole vain ja ainoastaan eksaktia 1+1=3 laskentaa! Sielläkin on tulkintaa, analyysia, ja tiättekö, varmaan myös jopa logiikkaa! Ja arvatkaa mihin logiikka liittyy? No vitun filosofiaan!