Het lerarentekort is een van de grootste problemen in het onderwijs. Onderwijskoepels hebben daarom een actieplan geschreven voor het nieuwe kabinet. Dat grossiert in vaagheden. Een bloemlezing: rijksoverheid.nl/documenten/kam…
"De belangrijkste pijlers zijn een beroepsbeeld van de leraar, een raamplan voor het opleiden van leraren en een landelijk dekkend netwerk van circa 7 educatieve regio’s gericht op duurzame en kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap."
Wat doet dan zo'n 'educatieve regio'? Nou: "Iedere educatieve regio creëert een aantrekkelijke leeromgeving voor aankomende en reeds professioneel actieve leraren en andere professionals in het onderwijs.
We hadden al 'landelijke tafel lerarentekort', nu komt er blijkbaar ook een 'regiegroep' die 'in ieder geval bestaat uit drie vertegenwoordigers van de werkgevers van scholen in po, vo, mbo en twee vertegenwoordigers van de lerarenopleiders en onderzoekers in het hbo en wo.'
Wat spreekt die regiegroep dan af? 'Alle deelnemers committeren zich aan dit integrale, gemeenschappelijke plan en zorgen voor afstemming
met de eigen achterbannen.'
Een andere wens: 'Samen Opleiden en
Professionaliseren in een doorlopende ontwikkellijn wordt de norm, waarbij lerarenopleidingen en scholen binnen regionale partnerschappen met elkaar samenwerken.' Juist ja.
Nog een pareltje: 'Het koppelen van partnerschappen Samen Opleiden en Professionaliseren aan een duurzame kennisinfrastructuur en het inbedden daarvan in educatieve regio’s.'
En: 'Regionale samenwerking wordt op deze manier verbreed en ingericht voor duurzame professionalisering, onderzoek en innovatie met een landelijke regie.'
Uiteraard moet er geld bij. Hoeveel? Zelfs dat blijft vaag: 'Hiervoor is een substantiële, aanvullende investering nodig, waarbij wij denken aan 2% van de lumpsum.' Het was blijkbaar lastig om alle wensen bij elkaar op te tellen en met een concreet bedrag te komen.
Hier word je als lezer ook niet echt wijzer van: 'We willen onder andere de middelen voor het bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen, de incidentele inzet in de RAP-regio’s en de structurele
uitwerking voor samen opleiden, professionaliseren en onderzoeken verbinden.'
Dit urgente actieplan eindigt met de zin: 'In de uitwerking van dit toekomstperspectief moet ruimte zijn voor de eigenheid van de verschillende
onderwijssectoren, waarbij per sector rekening gehouden moet worden met de afbakening ten opzichte van de CAO-tafel.' Wat een knaller.