När friskolereformen kom skulle de små skolorna med annan pedagogisk inriktning blomstra, och så blev det med. Montessoriskolor med engagerad ledning växte upp som svampar ur backen efter en regnig höstkväll. Men sedan hände något. De köptes upp av storkoncernen!
*Lång rant*
Vi börjar i Norrtälje och den lilla montessoriförskolan Grind. De var tidigt ute och drog igång ett föräldrakooperativ redan fem år innan reformen. Men sedan hände något. "Montessoriskolan Norrtälje" tog över. montessoriskolan.nu/grind-forskola…
Montessoriskolan i Norrtälje är en del av den börsnoterade skolkoncernen Atvexa. Och som ni ser gäller det efter det här uppköpet även Stockholms montessoriskola. atvexa.com/sv/stockholms-…
Montessoriskolan Lingua i Lund grundades 2007 som ekonomisk förening men köptes sedan först av Humanus utbildning, sedan av Skolhoppet AB och slutligen av Atvexa. linguamontessori.com/lingua-montess…
Montessori Ulricehamn grundades kort efter friskolereformen av entusiaster med huvudman Montessoriskolan Skolbacken AB men är nu del av Montessori Sverige som ägs av Atvexa. montessoriulricehamn.se/historik/
Brönnby skola - också i Höganäs kommun - grundades av entusiaster 1993 men ingår idag i Montessori Sverige i koncernen Atvexa. brunnbyskola.se/se/info/om-sko…
Tyresö montessoriskola startades 1994 men är nu en del av Montessori Sverige och Atvexagruppen.
Järna friskola i Södertälje (de har inte bara Waldorf) är en Montessoriskola som startades 1999 men som sedan 2018 är en del av Atvexa.
Danderyds montessoriskola startades 1994 men är sedan 2019 en del av Atvexa. dmskola.se/om-skolan/
Vallentuna montessoriskola? Också uppköpt av Atvexa. vallentunaims.se
Så. Tes bevisad - små montessoriskolor har blivit populära att köra upp av Atvexa. Först några ord om vad Atvexa är för företag. De är en börsnoterad koncern (kolla kursutvecklingen) som har som affärsidé att köpa och äga förskolor och skolor.
Men varför köper man upp små montessoriskolor?
Två skäl:
1. Montessoriskolor har ofta ett mindre resurskrävande elevunderlag. 2. Den orättvisa skolpengen som gynnar friskolor används av små seriösa ägare till högre lärartäthet - men kan ju istället tas ut i vinst.
KÄLLA TACK!
Det här är en gammal källa. Finns nyare. Orkade inte leta upp, det är faktiskt fredag. lararen.se/nyheter/senast…
Det som sker är:
1.Liten montessoriskola kan ha hög lärartäthet pga att man har en konstant organisation och inte måste ta hänsyn till kostnadsdrivande elevtalsförändringar i kommunen. Se här exempel från min egen montessoriskola där jag jobbade i 17 år.
2. Skolan säljs till Atvexa som växer med 15 % per år och som direkt lägger ett vinstkrav på skolor de köper på fem procent och den vinsten kan ju skolorna fixa pga får för hög skolpeng. Den vinsten gick tidigare till högre lärartäthet. Nu går den till... atvexa.com/sv/finansiella…
... Peter Weiderman som byggde upp koncernen Atvexa av pengar han tjänade på att sälja skandalbolaget Carema, två gånger.
Det här sker systematiskt. Inte bara i Atvexa utan i många skolkoncerner. Tabellen nedan beskriver hur andelen friskoleelever i skolor med olika huvudmän förändrats. Andelen i AB ökar, andelen i stiftelser, kooperativ, ekonomisk förening minskar. ideburenskola.se/wp-content/upl…
Atvexa har visat att modellen att köpa förskolor och skolor fungerar och att den svenska skolpengen gör det till en guldgruva för investerare. Kolla tex koncernen Cedergrenska som just köpt en ny skola och som ska börsnoteras. cedergrenska.se/investerare/
"Cedergrenska vad är det"?
Det är en koncern som grundades av den moderata kommunpolitiker tillika rektor som fick köpa Tibble gymnasium för rabatterat pris av Täby kommun där hon satt i kommunfullmäktige.
Jag sitter här och skriver mina trådar om koncernerna och sjunker bara djupare och djupare ner i förakt för marknadsstyrningen. Sakta men säkert, skola för skola, elev för elev, ger vi bort den svenska skolan till riskkapitalister, till börshajar, ja till vem som helst med pengar
Det är fredag. Det haglar ute. Jag är hungrig. Hej då.
Det finns en hel del jag ogillar med marknadsskolan och så finns det några få saker jag avskyr. Skolkoncernen JENSEN är en av de sakerna. Kan jag inte få er uppmärksamhet i några minuter så ska jag förklara varför?
Under JENSEN Göteborgs första år var de inte en så populär skola. Söktrycket var ganska lågt så elevunderlaget blev rätt tufft. Då började man skicka brev till vårdnadshavare i välbärgade områden med reklam om att gå på JENSEN.
Så här kan ett sånt brev se ut. "Stadens mest högprofilerade skola". "Detta brev riktar sig främst till er som önskar mer. Kanske anser ni att ett barn inte får tillräckliga utmaningar eller att tempot är för lågt. Kanske tycker ni att det är för stökigt i klassrummet".
Det svenska skolsystemet är så rubbat. Ska tråda lite om två saker som just nu stör mig extra mycket och som hör ihop: Academedias systematiska utsugning av elever med stora behov som går på Praktiska gymnasiet och Skolverkets nya rutin att inte visa lärarbehörighet.
Utbildningsnämnden i Göteborgs budget för 2026 är klar. En del av resursfördelningen till gymnasieskolorna är rörlig och utgår från skolornas behov. Politikerna har tagit en del av skolpengen och sagt att just den delen ska fördelas till skolor med elever som behöver det mest.
Det här är bra, såklart. Även gymnasieskolan ska vara kompensatorisk. Och friskolor ska såklart (principiellt) också få mer pengar om de har elever med större behov. Men alla håller nog med om att de här pengarna behöver nå fram till klassrummet där eleverna går. Är det så?
Om man höjer kraven på skolan och eleverna, samtidigt som resurserna inte följer med den allmänna kostnadsutvecklingen, så kommer ansvaret för undervisningen successivt att flyttas från lärare – till elever och föräldrar. dn.se/sverige/alex-s…
Det är bara att gå tillbaks till nittiotalets skolutvecklingsöverenskommelse mellan SKR och facken och läsa högt. Ansvaret för inlärning flyttas från lärare till elev. Detta förväntades effektivisera skolan så att lärares löner kunde öka jämfört övriga arbetsmarknaden.
Man behöver inte vara något geni för att förstå att den här styrningen inte fungerar eller för att se vad effekten blir.
Sista dagen i november och dags för Åsa och mig att återigen besvara frågan "Va fan får ni för Balanspengarna?" Vill du också finansiera lobbyism för rimliga arbetsvillkor? Då kan du swisha en slant eller bli månadsgivare. tankesmedjanbalans.se/stotta/
För några dagar sedan förvärvade Cedergrenska Lidingö skola. Allt fler elever går i börsnoterade eller riskkapital/investmentbolagägda skolor. Förklaringen är enkel: när ett mindre skolbolag köps av ett större bolag ökar värdet på det lilla bolagets verksamhet automatiskt. *tråd*
Det kallas för multipelarbitrage. Jag har gått igenom det tidigare utan att så många orkade bry sig (jag fattar varför. Den här effekten kommer tillsammans med ett riggat resursfördelningssystem där friskolor får betalt i förväg för saker de inte utför skapa några enorma bolag.
Företagsekonomins lagar är relativt enkla att förstå när man satt sig in i dem. Kapital kommer alltid att dras till marknader där man kan få avkastning som överstiger risken. Skolmarknaden är extrem. Få andra ställen erbjuder i princip säkra vinster.
"Ägarna måste få ränta på de pengar de satsat på verksamheten" hör man ibland. Academedias ägare har skjutit till drygt 2,2 miljarder. Academedias vinst efter räntekostnader men innan skatt är cirka en miljard. Man får nästan 50 % årlig ränta på det insatta kapitalet.
Rimligt?
"Men nuvarande aktieägare har ju köpt aktier baserat på börsvärdet, inte på insatta pengar från tidigare ägare".
Precis det är min poäng. När man tillåter att skolbolag finns på börsen kommer en annan logik in. Då ska inte ägare längre få betalt för pengar in i verksamheten.
Academedias börsvärde (värdet på alla aktier) är cirka 10 miljarder. Mycket mer skolpeng behöver flyttas från klassrummen för att ge ägarna rimlig ränta än om det bara var ägarna som bidragit med egna pengar till verksamheten som skulle få ränta.