2/In dit draadje achtergrondinfo over de uitkeringsafhankelijkheid en arbeidsdeelname van statushouders.
NB: het gaat om mensen die jong waren toen ze zich in Nederland vestigden: 18-40 jaar.
Welk % had 5 jaar na vestiging een uitkering dan wel werk als voornaamste inkomstenbron?
3/ Uitkering en werk zijn erg afhankelijk van de herkomstregio: statushouders uit Europa ontvangen minder vaak een uitkering en werken vaker dan statushouders uit Afrika en met name Azië.
4/ Verder is uitkeringsafhankelijkheid en werk onder statushouders erg afhankelijk van het geslacht: mannen ontvangen minder vaak een uitkering en werken vaker dan vrouwen.
5/ Opleiding is een belangrijke verklarende variabele voor uitkeringsafhankelijkheid.
Dit geldt algemeen, voor de hele Nederlandse bevolking.
De volgende figuur uit Grenzeloze Verzorgingsstaat laat dat goed zien.
6/ Opleiding is ook heel bepalend voor arbeidsparticipatie en ook dit geldt algemeen, voor de hele Nederlandse bevolking. De volgende figuur uit Grenzeloze Verzorgingsstaat toont dat heel duidelijk:
7/ Dat statushouders zo slecht presteren op de Nederlandse arbeidsmarkt heeft ongetwijfeld uiteenlopende oorzaken, waaronder hospitalisering door vaak langdurig en onzeker verblijf in het AZC en discriminatie op de arbeidsmarkt.
8/ Echter, asielmigranten zijn ook erg laag opgeleid in relatie tot immigranten met de motieven arbeid, studie en zelfs gezin.
Alleen studiemigranten zijn (iets) hoger geschoold dan autochtonen, de overige drie motieven (soms veel) lager.
Asielmigranten veruit het laagst.
9/ Daarbij geldt dat asielmigranten uit Afrika het laagst zijn opgeleid en asielmigranten uit Europa het ‘hoogst’ (maar nog steeds veel lager dan de gemiddelde arbeidsmigrant, laat staan autochtoon). Onderstaande afbeelding laat dat zien.
10/Opleiding statushouders is belangrijke oorzaak van hun buitengewoon slechte arbeidsmarktprestaties.
Voor Grenzeloze Verzorgingsstaat berekenden we het gemiddeld opleidingsniveau voor 87 regio’s.
Bij de laagste 6 vier ‘asiellanden’:
Eritrea
Somalië
Ghana
Syrië
Turkije
Sri Lanka
11/ De uitkeringsafhankelijkheid van statushouders hangt af van de conjunctuur.
Dat blijkt bijvoorbeeld reeds uit visuele inspectie van onderstaande grafiek.
Een % daling of stijging van de Nederlandse werkloosheid hangt samen met hogere of lagere uitkeringsafhankelijkheid.
12/ Die samenhang in de vorige tweet is significant (Spearmans rangordecorrelatiecoëfficiënt: rs = .62, N = 16, p = .010). Het is een sterke samenhang, al is het aantal waarnemingen met 16 uiteraard wel beperkt.
13/ De conjunctuur verklaart echter niet alles: er lijkt een trendmatige verslechtering te zijn over de tijd. Dat is ook te zien in de grafiek: de blauwe balken zitten voor de vroege jaren als 2004 onder de oranje lijn en voor de late jaren als 2019 boven de oranje lijn.
14/ De samenhang met de tijd is significant (Spearmans rangordecorrelatiecoëfficiënt: rs = .67, N = 16, p = .004). Het is een sterke samenhang, al is het aantal waarnemingen met 16 uiteraard wel weer beperkt.
15/ Een mogelijke verklaring is dat het aandeel statushouders uit Europa over de tijd heen afneemt.
In dat geval is er dus sprake van een compositie effect.
Dit is geïllustreerd in onderstaande afbeelding.
NB: van veel asielmigranten is de herkomst onbekend, dus onzekerheid!
16/ De samenhang tussen de getoonde variabelen is wederom significant (Spearmans rangordecorrelatiecoëfficiënt: rs = -.56, N = 16, p = .024). Het is een sterke samenhang, al is het aantal waarnemingen met 16 uiteraard wel weer beperkt.
17/ Samenvattend: er is een stijgende trend in het aantal statushouders met uitkering en dat komt mogelijk omdat het aandeel asielmigranten uit Europa (die hoger zijn opgeleid en het ‘relatief goed’ doen) over de tijd heen afneemt.
18/ Dat er een stijgende trend is, is dus statistisch getoetst (zie boven), maar is ook te visualiseren door de 16 jaar waarvoor data beschikbaar zijn in twee stukken op te knippen, zoals in onderstaande grafiek:
19/ Als je kijkt naar Verblijfsduur in Nederland dan stabiliseren werk en uitkering na een jaar of 10 op ongeveer 45%.
In het plaatje lijkt dat het daarna beter gaat (stippellijnen), maar dat is waarschijnlijk een compositie-effect (meer Europese statushouders).
20/ De berekeningen zijn obv data van asielmigratie tot 2015 (want 5 verblijfsjaren).
De instroom vanaf 2015 zit hier nog niet in.
Deze bestaat voor 48% uit Syriërs en 15% uit Eritreeërs – beiden zeer laag opgeleid – dus voor de nabije toekomst weinig verbetering te verwachten.
21/ De beperking tot de groep 18-40 jaar (gedaan om interferentie met pensioenuitkeringen te voorkomen) schetst een relatief gunstig beeld.
Meenemen van de 40plussers levert 3 à 8% meer uitkeringsafhankelijkheid op en 1 à 6% minder werkenden.
Nog ongunstiger dus.
22/ Tevens zijn de jongeren niet meegenomen, die studeren vaak nog, wat ook weer vertroebeling geeft.
Vandaar: beperking tot de groep die 18-40 jaar was op het moment van statusverlening.
Onderstaand plaatje geeft het verband met leeftijdsgroep:
23/ Onderstaand plaatje vergelijkt 18minners en 40plussers 2, 5, 10 en 15 jaar na statusverlening.
Bij 40plus 70 à 84% een uitkering
Bij 18min heeft na 15 jaar in Nederland (ze zijn dan 15 tot 33 jaar oud) reeds 14% een uitkering als hoofinkomen, erg veel voor jonge mensen!
1/ Dit artikel zou uitspraken in mijn Volkskrant-interview weerleggen.
Niet dus.
De Haas & Lucassen maken grove fouten qua redeneren, rekenen en brongebruik.
Hun kennis van migratie in Nederland toont forse hiaten.
Insteek lijkt toebrengen reputatieschade. volkskrant.nl/columns-opinie…
2/ Onderstaande passage (links) over arbeidsmarkt, moet ‘bewijzen’ dat een groot deel van de asielzoekers voltijd werkt.
De passage is rechtstreeks overgenomen uit een stuk van de SER (rechts).
Dat stuk is fout.
Dat kun je makkelijk zien, want opgeteld zou 98% van de statushouders werken (45% voltijd en 53% deeltijd).
Iedereen die een goed overzicht van de data heeft of enig gevoel voor cijfers, wéét dat dit getal niet kán kloppen.
Je zou verwachten dat alle alarmbellen gaan rinkelen bij iedereen die zich met asielmigratie bezighoudt.
Bij 98% werkenden snap je direct dat dit een fout is.
Zo niet De Haas & Lucassen.
Ze gaan ook niet naar de oorspronkelijke bron die er bijstaat (door mij blauw onderstreept)👇 ser.nl/nl/thema/werkw…
3/ Als De Haas & Lucassen wél naar de oorspronkelijke bron (CBS cohort studie asiel en integratie) waren gegaan, hadden ze kunnen zien dat na 7 jaar (84 maanden, de periode die de SER noemt) 45% van de statushouders met baan, een voltijdsbaan heeft en dus niet zoals SER abusievelijk beweert 45% van alle statushouders.
Maar ja, degelijk bronnenonderzoek verzuimen De Haas & Lucassen hier.
Het lijkt ad hoc bij elkaar geraapt te zijn.
Getuigt ook niet van veel parate kennis op dit terrein. dashboards.cbs.nl/v5/asieleninte…
1/ Hier👇gaan een twee zaken mis: 1) cherry picking door weglating van een cruciale groep (praktijkonderwijs); 2) methodologische fout dan wel opzettelijk misleidende suggestie wekken (“integratie kost tijd”) terwijl wat we in deze plaatjes zien vooral compositie-effecten zijn (groepen met hoge/lage onderwijsprestaties wisselen in relatieve omvang).
2/ Fout 1) is makkelijk te begrijpen: in de data wordt het praktijkonderwijs (onderwijs met als officiële toelatingseis een IQ tussen 55 en 80 en drie jaar leerachterstand) weggelaten. Dat is een vorm van cherry picking. En de effecten zijn aanzienlijk. Zoals ik in Migratiemagneet Nederland laat zien (blz. 140) gaat de laatste jaren bij Syriërs 1 op 6 en bij Eritreeërs 1 op 3 naar dit type onderwijs terwijl dat bij autochtonen minder dan 1 op 40 is. Je haalt dan heel veel kinderen met zeer lage onderwijsprestaties uit de data vóór je gaat vergelijken. Ja, dat vertekent natuurlijk heel erg in positieve zin voor deze groepen.
3/ Fout 2) is iets lastiger uit te leggen. Kern van de zaak is dat het CBS in deze plaatjes uitgaat van 6 groepen (Afghanistan, Eritrea, Irak, Iran, Somalië of Syrië), die heel sterk verschillen qua schoolprestaties. Iran is bovengemiddeld, Afghanistan gemiddeld en de overige groepen ondergemiddeld. Bij de eerste generatie zie je het effect daarvan het beste👇
1/ In deze tweet👇begaat @heindehaas drie wetenschappelijke doodzonden: cherry picking, statistisch niet-significant onderzoek opvoeren als ‘serieus’ en een stelling ‘bewijzen’ met daartoe irrelevant onderzoek.
Hij etaleert bovenal gebrekkig economisch inzicht.
.
2/ De Haas wil ‘aantonen’ dat asielmigratie de verzorgingsstaat niet fiscaal ondermijnt. Om dat te doen haalt hij een Frans onderzoek aan, waaruit onderstaande tabel afkomstig is, maar deze fiscale resultaten zijn niet statistisch significant en nauwelijks serieus te nemen.
Onderbouwing:
De fiscale data (Spending per capita en Net taxes per capita) zijn helemaal niet significant (geen *) op één waarneming na, namelijk die voor Net taxes per capita in Year 5. Het bewijs voor het fiscale effect is dus flinterdun.
Echter, ook die waarneming zal door velen niet als significant worden gezien, want het door de Fransen gehanteerde significantieniveau is 10% en vaak wordt als (op zich arbitraire, maar wel gebruikelijk) minimale grens voor het significantieniveau 5% aangehouden. Menig scriptiebegeleider zou deze statistische rapportage afwijzen.
Bron: d’Albis, H., Boubtane, E., & Coulibaly, D. (2018). Macroeconomic evidence suggests that asylum seekers are not a “burden” for Western European countries. Science advances, 4(6), eaaq0883.
3/ Erger nog: het Franse onderzoek dat Hein de Haas aanhaalt, is totaal ongeschikt om zijn stelling te bewijzen. Wat de Fransen laten zien, is dat een economische schok die ontstaat doordat de overheid bij een asielpiek veel geld moet uitgeven, zichtbaar is in de macro-economische data.
Dat is logisch. De Nederlandse overheid heeft dit jaar bijvoorbeeld 7,3 miljard euro op de begroting staan voor immigratie, het meeste voor Oekraïners en asielopvang. Dat is 1,7% van de totale begroting!
Nogal wiedes dat dergelijke bestedingsimpulsen tijdens een asielpiek de economie aanjagen en terug te zien zijn in de macro-economische variabelen.
Maar worden de inwoners van ontvangende landen als Nederland daar beter van? Nee!
1/ Ouderen wachten lang op verpleeghuisplek en het kabinet hoop met meer verpleeg-thuiszorg 720 miljoen euro te besparen.
Ondertussen begroot men wel even 3 miljard (*) euro extra dit jaar voor de directe opvangkosten voor asiel.
Verkeerde prioriteiten! telegraaf.nl/nieuws/1418565…
2/ En niet aankomen zetten dat ik polariseer met deze tweet.
Het is het Kabinet dat polariseert met dit beleid.
Het is het Kabinet onvoldoende voorziet in basiszorg voor burgers, maar wel miljarden besteedt aan niet-burgers, die via tig veilige landen ons grondgebied bereiken.
3/ En dan even over veiligheid, de kerntaak van de overheid.
In Ter Apel wil men burgers 2500 euro** geven voor camera’s en hekken rondom hun huis, tegen overlast #asielzoekers aldaar.
Een overheid die veiligheid deels afkoopt en daarmee suggereert ‘beveilig jezelf’. #TotaalFaal
Asiel kost dit jaar 3 miljard meer dan begroot.
Maar dat gaat alleen nog maar om de directe kosten.
De totale kosten voor de door het ministerie van Justitie verwachte asielinstroom tot 2026 bedragen naar schatting 120 miljard over de levensloop gerekend.* nrc.nl/nieuws/2023/03…
PS: om misverstanden te voorkomen: het gaat om de asielinstroom tot en met 2026 (in tweet 1/ staat 'tot 2026')
In totaal verwacht J&V 150.000 1e asielverzoeken.
Dat vertaalt zich met 18% volmigratie mee in ongeveer 175.000 statushouders, zie onderstaande tabel uit de factsheet:
1/ Ik denk niet dat het om stikstof gaat, Wierd.
Ik denk wel dat het goed is om de "wij-hebben-gelijk-want-de-wetenschap-zegt-het-roepers" met hun eigen ‘wapens’ terug te ‘slaan’.
Wetenschapsontkenning, landschapsvernietiging, et cetera. …
2/ … Van deze mensen valt weinig redelijkheid te verwachten.
Je wordt direct beschimpt als wetenschapsontkenner als je kritiek levert.
Draai dat om als daar sprake van is, zoals in dit stikstofdossier, waar @D66 en @TjeerdD66 zich keer op keer wetenschapsontkenner betonen. …
3/ Idem op het migratiedossier.
Bij kritiek op huidig beleid ben je direct moreel inferieur.
Ook daar valt dit heel gemakkelijk met morele argumenten om te draaien.
De verdedigers van het huidige beleid dragen bv medeverantwoordelijkheid voor vreselijke zaken als verdrinkingen.