2/In dit draadje achtergrondinfo over de uitkeringsafhankelijkheid en arbeidsdeelname van statushouders.
NB: het gaat om mensen die jong waren toen ze zich in Nederland vestigden: 18-40 jaar.
Welk % had 5 jaar na vestiging een uitkering dan wel werk als voornaamste inkomstenbron?
3/ Uitkering en werk zijn erg afhankelijk van de herkomstregio: statushouders uit Europa ontvangen minder vaak een uitkering en werken vaker dan statushouders uit Afrika en met name Azië.
4/ Verder is uitkeringsafhankelijkheid en werk onder statushouders erg afhankelijk van het geslacht: mannen ontvangen minder vaak een uitkering en werken vaker dan vrouwen.
5/ Opleiding is een belangrijke verklarende variabele voor uitkeringsafhankelijkheid.
Dit geldt algemeen, voor de hele Nederlandse bevolking.
De volgende figuur uit Grenzeloze Verzorgingsstaat laat dat goed zien.
6/ Opleiding is ook heel bepalend voor arbeidsparticipatie en ook dit geldt algemeen, voor de hele Nederlandse bevolking. De volgende figuur uit Grenzeloze Verzorgingsstaat toont dat heel duidelijk:
7/ Dat statushouders zo slecht presteren op de Nederlandse arbeidsmarkt heeft ongetwijfeld uiteenlopende oorzaken, waaronder hospitalisering door vaak langdurig en onzeker verblijf in het AZC en discriminatie op de arbeidsmarkt.
8/ Echter, asielmigranten zijn ook erg laag opgeleid in relatie tot immigranten met de motieven arbeid, studie en zelfs gezin.
Alleen studiemigranten zijn (iets) hoger geschoold dan autochtonen, de overige drie motieven (soms veel) lager.
Asielmigranten veruit het laagst.
9/ Daarbij geldt dat asielmigranten uit Afrika het laagst zijn opgeleid en asielmigranten uit Europa het ‘hoogst’ (maar nog steeds veel lager dan de gemiddelde arbeidsmigrant, laat staan autochtoon). Onderstaande afbeelding laat dat zien.
10/Opleiding statushouders is belangrijke oorzaak van hun buitengewoon slechte arbeidsmarktprestaties.
Voor Grenzeloze Verzorgingsstaat berekenden we het gemiddeld opleidingsniveau voor 87 regio’s.
Bij de laagste 6 vier ‘asiellanden’:
Eritrea
Somalië
Ghana
Syrië
Turkije
Sri Lanka
11/ De uitkeringsafhankelijkheid van statushouders hangt af van de conjunctuur.
Dat blijkt bijvoorbeeld reeds uit visuele inspectie van onderstaande grafiek.
Een % daling of stijging van de Nederlandse werkloosheid hangt samen met hogere of lagere uitkeringsafhankelijkheid.
12/ Die samenhang in de vorige tweet is significant (Spearmans rangordecorrelatiecoëfficiënt: rs = .62, N = 16, p = .010). Het is een sterke samenhang, al is het aantal waarnemingen met 16 uiteraard wel beperkt.
13/ De conjunctuur verklaart echter niet alles: er lijkt een trendmatige verslechtering te zijn over de tijd. Dat is ook te zien in de grafiek: de blauwe balken zitten voor de vroege jaren als 2004 onder de oranje lijn en voor de late jaren als 2019 boven de oranje lijn.
14/ De samenhang met de tijd is significant (Spearmans rangordecorrelatiecoëfficiënt: rs = .67, N = 16, p = .004). Het is een sterke samenhang, al is het aantal waarnemingen met 16 uiteraard wel weer beperkt.
15/ Een mogelijke verklaring is dat het aandeel statushouders uit Europa over de tijd heen afneemt.
In dat geval is er dus sprake van een compositie effect.
Dit is geïllustreerd in onderstaande afbeelding.
NB: van veel asielmigranten is de herkomst onbekend, dus onzekerheid!
16/ De samenhang tussen de getoonde variabelen is wederom significant (Spearmans rangordecorrelatiecoëfficiënt: rs = -.56, N = 16, p = .024). Het is een sterke samenhang, al is het aantal waarnemingen met 16 uiteraard wel weer beperkt.
17/ Samenvattend: er is een stijgende trend in het aantal statushouders met uitkering en dat komt mogelijk omdat het aandeel asielmigranten uit Europa (die hoger zijn opgeleid en het ‘relatief goed’ doen) over de tijd heen afneemt.
18/ Dat er een stijgende trend is, is dus statistisch getoetst (zie boven), maar is ook te visualiseren door de 16 jaar waarvoor data beschikbaar zijn in twee stukken op te knippen, zoals in onderstaande grafiek:
19/ Als je kijkt naar Verblijfsduur in Nederland dan stabiliseren werk en uitkering na een jaar of 10 op ongeveer 45%.
In het plaatje lijkt dat het daarna beter gaat (stippellijnen), maar dat is waarschijnlijk een compositie-effect (meer Europese statushouders).
20/ De berekeningen zijn obv data van asielmigratie tot 2015 (want 5 verblijfsjaren).
De instroom vanaf 2015 zit hier nog niet in.
Deze bestaat voor 48% uit Syriërs en 15% uit Eritreeërs – beiden zeer laag opgeleid – dus voor de nabije toekomst weinig verbetering te verwachten.
21/ De beperking tot de groep 18-40 jaar (gedaan om interferentie met pensioenuitkeringen te voorkomen) schetst een relatief gunstig beeld.
Meenemen van de 40plussers levert 3 à 8% meer uitkeringsafhankelijkheid op en 1 à 6% minder werkenden.
Nog ongunstiger dus.
22/ Tevens zijn de jongeren niet meegenomen, die studeren vaak nog, wat ook weer vertroebeling geeft.
Vandaar: beperking tot de groep die 18-40 jaar was op het moment van statusverlening.
Onderstaand plaatje geeft het verband met leeftijdsgroep:
23/ Onderstaand plaatje vergelijkt 18minners en 40plussers 2, 5, 10 en 15 jaar na statusverlening.
Bij 40plus 70 à 84% een uitkering
Bij 18min heeft na 15 jaar in Nederland (ze zijn dan 15 tot 33 jaar oud) reeds 14% een uitkering als hoofinkomen, erg veel voor jonge mensen!
1/ Bewijs dat asiel ─ naast arbeid ─ fors bijdraagt aan bevolkingsgroei👇
Migratiesaldo 2014-2023:
─Arbeid 32%*
─Asiel 23%*
─Tijdelijke bescherming (m.n. Oekraïne) 10%
Laatste twee samen vormen categorie 'humanitaire migratie': 33%.
Steun mijn werk:
*Inclusief meegekomen gezinsmigratie.dr-janvandebeek.backme.org
2/ Toelichting:
Immigratie, emigratie en migratiesaldo zijn afgeleid uit de CBS-StatLine statistieken over migratie naar motief.
Hieronder de absolute aantallen per jaar en per motief die zijn afgeleid.
3/ Mooi dat het CBS voor alle primaire migratiemotieven nu een categorie 'meegekomen gezinsmigranten' geeft, al is mij niet helemaal duidelijk of bij de categorie "gezin: meegekomen met asiel" ook de zogenaamde Art. 8 EVRM migranten zitten, een punt waar ik later mogelijk op terug kom.
Hieronder ook nog de percentages per jaar en per motief.
1/ Hier het bewijs dat de groei van het aantal huishoudens - en dus ook de groei van de woningbehoefte - inmiddels volledig migratie-gerelateerd is.
Dit weerlegt alle propaganda van msm, cbs, academici e.d.
Steun mijn werk: dr-janvandebeek.backme.org
3/ Voor de jaren 2022-2025 is gebruik gemaakt van CBS-StatLine data.
Je ziet: het aantal autochtone huishoudens (Nederland) neemt af, terwijl het aantal overige huishoudens licht toeneemt.
Wat een klucht!
Afgelopen 10 jaar 1,2 miljoen bevolkingsgroei en bij bevolking met migratieachtergrond zelfs 1,5 miljoen👇maar media, overheidsinstituten en allerlei hooggeleerde dames en heren blijven beweren dat de oorzaken van woningnood vooral elders gezocht moet worden.
Steun mijn werk: dr-janvandebeek.backme.org
Er is overigens wel een nieuwe definitie van het CBS waardoor 138 duizend mensen van de categorie Nederlandse achtergrond in de categorie Geboren buiten Nederland zijn gekomen. Daarnaast missen we een effect van naar schatting -3 duizend autochtonen en 20 duizend eerste generatie immigranten omdat we de maanden sep-dec 2015 missen. Het netto effect daarvan is ongeveer 115 duizend mensen, dus dan is het bevolkingsgroei 1,2 miljoen (dat blijft hetzelfde) en groei bevolking met migratieachtergrond (dus strikt oude definitie) 1,4 miljoen. Ik heb hierboven herkomst Geboren buiten Nederland minus Nederlandse achtergrond gedaan, en dan kom je op 1,5 miljoen uit; dat is uit de plaatjes af te leiden, maar staat hierboven niet expliciet, dus bij deze.
Feitelijk zou je voor een zuivere berekening van het effect van immigratie op de bevolkingsgroei ook nog de derde generatie in de berekening moeten betrekken. Daarover is echter te weinig informatie publiekelijk beschikbaar. Voor zover ik kan overzien krimpt de westerse derde generatie en groeit de niet-westerse derde generatie, waarbij er netto groei overblijft. Zelfs als je de daadwerkelijk de nettogroei zou kunnen vaststellen, ben je er nog niet, want je moet dan ook nog kijken hoeveel migranten-grootouders er zijn. Vroeger bestond er overigens wel een cbs-tabel die dat mogelijk zou maken👇maar die is stopgezet.
1/ Mannen uit typische asielherkomstlanden plegen 4 tot 20 keer vaker een seksueel misdrijf dan autochtone mannen👇
Bron: Migratiemagneet Nederland blz. 322, bol.com/nl/nl/p/de-mig…
Steun mijn werk: dr-janvandebeek.backme.org
2/ Het CBS stopte in 2022 met cijfers over seksuele misdrijven naar migratieachtergrond en maakte de oude cijfers lastig vindbaar op hun website.
Die cijfers tonen dat niet-westerse mannen (12–45 jaar) 2 tot 5 keer vaker verdachte zijn dan autochtonen.
3/ De cijfers naar nationaliteit uit tweet 1/ vertekenen natuurlijk enorm, omdat veel mensen vroeg of laat de Nederlandse nationaliteit krijgen, bij de eerste en vooral de in Nederland geboren tweede generatie.
Desondanks enorme oververtegenwoordiging.
1/ Beste @HofhuisSteije,
Dank voor je recensie van Migratiemagneet Nederland in @ewmagazinenl.
Jouw inhoudelijke kritiek op mijn boek vormt een mooi contrast met enkele eerdere stukken die vooral op de man speelden.
Ik heb wel een paar kanttekeningen. ewmagazine.nl/nederland/acht…
2/ Het eerste kritiekpunt betreft onderstaande passage.
In #migratiemagneetnl wordt uiteengezet dat door de herverdelende werking van de verzorgingsstaat veel laaggeschoolden (ingezetenen en immigranten) de schatkist netto geld kosten.
Dat is dan ook de uitdrukkelijke bedoeling van die verzorgingsstaat: mensen met een relatief lage verdiencapaciteit een bepaald bestaansminimum garanderen.
Dat wil echter helemaal niet zeggen dat het werk van vakkenvullers en schoonmakers (veel bouwvakkers zijn niet laag maar middelbaar opgeleid, dus dat vind ik niet zo’n goed voorbeeld) geen economische waarde heeft.
Geen zinnig mens zal dat beweren.
Het betekent echter wel dat overwegend laaggeschoolde immigratie de verzorgingsstaat uit het lood trekt, omdat er te veel netto-ontvangers bijkomen. Je zou op zijn minst een migratiemix moeten hebben die qua scholing/nettobijdrage hetzelfde is als de reeds aanwezige bevolking, al zit je dan nog steeds met het feit dat eventuele bevolkingsgroei negatieve externe effecten e.d. kan hebben, denk aan congestie, druk op milieu, natuur en landschap, klimaat-, stikstof- en energie-doelen, etc.
Bovendien: “Als steeds meer arbeidsmigranten laagproductief werk in Nederland gaan doen, resulteert dit in een geleidelijke verarming van ons land”, aldus econoom @PaulTdeBeer die ik met instemming citeer in mijn boek.
Een belangrijke oorzaak die ik in #migratiemagneetnl noem is de ziekelijke neiging tot loonmatiging, die ervoor zorgt dat werkgevers te veel laaggeschoolde banen creëren die dan deels opgevuld moeten worden met arbeidsmigranten. Dat was zo tijdens de gastarbeid en is nog steeds zo.
Als remedie geef ik in Migratiemagneet Nederland een verhoging van het minimumloon, bij gelijkblijvend uitkeringsniveau, zodat de arbeidsparticipatie stijgt, er minder laaggeschoolde banen worden gecreëerd, de positie van laaggeschoolden (onder wie veel immigranten) op de arbeidsmarkt verbetert en werkgevers meer inzetten op innovatie.
Dat laatste is minder utopisch dan je denkt, er zijn al fabrieken waar huizen worden gebouwd, er zijn schoonmaakrobots, allerlei agrarische oogstrobots, robots in restaurants die obers ondersteunen, enz. Als de druk toeneemt zal er meer ontwikkeld worden; in landen met meer vergrijzing worden relatief meer robots ingezet, enz. Ik ben wat dat betreft een vooruitgangsdenker en geloof sterk in het menselijk vernuft.
3/ Ook bij onderstaande passage heb ik een vraag en een kanttekening.
Eerst de vraag: welke “economische factoren” bedoel je eigenlijk? Ik hoop dat je dat wilt toelichten.
1/ Dit artikel zou uitspraken in mijn Volkskrant-interview weerleggen.
Niet dus.
De Haas & Lucassen maken grove fouten qua redeneren, rekenen en brongebruik.
Hun kennis van migratie in Nederland toont forse hiaten.
Insteek lijkt toebrengen reputatieschade. volkskrant.nl/columns-opinie…
2/ Onderstaande passage (links) over arbeidsmarkt, moet ‘bewijzen’ dat een groot deel van de asielzoekers voltijd werkt.
De passage is rechtstreeks overgenomen uit een stuk van de SER (rechts).
Dat stuk is fout.
Dat kun je makkelijk zien, want opgeteld zou 98% van de statushouders werken (45% voltijd en 53% deeltijd).
Iedereen die een goed overzicht van de data heeft of enig gevoel voor cijfers, wéét dat dit getal niet kán kloppen.
Je zou verwachten dat alle alarmbellen gaan rinkelen bij iedereen die zich met asielmigratie bezighoudt.
Bij 98% werkenden snap je direct dat dit een fout is.
Zo niet De Haas & Lucassen.
Ze gaan ook niet naar de oorspronkelijke bron die er bijstaat (door mij blauw onderstreept)👇 ser.nl/nl/thema/werkw…
3/ Als De Haas & Lucassen wél naar de oorspronkelijke bron (CBS cohort studie asiel en integratie) waren gegaan, hadden ze kunnen zien dat na 7 jaar (84 maanden, de periode die de SER noemt) 45% van de statushouders met baan, een voltijdsbaan heeft en dus niet zoals SER abusievelijk beweert 45% van alle statushouders.
Maar ja, degelijk bronnenonderzoek verzuimen De Haas & Lucassen hier.
Het lijkt ad hoc bij elkaar geraapt te zijn.
Getuigt ook niet van veel parate kennis op dit terrein. dashboards.cbs.nl/v5/asieleninte…