Dr.Reza.Mohammadi Profile picture
Jul 27, 2021 21 tweets 8 min read Read on X
در این #رشتو به چالش نیم‌قرن اخیر درباره #هوش (ارثی یا اکتسابی) اشاره می‌شود:
(از درسگفتار دکتر آذرخش مُکری)
۱. این چالش‌ها با مقاله ۱۹۶۹ #آرتور_ینسن آغاز شد:
- با آموزش نمی‌توان هوش را پرورش داد.
- هوش به مقدار زیادی موروثی است.
- سیاهپوستان حدود ۱۵شماره بهره هوشی کمتری دارند.
۲. این ادعا بطور ناخواسته موجب تلاطمی در جامعه آمریکا و بعد اروپا شد و سیاست‌های جوامع را تحت تاثیر قرار داد. مثلاً ویلیام شاکلی (برنده نوبل فیزیک) می‌گفت هوش به‌میزان زیادی ارثی است و باید جلوی تولد کم‌هوش‌ها را بگیریم، حتی با تشکیل بانک اسپرم نوابغ!
۳. در سال ۱۹۹۴ عده‌ای از روانشناسان هوش و یادگیری بیانیه‌ای را در "وال‌استریت ژورنال" چاپ می‌کنند با عنوان "جریان اصلی علم درباره هوش" و ۵۸نفر از ۱۳۰نفر روانشناس مهم آمریکایی آن را امضاء می‌کنند.
۴. در این بیانیه به موارد زیر تاکید شده است:
- هوش توزیع زنگوله‌ای یا نرمال دارد.
- تست‌های هوش وابسته به فرهنگ نیستند.
- اعضاء گروه‌های قومیتی-نژادی با هم متفاوتند.
(یهودی‌ها و آسیایی‌ها، بالاترین)
(آمریکای لاتین و آفریقایی‌ها، پایین‌ترین)
- آی‌کیو ارزش مهمی در زندگی دارد.
۵-
- آی‌کیو ارزش مهمی در زندگی دارد.
- هوش تنها عامل موفقیت در درس و شغل نیست، اما مهمترین عامل است.
- وراثتی بودن آن بین ۰.۴ تا ۰.۸ است. البته محیط موثر است ولی در کودکی تثبیت می‌شود.
- نشانی از نزدیک شدن آی‌کیو گروه‌های مختلف قومی وجود ندارد.
۶. مقاله جنجالی فوق چند ماه بعد از کتاب بحث‌انگیز ریچارد هرنشتاین و چارلز موری The bell curve نوشته شد. این کتاب به‌کمک جداول پژوهشی به این نکات اشاره می‌کرد که هوش بسیار مهم است، توانایی هوش مشخص کنند وضع زندگی آینده شماست، و بین اقوام مختلف و ملت‌ها تفاوت‌های هوشی وجود دارد.
۷. همچنین، کتاب بهره هوشی و ثروت ملت‌ها
IQ and the Wealth of Nations 
نوشته ریچارد لین و تاتو ورهانن
جنجال جدیدی ایجاد کرد. این کتاب، هوش را برای هر ملتی متفاوت می‌دانست (هوش ملت‌های آسیای شرقی بیشتر از همه است) و رشد اقتصادی و موفقیت ملت‌ها را به میانگین هوش آنها ربط می‌داد.
۸. برخی هم از متخصصان تکامل و ژنتیک بهره می‌گیرند: با تکامل موجودات، #فرزندآوری کیفی‌تر و فاصله بین فرزندان بیشتر می‌شود. یعنی فرزند کمتر، کیفیت بالاتر. یعنی هوش با خویشتن‌داری جنسی رابطه مستقیم دارد. لذا هوش ملت‌ها با میزان موالید، رابطه معکوس دارد!
۹. اما این تمام ماجرا نیست!
متخصصان ژنتیک نشان داده‌اند که چیزی به نام ژن سیاهپوست یا ژن سفیدپوست نداریم، یعنی نژاد اصلاً مبنای بیولوژیک ندارد، بلکه یک سازه اجتماعی-فرهنگی است.
۱۰. بعد از جنگ جهانی دوم جریانی ایجاد شد که معتقد بود سرشت تمام انسان‌ها برابرند. به‌عبارتی قبل از مقاله ینسن تفاوت صفات مربوط به عواملی چون شرایط محیطی و #اثر_پیگمالیون (Pygmalion effect) یا تاثیر انتظارات دیگران از عملکرد شخصی بود. این نگاه، آموزش‌ دهه ۱۹۶۰ را متاثر کرده بود.
۱۱. نخستین بار #فرانسیس_گالتون در ۱۸۷۵ در مقاله "تاریخچه دوقلوها: ملاکی برای قدرت نسبی وراثت در مقابل تربیت" از دوگانه وراثت/تربیت سخن گفت:
Nature vs. Nurture
او برخلاف جان لاک و رفتارگرایان، معتقد شد که بسیاری از صفات ما ارثی است.
این مطالعات در قرن ۲۰ هم ادامه داشت.
۱۲. مهمترین مطالعات طولی #دوقلوها، در مرکز مطالعه دوقلو و خانواده #مینه‌سوتا در سه دهه اخیر انجام می‌شود و در آن، سهم ژنتیکی صفات شخصیتی و رفتار دوقلوها بررسی می‌شود. این مطالعات که نتایج متعدد آن در سالهای مختلف منتشر شده است، بر وراثتی بودن صفات انسانی تاکید می‌‌کنند.
۱۳. دو کتاب با عنوان blueprint در سال ۲۰۱۹ دربارۀ منشا رفتار انسانی ادعاهای متفاوتی مطرح کرده‌اند.
نویسنده اول، #رابرت_پلومین علم ژنتیک را ابزار طالع‌بینی هویت انسان می‌داند، ولی نویسنده کتاب دوم، #نیکلاس_کریستاکیس، پزشک و جامعه‌شناس، عامل تفاوت جوامع را فرهنگ می‌داند.
۱۴. برای مطالعه مبسوط در این باره،
به کتاب #لوح_سپید: انکار مدرن ذات بشر 
نوشته #استیون_پینکر ۲۰۰۲/۱۳۹۴
رجوع کنید. Image
۱۵. نتایج زودهنگام این مطالعات، بسیاری از رفتارها و انتخابها را تفسیر ژنتیک می‌کردند و ذیل #روانشناسی_تکاملی توضیح می‌دادند. اما برخی دانشمندان زیر بار نرفتند. برخی در همان دهه ۸۰ کتابی باعنوان "در ژن‌های ما نیست" نوشتند Not In Our Genes
و علیه تاخت‌وتاز ژنتیک‌باوران هشدار دادند.
۱۶. در دهه اخیر شاهد مطالعات جدی‌تری هستیم. کتاب "دی‌ان‌ای سرنوشت نیست"
بیان می‌کرد که ارتباط ما با ژن‌ها کاملاً بد فهمیده شده است. #جسی_پرینز فیلسوف هم در کتاب "فراسوی سرشت انسانی"
Beyond human nature
انسان را #ماشین_یادگیری می‌دانست و فرهنگ را جایگزین ژنتیک می‌کرد.
۱۷. #جی_جوزف نیز در کتاب "توهم ژن"
The Gene Illusion
شدیداً به این نگاه حمله کرد. اما کتاب بعدی او با عنوان "مشکل مطالعات دوقلوها" به بازنگری نقادانه این نوع پژوهش‌ها پرداخت. تا جایی که برخی افراد از کارهای جوزف باعنوان "آتش‌افروزی در کلیسا" (انهدام ژنتیک‌باوری) یاد کردند.
۱۸. بخش قابل توجهی از تکامل فردی ممکن است تحت تاثیر عوامل محیطی مستقل از ژنتیک ولی خارج از قالب‌های آموزش رسمی و خانوادگی باشد. مانند اطلاعاتی که به‌صورت پنهان به ذهن منتقل می‌شوند.
این نکته در کتاب "ماده تاریک ذهن"
Dark matter of the mind
نوشته دنیل اوِرِت به‌خوبی بیان شده است.
۱۹. مثلاً مقاله‌ای در ساینس به رشد ادراک چینی‌ها با توجه به کشت برنج یا گندم پرداخته است. برنج‌کارها بیشتر تفکر کل‌نگر دارند، چون در این فعالیت، کار جمعی مهم است. گندم‌کارها هم بیشتر تحلیلی و جزءنگر هستند، چون در این فعالیت، کار فردی بیشتر است. یعنی تاثیر سبک زندگی بر شناخت!
۲۰. در مجموع، امروزه پیشروان نوروساینس به مسئله وراثت_تربیت در #هوش اینگونه پاسخ می‌دهند که به‌نظر میاد ما چیزی به اسم #ژن هوش نداریم، بلکه تعاملی پیچیده‌ای بین بیولوژی ما و "ماده تاریک" محیط و روابط ما (اطلاعات پنهان موثر بر شناخت و ادراک) سازنده هوش است.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Dr.Reza.Mohammadi

Dr.Reza.Mohammadi Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @ReMohammadiCh

Dec 3, 2022
۱.
🔺️افلاطون معتقد بود کودک را از سه‌سالگی بايد از خانواده گرفت و برای تربیت به دولت سپرد. اما این دیدگاه در قرن بیستم هم وجود داشت.
🔺️صد سال قبل، #جان_واتسون (J. Watson) پدر #رفتارگرایی دیدگاه ترسناکی درباره #تربیت_کودکان مطرح کرد.
۲.
❗واتسون به #مهر_مادری شک داشت و اونو ابزار خطرناکی می‌دونست که باعث میشه مادران با اهمیت دادن بیش از حد به فرزند موجب ضعیف و ترسو بار اومدن بچه بشه. برای همین، از عبارت #بچه‌_لوس برای نتیجه این نوع تربیت استفاده می‌کرد.
۳.
مهمترین ایده واتسون درباره کودکان #مزرعه_بچه بود؛ جایی که بچه‌ها رو دور از والدین طبق اصول علمی پرورش بدن. مثلاً بچه رو تنها در صورتی که کار فوق‌العاده خوبی بکنه باید لمس کرد؛ ولی فقط با دست کشیدن بر سرش، نه بوسیدن یا بغل کردن.
Read 5 tweets
Sep 1, 2022
آیا افراد جذاب و خوشگل آدمای بهتری هم هستن؟

صد سال قبل، یه روانشناس آمریکایی نشون داد مردم نوعی سوگیری درباره ظاهر آدمها دارن: #اثر_هاله‌ای

حالا هفته پیش دو پژوهشگر آمریکایی همین تحقیق رو در 45کشور جهان انجام دادن و نظر مردم رو درباره 120 چهره جذاب بررسی کردن.
ادوارد #ثراندایک در تحقیق خودش از افسران ارتش خواست ویژگی‌های مدیریت، وفاداری، قابلیت اعتماد، هوش، و ویژگی‌های ظاهری (خوشگل یا خوش‌تیپ بودن) رو در سربازها درجه‌بندی کنن. نتیجه تحقیقش نشون داد ویژگی‌های ظاهری روی عوامل دیگر تاثیر بسزایی داره.
نام این سوگیری شناختی اثر هاله‌ای (Halo Effect) شد که طبق اون، افراد ویژگی مشخصی از یه انسان، شیء یا هر پدیده دیگری رو مبنایی برای قضاوت درباره کل اون قرار می‌ده. تأثیر منفی این اثر رو در استخدام، خریدوفروش، همسرگزینی و خیلی جاهای دیگه می‌شناسیم.
Read 8 tweets
Jul 23, 2021
نظام آموزشی #فنلاند موفق‌ترین نظام آموزشی دنیاست. در این #رشتو به برخی ویژگی‌های آن اشاره می‌کنیم.
۱. هدف اصلی برنامه درسی فنلاند این است که دانش‌آموز به‌عنوان یک انسان و یک شهروند رشد کند و تاکید بر چگونه یاد گرفتن آنان است به جای این که چه چیزهایی یاد بگیرند.
#آموزش_فنلاندی
۲. شادی و نشاط یک اصل مهم در مدارس فنلاندی است و معلمان تلاش می‌کنند که محیط شادی را برای دانش‌آموزان در مدرسه فراهم کنند. بر این اساس در رتبه‌بندی شادترین کشورها، فنلاند رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، در حالی که رتبه ایران 106 است.
#آموزش_فنلاندی
۳. با وجود آنکه نظام آموزشی فنلاند موفق‌ترین نظام آموزشی دنیاست، در المپیاد ریاضی جهان از 1965 تاکنون تنها یک مدال طلا کسب کرده است. اما ایران از 1985 تاکنون 45 طلا کسب کرده است ولی 77 درصد این مدال‌آوران ایرانی، ایران را ترک کرده.اند.
#آموزش_فنلاندی
Read 18 tweets
Feb 9, 2020
#رشتو (15 بخش) #اشتباهات_ذهنی
از کتاب #تکنیک‌های_شناخت‌درمانى اثر #رابرت_لی‌هی

1️⃣ ذهن‌خوانی (mind reading)
به‌نظرتان بدون شواهد کافی می‌دانید که دیگران به چه چیزی فکر می‌کنند. مثل: ”جواب سلامم را نداد، پس حتما از دست من ناراحت است".
2️⃣ پیش‌گویی (fortune telling)
پیش‌بینی می‌کنید که حوادث آینده، بد از آب در می‌آیند یا این که خطرات زیادی شما را تهدید می‌کند. مثل: "در امتحان شکست می‌خورم" یا "کاری گیر من نخواهد آمد".
3️⃣ فاجعه‌سازی (catastrophizing)
معتقدید هر چه اتفاق افتاده یا خواهد افتاد به‌شدت افتضاح، ناخوشایند و غیر قابل تحمل است. مثل: "افتضاح می‌شود اگر در دانشگاه قبول نشوم".
Read 15 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(