Martijn de Riet Profile picture
Sep 10, 2021 13 tweets 7 min read Read on X
Beste @trouw

Wat. De. Fuck. ???

Serieus, er was geen redacteur die dacht "misschien is deze kop ietwat ongevoelig richting de families vd 30 (!!!) kinderen AFGELOPEN WEEK die zo ziek zijn geworden dat ze opgenomen moesten worden in het ziekenhuis"?

1/n
Hoeveel mensen hebben eigenlijk moeten bellen voor jullie de kop aanpasten?

Had je dat echt niet zelf kunnen bedenken?
Maar goed, fijn dat het aangepast is. Jammer dat het artikel nog steeds niet klopt.

2/n

trouw.nl/zorg/waarom-de…
"Volgens epidemiologen is er weinig aan de hand".

Dit zou denk ik moeten zijn "volgens SOMMIGE epidemiologen..."
Want er zijn er genoeg die hier helemaal niet van overtuigd zijn.

3/n
Maar dan gaat het pas echt mis. Want deze alinea is complete onzin.

Dit heeft de @Gezondheidsraad namelijk helemaal niet geschreven.

4/n
Dit is wat de @Gezondheidsraad schrijft: tussen 1 september en 23 mei zijn 101 kinderen in de leeftijd tussen 13-17 jaar opgenomen in het ziekenhuis.

Dus niet 44 kinderen.
Niet kinderen tussen de 6 mnd en 16 jaar
En niet sinds het begin van de pandemie.

5/n
Overigens: de GR baseert zich op de cijfers van het @RIVM, waarin alleen casussen zijn opgenomen van mensen die door de GGD zijn getest.

Stichting NICE (die cijfers publiceert over ziekenhuisopnames) komt op ongeveer 3x meer ziekenhuisopnames dan RIVM.

6/n
Het getal "44" wordt wel genoemd, maar enkel in het kader van de COPP-studie. Een studie waaraan niet alle ziekenhuizen meedoen, en waarvoor de (ouders van) de patienten toestemming moeten geven.

Een onderrepresentatie van het totaal aantal gevallen dus.

7/n
Hetzelfde doet @trouw met #LongCovid. Dit zou volgens King's College uit Londen maar bij 3% van de kinderen langer dan 1mnd duren, en maar bij 1% langer dan 8 weken.

Dat zal ongetwijfeld deze studie zijn waar men aan refereert. Van 4 augustus

8/n

kcl.ac.uk/news/long-covi…
Hetzelfde King's College komt nog geen maand later met deze studie komt. Waarin 1 op 7 kinderen langer dan 15 weken last houdt van #LongCovid.

Waarom wordt deze (grootste studie tot dan toe) volledig genegeerd?

9/n
kcl.ac.uk/news/kings-col…
Welke van de twee is juist?
Het #ONS (Britse @statistiekcbs) komt in april met een algemeen bevolkingsonderzoek waarbij men uitkomt in het midden, tussen 4 en 8% van de kinderen krijgt #LongCovid

Het #OMT gaat in advies 114 van Juni dit jaar uit van 2-10% (cijfers @WHO)

10/n
Mocht u wel geïnteresseerd zijn in de ziektelast onder jongeren, dan heb ik hier een mooi overzicht.
Onderbouwing en bronnen vindt u in deze blog.

Maar iets zegt me dat dit jullie niet zo veel kan schelen.

11/eind

ginnymooy.com/2021/08/14/kin…
Naschrift: ik kan me nog heel lang boos maken over de infantiele manier van schrijven waarbij ziekte onder kinderen op absurde wijze wordt gebagatelliseerd ("Voor een deel van de kinderen betekent dit wel dat ze zich ziek zullen voelen") maar dat is tegen mijn goede voornemen.
Naschrift 2:
Dat getal van "44 kinderen die opgenomen zijn in het zkh" komt uit het vaccinatieadvies vd @Gezondheidsraad.

Bijzonder cynisch natuurlijk als je dat document gebruikt om te beargumenteren waarom het goed is dat alle kinderen besmet worden.

gezondheidsraad.nl/binaries/gezon…

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Martijn de Riet

Martijn de Riet Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @mdradvies

Jul 21
Wow.
Geen idee wie deze mevrouw is, maar ze heeft overduidelijk geen enkel idee waar ze het over heeft.

Draadje om de monumentale stupiditeit, het massieve dedain en totale onwetendheid te duiden.
1. De voedselbank is een particulier initiatief. Een goed doel.

@RiaCaspers hier doet alsof dit beleid is. Een "recht", voor iedere arme in NL. Als je het niet doet, is het je eigen schuld.

Dat. Is. Fucking. Bullshit.
Het is georganiseerd bedelen.
OMDAT DE OVERHEID HET NALAAT Image
Voedselbanken bedienen momenteel ongeveer 200k mensen via 170 locaties.
Van de ongeveer 1mln mensen die in aanmerking zouden komen.

800k mensen dus niet.
Eigen schuld, dikke bult beste @RiaCaspers ? Had je maar niet arm moeten zijn op een plek zonder voedselbanken?
Read 17 tweets
May 31
Beste @PieterOmtzigt,
Als kiezer wil ik graag wat van uw tijd vragen. Of ik het ga krijgen is een tweede, maar een mens kan alleen maar proberen.
Vannacht schreef ik een boosdraadje. Over Stichting Gelijkwaardig Herstel. En de Toeslagenaffaire.

1/9

Ik laat het aan u of het leest. TL;DR:

Waar komt de 6 miljard extra kosten vandaan die deze aanpak met zich mee zou brengen?
Die bestaan helemaal niet. Ik reken u het even kort voor:

34.000 slachtoffers zijn erkend via de Catshuisregeling. En hebben 30k gekregen.

2/9
Die ze niet meer terug hoeven te betalen. Tenzij ze fraude pleegden. 31.000 afgewezen trouwens. Door de Belastingdienst. De bad guy van het verhaal.

Die 31k komen trouwens nooit in aanmerking voor behandeling door SGH. U weet het vast, maar voor de rest.

3/9
Read 9 tweets
May 31
Oh kijk nu. Een aap uit een mouw.
Nu snap ik waarom een "anonieme ambtenaar" 2wkn geleden mocht leeglopen bij @nos. Niet dat het klopte, maar ja: we kunnen niet verwachten dat journalisten alles gaan controleren wel?

Dus laat ik het maar doen.

1/draad

Voor ik begin wil ik nog wel even benadrukken dat gelukkig andere media er als de kippen waren bij om even de broodnodige nuance te schetsen. Annemarie van Gaal mocht in de @Telegraaf even lekker verbaal diarreeen.

2/n

En laten we Bertus niet vergeten in @adnl (en bijbehorende titels)! Die met zijn expertise het zeker 4 alineas volhield voor hij zichzelf tegensprak. Toch mooi gewezen op gevaar dat de media al die #toeslagenslachtoffers als heiligen portretteert

3/n

Read 20 tweets
May 27
Zullen we ze maar even nalopen dan:

1. Er zitten GEEN fraudeurs bij de mensen die dit geld krijgen. @Belastingdienst heeft hun verhaal gecontroleerd en toegegeven dat zij deze mensen onterecht behandeld hebben
IK HERHAAL:

SLACHTOFFERS VAN DE TOESLAGENAFFAIRE ZIJN ALLEEN SLACHTOFFER ALS DE DADER, @Belastingdienst, SCHULD HEEFT BEKEND.

Hoe fucking moeilijk is dat concept om te begrijpen???
Het is al een fucking schandaal op zich, en toch blijven mensen maar krijsen over fraudeurs.
Er zijn dus ook GEEN mensen die onterecht geld hebben gekregen (en dat mogen houden). Ja, er zijn mensen geweest die zich onterecht aan hebben gemeld voor de snelle toets, maar die zijn allemaal later bij de volledige check eruit gehaald. En moesten terugbetalen.
Read 24 tweets
Mar 30
Goed, ik ben groot liefhebber van nuance dus laten we hier maar eens induiken.

Lange draad incoming
1/n

Je begint met een beschrijving van het "protest" bij het concert van #Kuhr.
Ik ben blij dat we de onzinnige stelling dat het een "demonstratie" was in ieder geval achter ons hebben gelaten. Maar volgens jou is de kritiek op het protest nog steeds onterecht.

2/n
Image
Image
Waarom het geen demonstratie was heb ik hier je geestverwant @bo_salomons al uitgelegd.
Maar ook als rechtmatige vorm van "protest" klopt het niet. Je refereert in de online discussies aan heckling, een manier van protesteren uit de VS.

3/n
Read 31 tweets
Mar 27
Ik kan heel snel klaar zijn met deze draad. Maar ik ga er wat langer op in. Gewoon omdat ik het waardeer dat iemand geprobeerd heeft een gesprek te openen.

Snel klaar: het was GEEN demonstratie. En dus intimidatie. Ver over de grens. Dat maakt dit beetje potsierlijk.
Waarom was het geen demonstratie?

@amnestynl legt het uit. Een demo geeft 3 kenmerken:
1. Meningsuiting ✅️
2. Door 2 of meer mensen ✅️
3 In het openbaar ❌️

Aan de 3e voorwaarde voldoe je niet. Een theater is geen onderdeel van de openbare ruimte.
amnesty.nl/wat-we-doen/de…
Nu is doorgaans het moment dat mensen komen zeggen dat hun zaak te belangrijk is voor dat soort geneuzel.

Prima.

Verander de regels dan. Mag je daarna bij iemand op zijn werk komen "demonstreren". Tot die tijd blijf je gewoon buiten.
Read 18 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(