Det här är en intressant tweet. Balans har granskat Huddinge kommuns skolbudget sedan 2017 och hävdat att här får lärarna betala för politikernas effektiviseringskrav med ökad arbetsbelastning. Huddinges politiska majoritet har påstått att vi har fel. Man sparar på annat. *tråd*
Som tur va måste man inte tro saker här utan det går att ta reda på hur det ligger till. Vad har hänt med lärartätheten i Huddinge kommuns skolor? Svaret finns hos Skolverket. Rad två i tabellen i nästa tweet är Huddinges kommunala skolors antal elever per lärare 2017.
13,9 elever per lärare 2017.
Sedan följer ett antal år där politikerna inte fullt ut kompenserar skolnämnden för löneökningar. Någonstans måste skolnämnden spara. Politikerna säger att det sparas på administration och ledning och liknande men vad har hänt med antalet elever per lärare? Ökat till 15,1!
Mellan 2017 och 2021 har lärartätheten försämrats med 8,6 %.
Och Huddinge har nu den klart lägsta lärartätheten av alla Stockholmskommuner (siffran anger snittet för kommunala och fristående skolor, därav 15,2 och inte 15,1)
Lärartäthet är inget perfekt mått. Det går att skära ner så att lärartäthet inte påverkas, tex genom att ta bort personal som inte räknas som lärare (elevassistenter och liknande). Men det verkar inte som att Tomas påstående stämmer. Det verkar som att lärarna fått mer att göra.
Detta hindrar dock inte Huddinges politiker från att sitta på Facebook och hävda motsatsen.
Full förståelse för att det är trist att vara kommunpolitiker och göra det bästa man kan (enligt egen ideologi) och så kommer någon och läser budgetar och visar på konsekvenser, men jag tycker att man kan kräva av vuxna människor på politiska poster att hålla sig till sanningen.
En avslutningstabell. Detta är statistik över hur kostnad per elev förändrats mellan 2016 och 2019. I Huddinge har den bara ökat med 4,3 % under år då lärares löner ökat med ca 3-4 % per år. Klart att arbetsbelastningen stiger då.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Det ohederligaste fenomenet i debatten om marknadsskolan är skolägarnas och vissa oinsatta/ljugande politikers påstående att friskoleetebleringar utgör komplement till den kommunala skolan, inte konkurrens.
Här kommer ett aktuellt exempel från IES etablering i Norrtälje *tråd*
Moderat ordförande i Kommunstyrelsen 2020: "IES kommer bidra till att komplettera Norrtäljes utbud av skolor och tillföra en efterfrågad samt eftertraktad internationell profil. Jag ser IES just som ett komplement och inte en konkurrent till våra skolor" engelska.se/sv/nyheter-pre…
Barn- och skolnämndens senaste protokoll: Elevminskning med 250 elever vilket innebär intäktsbortfall med 25 miljoner men samma behov som innan IES öppnade. forum.norrtalje.se/welcome-sv/nam…
@FMannerheim @henrekson @johanwennstrom AcadeMedias huvudägares VD sitter för övrigt i styrelsen för stiftelsen som driver tidningen.
@FMannerheim @henrekson @johanwennstrom AcadeMedias huvudägares ordförande anlitar Henrekson som rapportskrivare i en annan fråga. Sverige är litet. breakit.se/artikel/37932/…
@FMannerheim @henrekson @johanwennstrom Henrekson sitter själv i styrelsen för ett bolag som jobbar med analys och påverkan, inom bland annat betyg, friskolors påverkan och valfrihet och vinster i skolan.
När paret Bergström sålde IES lades en stor del av pengarna i en fond som årligen stöttar opinionsbildare som lobbar för skolägarna. 2023 års donationer, som nu finns redovisade, har två gemensamma nämnare: att lyfta IES och skolkoncernerna och att kritisera journalister som granskar skolkoncernerna. projects.propublica.org/nonprofits/org…
Svensk Mediegranskning AB fick 430 000 kronor. Bolaget driver Näringslivets Medieinstitut (NMI) vars verksamhet bygger på att ta betalt från näringslivet för att granska journalister som granskar näringslivet. I styrelsen sitter Göran Thorstensson, som äger herrgård ihop med statsministerparet och sitter i styrelsen för skolkoncern ägd av moderat statssekreterare som skrev friskolereformen.
2023 kritiserade NMI bland annat Dagens Nyheters ledarsida för att de problematiserade friskolor...
Det Skattebetalarnas rapport säger är att mindre effektiva kommuner ska säga upp förskollärare så att kostnaden för förskolan kan minska så att de kan använda pengarna de sparat till att anställa nya förskollärare.
Klickar man i sin kommun på Skattebetalarnas sida så kommer det upp björnar som berättar om hur många förskollärare som skulle kunna anställas om bara Göteborgs stad blev effektivare på att driva förskola, grundskola, gymnasieskola och äldreomsorg.
Skattebetalarnas mått på effektivitet i förskolan bygger på hur nöjda föräldrar är med förskolan (tveksamt mått, men ok) samt hur mycket förskolan kostat 2017-2019. Låg kostnad men hög nöjdhet = hög kvalitet.
Sveriges kommuner kastar bort skattepengar till privata skolhuvudmän och samhällsfastighetsbolag på ett sätt som behöver uppmärksammas av rikspolitiker. Senaste exemplet är Tierps kommun som vill att privata aktörer äger och driver verksamheten i den nya skola som behövs *tråd*
Att bygga skolan kräver en investering på 535,9 miljoner. Den politiska majoriteten anser inte att det går att nå upp till kravet på ekonomisk hushållning (tolkas ofta som driftsresultat på två procent per år) om kommunen står för driften.
Därför vill man "kroka arm med näringslivet för att få deras hjälp". Om man vet väldigt lite om hur skola organiseras kan man kanske tycka att det här är rimligt, kommunen slipper kostnaden för driften men kommunens barn får en skola. Men...
Runt om i landet görs nedskärningar på skolan. I debatten stöter man ibland på uppfattningen att det inte gör så mycket eftersom rektorer kan plocka bort onödiga arbetsuppgifter så att nedskärningar inte drabbar eleverna. Låt oss titta på ett konkret ex. från Sollentuna. *tråd*
Först och främst: NEJ, de senaste åren har det INTE varit ökade lärarlöner som skapat behovet av att skära ner. Det här är en ful argumentation. Lärarlönerna ökar inte mer än vad andra löner ökar. Problemet är att politiker inte kompenserar rektorer för ökade pensionskostnader.
Så till konsekvenserna av nedskärningar på just den här skolan.
* Förberedelseklassen tas bort och nyanlända elever får gå direkt in i en klass, oberoende av årskurs.
Det här är en fullständigt rubbad sak att göra. Hur ska ett barn kunna börja i en klass utan ett ord svenska?