Jag har de senaste åren försökt att få folk att vakna upp gällande några saker, tex de här två sakerna. 1. Koncernerna äter upp de små friskolorna. 2. Det sker bl.a. genom samarbete mellan politiker - skolkoncernerna och samhällsfastighetsbolag.
Snälla läs den här ranten.
Världens rimligaste moderatpolitiker heter Robert och han styr i Lomma. Han har inget emot valfrihet men han har något emot skolkoncernerna. Han har säkerställt att kommunen inte tappar "rådigheten" genom att äga friskolans lokaler. Kommunen har kontroll. svd.se/moderaten-som-…
Några som ser annorlunda på saken är majoriteten i Stockholms stad. De vill inte ha rådighet över friskolornas skollokaler, utan istället sälja ut dem. Men de vill inte berätta vilka lokaler det handlar om. insynsverige.se/documentHandle…
Det är dock inte jättesvårt att lista ut att IES driver verksamhet i några av de aktuella fastigheterna. Ingen annan huvudman krävde 8 månaders detektivarbete av Skolinspektionen.
Bara några veckor innan nämnden som hanterar Stockholms stads skolfastigheter tog det här principbeslutet att sälja ut skollokaler hade man tagit beslut att sälja ut en annan fastighet, även denna med IES som nuvarande hyresgäst. insynsverige.se/documentHandle…
Det här är något kommunen kommer att förlora pengar på. Sammanlagt ger de här fastigheterna ett plusresultat på 50 miljoner om året. Men det är inte viktigt för majoriteten. De ska bort!
Men vilka är det här viktigt för?
Jo, för de skolor som INTE är koncerner och som INTE vill att de lokaler man hyr hamnar hos någon stor samhällsfastighetsjätte som man kan samarbeta med för att växa ännu mer.
Västberga friskola drivs som aktiebolag men omsättningen växer inte genom att starta nya skolor utan bara med den ökade skolpengen.
Det här är en sån där verksamhet som förvisso gör bra vinst vissa år, men som drivs enligt friskolereformens ursprungssyfte: ägare som jobbar i verksamheten.
De här ägarna har skickat ut ett infobrev till vårdnadshavare som skulle kunna vara skrivet av Tankesmedjan Balans, men knappast av Centerpartiet eller Almega. Jag ska visa några klipp men här är hela. drive.google.com/file/d/1JwFrFj…
Först sammanhanget: Majoritetspolitikerna i skolfastighetsnämnden vill sälja ut två förskolor och skolor där IES och två andra friskolor bedriver verksamhet.
Västbergas ägare fick besked om försäljningen i somras, de har inte haft insyn i processen och de har inte tillfrågats om att köpa fastigheten.
Med en vecka kvar innan slutdatum fick styrelsen veta att de också kunde lägga bud, innan det hade majoriteten i Stockholms stad kommunicerat att alla fastigheter skulle säljas till en ny ägare.
MEN TITTA HÄR! Den lilla fristående skolan är orolig för att ny ägare kommer att höja hyrorna (inte otroligt scenario) och att det kommer bli svårt att driva vidare verksamheten. MÅNGA SMÅ FRISKOLOR RUNT OMKRING HAR BLIVIT UPPKÖPTA och försäljning gynnar skolföretagen.
Och avslutningsvis. Jag har fått så mycket skit av lobbyn för att jag påstår att dagens styrning gynnar koncerner på de små skolornas bekostnad. Marcus är kommunist och vill ha DDR-skola. Men läs för guds skull det lilla företagets egna beskrivning.
Detta:
"Det är viktigt att det finns möjlighet även för mindre
fristående skolor som vi att verka, vilket var en av intentionerna när de införde
friskolereformen. Detta bör inte äventyras genom den snabba och kortsiktig intäkt som en
försäljning innebär."
Miljöpartiet i Stockholm håller tillsammans med allianskompisarna på att förstöra möjligheten för små friskolor att bedriva verksamhet och istället skicka makten i händerna på enorma koncerner och på samhällsfastighetsbolagen. Och till på köpet till ekonomisk förlust för staden.
Moderat i Lomma, den lilla aktiebolagsdrivna friskolan i Västberga och den minimala tankesmedjan Balans säger samma sak. På andra sidan står företag som har miljarder i omsättning. Det är dags för väljarna att bestämma sig. Vem ska styra och äga skolan? Medborgare eller bolagen?
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Det finns en hel del jag ogillar med marknadsskolan och så finns det några få saker jag avskyr. Skolkoncernen JENSEN är en av de sakerna. Kan jag inte få er uppmärksamhet i några minuter så ska jag förklara varför?
Under JENSEN Göteborgs första år var de inte en så populär skola. Söktrycket var ganska lågt så elevunderlaget blev rätt tufft. Då började man skicka brev till vårdnadshavare i välbärgade områden med reklam om att gå på JENSEN.
Så här kan ett sånt brev se ut. "Stadens mest högprofilerade skola". "Detta brev riktar sig främst till er som önskar mer. Kanske anser ni att ett barn inte får tillräckliga utmaningar eller att tempot är för lågt. Kanske tycker ni att det är för stökigt i klassrummet".
Det svenska skolsystemet är så rubbat. Ska tråda lite om två saker som just nu stör mig extra mycket och som hör ihop: Academedias systematiska utsugning av elever med stora behov som går på Praktiska gymnasiet och Skolverkets nya rutin att inte visa lärarbehörighet.
Utbildningsnämnden i Göteborgs budget för 2026 är klar. En del av resursfördelningen till gymnasieskolorna är rörlig och utgår från skolornas behov. Politikerna har tagit en del av skolpengen och sagt att just den delen ska fördelas till skolor med elever som behöver det mest.
Det här är bra, såklart. Även gymnasieskolan ska vara kompensatorisk. Och friskolor ska såklart (principiellt) också få mer pengar om de har elever med större behov. Men alla håller nog med om att de här pengarna behöver nå fram till klassrummet där eleverna går. Är det så?
Om man höjer kraven på skolan och eleverna, samtidigt som resurserna inte följer med den allmänna kostnadsutvecklingen, så kommer ansvaret för undervisningen successivt att flyttas från lärare – till elever och föräldrar. dn.se/sverige/alex-s…
Det är bara att gå tillbaks till nittiotalets skolutvecklingsöverenskommelse mellan SKR och facken och läsa högt. Ansvaret för inlärning flyttas från lärare till elev. Detta förväntades effektivisera skolan så att lärares löner kunde öka jämfört övriga arbetsmarknaden.
Man behöver inte vara något geni för att förstå att den här styrningen inte fungerar eller för att se vad effekten blir.
Sista dagen i november och dags för Åsa och mig att återigen besvara frågan "Va fan får ni för Balanspengarna?" Vill du också finansiera lobbyism för rimliga arbetsvillkor? Då kan du swisha en slant eller bli månadsgivare. tankesmedjanbalans.se/stotta/
För några dagar sedan förvärvade Cedergrenska Lidingö skola. Allt fler elever går i börsnoterade eller riskkapital/investmentbolagägda skolor. Förklaringen är enkel: när ett mindre skolbolag köps av ett större bolag ökar värdet på det lilla bolagets verksamhet automatiskt. *tråd*
Det kallas för multipelarbitrage. Jag har gått igenom det tidigare utan att så många orkade bry sig (jag fattar varför. Den här effekten kommer tillsammans med ett riggat resursfördelningssystem där friskolor får betalt i förväg för saker de inte utför skapa några enorma bolag.
Företagsekonomins lagar är relativt enkla att förstå när man satt sig in i dem. Kapital kommer alltid att dras till marknader där man kan få avkastning som överstiger risken. Skolmarknaden är extrem. Få andra ställen erbjuder i princip säkra vinster.
"Ägarna måste få ränta på de pengar de satsat på verksamheten" hör man ibland. Academedias ägare har skjutit till drygt 2,2 miljarder. Academedias vinst efter räntekostnader men innan skatt är cirka en miljard. Man får nästan 50 % årlig ränta på det insatta kapitalet.
Rimligt?
"Men nuvarande aktieägare har ju köpt aktier baserat på börsvärdet, inte på insatta pengar från tidigare ägare".
Precis det är min poäng. När man tillåter att skolbolag finns på börsen kommer en annan logik in. Då ska inte ägare längre få betalt för pengar in i verksamheten.
Academedias börsvärde (värdet på alla aktier) är cirka 10 miljarder. Mycket mer skolpeng behöver flyttas från klassrummen för att ge ägarna rimlig ränta än om det bara var ägarna som bidragit med egna pengar till verksamheten som skulle få ränta.