رشتو ۱
خواست مردم استان اصفهان برای احیای زاینده رود به معنی درخواست انتقال آب نیست
*حل بحران آب در حوضه زاینده رود بدون انتقال آب*
در زمان تصویب قانون توزیع عادلانه آب (سال ۱۳۶۱) زاینده رود جاری بود، منابع آب زیرزمینی در تعادل بودند و تالاب گاوخونی شرایط مطلوب زیست بومی داشت.
رشتو ۲
♻️ احیای رودخانه و تالاب گاوخونی و تامین حقابه ها از طریق لغو بارگذاری ها و تخصیص های داده شده پس از سال ۱۳۶۱ و بدون انتقال آب امکانپذیر است.
♻️ از آنجا که مطابق قانون توزیع عادلانه آب، تعریف حقابه، داشتن حق مصرف آب در مقطع تصویب قانون است،
رشتو۳
لغو تخصیص ها و بارگذاری هایی که حقابه قانونی محیط زیست و کشاورزان را نقض کرده است، اقدامی قانونی و در اجرای ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب است.
♦️♦️ *اقدامات لازم برای احیای زاینده رود و تالاب و اعاده حقابه های قانونی کشاورزان:*
رشتو۴
۱_ حذف پروژه انتقال آب به یزد و تامین آب انتقالی به یزد از خلیج فارس یا خرسان.
*میزان اثربخشی:*
حجم اسمی=۹۸ و حجم واقعی=۶۰ "م م م"
۲_جلوگیری از توسعه کشت های داده شده در سرشاخه پلاسجان در استان اصفهان در ۴ دهه گذشته.
*میزان اثر بخشی:*
۳۰۰ "م م م"(تخمینی، نیاز به مطالعه)
رشتو۵
۳_ لغو کلیه مجوزهای پمپاژ و برداشت آب از زاینده رود و سرشاخه های آن در استان چهارمحال و بختیاری به هر اسم و عنوان و باز گرداندن مراتع تبدیل شده به اراضی کشاورزی و باغ به وضعیت سال۱۳۶۱.
اثر بخشی:
تخصیص شناسنامه دار: ۲۳۷ "م م م" و با احتساب سایر برداشت ها جمعا ۳۰۰ "م م م"
رشتو۶
۴_ جلوگیری از مصرف پساب در استان اصفهان در اراضی کشاورزی بدون سابقه کشت در سال ۱۳۶۱ و تخصیص پساب برای تامین آب صنایع.
*میزان اثربخشی:*
۵۰ "م م م" (تخمینی، نیاز به مطالعه)
رشتو ۷
۵_جلوگیری از تله اندازی و مصرف آب تحت عنوان #آبخیزداری در سرشاخه های زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان و لغو کلیه مجوز های تامین و انتقال آب شرب و صنعت در دست اجرا و یا در دست برنامه از زاینده رود مازاد بر منابع در اختیار دولت. *( از جمله #بن_بروجن)*
رشتو ۸
جلوگیری از برداشت و مصرف آب زاینده رود در اراضی کشاورزی توسعه یافته در استان اصفهان با پمپاژ از چاه از دهه شصت به اینسو و فقط اجازه کشاورزی در اراضی حقابه دار و سهمابه دار در مقطع تصویب قانون توزیع عادلانه آب.
مسدود کردن کلیه چاه های غیر مجاز
رشتو۹
و چاه هایی که در اجرای قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه مصوب ۱۳۸۹ دارای مجوز شده اند.
*میزان اثربخشی:*
۳۰۰ "م م م" (تخمین، نیاز به مطالعه)
رشتو ۱۰
*جمع حجم آب بازیابی شده:*
اقدامات ذکر شده در بالا، جمعا یک میلیارد متر مکعب آبی که از زاینده رود دریغ شده است را به رودخانه بر می گرداند. از این حجم آب ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی،
رشتو ۱۱
۷۳۰ میلیون متر مکعب حقابه داران و سهمابه بران در مقطع تصویب قانون توزیع عادلانه آب (سال۱۳۶۱)، ۷۰ میلیون متر مکعب حقابه شهر اصفهان، حدود ۳۰ میلیون متر مکعب تبخیر در مسیر رودخانه.
رشتو ۱۲
مدیریت بهینه مصارف و استفاده از تکنولوژی های به روز و مطابق استانداردهای جهانی در جهت بهره وری صحیح استفاده از منابع محدود آب.
رشتو ۱۳
♦️ *روش اجرا:*
استفاده از مکانیسم اقتصادی نرخ گذاری برق مصرفی پمپاژ ها از رودخانه و چاه ها به قیمت تمام شده بجای برق یارانه ای و تقریبا مجانی کنونی عملا پمپاژها را غیر اقتصادی می کند و موجب حذف آنها می شود.
رشتو ۱
نا آگاهی به حقوق آب، دستمایه ای برای تفرقه افکنی
مهندس لطف الله ضیایی کارشناس برجسته حوزه آب و محیط زیست
نوشته ای از @javadelhaei الهایی سحر، باز نشر شد که درجایی از آن آمده است:
"استانی که در این چند دهه سرمایه ملی را با سرقت حقابه های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حیف
ر۲
و میل کرده چنان مردمانش با ولع هرچه بیشتر به خالی کردن ذخایر آب زیر زمینی روی آورده که شهرک نیروی هوایی به علت ترک های زیاد تخلیه شده..."
بنا به توضیحات زیر، نا آگاهی نویسنده از مبانی حقوق آب، دستمایه تفرقه افکنی و متهم کردن مردم یک استان به سرقت حقابه دو استان دیگر شده
ر۳
۱_تا پیش از ملی شدن آب در۱۳۴۷، قانون مدنی ایران مبنای تعیین حقابه بود. به موجب مواد ۱۵۸ و ۱۵۹ قانون مدنی، تقدم زمانی در بهره برداری از منابع آب مبنای تعیین حقابه بود. بنابر قانون مدنی ایران، طومار شیخ بهایی سند معتبر حقابه اصفهان بر آب زاینده رود با پیشینه تاریخی چند قرن است.