Szanowny Panie Ministrze @JKowalski_posel . W ciągu ostatnich kilkudziesięciu godzin wygłosił Pan szereg oświadczeń o systemie #EUETS nie do końca zgodnych z faktami. Zdając sobie sprawę ze skomplikowania tematu, chcę jednak sprostować kilka informacji.
(Wątek)
1/11
Polska nie otrzymała w tym roku 105 mln. darmowych uprawnień do emisji. Uprawnienia do emisji co do zasady są sprzedawane na aukcjach i Polska otrzymała środki ze sprzedaży ok. 105 mln z nich. Dokładniej ok. 25,2 mld zł. 2/11
Dodatkowo, Polska otrzymała prawo do przyznania - zgodnie z art.10a Dyrektywy ETS darmowych uprawnień dla polskiego przemysłu narażonego na ucieczkę emisji. Łącznie ok. 60 mln uprawnień (jeśli posiada Pan dokładniejsze dane - proszę o informacje - chętnie skoryguję błąd). 3/11
Powyższe oznacza pokrycie w tym roku ok.165 mln ton uprawnień. Dość dalekie od luki, o której Pan pisze. Niemniej nadal nieuprawnione jest dyskutowanie w tej chwili o wielkości tej luki. Emisje Polski w systemie ETS poznamy bowiem dopiero w 2022 roku. 4/11
Kolejnym elementem, o którym Pan zapomina jest Fundusz Modernizacyjny, do środków z którego Polska ma prawo. W tym roku wyłącznie, środki z tytułu FM można szacować na ok. 6-7 mld zł. To oznacza łącznie ponad 30 mld zł, które można zainwestować w Energetykę. 5/11
W przyszłym roku, moje wstępne szacunku wskazują na dochód z ETS od 16 mld zł (z grubsza zgodnie z założeniami do ustawy budżetowej) przez 24 mld (przy średniej cenie ok. 80 EUR w ciągu roku) po 30 mld przy 100 EUR/t. 6/11
Swoją drogą, średnia ważona cena w #EUETS tylko w tym roku - na polskich aukcjach - wyniosła 53,15 EUR/t. Znacznie poniżej 80-90 EUR o których się mówi. 7/11
Przedsiębiorstwa energetyczne nie mają z kolei obowiązku zaopatrywać się w uprawnienia do emisji w momencie spalenia węgla. Mogą zaopatrzyć się w nie z wyprzedzeniem, minimalizując koszty. Lub zawierając transakcje typu futures. 8/11
Oczywiście to ostatnie wymaga dopuszczenia do rynku instytucji finansowych. Ale jednocześnie zwiększa płynność samego rynku. 9/11
Rynek #EUETS w istocie nie jest w pełni płynny - z zasady. Celem jest bowiem ograniczenie emisji do z góry ustalonego poziomu. Zatem również ilość uprawnień na rynku jest ograniczona z góry. 10/11
Jedynym realnym sposobem na ograniczenie jakiejkolwiek "luki" jest zatem nie kombinowanie z rynkiem, ale ograniczanie emisji. Zwłaszcza w energetyce. Na co środki - jak widać powyżej - dostarcza sam system. 11/11
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Wątek historyczny skrócony w odniesieniu do dyskusji m.in. z @JKowalski_posel: W rozważaniu zmian w polityce klimatycznej Unii Europejskiej (i globalnej) istnieje kilka ważnychdat i cezur:
Rok 1997 - Protokół z Kioto i stworzenie mechanizmów elastycznych 1/11
CDM to mechanizm generujący jednostki redukcji emisji za inwestycje redukujące emisje w państwach rozwijających się. JI podobnie, ale w państwach uprzemysłowionych. 2/11
Marzec 2007 - polityczna zgoda na rozbudowę systemu ETS oraz redukcje w UE o 30% do roku 2020 (o 20% przy braku podobnych działań innych państw rozwiniętych). Mechanizmy elastyczne można wykorzystywać do regulacji zobowiązań w ETS 3/11