Marcus Larsson Profile picture
Feb 11, 2022 8 tweets 3 min read Read on X
SvD:s idolreportage med socialdemokratiska samhällsbyggnadsprofilen Ilija Batljan bjuder ändå på några intressanta inblickar i branschen. svd.se/batljan-lovar-…
Affärsidén att köpa upp kommunala förskolor, skolor och äldreboenden och sedan hyra tillbaka dem till huvudmännen är genialisk. Expansionen går blixtsnabbt och mer ska det bli!
Risken är så pytteliten att Batljan kan lova ökad aktieutdelning i hundra år. Barn, unga och gamla kommer ju alltid finnas och behöva förskola, skola och äldreomsorg och kommunerna lär inte bygga eget och ersätta Batljans fastigheter med dem. Det vore svindyrt.
Det fd socialdemokratiska kommunalrådet har ”tjänat” 8 miljarder hittills på att köpa upp fastigheter från nuvarande politikers kommuner och sedan hyra tillbaka dem. Två gånger IES totala omsättning.
Den geniala affärsidén går igen genom artikeln. Nuvarande politiker har bundit upp sina kommuner på långa kontrakt. Ilija kommer att ta sig igenom alla kommande kriser ganska lätt.
Det här är en så dålig politik (om man inte är socialdemokraten som äger fastigheterna): att sälja tillgångar för att finansiera driften :(
Och så avslutningsvis detta: Det är kommunism att stat och kommuner äger saker.
Jag är så förb****t trött på alla de här fd politikerna i välfärdsbranscherna som utnyttjar systemet för att flytta resurser från personalkostnader till avkastningskrav i expansiva aktiebolag.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Marcus Larsson

Marcus Larsson Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @Skolinkvisition

Apr 20
SR har gjort ett quiz om skolan där man valt frågor och svarsalternativ på ett sätt som gör att man som läsare ska känna "oj, är det så det är, va bra!", bland annat om friskolor. Det får de, men de behövde kanske inte låta Academedias samarbetspartner utforma testet? Image
Image
Varför kom det inga frågor om det här?

privataaffarer.se/placeringar/ak…Image
Read 6 tweets
Apr 19
Oavsett vilken del av marknadsskolan man granskar dyker det upp före detta och nuvarande politiker som gör allt de kan för att väljarnas vilja att förbjuda vinstutdelning inte ska förverkligas. Jag ska tråda lite om den här faktaförnekande ledartexten.
nkp.se/2026/04/19/van…
1. Vem skriver texten?

Marcus Björk, borgarrådssekreterare för KD i Stockholm, som även frilansar som ledarskribent. Image
2. Vilka utgör textens huvudkälla?

"Valfrihetskommissionen", som bland annat består av Gunnar Hökmark (fd M), Stefan Stern (fd S), Mikaela Valtersson (fd MP). Image
Read 7 tweets
Apr 14
Så tragiskt att kommunpolitiker aktivt förstör egna skolors förutsättningar att lyckas genom att bjuda in riskkapitalkoncerner som IES. Jag föreläste i Norrtälje för 4 år sedan och berättade för nämndens ordförande (L) att detta kommer ske. Han sa "nej". norrteljetidning.se/norrtalje/komm…Image
Jag berättade om vad revisorerna på KPMG kommit fram till sker när koncernerna etablerar sig. 100 % av intäkten försvinner på de kommunala skolorna när eleverna lämnar men 90 % av kostnaderna finns kvar. Image
Jag berättade om hur skolsegregationen växer när skolkoncernerna expanderar eftersom främst föräldrar med eftergymnasial utbildning och inte nyanlända väljer till exempel IES. Image
Read 8 tweets
Mar 31
Första månaden på Balans tionde levnadsår är över och vi har fått upp farten igen! Här följer redogörelse för en del av de saker vi gjort för era pengar. Vill ni skicka en slant eller bli månadsgsgivare? Klicka på länken/se swishnumret i sista posten i tråden! Image
Åsa:
- deltagit på samtalskväll om små och stora friskolor på Bergholmstorpet i Skarpnäck
- föreläst på Kommunals AW om hur sträva torkpapper på BB blir nyhet men smygnedskärningar i budget inte blir det
- modererat seminarium om friskolesystemet på Idéburna skolors riksförbund
Marcus har föreläst för:
– Sveriges Lärarstudenter Uppsala
– Sveriges Lärare Alingsås
- Sveriges Lärare Salem
- Vänsterpartiet Linköping
– Vänsterpartiet Upplands-Bro
Read 10 tweets
Mar 26
"Starkt särintresse som är välorganiserat" och "framgångsrikt arbete från lobbyister". Så förklarar forskare varför marknadsskolan består trots att väljarna är emot vinsterna. Hökmark har skrivit debatt igen så jag får tråda om "Valfrihetskommissionen". svd.se/a/K8MmGG/svens…
Enligt artikeln är Hökmark ordförande för Valfrihetskommissionen, som är ett nätverk av aktörer som har ett engagemang för valfrihet. Det låter vackert med engagemang! Vad är det för sorts nätverk av engagerade aktörer? Image
Gunnar Hökmark (M) är lobbyist på Peje Emilssons Kreab, Maria Rankka är styrelseledamot för Peje Emilssongrundade Silver Life, Stefan Stern (S) är styrelseledamot i Peje Emilssons Demoskop, Mikaela Valtersson (MP) är lobbychef för Peje Emilssons Kunskapsskolan...

och Klas. Image
Read 6 tweets
Mar 22
Jag har länge behövt skriva en text om den grundläggande skillnaden mellan mål- och regelstyrning av lärares förutsättningar, men inte orkat. Finns inget bättre sätt att tvinga sig till det än att dra igång en tråd som man sedan måste slutföra.

*Mål- vs regelsyrningstråden*
Historik: Förutsättningarna var huvudsakligen regelstyrda under statliga perioden (=> 1989). Ex på regler var maximal undervisningstid i veckan (USK) och maximal klasstorlek. Med kommunaliseringen började regler försvinna och ersättas med typ "rektor leder och fördelar arbetet".
Jag börjar med målstyrning, den grundsyn på styrning som de flesta lärare som jobbar i skolan idag har jobbat under. Idén är att delegera ansvaret för hur skolan ska organiseras från stat till kommunpolitiker och sedan vidare till förvaltningar och slutligen landa hos rektorer.
Read 30 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(