Maarten Boudry Profile picture
Feb 28, 2022 18 tweets 12 min read Read on X
Of hoe ook verstandige academici plots groene platitudes verkopen als het over (kern)energie gaat. De grote keuzes (nucleair of gas?) worden tot kleine pixels herleid ("Geen mirakeloplossing!"), de écht minuscule pixels worden opgeblazen ("Wil je Poetin raken? Isoleer je huis!") ImageImage
Uiteindelijk moeten we van AL het aardgas af, maar voor elektriciteit HEBBEN we al een schoon alternatief, dat we moedwillig slopen. Quod non voor industrie & verwarming (dat grote innovatie/renovatie vergt). Die trivialisering van kernenergie, dát is storend, @thijsvandegraaf./2 Image
Overigens zal het aandeel van gas-voor-elektriciteit STIJGEN als we de kernuitstap doorvoeren en nieuwe gascentrales bouwen. Kijk naar de scenario's van @eliacorporate: dat is nu juist wat de kernuitstap wil vermijden! Waarom die misleidende uitspraak, collega @thijsvandegraaf?/3 ImageImageImage
En dan die dooddoener dat kernenergie geen "mirakeloplossing" is. Rebekka De Wit noemt dat een "reductio ad messiam": als het niet de wereld kan redden, dan willen we het niet. Niets. Is. Een. Mirakeloplossing (zeker niet voor klimaat) /4 @thijsvandegraaf Image
En dan deze bangmakerij als uitsmijter. Een oorlog waarin duizenden doden vallen, dat is een "heel gevaarlijke situatie", niet enkele state-of-the-art reactoren. (IEA: iaea.org/newscenter/pre…) Echt spijtig, want @thijsvandegraaf maakt voorts scherpe geopolitieke analyses. /5 Image
Enkele replieken op collega @thijsvandegraaf. Mijn punt was niet dat u het pixelargument "niet mag gebruiken", wel dat uw vergelijking tussen huis-isolatie & kernuitstap perspectief mist. De kernuitstap gaat om miljarden kubieke meters gas, in één klap. /6
Uw grafiek toont enkel wáár ons gas wordt gebruikt, niet de 'tractability' van maatregelen. Wie zijn huis isoleert, zal het gasverbruik niet vervangen, enkel verminderen (gesteld dat je vervolgens de verwarming niet hoger zet of meer consumeert: #rebound #Jevonsparadox). /7 Image
Dus, @thijsvandegraaf: ik ben zeker voorstander van massale isolatie van woningen, maar dat is een complexe operatie (= duizenden renovaties met talloze obstakels), en onzeker effect door #rebound & #Jevons. Wat een verschil met kerncentrales openhouden!/8
Mijn punt was dat het gewoon niet ernstig is dat u huis-isolatie aanraadt "om Poetin te treffen" (=onzeker, kleinschalig), maar dat u vervolgens het behoud van kerncentrales (=miljarden m³ gas in één klap) relativeert en zelfs de link met Russisch gas "storend" vindt (!). /9 Image
Als u de link tussen Russisch gas & kernuitstap zo "storend" vindt, @thijsvandegraaf, waarom legt u dan exact dezelfde link met huis-isolatie? Gaat dat soms om andersoortig gas? Dat zijn echt twee maten en gewichten, waaruit (met alle respect) een antinucleaire bias spreekt. /10 ImageImage
Excuus als ik geërgerd klonk, maar ik ben de boutade "Geen mirakeloplossing!" zo beu. Dát is pas een stropop. Men zag ze overigens ook vaak in de pandemie ("Mondmaskers zijn geen mirakeloplossing!") Niémand beweert dat er mirakeloplossingen bestaan. /11
Dus: blij dat u geen "rabiate tegenstander" bent van nucleair, @thijsvandegraaf. Maar dan snap ik echt niet waarom u de link met Russisch gas "storend" vindt en de stropop van "mirakeloplossing" aanhaalt voor kernenergie, maar niet voor huis-isolatie. /12
Natuurlijk vind ik kernenergie geen "mirakeloplossing" (verrast u dat echt, @thijsvandegraaf ?). Er zijn ook nadelen (zoals bouwtijd) en je lost er niet álles mee op. Wel is het m.i. de krachtigste en meest onderschatte remedie tegen klimaatopwarming. /13
Helemaal eens, @thijsvandegraaf: voor verwarming hebben we al schone & betaalbare alternatieven. Voor sommige industriële toepassingen (kunstmest, cement, petrochemie, etc.) echter niet. Daarom vind ik 'tractability' een belangrijk argument. /14
Dat is niét wat ik zei, @thijsvandegraaf: het AANDEEL van gas-voor-elektriciteit zou stijgen in totaal, niet noodzakelijk absolute consumptie. Belangrijkst van al: tegenfeitelijk stoken we véél meer gas (=miljarden m³) gas mét kernuitstap dan zonder. /15
Image
Sowieso stoken we véél meer gas (voor stroom) mét kernuitstap dan zonder. Eens, @thijsvandegraaf? Dus ik snap niet waarom u dat met projecties van Elia relativeert. Het gasverbruik moet OMLAAG. Een lichte stijging in 2025 is echt geen reden tot trots. /16
Kernenergie is zowat de veiligste en minst vervuilende energiebron, zoals u weet, zélfs met alle nucleaire rampen meegerekend. Het risico (dat reëel is) verzinkt in niets bij de oorlog zelf (net zoals Fukushima in het niets verzonk bij de tsunami). /17 Image
Tot slot, @thijsvandegraaf: ik erken dat mijn toon wat geërgerd was, maar de kritiek was zuiver inhoudelijk (+ complimenten). Het woord "storend" nam ik zelfs gewoon van u over. Is dat "kwetsend"? Lijkt me wat overdreven. Ik blijf uw analyses volgen.😉/18

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Maarten Boudry

Maarten Boudry Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @mboudry

Sep 25
That moment when a "ladle" of molten pig iron (still full of fossil carbon atoms from the coal) is poured into the converter to be mixed with scrap iron, ready to be converted into liquid steel. 🔥😍 At @ArcelorMittalBe yesterday. It was a blast!
As I understand it, the huge flames at this point are caused by the rust and other impurities in the scrap iron (already loaded into the converter), and this is still before the injection of oxygen (to further remove carbon). /2
Walking over an empty ladle, "just" 1400 °C, lined on the inside with thick heat-resistant bricks. Still, they are constantly refurbishing the lining, which is wearing out through thermal shock and erosion. /3
Read 11 tweets
Sep 18
Inmiddels heb ik inzage gekregen in het volledige verslag van de mensenrechtencommissie van UGent over Israël (in mei waren enkel die 2 summiere pagina's beschikbaar, er was nog geen verslag). Wel, dat verslag is niet "zeer grondig", het is oppervlakkig & haastig broddelwerk. /1
Image
Eerst en vooral: hoewel ik dit document heb opgevraagd in het kader van de openbaarheid van bestuur, heb ik geen toestemming om het te "hergebruiken", dus hier te publiceren. Dat zal ik dus ook niet doen. (Maar ik geloof dat elke burger het recht heeft om het op te vragen). /2
De inhoud dan: de commissie neemt als uitgangspunt de "uitzonderlijke aard, de ernst en de duur van de mensenrechtenschendingen in Israël". Die stelling wordt nergens in het document onderbouwd of zelfs ondersteund met relevante bronnen. Het geldt als axioma. /3
Read 10 tweets
Jul 1
"Vijf eeuwen ellende door het rijke Westen". Beste @Davidvanrey, wat schieten we op met zo'n orgie van westerse zelfkastijding? Deze spectaculaire grafieken (ongezien in geschiedenis) komen óók door "westerse" ideeën en praktijken, nl. fossiele industrialisering en technologie./1

Image
Image
Image
Image
Iedereen overal ter wereld snakt naar (fossiele) industrialisering, niet alleen het "rijke westen". Dat de Industriële Revolutie (letterlijk het beste wat de mensheid ooit overkwam) eerst in Europa ontstond is gewoon een speling van het historische lot. /2 demorgen.be/klimaatverande…
Je kan een land als België veel verwijten (ahum, Congo), maar onze "twee eeuwen aan industriële emissies" horen daar absoluut niet bij (de eerste eeuw zonder enige kennis van broeikaseffect). Geen enkel land is ooit uit armoede ontsnapt zónder enorme hoeveelheden CO2-emissies. /3 Image
Read 7 tweets
Apr 24
I'm proud to present the Conspiracy Generator, an interactive, GPT-powered tool that turns ANY story from your local newspaper into a shocking conspiracy theory. In 3 simple steps, you select your:
✅story
✅culprit
✅motive
And out comes THE REAL TRUTH!😉 conspiracy-generation.streamlit.app
Image
For example, let's take an innocent-sounding story about the birth of some endangered bats in a Vienna zoo. But what's REALLY going on behind the scenes? As culprit, I chose "The Knights Templar", as motive "Manipulating Weather Patterns". Sounds crazy? Get a load of THIS! 😅/2
Image
Image
You see how the Conspiracy Generator is Just Asking Questions and Connecting the Dots. I especially love this one: "Isn't hanging upside-down also symbolic of the Knights Templar's initiation rites?" Suspicious! (This is totally GPT's creativity, I picked random parameters!). /3 Image
Read 13 tweets
Jan 23
Mijn appetijt om een van de turven van Ilja L. Pfeijffer te lezen, geroemd om hun relevantie voor onze tijd, is fel geslonken. Hij kan best een groot literator zijn, maar wie dit uit zijn pen kan schudden, snapt geen hol van onze wereld. Waar te beginnen? demorgen.be/nieuws/linkse-…

Image
Image
"Steeds minder winnaars ten koste van steeds meer verliezers". Compleet fout. De wereldwijde armoede is gedurende de afgelopen decennia spectaculair afgenomen, 𝑣𝑜𝑜𝑟 ℎ𝑒𝑡 𝑒𝑒𝑟𝑠𝑡 𝑖𝑛 𝑑𝑒 𝑤𝑒𝑟𝑒𝑙𝑑𝑔𝑒𝑠𝑐ℎ𝑖𝑒𝑑𝑒𝑛𝑖𝑠. Dankzij dat verguisde kapitalisme, jawel. /2

Image
Image
Image
"Oneindige groei op een beperkte planeet is onhoudbaar". Alleen als je gelooft dat economische groei steeds meer grondstoffen vergt. Tegendeel is waar. Dematerialisering, digitalisering, diensteneconomie & decoupling zorgen voor steeds meer groei met steeds minder 'stuff'. /3
Image
Image
Read 19 tweets
Nov 29, 2023
Shocking piece about the infuriating silence & denial of western feminists about the horrific rapes by Hamas. 120 gender departments denouncing Israel, not a single one defending female victims. Women's rights? Nope. Knee-jerk intersectional tribalism
tabletmag.com/sections/news/…
"The hypocrisy is stunning. Feminists teach that denying sexual assault intensifies the trauma, erasing the victim’s personhood yet again. Nevertheless, some feminists are questioning the stories". /2 Image
"That few feminists, especially gender studies professors, have denounced this familiar yet deplorable evil exposes a darkness deep in their soul. It's part of a broader scandal in higher education some are now belatedly starting to recognize." /3 @GilTroy tabletmag.com/sections/news/…
Read 13 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(