Een feitenrelaas van kabinet over de betrokkenheid van @hugodejonge bij de #mondkapjesdeal zou de 'zorgvuldigheid' en 'volledigheid' van onderzoek van Deloitte in de weg zitten. Dit soort argumenten zijn baarlijke nonsens. Ten eerste.../1
Als een ambtenaar van VWS een feitenrelaas maakt, heeft dat geen impact op het werk van Deloitte. Die doen zelfstandig en onafhankelijk hun onderzoek. Ze hebben alle stukken inmiddels en hebben gesproken met betrokkenen, waaronder @Sywert. /2
Dus welke invloed zou een feitenrelaas op het onderzoek kunnen hebben? Ik zie het met de beste wil niet. Ik denk dat het gaat om iets anders /3
Namelijk dat het kabinet nu een onvolledig feitenrelaas geeft, dat straks ingehaald wordt door het (uitvoerige) onderzoek van Deloitte. Dan is de Kamer niet goed geïnformeerd. /4
Andere overweging is kicking the can down the road. Haagse onderzoeken zijn altijd gebruikt om politieke gevoelige zaken uit te stellen, totdat de storm is geluwd. /5
Maar dat mag geen reden zijn om de Kamer niet de informatie te geven waarom zij vraagt. Weigeren is een schending van art. 68 Grondwet. /6
Wel fijn om te weten dat de 'nieuwe bestuurscultuur' even transparant is als de oude. /7
Zie deze draad over oa Hugo de Jonge die geen VWS-mail gebruikt om openbaarheid bestuur te ontlopen:
Nabrander: Hugo de Jonge heeft zelf al gezegd dat de berichtgeving van de Volkskrant over zijn betrokkenheid niet klopt. Dan kun je nu niet meer roepen dat er geen feitenrelaas meer kan komen vanwege het 'onderzoek'. Dan had Hugo maar niks moeten zeggen.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Goed dat rechters kritisch op zichzelf zijn in eigen onderzoek vanwege de #toeslagenaffaire. Maar de grootste boosdoener – Raad van State (RvS) – zit nog in de ontkenningsfase.
De eerste poging tot zelfreflectie van de RvS was om te huilen. Waarom? /1 ad.nl/binnenland/rec…
RvS gaf vooral de Belastingdienst gelijk. Dat had gruwelijke gevolgen want RvS is de hoogste bestuursrechter en bepaalt dus voor lagere rechters uitleg van de wet. Bart Jan van Ettekhoven zei: we konden niet anders, het was de wet. Onzin! /2 ftm.nl/artikelen/raad…
De wet zei helemaal niet ondubbelzinnig dat de BD alle toeslag moest terugvorderen als je 100 euro te weinig had betaald. Dat was de malle interpretatie van de wet door de BD die de RvS braaf overnam. Kritiek hierop is er van alle kanten: /3 ftm.nl/artikelen/tjee…
Financiën dacht dat het goed idee was om passages uit het PWC-rapport te halen. Nu ben ik heel benieuwd hoe Deloitte zich zal weren tegen pogingen van VWS om onderzoek naar mondkapjesdeal met Sywert te beïnvloeden. De voortekenen zijn niet gunstig /1 rtlnieuws.nl/nieuws/nederla…
Zo zou het rapport van Deloitte eerst op 1 september klaar zijn. Inmiddels is het uitgesteld tot nader orde. Een van de oorzaken: er is ellenlang gesteggeld tussen VWS en Deloitte over de onderzoeksopdracht. Waarom? /2
Dat weten we niet want er is geen definitieve versie publiek gemaakt. Er is alleen een concept-versie. Dus net als bij PWC is het zaak om de verschillen tussen beiden te zien. Kamerlid @NickiVerweij heeft erom gevraagd. /3
Minister Dekker gisteren in NRC over #toeslagenaffaire: 'Je kunt niet zeggen dat de gedupeerden geen toegang tot het recht hadden, want ze kwamen uiteindelijk wel bij de Raad van State. Alleen werden ze daar in het ongelijk gesteld.'
Wat een klap in gezicht van gedupeerden. /1
Jaren van leed ging daaraan vooraf. Alleen al de bezwaarfase kostte vaak wel twee jaar. Deze mensen waren toen al uitgekleed door de Belastingdienst, want invordering ging vrolijk door. Maar hé, ze kwamen wel bij de RvS terecht.../2
En die kleine groep die een advocaat vond die zo gek was om tegen absurd lage tarieven te werken, liep tegen een instituut aan dat geen rechtsbescherming bood, maar overheidsbescherming. 'In het ongelijk gesteld,' zoals Dekker zegt. /3
Het kabinet heeft weloverwogen art. 68 Grondwet geschonden. Fun fact: dat is mogelijk een ambtsmisdrijf ex artikel 355 WvS. Wie gaat er aangifte doen van dit strafbare feit? @RenskeLeijten@PieterOmtzigt /1
'Met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie, worden gestraft de ministers of staatssecretarissen: 4°. die opzettelijk nalaten uitvoering te geven aan de bepalingen van de Grondwet of andere wetten of algemene maatregelen van bestuur.../2
...voor zover die uitvoering wegens de aard van het onderwerp tot hun taak behoort of uitdrukkelijk hun is opgedragen.' /3
OMT-lid Jan Kluytmans en zijn collega-artsen verdienen samen miljoenen extra aan coronatesten. Ziekenhuizen weigeren de #pandemiepremie – opgehoest door de belastingbetaler - te betalen.
Voor een zogeheten PCR-test ontvangt Microvida 65 euro. Vanwege de grote aantallen testen in de regio West-Brabant is de factuur voor heel 2020 naar schatting opgelopen tot zestien miljoen euro. Daarvan vloeit bijna een vijfde naar een maatschap van elf vrijgevestigde artsen.
Dat gaat dus om een bedrag van rond de drie miljoen euro, een kleine drie ton per arts. Let wel: dit zijn extra verdiensten, bovenop hun reguliere inkomen van ongeveer drie ton bruto.
Het is simpel is Frederiks optiek: de politiek heeft het gedaan – de uitvoering is slechts een willoos werktuig dat opdrachten uitvoert. Het roept deze vraag op: als je voor een harde fraudeaanpak bent, pleit je dan automatisch ook voor het aanpakken van onschuldige burgers?
Had de Kamer kunnen of moeten voorzien dat wanneer ze pleit voor een strenge fraudeaanpak, een uitvoerende dienst talrijke juridische en procedurele normen overboord zet?