Kort iets over mijn onderzoek: dat gaat vooral over hoe communicatie patiënten kan helpen maar ook kan schaden als ze geconfronteerd worden met een ernstige ziekte. Waarom? Omdat dat het moment is dat communicatie er het allermeeste toe doet.. (1/3)
🎦
Als wetenschapper wil ik weten: welke woorden/gedragingen helpen en hoe dan precies? Maar ook: welke woorden/gedragingen schaden, en hoe erg doen ze dat? Maw: wat is de evidenc-base achter specifieke vormen van communicatie?
We onderzoeken het effect van communicatie op verschillende manieren: we interviewen patienten (kwalitatief), we maken video’s waarin we communicatie manipuleren (experimenteel), of we maken opnames van gesprekken (observationeel)
Een snelle pol. Wat denken jullie? Is communicatie een art of een science? En waarom?
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Dankzij het laatste IPCC rapport is het een vaststaand feit dat de opwarming van het klimaat een gevolg is van menselijk handelen. Toch krijg ik nog regelmatig de vraag waarom ik onderzoek doe naar de psychologie van duurzaam gedrag. Een draadje…🧵
Ondanks het feit dat inmiddels duidelijk is dat we door ons gedrag een veel te snelle opwarming van de aarde veroorzaken en er inmiddels al veel beleidsplannen geschreven zijn en technologie is ontwikkeld, lukt het ons maar niet om ook echt duurzaam te leven.
Daar waar we bij corona in een crisismodus schoten zodra de eerste besmettingen in NL een feit waren, vinden veel mensen het lastig écht bezorgd te zijn over ‘t klimaat en daar - massaal - voor in actie te komen. De urgentie ontbreekt. swocc.nl/kennisbank-ite…
Ik krijg regelmatig de vraag wat een lector eigenlijk is (‘moet je dan heel veel lesgeven?’) en waarom ik ben overgestapt van de universiteit naar de hogeschool (‘die doen toch geen onderzoek?’). In dit draadje probeer ik daar een antwoord op te geven. 🧵
Een lector is een ‘praktijkprofessor’, aangesteld op een hogeschool om onderzoek te doen naar concrete vraagstukken waar de praktijk mee worstelt met als doel kennis te vergaren waar professionals mee verder kunnen en het onderwijs gebruik van kan maken.
Moet je als lector dan ook veel lesgeven? Niet per se. Natuurlijk is ‘t een beetje gek als je op een hogeschool helemaal geen lesgeeft, maar ‘t doel is niet lesgeven, maar kennis te vergaren waar het HBO onderwijs - gericht op professionals - beter van wordt.
De poll loopt nog even, maar toch wil ik al wat duiding geven bij de vraag. Het belangrijkste wat ik daarover kan zeggen is eigenlijk: Deze vraag past eigenlijk niet bij een simpele Twitter poll. Een (veel te uitgebreid, sorry!) draadje 1/10
Transities draaien om de interacties tussen veel partijen met verschillende belangen. Die complexiteit in één vraag vangen is (voor mij) onmogelijk. Dit maakt transities vanuit een onderzoeksperspectief fascinerend, ze zijn complex, dynamisch en de rol van partijen varieert 2/10
Vanuit een praktijk perspectief is dat juist ontzettend vervelend. Hoe ga je om met de complexiteit en dat er geen simpel antwoord bestaat? Precies daarom wordt er veel onderzoek naar transities gedaan. Om transities te begrijpen en te beïnvloeden is al die kennis nodig. 3/10
Elke dag plaats ik op @NL_Wetenschap ook een draadje geschreven door een collega die met zijn/haar PhD bezig is. Vandaag @LisettevBeek over haar onderzoek naar de verbeelding van de klimaattoekomst. Dit is onderdeel van het CLIMAGINARIES-project. climaginaries.org 1/10
Afgelopen week waren de klimaatonderhandelingen in Glasgow. Maar stel dat we de doelen halen, hoe ziet de toekomst er dan eigenlijk uit? In haar promotieonderzoek bij het @UUCopernicus en de Urban Futures Studio kijkt @LisettevBeek naar verbeeldingen van de klimaattoekomst. 2/10
In wetenschap en beleid wordt de toekomst van het klimaat vaak verbeeld via wetenschappelijke modelscenario’s, bv. in IPCC-rapporten. Maar de publieke discussie over de toekomst van het klimaat vraagt naast computermodellen ook om andere manieren om de toekomst te verbeelden 3/10
Om te helpen bij het analyseren van transities heb ik vorig jaar samen met collega @vanRijnsoeverF het Transitie Model Canvas (TMC) ontwikkeld en hier een paper overgeschreven. Het TMC is als canvas te gebruiken om een transitie in kaart te brengen. 1/5 doi.org/10.1016/j.eist…
Voor mij is dit paper een van de hoogtepunten van mijn tijd aan de universiteit. Allereerst, is dit paper een voorbeeld van hoe onderwijs invloed heeft op onderzoek. Een kleine achtergrondsanekdote over het ontstaan: 2/5
De afgelopen jaren gaf ik ook les tijdens een @ClimateKIC zomercursus met ruim 200 deelnemers. Hier liepen we op een gegeven moment tegen het probleem and dat er geen methode was die een compleet overzicht bood van een transitie. Het TMC is onze oplossing 3/5
Ik onderzoek de duurzaamheidstransitie maar wat is een transitie eigenlijk? Een transitie is een wijziging van een bestaand systeem (bv. energie, vervoer of voedsel) naar een alternatief. Een transitie is dus een verandering in hoe 'wij' een maatschappelijke functie vormgeven 1/5
De in de wetenschap meest gebruikte theorie om transities te begrijpen is het Multi-Level Perspective (MLP), weergegeven in het plaatje hierboven. Dit beschrijft een bestaand (incumbent) systeem dat bestaat uit actoren, instituties en infrastructuur die elkaar versterken. 2/5
Door de opkomst van alternatieve systemen (niches) kan het bestaande systeem worden vervangen of veranderd. Elke niche bestaat ook weer uit actoren, instituties en infrastructuur. Vaak zijn er meerdere niches die elkaar ook weer beïnvloeden. 3/5