Vanochtend publiceerden we een update van ons onderzoek, gebaseerd op het #NCO-project van @hetnro, naar de ongelijkheid en vertraging in de leergroei in het basisonderwijs waarbij we kijken naar het effecten van 2 jaar COVID-19-crisis. Een draadje 👇 1/21
We analyseren gestandaardiseerde toetsen voor begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde van ~800 000 leerlingen van ±2200 PO-scholen (ongeveer 36% vd scholen) 2/21
We kijken naar de leergroei tussen de M-toets vlak voor corona en de meest recente M-toets, in vergelijking met de leergroei tussen diezelfde toetsen in de jaren vóór corona. Ook kijken we naar de leergroei in de eerste en tweede COVID-jaren apart 3/21
In deze 2-jaar periode vonden 2 schoolsluitingen plaats in het 1e jaar, en zaten in het 2e jaar regelmatig leerlingen, leerkrachten en zelfs hele scholen thuis door corona. Scholen en leerlingen hebben heel hard gewerkt om de eerder opgelopen vertraging weer in te halen. 4/21
Het goede nieuws is dat de resultaten laten zien dat voor begrijpend lezen de vertragingen die eerder werden opgelopen weer zijn ingelopen. Voor spelling en rekenen-wiskunde is er wel nog een flinke vertraging in de leergroei. 5/21
Leerlingen hebben na twee jaar COVID-19-crisis gemiddeld 0,03 SD vertraging in de leergroei voor begrijpend lezen, 0,27 SD voor spelling en 0,27 SD voor rekenen-wiskunde in vergelijking met de jaren ervoor. 6/21
Net als in de vorige analyses zien we nog steeds grote verschillen tussen leerlingen en scholen, vooral bij spelling en rekenen-wiskunde: de vertraging in de leergroei is niet gelijk verdeeld. 7/21
Leerlingen van laagopgeleide ouders hebben ongeveer 1,5 keer meer vertraging in de leergroei dan leerlingen van hoogopgeleide ouders. In eerdere analyses bleek dit verschil is twee keer zo groot. De ongelijkheid lijkt dus een beetje ingelopen. 8/21
Daarnaast zien we grote verschillen tussen scholen. Leerlingen op scholen met hoge schoolweging (hoog aandeel leerlingen met een lage sociaaleconomische status) laten een gemiddeld lagere leergroei te zien. Dit is bovenop het effect van opleidingsniveau ouders. 9/21
De analyse zijn gebaseerd op regressies, die zijn geschat met robuuste standaardfouten geclusterd op schoolniveau, en die worden bevestigd door diverse robuustheidsanalyses, bijvoorbeeld met controle voor leerling- en schoolkenmerken. 10/21
Als we kijken naar de ontwikkeling na een half jaar, heel jaar, anderhalf jaar en nu twee jaar COVID-19, dan zien we dat de vertraging in leergroei voor begrijpend lezen afneemt, maar niet voor spelling en rekenen-wiskunde. 11/21
Als we kijken naar het 1e en 2e jaar COVID-19 apart zien we dat de vertraging in de leergroei voor rekenen-wiskunde en spelling opgelopen in het tweede jaar ongeveer gelijk is (of zelfs iets hoger) dan in het eerste jaar. 12/21
Als we kijken naar leerling- en schoolkenmerken voor het 1e en 2e jaar COVID-19 apart, zien we dat de meest kwetsbaren in het 1e jaar de meeste vertraging oplopen, maar dat dit in het 2e jaar juist andersom is. 13/21
Hoewel het goed nieuws is dat de scholen de vertraging hebben ingelopen bij begrijpend lezen, bestaat er nog steeds een vertraging in de leergroei voor spelling en rekenen-wiskunde die per schooljaar ongeveer gelijk is aan een leergroei van 10 weken 14/21
Het is goed mogelijk dat het 2e jaar COVID-19 nog schadelijker was voor het leren omdat we afgestapt zijn van de crisis-modus, en teruggingen naar normaal, terwijl het virus nog rondwaarde en er regelmatig voor zorgde dat leerlingen, leerkrachten of klassen thuis zaten. 15/21
Ook is het zorgelijk dat het verschil tussen (typen) leerlingen en scholen nog steeds zo groot is, en dat de verschillen tussen kwetsbare en overige van leerlingen voor sommige leerlingkenmerken slechts een beetje kleiner zijn geworden. 16/21
De volledige factsheets en technische toelichting van dit draadje zijn te vinden op nationaalcohortonderzoek.nl/factsheets-lee…. 17/21
Veel dank aan het geweldige NCO-team van @ROAMaastricht: @R_vander_Velden, @madelon_jacobs, @ChayenneSmeets, @Lynn_van_Vugt, Henry Abbink, Sabine Baumann, Willemijn Havermans, Ineke Bijlsma, Timo Huijgen, @arnoldhendrikse, Mélanie Monfrance & Sanne van Wetten. 18/21
Deze factsheets zijn een vervolg op twee eerdere series factsheets waarin we keken naar de periode een half jaar en een heel jaar COVID-19. Hierover zijn eerder twitter-draadjes verschenen, zie:

en
In najaar 2022 publiceren we weer dit soort cijfers, waarin we ook de volgende eindtoets mee kunnen nemen. Wordt vervolgd dus! 20/21
Dit draadje verscheen ook in het Engels:

21/21

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Carla Haelermans

Carla Haelermans Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @CarlaHaelermans

May 17
Today we published already the fourth update of our research on inequality and learning loss of Dutch primary school children after 2 years of COVID-19 pandemic based on the #NCO-project (Netherlands Cohort Study on Education) from @hetnro. A thread with our findings 1/22👇
Based on ~800k primary school students from ±2200 schools (±36% of total) we analysed standardized tests on reading, spelling and maths that were written right before COVID-19 started (Feb 2020), in March 2021 and in Feb 2022. 2/22
We compare the learning gain in the COVID-year with a similar time period in the years before. We study learning gain over the full period of 2 years and we compare the first (March20-March21) and the second year of COVID-19 (March21-March22) with each other. 3/22
Read 22 tweets
Jun 2, 2021
Today we published our new very important research on inequality and learning loss of Dutch primary school children due to one full year COVID-19 crisis based on the #NCO-project (Netherlands Cohort Study on Education) from @hetnro. A thread with our findings 1/21👇
Based on ~450k primary school students from ±1600 schools (±25% of total) we analysed standardized tests on reading, spelling and math that were written right before COVID-19 started (March 2020) and in March21 2/21
We compare the learning gain in the COVID-year with a similar time period in the years before. We also compare these one-year results with our previous results on the first school closure in spring 2020 3/21
Read 21 tweets
Jun 1, 2021
Vandaag publiceerden we ons nieuwe belangrijke onderzoek, gebaseerd op het #NCO-project van @hetnro, naar de ongelijkheid en vertraging in de leergroei in het basisonderwijs, waarbij we kijken naar de effecten van een heel jaar COVID-19-crisis. Een draadje met de resultaten👇1/21
Voor dit onderzoek analyseerden we gestandaardiseerde toetsen voor begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde van ~450 000 leerlingen van ±1600 PO-scholen (meer dan 25% vd scholen) 2/21
We kijken naar de leergroei tussen de M-toets vlak vóór corona en de meest recente M-toets, in vergelijking met diezelfde toetsen in de jaren ervoor. Ook vergelijken we met onze eerdere resultaten van tijdens de 1e schoolsluiting 3/21
Read 21 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(