Gereedschapskist de prullenbak in. Mooi. Nu voorkomen dat ie niet meer terugkeert via permanente wetswijzigingen en/of internationale verdragen.
Over wat er gaande is binnen de WHO, bestaan overigens wel nog veel misverstanden...
Deze maand gaat er echt nog geen pandemic treaty getekend worden. Dat staat wel in de steigers maar ondertekening wordt op zijn vroegst 2024 verwacht. Een concepttekst is nog niet bekend.
Wel zou eerder al de Internationale Gezondheidsregeling uit 2005 aangepast kunnen worden. Daar ligt een voorstel voor van de VS. Dat voorstel maakt de bemoeienissen van de WHO dwingender maar doet niet af aan de noodzaak van een (Nederlandse) wettelijke basis voor maatregelen.
Als er onverhoopt toch iets anders, verder strekkends, wordt besloten op de aanstaande World Health Assembly, kunnen lidstaten die wijzigingen achteraf weigeren. (dan moeten we wel aan de bak om onze overheid daarvan te overtuigen natuurlijk).
Het voorgaande is niet sussend bedoeld. De gevaren voor onze democratische rechtsstaat zijn reëel. Maar we moeten wel oppassen dat we ons niet gek laten maken door paniekverhalen, vanuit welke hoek dan ook.
Op veler verzoek nog een linkje naar relevante officiële stukken over de World Health Assembly die volgende week plaatsvindt: apps.who.int/gb/e/e_wha75.h…
Vooral van belang zijn docs A75/1 REV.1 (agenda) en A75/18 (tekstvoorstel wijzigingen Internationale Gezondheidsregeling VS).
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Mijn ongeloof betreft vooral dit artikel en het goedpraten van buitenproportioneel politiegeweld.
Ik zal eens citeren wat de VN-rapporteur over dit incident heeft opgenomen in zijn volledig door de media (incl. @ADnl) genegeerde rapport van 29 maart 2022
"The police did not start any disciplinary investigation, after the Police Chief accepted and adopted the finding of the internal Use of Force Review Committee that the use of force in this case had been “professional”
"While I welcome the fact that a criminal investigation has been initiated in this case, I note that this seems to have happened only in response to a criminal
complaint, and not proactively on the prosecutor’s or the police service’s own initiative (ex officio).
Klopt dat @trouw? Dan hebben jullie het standpunt van @raadvanstate wel behoorlijk verdraaid. Jullie schrijven in jullie commentaar:
"Ook de Raad van State heeft laten weten dat het laatste woord over afzonderlijke maatregelen bij de direct gekozen Tweede Kamer hoort te liggen".
De @RaadvanState schrijft echter: "Het is niet uniek, maar wel ongebruikelijk dat de Tweede Kamer een grotere betrokkenheid krijgt bij de vaststelling van dit soort gedelegeerde regelgeving dan de Eerste Kamer. (...)
...maar er zijn geen grondwettelijke bepalingen of constitutionele uitgangspunten die aan deze constructie in de weg staan (...) Daarom vindt de Afdeling advisering het in dit bijzondere geval verdedigbaar dat alleen de Tweede Kamer de bevoegdheid krijgt om in te stemmen".
Ten opzichte van de versie die voorlag bij de internetconsultatie zijn er enkele belangrijke wijzigingen opgenomen.
De mogelijkheid om bij maatregelen onderscheid te maken op grond van vaccinatiestatus is uit het voorstel gehaald, althans, zo lijkt het.
Want het blijft onduidelijk. Volgens de huidige tekst mag een onderscheid worden gemaakt tussen personen of op basis van leeftijd. Onduidelijk wat er met onderscheid tussen personen wordt bedoeld. Dat zou van alles kunnen zijn.
In de discussie over of je nu wel of niet zou mogen zeggen dat Van Dissel corrupt is, sneeuwt de aanleiding van die opmerking voortdurend onder: de adviezen van het OMT zijn politiek beïnvloed. Daar hebben we mogelijk pas een klein deel van gezien. (1/6)
Dat is buitengewoon ernstig. De adviezen van het OMT hebben een belangrijke rol gespeeld in vrijwel alle rechtszaken over de vraag of de met maatregelen gepaard gaande inperkingen van grondrechten noodzakelijk waren in een democratische samenleving. (2/6)
Bij de vraag of die inperkingen proportioneel waren heeft de rechter steeds tot uitgangspunt genomen dat het kabinet af mocht gaan op de juistheid van de adviezen van het OMT. (3/6l
Mijn eerdere tweets gingen over het onderscheid tussen de plannen voor een 'Pandemic Treaty' en de plannen voor wijziging van de Internationale Gezondheidsregeling, beter bekend als de IHR. Voor de wijziging van de IHR ligt nu een voorstel van de VS op tafel.
(Al begrijp ik van @mkeulemans dat daarover niet gestemd gaat worden op de World Health Assembly (WHA) van komende week. Dat heb ik niet gecontroleerd maar is goed mogelijk)
De IHR is een uitvoeringsregeling van het Statuut van de WHO en wijziging daarvan vergt daarom geen ratificatie door de Staten-Generaal, anders dan invoering van een toekomstig 'Pandemic Treaty' dat die ratificatie wel zal verlangen omdat het een nieuw verdrag betreft.
Je politieke tegenstander staatsgevaarlijk noemen, en daarmee de weg bereiden voor een verbod, omdat één gek ergens met een fakkel staat te zwaaien, is een ondermijning van onze democratische rechtstaat. Wat een teleurstelling dat dit juist van @groenlinks komt @jesseklaver.
@groenlinks@jesseklaver Veel reacties op dit bericht wijzen erop dat FvD fascistisch is en dat de woorden van @jesseklaver dus terecht zijn. Dat is mijns inziens te makkelijk.
Het uitsluiten en kleinmaken van grote delen van de bevolking creëert nu eenmaal een voedingsbodem voor fascisme. Kredietcrisis, toeslagenaffaire, coronabeleid.
Mensen voelen zich niet gehoord en niet vertegenwoordigd.