Górale Czadeccy? Ale, że z Czadu? No nie, ta ciekawa grupa etnograficzna nie pochodzi Afryki (poniżej flaga Czadu ;-), ale z naszych płd. Kresów – mimo to, jest ona dla wielu mało znana. No to pora ją poznać - zapraszam na długi wątek... (1) 🧵
To w dodatku grupa stale wędrująca i tworząca dziś na świecie swoistą diasporę od Rumunii i Ukrainy, poprzez Bośnię, Słowację, Polskę aż do Brazylii i Kanady. Ale od początku: Czadca to niewielkie miasteczko na Słowacji, niedaleko miejsca gdzie zbiegają się trzy granice (2)
państwowe: słowacka, czeska i polska - ziemie w dolinie niewielkiej rzeki Kisucy zaczęły być zasiedlane prawdopodobnie dopiero w XV w., przedtem było to niemal zupełne bezludzie. Większość badaczy uznaje, że osadnictwo szło głównie z północy, napływali tu zatem i niemazurzący (3)
Ślązacy, jak i mazurzący górale żywieccy.. W znacznej większości byli to kmiecie, którzy często uciekali od swoich panów, mając dosyć ciężkich powinności pańszczyźnianych. Zbiegostwo było poważne: „W państwie żywieckim ubyło ludzi według pierwszego pogłównego około półtrzecia (4)
tysięcy. Ludzie dla głodu, ubóstwa do Węgier i Śląska pouchodzili”. Stąd też istnienie po dziś dzień polskich wysp językowych po płd. stronie Karpat: oprócz Czadeckiego, także na Spiszu i Orawie. W Czadeckiem osadnicy spotykali się z żywiołem słowackim, który przybywał z (5)
południa – to wytworzyło mieszankę etniczną, choć językoznawcy zaliczają gwarę Górali czadeckich do jęz. polskiego. Niemal czysto góralskich wioskami były Skalite, Czorne, Świerszczynowiec, Czadca, Oszczadnica. W poł. XVIII w. na Orawie i w okręgu Czadeckim było bardzo duże (6)
przeludnienie, do tego doszła epidemia, miejscowa ludność musiała więc, żeby nie głodować, szukać sobie nowych miejsc do osiedlania się. Wędrowano głównie w granicach Karpat, ale także na nizinę węgierską. Ale kiedy po rozbiorach w skład Cesarstwa Austriackiego weszła (7)
Galicja, a później anektowano północną Mołdawię, czyli Bukowinę migracja Kisucan szybko skierowała się na tamte tereny. Z zapisów administracji bukowińskiej wynika, że tylko w okresie od 1784 r. do 1794 r., czyli mniej więcej dziesięciu lat, przybyło na Bukowinę z samej (8)
Galicji 14 120 osób. Przybysze pochodzili też ze Spisza, a wśród nich byli koloniści z okręgu czadeckiego, którzy pojawili się na Bukowinie w 1803 r., zasiedlając Kaliczankę na przedmieściach Czerniowiec, Starą Hutę, Tereblacz oraz Hlibokę. Większa część górali z Hlibokiej (9)
przeniosła się w 1834 do powstającego właśnie na suchym pniu Nowego Sołońca, w rok później ludność z Tereblacza i Kaliczanki przeniosła się do Pleszy, a w 1842 r. 40 góralskich i 40 niemieckich rodzin ze Starej Huty założyło Pojanę Mikuli. Trzy nowe wsie należały do bardzo (10)
rozległej parafii w Kaczyce, w której mieszkało wielu Polaków pracujących w miejscowej kopalni soli. I wszystkie istnieją do dzisiaj i są zamieszkane przez Górali, których często władze austriackie zapisywały w spisach jako Słowaków. Po aneksji Bośni przez Austro-Węgry (11)
zachęceni rzekomo dobrymi warunkami osadnictwa (stąd „opowiadać banialuki” – Banja Luka to miasto w Bośni), kilkanaście rodzin przeniosło się do Traszelia, Czelinowaca i Bakińców w 1896 r. Niektórzy wyjechali do Dumbrawy w Mołdawii, a inni postanowili wybrać emigracje do (12)
Brazylii, gdzie wraz z niemieckimi sąsiadami z Bukowiny założyli w 1887 w stanie Parana osadę o nazwie Lucerna, którą później przemianowano na Itayopolis. Przyszła II w. ś. i pożoga wojenna zmusiła sporą część Bukowińczyków do ponownej emigracji. Przesiedlenie spowodowało (13)
całkowite zlikwidowanie dwóch wsi, zamieszkałych niemal wyłącznie przez Górali Czadeckich: Dunawca i Laurenki. Bukowina została podzielona na część sowiecką i rumuńską i większość Polaków z tej pierwszej postanowiła wrócić do kraju, a jedyną wsią góralską w tej części jest (14)
obecnie tylko Stara Huta. Repatriacja bardzo rozrzuciła bukowińczyków po Polsce Zachodniej, ich kolonie rozsiane są dzisiaj na Dolnym Śląsku (Strzegomiany, Zbylutów, Chmielno, Skorzenice, Złotnik ), w zielonogórskiem (Koźlice, Brzeźnica, Wichów, Żary) aż po osamotnione nieco (15)
Jastrowie. Do Polski przybyła też część “bośniaków”, którzy zamieszkali w okolicy Lwówka Śląskiego, w Ocicy, Gościszowie, Mściszowie, Przejesławiu, Milikowie i Raciborowicach Górnych. Ci, którzy zamieszkali na Dolnym Śląsku zatoczyli w swoich wędrówkach kilkuwiekowe koło- ze (16)
Śląska poprzez Czadcę i Bukowinę ponownie na Śląsk. Na koniec trzeba wspomnieć, że rokrocznie w Jastrowiu odbywa się festiwal "Bukowińskie Spotkania, na którym spotykają się bukowińczycy z całego świata, są wśród nich oczywiście także Górale czadeccy. (17)
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Na zakończenie #TurystycznyTydzień, skoro, było nie było, jestem (nie praktykującym) przewodnikiem po Warszawie to pomyślałem, że zrobię małą wycieczkę po mniej oczywistych miejscach w stolicy, choć to oczywiście trudne, bo skąd mam wiedzieć, co jest oczywiste lub nie dla tak wielu osób. Ale spróbujmy – chciałem pokazać miejsca autentyczne, choć tych w stolicy jest tak naprawę mało – to miasto jest przeorane historycznie, architektonicznie, socjologicznie i nie wiadomo jak -icznie. Poniższe zestawienie to mój mały, subiektywny wybór i jeśli ktoś jest nim zawiedziony, to najmocniej przepraszam. Zapraszam zatem na mały przewodzik po Warszawie. (1)
W Warszawie pięknych ulic jest sporo, sporo też jest brzydkich, ale z ciekawa historią i wiadomo ogólnie że trzeba przejść się Nowym Światem czy Krakowskim Przedmieściem. Ale jak ktoś chce zobaczyć kawałek naprawdę ładnego i dobrego założenia architektonicznego, w dodatku o przyjemnych gabarytach i na wskroś polskiego to trzeba przejechać się na ulicę Wieniawskiego na Żoliborzu. Można tam przenieść się choć trochę do świata małomiasteczkowej zabudowy charakterystycznej dla Królestwa Polskiego, choć ulica, jako część tzw. Żoliborza Urzędniczego powstała w latach 1923-1926 według projektu Aleksandra Bojemskiego i Mariana Kontkiewicza dla urzędników warszawskich właśnie. Moim zdanie uliczka ta prezentuje się pięknie w każdej porze roku, ale najefektowniej jest podczas śnieżnej zimy – wrażenie „bajkowości” jest ogromne. A, w jednym z domów mieszkał wiele lat Czesław Niemen.
Warto przejść się także po innych ulicach tej części Żoliborza – Brodzińskiego, Wyspiańskiego czy placu Henkla, a także nieco dalej na Żoliborz Wojskowy czy Dziennikarski, gdzie można zobaczyć jak budowały kiedyś spółdzielnie. Podobne założenia można zobaczyć także na Starej Ochocie czy Saskiej Kępie oraz na Bielanach – tu szczególnie polecam krótki spacer ulicą. Płatniczą, gdzie można zobaczyć jeszcze latarnie gazowe. (2)
W Warszawie jest wiele pięknych i ważnych kościołów, ale problem jest taki, że najczęściej, szczególnie w centrum, są to jednak budynki po odbudowie z wojennych zniszczeń. Warto oczywiście je zwiedzaj, ale ja proponuje małą wycieczkę na Czerniaków, gdzie przy ulicy, nomen omen, Czerniakowskiej 2/4, jest skromny z zewnątrz Kościół św. Antoniego z Padwy. Nie zarażajcie się jednak pozorami, bo w środku zobaczycie prawdziwa perłę barokowego wystroju sakralnego w całkowicie oryginalnej wersji. Kościół projektu prześwietnego Tylmana z Gameren to właśnie rodzaj „barokowej gry” z widzem, gdzie szlachetna, ale niezbyt efektowna bryła oparta o krzyż grecki skrywa w swoich wnętrzach prawdziwy skarb. (3)
Niedzielne popołudnie zatem pora na nową święcką tradycję, czyli cotygodniową porcje ciekawych mapek
Na początek - Cała woda na Europie (księżycu Jowisza) vs cała woda na Ziemi (1)
50% populacji Wielkiej Brytanii mieszka wewnątrz tego okręgu (2)
Nazwy cyklonów tropikalnych w różnych częściach świata (3)
Pewnie kilka osób czeka na salwę mapkową, zatem zaczynamy - dziś 28 dzień kwietnia, zatem aż 28 kart! Ciekawe czy ktoś zobaczyć wszystkie.
Zaczynamy nietypowo - na pierwszy rzut oka coś się tu nie zgadza i tak właśnie jest - Włochy i Grecja zostały zamienione z Półwyspem Skandynawskim (1)
Rzymskie miasto Londinium (czyli dzisiejszy Londyn) około 200 r. n.e. (2)
Od 2000 roku każdy złoty medalista Igrzysk Olimpijskich w piłce wodnej mężczyzn urodził się w tym okręgu (3)
Napisałem dziś 4 minirecenje filmowe (!) i tym samym omówiłem wszystkie 10 filmów nominowanych do Oscara za najlepszy obraz - w tym wątek zbieram je razem. Moim zdanie wygra "Oppenheimer" i to o nim tekst przypominam jako pierwszy.
A jeśli miałbyś chęć postawić mi kawę za tę pisaninę, to nie mam nic przeciwko: buycoffee.to/przewodzik
1. Teodor Parnicki „Srebrne orły”
2. Sándor Márai „Żar”
3. Teodor Parnicki „Tylko Beatrycze”
4. Leopold Buczkowski „Czarny potok”
5. Erich Maria Remarque „Łuk triumfalny”
6. Hanna Malewska „Kamienie wołać będą”
7. Wiesław Myśliwski „Ucho igielne”
8. Eric Vuillard „Porządek dnia”
9. Andy Weir „Projekt Hail Mary”
10. Andrea Camilleri „Kształt wody”
11. Abdulrazak Gurnah „Powróceni”
12. Jaume Cabré „Wyznaję”
13. Hervé le Tellier „Anomalia”
14. Paolo Cognetti „Osiem gór”
15. P. D. James „Zakryjcie jej twarz”
Najlepsze książki non-fiction przeczytane w 2023 roku
1. Julian Sancton „Obłęd na krańcu świata. Wyprawa statku Belgica w mrok antarktycznej nocy”
2. Grzegorz Kucharczyk „Prusy. Pięć wieków”
3. Tomasz Wiślicz „Zelman Wolfowicz i jego rządy w starostwie drohobyckim w połowie XVIII w.”
4. Błażej Brzostek „Wstecz. Historia Warszawy do początku”
5. Orlando Figes „Europejczycy. Początki kosmopolitycznej kultury
6. Chris Miller „Wielka wojna o chipy. Jak USA i Chiny walczą o technologiczną dominację nad światem”
7. Régine Pernoud „Blask średniowiecza”
8. Adam Hochschild „Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce”
9. Massimo Pigliucci „Bujda na resorach. Jak odróżnić naukę od bredni”
10. Milewska „Ślepa kuchnia. Jedzenie i ideologia w PRL”
11. David Grann „Czas krwawego księżyca. Zabójstwa Indian Osagów i narodziny FBI”
12. William Davies „Przemysł szczęścia. Jak politycy i biznesmeni sprzedali nam well-being”
13. Filip Springer „Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL”
14. Daniel Kahneman, Olivier Sibony. Cass R. Sunstein „Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach
15. Grzegorz Piątek „Gdynia obiecana. Miasto, modernizm, modernizacja 1920-1939”
16. Krzysztof Wojczal „#To jest nasza wojna. Ukraina i Polska na wspólnym froncie”
17. Danusha V. Goska „Biegański. Stereotyp Polaka bydlaka w stosunkach polsko-żydowskich i amerykańskiej kulturze popularnej”
18. Matt Taibbi „Nienawiść sp. z o.o. Jak dzisiejsze media każą nam gardzić sobą nawzajem”
19. Mateusz Wyżga „Chłopstwo. Historia bez krawata”
20. Tadeusz Cegielski „Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności (1841-1941)”
Najlepsze książki w ramach #LekturyWtóre, czyli czytane powtórnie
1. Stanisław Lem „Golem XIV” 2. Jacek Dukaj „Lód” 3. Italo Calvino „Jeśli zimową nocą podróżny” 4. Edward Stachura „Siekierezada” 5. Alejo Carpentier „Podróż do źródeł czasu” 6. Edward Stachura „Cała jaskrawość”
#WłoskiTydzień zbliża się do końca (jutro jeszcze coś tam będzie) zatem tradycyjnie jako deser, bo przecież wszyscy lubią mapy, wątek z ciekawymi kartami związanymi z Włochami. Na początek siedziby największych włoskich koncernów (1)
Maksymalna odczuwalna intensywność sejsmiczna we Włoszech (2)
Komiksowa mapa Włoch jako Giuseppe Garibaldi, rysunek Lilian Lancaster z "Geographical Fun", Londyn 1868 rok (3)