Suomi on ensimmäistä kertaa saanut langettavan ratkaisun YK:n rotusyrjinnän vastaiselta komitealta, jonka toimivallan tutkia yksilövalituksia se hyväksyi vuonna 1994. Todettu loukkaus koskee korkeimman hallinto-oikeuden toimintaa vuoden 2015 saamelaiskäräjävaalien yhteydessä. 1/x
Rotusyrjintäkomitean ratkaisu perustuu vuoden 1965 yleissopimukseen kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamisesta (CERD), joka kieltää paitsi syrjinnän "rodun" perusteella myös kaikenlaisen etniseen alkuperään perustuvan tarkoitetun tai tosiasiallisen ihmisoikeuksien loukkaamisen. 2/x
Ratkaisullaan tapauksessa Anne Nuorgam ja muut v Suomi (valitus 59/2016) rotusyrjintäkomitea asettuu samalle kannalle kuin YK:n ihmisoikeuskomitea yli kolme vuotta sitten tapauksissa Tiina Sanila-Aikio v Suomi (2668/2015) ja Klemetti Näkkäläjärvi ja muut v Suomi (2950/2017). 3/x
4/x. YK:n rotusyrjinnän vastaisen komitean Suomelle langettava tuore ratkaisu koskien korkeimman hallinto-oikeuden toimintaa vuoden 2015 saamelaiskäräjävaalien yhteydessä löytyy tästä linkistä: tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/tr…
5/x. Todettu sopimusloukkaus ja Suomelta odotettu korjaustoimi on muotoiltu näin. Hifisteille: toisin kuin ihmisoikeuskomitea, joka näkee tarpeelliset korjaustoimet KP-sopimuksen 2(3) artiklasta seuraavana sitovana oikeudellisena velvoitteena, rotusyrjintäkomitea "suosittelee"
6/x. Vaikka rotusyrjintäkomitean päätös toistaa ihmisoikeuskomitean yli 3 v. sitten antamien ratkaisujen sisällön, se on tärkeä, koska se lopullisesti kumoaa väitteen, jonka mukaan kahden YK-komitean kannat eroaisivat toisistaan. Asiaan liittyvää kronologiaa on selvennetty tässä
7/x. Ihmisoikeuskomitean tapaan rotusyrjintäkomitea tukeutuu vahvasti YK:n alkuperäiskansaoikeuksien julistukseen ja alkuperäiskansojen itsemääräämisoikeuteen oikeudellisesti sitovien ihmisoikeussopimusten tulkinnassa. Tämä on kansainvälisen oikeuden merkittävä tuore kehityslinja
8/x. Rotusyrjintäkomitea nimenomaisesti hyväksyy että valtion tuomioistuimilla voi olla rooli sen valvonnassa, ettei alkuperäiskansa sulje ulos ihmisiä syrjivin tai mielivaltaisin perustein. Tämä on täysin linjassa ns Timosen toimikunnan toukokuussa 2021 tekemän ehdotuksen kanssa
9/x. Toimikunta oli liki yksimielinen saamelaiskäräjälain muuttamista koskevasta ehdotuksesta. Se korjaisi todetut ihmisoikeussopimusten loukkaukset. Vain 1 jäsen harasi vastaan. Kaikki saamelaiskäräjien nimeämät jäsenet puolsivat. Maan hallitus empii yhä api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/374…
10/x. Tässä on 3 tunnin video Rovaniemellä 2.9.2021 järjestetystä asiantuntijaseminaarista, jossa Timosen toimikunnan ehdotusta arvioitiin mm. KP-sopimuksen, rotusyrjintäsopimuksen, ILO-sopimuksen 169 ja perustuslain näkökulmista. Suomenkielinen tekstitys
11/11. Kiitos hyvästä yhteistyöstä @ANuorgam ja valituksen muut allekirjoittajat. Kiitos myös vastapuolelle @Ulkoministerio jonka tämänpäiväinen tiedote rotusyrjintäkomitean ratkaisusta löytyy tästä: um.fi/tiedotteet/-/a…

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Martin Scheinin FIN

Martin Scheinin FIN Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @MartinScheininF

Jan 27
On kysytty, eikö ole tartuntatautilain vastaista ja mahdollisesti jopa rikos, että kunnalliset ja muut viranomaiset nyt ohjeistavat koronavirukselle altistuneita ja jopa positiivisen kotitestituloksen saaneita oireettomia taudinkantajia menemään työhön tai kouluun. Vastaan alla/1
2/Vastaukseni on: kyllä, nyt rikotaan tartuntatautilakia. Siitä tulisi seurata virkavastuu, rikosprosessia myöten. Kyse voi olla virassa noudatettavien velvollisuuksien rikkomisesta eli virkarikoksesta, taikka yllytyksestä muuhun rikokseen. Yllyttäjää rangaistaan kuten tekijää
3/Tartuntatautilaki sisältää yleisen tartkoitussäännöksen, joka luo velvollisuuden torjua tartuntatauteja (6 §). Eri viranomaisille on samassa laissa asetettu kohdennettuja velvoitteita. COVID-19 on yleisvaarallinen tartuntatauti, mikä korostaa näiden velvoitteiden sitovuutta
Read 8 tweets
Jan 25
Luin Hesarin pitkän raportin eilisestä oikeudenkäynnistä, jossa kansanedustaja Päivi Räsästä syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Alla muutama kommentti, nyt kun jäämme odottamaan syyttäjän ja puolustuksen loppulausuntoja. 1/x hs.fi/kotimaa/art-20…
2/x. On selvää, että tässä asiassa ihmisoikeudet ovat yhtälön molemmilla puolilla. Kyse on Päivi Räsäsen sananvapaudesta ja kaikkien niiden ihmisten oikeudesta syrjimättömyyteen, joita hänen lausumansa homoseksuaalisuudesta tai homoseksuaaleista ovat loukanneet. Tässä rikoslaki Image
3/x. Hesarin oikeudenkäyntiselostuksen mukaan syyttäjä ja puolustus eilen keskittyivät lain kirjaimeen, kohtaan ”…viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan”. Vaikka nykyinen pykälä on vuodelta 2011, sen kirjain voi mielestäni ihmisoikeuksien aikakautena johtaa harhaan
Read 9 tweets
Nov 17, 2021
Sipoon - ja tietenkin monien muidenkin kuntien - tilanteen takia ihmiset kysyvät nyt rikosilmoituksen tekemisestä, kun kunta tietoisesti antaa koronavirustaudin levitä koululaisten kautta ja vieläpä salaa tartunnat kodeilta. Ensin Hesarin juttu. 1/x hs.fi/kaupunki/art-2…
2/x. Jutun otsikko edustaa asian, ja ainakin tiettyjen toimien tahallisuuden asteen, vähättelyä, tyyliin "ase pääsi laukeamaan...". Mutta uutisen ydinkohta on tässä. Siinä viitataan tiettyyn päätökseen tiettynä päivänä, jolloin tilanteen vakavuus on jo ollut yleisessä tiedossa
3/x. Rikosilmoituksen (tutkintapyynnön) tekeminen on jokaisen oikeus. Virkarikokset ovat yleisen syytteen alaisia eivätkä siis edellytä, että ilmoittaja itse on rikoksen uhri (asianomistaja). Ilmoituksen voi tehdä netissä tai poliisiasemalla. Rikoksia tekevät yksilöt, ei kunta
Read 8 tweets
Nov 14, 2021
Pieni ketjullinen mietteitä Euroopan uudesta turvapaikanhakija- tai raja- ”kriisistä” jonka nurkkaan itsensä ajanut Valko-Venäjä on aiheuttanut. Ensiksi erinomainen New York Timesin analyysi. EU saa nyt juuri sitä mitä se on tilannut. 1/x nytimes.com/2021/11/12/wor…
2/x. EU on siis rahalla ostanut Turkin ym pitämään (kohtalaisesti) huolta siitä, etteivät turvaa tai parempaa elämää hakevat pääse EU:n rajoille. Kun tuhansien hukkuminen Välimereen alkoi käydä kiusalliseksi, samanlaisia kauppoja alettiin tehdä Pohjois-Afrikan maiden kanssa
3/x. Ehkä huomasitte että NYT:n jutussa viitattiin Thomas Hammeltoft-Hansenin @tgammeltoft erinomaiseen artikkeliin pakolaispolitiikan ”peloteparadigmasta” ja kuinka se on tullut tiensä päähän. EU:n ja Valko-Venäjän nykyasetelmassa on kyse tästä
journals.sagepub.com/doi/pdf/10.117…
Read 11 tweets
Sep 21, 2021
Itsekkyys uhkaa nyt voittaa empatian Suomen koronastrategiassa. 18 kk ajan Suomi oli Euroopan mitassa kärsivällinen ja varovainen, hyvin tuloksin. Ns. rajoitukset ovat olleet maltillisia, talous ei ole sakannut, ja 8.500 ihmishenkeä säästettiin EU:n keskiarvoon nähden. Ketju 1/10
2/10. Verraten hyvä tulos on osin seurannut luontaisista edellytyksistä (sijainti, henkilöiden etäisyydet), osin sattumasta, osin poukkoilevan mutta konsensushakuisen päätöksenteon taipumuksesta johtaa maltillisiin kompromisseihin. Tässä oma analyysini: papers.ssrn.com/sol3/papers.cf…
3/10. Vuotta 2020 leimasi varovaisuusperiaate, ja vuoden 2021 alusta maltillista strategiaa on tahdittanut ensin rokotteiden odotus ja sitten niiden hidas mutta vakaa toteutus. Suomella on edellytykset 90-95% rokotekattavuuteen koko väestöstä, jos uskottavuudesta huolehditaan
Read 11 tweets
Apr 3, 2021
1/Tässä tulee pitkä ketju pitkän perjantain mietteitä eduskunnan perustuslakivaliokunnan lausunnosta PeVL 12/2021, jonka seurauksena hallitus peruutti esityksensä HE 39/2021 erillislaiksi liikkumisvapauden rajoittamisesta. Lupasin palata asiaan tänään eduskunta.fi/FI/vaski/Kasit…
2/Kun PeV:n lausunto valmistui 31.3., ihmettelin heti sen kohtia, joissa HE:n säännös lain tarkoituksesta (1 §) oli ensin sivuutettu ja sitten ehdotetut toimet todettu epäsuhtaisiksi valiokunnan valitsemaan huomattavasti kevyempään tarkoitusperään verraten
3/Kun sitten luin PeV:n pöytäkirjan huomasin että ao kohdat olivat tulleet lausuntoon kokouksessa, siis kansanedustajien muutosehdotuksina valiokuntaneuvoksen pohjaan. Tein tästä liian yksioikoisen päätelmän, että PeV oli unohtanut oikeudellisen roolinsa ja ryhtynyt politikoimaan
Read 23 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(