Aquest any a #4ESO no he fet exàmens. Al llarg del trimestre anava fent comentaris, realimentació, a les tasques que feien els estudiants.
Hem focalitzat el treball en:
Resolució de problemes. Alguns exercicis reproductius, però pocs
Processos de matematització i abstracció
Comprensió de les diferents representacions de les situacions. (Entre altres)
A banda de #miradamatemàtica m'hauria agradat aprofundir més en aspectes de comunicació.
Podem dir que hem fet Matemàtiques des d'un punt de vista diferent del que, malauradament, és l'habitual.
Què en pensen ells/es? Una mostra
"Sempre he tingut problemes amb les mates, però aquest any he après de veritat." Ainhoa
"He après més que altres anys" Sofia
"Hem après nous continguts i nous mètodes" Carla
"He après una manera de veure les mates més crítica i dinàmica" Patrícia
"Aquest curs no ha estat tan repetitiu" David
"A vegades m'he sorprès fent mentalment la mirada matemàtica" Marta
"Tinc una visió 100% renovada del que són les Matemàtiques" Bo
"M'hauria agradat fer una mica més de teoria" Anna
"Hem après a raonar, observar, justificar, analitzar... i només hi ha un problema i es diu batxillerat" Marina
"Al principi em desagradava la idea de no fer exàmens, ni deures, i no fer exercicis. Ara puc dir que he canviat de manera de pensar" Khadija
"No sabia si fèiem classe o jocs, però els jocs és una forma de fer mates" Oriol
"He après noves maneres d'aprendre" Jana
"He après que hi ha diferents maneres de fer les coses i a no tirar la tovallola tan ràpid" Lara
"No hem fet examen i així no et jugues la nota en un dia" Teo
"L'ensenyament es pot fer amb ganes i il·lusió o avorrit i monòton"
"Si només t'ensenyen una manera de fer les coses, no pots valorar-la adequadament"
"Trobar-me en situacions amb errors pel desconeixement fa que m'adoni que cal aprendre més"
Eduard
Aquest és un recull de les seves opinions. He treballat amb tots els alumnes de #4ESO, els que aniran a BAT, qualsevol branca, a cicles formatius o deixaran, tot i que he fet tot el possible per evitar-ho, el sistema educatiu.
També vull dir que les motxilles que portaven eren molt diverses pel que fa al seu coneixement matemàtic previ. Això és un entrebanc, però hem de tenir que clar que, molt possiblement, sempre existirà. Però podem treballar per tal que aquesta diferència, rang, sigui mínima.
I que no sempre pots arribar a tots els estudiants. Però cal intentar-ho. Potser:
Donar varietat a les activitats, explicar bé i fer-ho les vegades que faci falta, comprensió cap als estudiants, donar temps per fer les coses, connectar el que fem a l'aula amb altres àrees...
o amb el que els passa, sorprendre, explicar el motiu pel qual fem el que fem, sigui la matèria o la nostra manera de fer a l'aula, veure que són diversos com a persones i que tenen interessos diferents, tenir converses amb ells/es sobre temes diversos
Són coses que podem fer i que poden ajudar per mirar de no perdre'ls pel camí.
I com deia Freudenthal, encara que ell ho feia referit a les connexions en l'ensenyament de les Matemàtiques, fer-ho com més aviat millor i sempre que hi hagi oportunitat.
I fer alguna sortida!
Crec que hauria de revisar l'opinió que té sobre les escoles bressol. En Matemàtiques fan un treball molt interessant i del qual molts hauríem d'aprendre.
Comento un parell de coses.
Meritxell Blay: “L’ESO s’ha convertit en una escola bressol” vilaweb.cat/noticies/entre…
a) En cap cas l'ensenyament focalitzat en les competències comporta que els estudiants no han de saber. Sincerament, no entenc d'on surt aquesta idea.
El que si comporta, com sempre, és una selecció dels continguts que cal treballar atès que anem introduint matèries, tasques ...
El tema és on col·loquem el focus i quin equilibri donem a les diferents maneres d'enfocar-ho.
b) Crec que hauríem de tenir una mica més de confiança en les direccions dels centres educatius. Organitzaran projectes, i moltes altres coses. I amb els pocs recursos de sempre.
La selectivitat és un tema que, anualment, arriba a les notícies el mes de juny. Per desaparèixer després.
És una prova externa amb la finalitat d'ordenar els estudiants de #2BAT.
Un ordre important en les carreres amb poques places disponibles. ara.cat/130_432013?utm…@diariARA
Quins problemes presenta?
Fonamentalment, com a prova externa important, marca la manera de funcionar en el darrer curs de batxillerat, com a mínim, dels centres educatius.
En aquest #2BAT el curs pivota al voltant d'aquesta prova independentment del currículum establert.
A més, la societat afegeix una pressió excessiva i innecessària a la majoria d'estudiants.
Les dades així ho diuen, en els darrers cinc anys superen aquesta prova >95% dels estudiants que s'hi presenten. Pràcticament, tots els estudiants que superen 2BAT. universitats.gencat.cat/web/.content/0…
Participaré en les @20Jaem amb una ponència sobre el procés matemàtic de les connexions. A Catalunya ja teníem la dimensió Connexions, però a la resta de l'estat això serà novetat.
Dues parts importants:
a) Què són
b) On trobar-les
Per la primera part he estat buscant referents.
Referents que d'alguna manera o altra, han parlat de connexions des de fa molt temps.
Pere Puig Adam en el seu decàleg
Hans Freudenthal, matemàtica realista
Mogens Niss, competència matemàtica
NCTM, i els processos matemàtics
fins a arribar al nou currículum, LOMLOE.
Però només en podré fer unes petites pinzellades. He trobat aquest magnífic espai, claudialsina.com/llegats-matema…
On @ClaudiAlsina i Carme Burgués ens mostren que en l'Educació Matemàtica estem treballant a partir de la feina feta per gegants.
#opinió Els docents han de construir un recorregut acadèmic pels estudiants.
Això implica establir objectius, planificar i regular activitats i organitzar el temps per tal de conduir la formació. I també prendre decisions, segons factors diversos, per modificar la planificació.
El docent haurà d'avaluar l'eficàcia de les estratègies seguides, i canviar-la si és necessari, individualment o col·lectivament.
També haurà d'avaluar i seleccionar diversos tipus d'estratègies, motivacionals, cognitives i metacognitives.
Aquestes darreres seran importants.
Atès que proporcionaran als estudiants eines per controlar la seva comprensió i modificar la seva planificació d'estudi i de treball, els objectius d'aprenentatge, les estratègies que haurà d'utilitzar i el seu esforç.
Amb això aconseguiran que els seus estudiants:
Les recerques educatives són difícils de desenvolupar. Han de mostrar que els estudiants realment han après allò que volíem que aprenguessin i que ho han après millor gràcies a ... i no per alguna altra raó.
Per exemple, per poder mostrar l'eficàcia del treball amb projectes cal
a) Avaluar els coneixements previs sobre la qüestió que han d'aprendre
b) Avaluar els coneixements sobre aquesta qüestió després de treballar en el projecte
c) Fer el mateix amb un grup d'estudiants que aprenen la mateixa qüestió, però d'una altra manera, sense el projecte.
Què pot passar?
Estudiants més motivats amb els projectes.
Aprenen més per la motivació o per la metodologia? Caldria esbrinar també el motiu pel qual estan més motivats, la causa és la metodologia o el docent? I si tenen docents diferents?
He organitzat en forma de formulari la prova de competències de #4ESO de l'any passat, 2021. docs.google.com/forms/d/1Vj2rv…
La prova la podeu trobar en el consell superior d'avaluació csda.gencat.cat/ca/arees-actua…
És una prova que consta de 6 activitats amb un total de 31 preguntes.
D'aquestes 31 preguntes n'hi ha 4 que són de resposta oberta i la resta són de tipus test.
La vaig passar als quarts del meu centre. En aquell moment, la van fer els 63 (73) que assistien a classe presencialment. Teníem 10 confinats.
Què podem observar de manera general?
a) Les tres primeres activitats les responen pràcticament el 100% d'estudiants. La darrera activitat, 6 qüestions, la responen 56 de 63 (88%)
b) Les darreres preguntes són les que tenen el nombre d'encerts més baix. L'encert en l'activitat 6, amb 6 preguntes, no supera el 75%.