- No estic segura si estic en el punt mitjà de la hipotenusa del triangle o no. Com ho puc saber?
- Potser hauria de saber la longitud del cable, com ho podria fer per saber-ho?
- Quantes companyes ens podríem col·locar en aquest tros de cable?
- Entenem les teves preocupacions, però a nosaltres el que ens té intrigades és saber si els triangles que veiem són semblants o no. Què en penses?
- És possible que la distància que hi ha entre nosaltres sigui la mateixa que la distància entre els cables?
- Quan acabeu ens podeu dir si en aquest tros de cable, el que es veu en la fotografia, hi caben les 12 companyes que estan a punt d'arribar?
- Quina longitud hauria de tenir el cable per tal que poguéssim descansar les 50 que formen l'estol?
- No en facis cas, aquestes orenetes sempre estan igual, no són capaces d'anar més enllà de Tales i Pitàgores.
- Anem! A veure qui troba un caragol amb l'espiral més semblant a la de Fibonacci.
- Crec que ha arribat l'hora d'amagar-me. Espero que no em puguin localitzar! #miradamatemàtica
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#opinió sobre un titular "pescaclics" que diu:
"El nivell de matemàtiques de 6è de primària, el més baix de la història de les competències bàsiques".
Parlem-ne.
El valor mitjà que han obtingut els estudiants de 6è és de 70,4. Però que vol dir aquest 70,4 que esgarrifa a molts?
Aquesta prova mesura la capacitat matemàtica dels estudiants per resoldre problemes associats a tres blocs de contingut. Com que la mitjana mai acostuma a ser un bon paràmetre per valorar les coses, cal anar introduint matisos.
El primer matís són els 4 nivells d'assoliment.
Primer problema on s'hauria d'actuar, hi ha un 17,5% d'estudiants en el nivell de Matemàtiques. Aquests estudiants l'any vinent aniran als instituts a fer 1ESO.
Com prepararem la seva entrada als ins? Quines mesures hauríem de prendre per tal de reduir la situació?
Per què volem resoldre tot un seguit de problemes on aquesta operació matemàtica és fonamental.
Podem dir que sabem multiplicar si som capaços de reconèixer aquest tipus de situacions.
No ensenyem a multiplicar per aprendre les taules ni per aprendre a aplicar uns algoritmes determinats. Repeteixo: Ho fem per desenvolupar la capacitat de resoldre problemes.
I quins són els tipus de problemes on la multiplicació (i la divisió) tenen un paper fonamental?
a) De grups iguals.
Tenim 3 gots i dins de cada got hi ha 8 mongetes. Quantes mongetes tenim en total?
Hi ha tres nombres: grups, elements de cada grup i el nombre total d'elements.
Pensem en factors, mcd i mcm, i ... i en tots els problemes d'aquest estil, no importa el nivell.
#opinión sobre los resultados de Matemáticas de #PISA2022
España ha obtenido una media de 473 puntos.
Idea principal: Estamos como siempre.
PISA establece 6 niveles de competencia para los estudiantes.
Y esto importa: ¿Cómo se distribuyen los estudiantes en estos niveles?
Imagen
El 26 % de los estudiantes está en el nivel 2 y el 28% por debajo.
¿Qué deberían saber hacer en el nivel 2, entre 420 y 481 puntos?
Podrían reconocer que una población crece según un patrón, interpretar una gráfica que dependa de una sola variable o hacer una predicción simple.
El 40 % de los estudiantes estarían situados en los niveles 3 y 4, puntúan entre 481 y 606.
¿Cuáles son las características del nivel 4?
Aplicar habilidades avanzadas en el manejo de datos, utilizando modelos explícitos y no definidos, demostrando pensamiento crítico.
#reflexión Sobre las clases magistrales:
a) Los estudiantes acostumbran a ser receptores pasivos, con poca interacción con el docente o entre ellos
b) No siempre permite adaptarse adecuadamente a los diferentes ritmos de aprendizaje de los estudiantes de una clase
c) Puede ser difícil participar realizando preguntas. Esto puede dificultar la corrección de ideas mal comprendidas y, favorecer, su perpetuación
d) La pasividad puede comportar perdida de interés y de conexión con los contenidos por parte de los estudiantes
e) Se suelen centrar en transmitir información dejando poco espacio para la resolución de problemas
Dewey: "Ningún pensamiento o idea puede ser transmitidos como idea de una persona a otra"
f) Facilita una estructura única para presentar la información.
#reflexión ¿Es contradictorio el aprendizaje por competencias y el conocimiento sólido, poderoso o profundo? (/6)
Algunas ideas a partir de una pequeña búsqueda en internet.
Espóiler: No, ambas ideas están estrechamente relacionadas.
El conocimiento profundo implica:
1) Adquirir una comprensión alta de los conceptos clave. No basta con retener información, hay que comprender sus fundamentos y relaciones. 2) Desarrollar habilidades de resolución de problemas, de pensamiento crítico y de aplicación de conocimientos en situaciones diversas.
3) Analizar información, evaluar, formular argumentos y tomar decisiones informadas. 4) Seguir aprendiendo de manera continua, el conocimiento está en constante evolución. Cuestionar. 5) Desarrollar habilidades sociales y emocionales para comunicarse y trabajar en equipo.
#reflexión Mejora de las capacidades en Matemáticas y otras asignaturas mediante estrategias de aula (2/n)
#Idea2 Fomentar que los estudiantes reflexionen sobre su manera de aprender la materia y sobre cómo piensan sobre ella.
Es importante fomentar la reflexión sobre el aprendizaje como un proceso continuo. Ofrecer frecuentes momentos para que los estudiantes exploren y analicen su manera de aprender y, a partir de este análisis, provocar cambios en la manera en que enfocan su estudio.
Momentos que estarán relacionados con las actividades que desarrollarán en clase. Al diseñar estas actividades es importante asegurar diversidad de situaciones, incluyendo enseñanza guiada como, principalmente, actividades en las que participen activamente de manera cognitiva.