- No estic segura si estic en el punt mitjà de la hipotenusa del triangle o no. Com ho puc saber?
- Potser hauria de saber la longitud del cable, com ho podria fer per saber-ho?
- Quantes companyes ens podríem col·locar en aquest tros de cable?
- Entenem les teves preocupacions, però a nosaltres el que ens té intrigades és saber si els triangles que veiem són semblants o no. Què en penses?
- És possible que la distància que hi ha entre nosaltres sigui la mateixa que la distància entre els cables?
- Quan acabeu ens podeu dir si en aquest tros de cable, el que es veu en la fotografia, hi caben les 12 companyes que estan a punt d'arribar?
- Quina longitud hauria de tenir el cable per tal que poguéssim descansar les 50 que formen l'estol?
- No en facis cas, aquestes orenetes sempre estan igual, no són capaces d'anar més enllà de Tales i Pitàgores.
- Anem! A veure qui troba un caragol amb l'espiral més semblant a la de Fibonacci.
- Crec que ha arribat l'hora d'amagar-me. Espero que no em puguin localitzar! #miradamatemàtica
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Sobre el pensament crític
Segons Daniel Willingham consisteix a:
"veure els dos costats d'un problema, a mantenir una actitud oberta davant de noves proves que refuten idees immadures, a raonar desapassionadament, a exigir que les afirmacions vagin acompanyades de proves,...
... a deduir o inferir conclusions a partir de les dades disponibles, a resoldre problemes, etc."
Com sempre va bé fer-ho a partir de preguntes, ens podem plantejar el que serien els 6 servidors de Rudyard Kipling:
Com?
Quan?
On?
Què?
Qui?
Per què?
I em permeto afegir: A qui?
I a partir d'això, segons Dennis Rader, poder determinar què és el més important en una situació.
És un procés que demana interacció entre docents i estudiants per tal de mostrar l'essència, profunda, del que estem estudiant i no quedar-nos en una de superficial, en la visible.
S'ha publicat el resultat de les proves de competències bàsiques d'enguany. csda.gencat.cat/web/.content/h…
Els resultats han generat preocupació.
Hauríem d'estar per sota del 15% en el nivell baix, cosa que només passa en llengua catalana i castellana.
Hauria d'haver-hi el 30% d'estudiants en el nivell alt, cosa que no passa amb cap dels 5 àmbits valorats.
És una fotografia d'enguany. Si mirem les sèries temporals veurem que els dos darrers anys hi ha un descens pronunciat en dos àmbits: Llengua anglesa i Matemàtiques.
L'àmbit científic-tecnològic ja estava en un nivell més baix que la resta d'àmbits i es manté on era.
La prova de l'any 2020 es va fer abans del confinament i les altres dues s'han durant cursos que han estat força allunyats del que podríem anomenar normalitat. Característiques:
Idees sobre activitat matemàtica de Charlie Gilderdale, mostrades abans de treballar, i que cal tenir en compte:
No hem de fer la feina als estudiants
Sempre és possible millorar.
Substituir "No puc fer això " per "Encara no puc fer això "
Primer pensar i després parlar. #20jaem
I tenir en compte que aplicar algorismes no ajuda a fer-ho.
I ha d'haver-hi, a classe, moltes maneres de tenir èxit. Els estudiants han de tenir aquestes experiències.
Seguiu @nrichmaths #20jaem
I estic al·lucinant! som 600 persones assegudes en una sala d'actes fent problemes de matemàtiques. Això és la gestió d'aula amb bones activitats!
Aquest any a #4ESO no he fet exàmens. Al llarg del trimestre anava fent comentaris, realimentació, a les tasques que feien els estudiants.
Hem focalitzat el treball en:
Resolució de problemes. Alguns exercicis reproductius, però pocs
Processos de matematització i abstracció
Comprensió de les diferents representacions de les situacions. (Entre altres)
A banda de #miradamatemàtica m'hauria agradat aprofundir més en aspectes de comunicació.
Podem dir que hem fet Matemàtiques des d'un punt de vista diferent del que, malauradament, és l'habitual.
Què en pensen ells/es? Una mostra
"Sempre he tingut problemes amb les mates, però aquest any he après de veritat." Ainhoa
"He après més que altres anys" Sofia
"Hem après nous continguts i nous mètodes" Carla
"He après una manera de veure les mates més crítica i dinàmica" Patrícia
Crec que hauria de revisar l'opinió que té sobre les escoles bressol. En Matemàtiques fan un treball molt interessant i del qual molts hauríem d'aprendre.
Comento un parell de coses.
Meritxell Blay: “L’ESO s’ha convertit en una escola bressol” vilaweb.cat/noticies/entre…
a) En cap cas l'ensenyament focalitzat en les competències comporta que els estudiants no han de saber. Sincerament, no entenc d'on surt aquesta idea.
El que si comporta, com sempre, és una selecció dels continguts que cal treballar atès que anem introduint matèries, tasques ...
El tema és on col·loquem el focus i quin equilibri donem a les diferents maneres d'enfocar-ho.
b) Crec que hauríem de tenir una mica més de confiança en les direccions dels centres educatius. Organitzaran projectes, i moltes altres coses. I amb els pocs recursos de sempre.