صد سال قبل، یه روانشناس آمریکایی نشون داد مردم نوعی سوگیری درباره ظاهر آدمها دارن: #اثر_هالهای
حالا هفته پیش دو پژوهشگر آمریکایی همین تحقیق رو در 45کشور جهان انجام دادن و نظر مردم رو درباره 120 چهره جذاب بررسی کردن.
ادوارد #ثراندایک در تحقیق خودش از افسران ارتش خواست ویژگیهای مدیریت، وفاداری، قابلیت اعتماد، هوش، و ویژگیهای ظاهری (خوشگل یا خوشتیپ بودن) رو در سربازها درجهبندی کنن. نتیجه تحقیقش نشون داد ویژگیهای ظاهری روی عوامل دیگر تاثیر بسزایی داره.
نام این سوگیری شناختی اثر هالهای (Halo Effect) شد که طبق اون، افراد ویژگی مشخصی از یه انسان، شیء یا هر پدیده دیگری رو مبنایی برای قضاوت درباره کل اون قرار میده. تأثیر منفی این اثر رو در استخدام، خریدوفروش، همسرگزینی و خیلی جاهای دیگه میشناسیم.
در پژوهش اخیر، به ۱۱۵۷۰نفر از مردم جهان، چهرهای ۱۲۰ فرد منتخب (زن، مرد، سیاه، سفید و ...) رو نشون دادن و ازشون خواستن به صفات شخصیتی (مثبت و منفی) اونا از ۱ تا ۹ نمره بدن.
بعد میانگین نمرهها رو محاسبه کردن و همبستگی بین صفات رو اندازه گرفتن.
🔸️صفات مثبت و منفی مدنظر، اینا بودن:
جذابیت، پرخاشگری، مراقبت، اعتماد به نفس، تسلط، ثبات عاطفی، فرومایگی مسئولیت، جامعهپذیری، هوش، قابل اعتماد بودن، ناراحتی، عجیب بودن.
🔹️نتیجه این بود که دقیقاً همان اثر هالهای اثبات شد.
یعنی افرادی که جذابتر بودن، بهنظر میرسید بااعتمادبهنفستر، از نظر عاطفی با ثباتتر، باهوشتر، مسئولیتپذیر، اجتماعی و قابلاعتماد باشن و ویژگیهای نامطلوب خیلی کمتری داشته باشن.
🔺️نکته مهم اینکه این پژوهشها فقط نظر مردم رو نشون میدن و معلوم نیست حقیقت چیه.
ولی چیزی که اهمیت داره اینه که ما در این دنیا زیر سایه همین نظر مردم زندگی میکنیم و نظر اونا بر زندگی ما موثره.
شاید بههمین خاطره که مردم میخوان این علاقه به ویژگیهای شخصیتی مطلوب رو هر طور شده حتی از راههای میانبر ارضا کنن؛ یعنی با جذابتر کردن مصنوعی خودشون کاری کنن که مردم اونا رو باهوش، قابلاعتماد، مسئول و ... بدونن.
بیخود نیست میگن "بکش ولی خوشگلم کن" 😅
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
در این #رشتو به چالش نیمقرن اخیر درباره #هوش (ارثی یا اکتسابی) اشاره میشود:
(از درسگفتار دکتر آذرخش مُکری)
۱. این چالشها با مقاله ۱۹۶۹ #آرتور_ینسن آغاز شد:
- با آموزش نمیتوان هوش را پرورش داد.
- هوش به مقدار زیادی موروثی است.
- سیاهپوستان حدود ۱۵شماره بهره هوشی کمتری دارند.
۲. این ادعا بطور ناخواسته موجب تلاطمی در جامعه آمریکا و بعد اروپا شد و سیاستهای جوامع را تحت تاثیر قرار داد. مثلاً ویلیام شاکلی (برنده نوبل فیزیک) میگفت هوش بهمیزان زیادی ارثی است و باید جلوی تولد کمهوشها را بگیریم، حتی با تشکیل بانک اسپرم نوابغ!
۳. در سال ۱۹۹۴ عدهای از روانشناسان هوش و یادگیری بیانیهای را در "والاستریت ژورنال" چاپ میکنند با عنوان "جریان اصلی علم درباره هوش" و ۵۸نفر از ۱۳۰نفر روانشناس مهم آمریکایی آن را امضاء میکنند.
نظام آموزشی #فنلاند موفقترین نظام آموزشی دنیاست. در این #رشتو به برخی ویژگیهای آن اشاره میکنیم.
۱. هدف اصلی برنامه درسی فنلاند این است که دانشآموز بهعنوان یک انسان و یک شهروند رشد کند و تاکید بر چگونه یاد گرفتن آنان است به جای این که چه چیزهایی یاد بگیرند. #آموزش_فنلاندی
۲. شادی و نشاط یک اصل مهم در مدارس فنلاندی است و معلمان تلاش میکنند که محیط شادی را برای دانشآموزان در مدرسه فراهم کنند. بر این اساس در رتبهبندی شادترین کشورها، فنلاند رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، در حالی که رتبه ایران 106 است. #آموزش_فنلاندی
۳. با وجود آنکه نظام آموزشی فنلاند موفقترین نظام آموزشی دنیاست، در المپیاد ریاضی جهان از 1965 تاکنون تنها یک مدال طلا کسب کرده است. اما ایران از 1985 تاکنون 45 طلا کسب کرده است ولی 77 درصد این مدالآوران ایرانی، ایران را ترک کرده.اند. #آموزش_فنلاندی
1️⃣ ذهنخوانی (mind reading)
بهنظرتان بدون شواهد کافی میدانید که دیگران به چه چیزی فکر میکنند. مثل: ”جواب سلامم را نداد، پس حتما از دست من ناراحت است".
2️⃣ پیشگویی (fortune telling)
پیشبینی میکنید که حوادث آینده، بد از آب در میآیند یا این که خطرات زیادی شما را تهدید میکند. مثل: "در امتحان شکست میخورم" یا "کاری گیر من نخواهد آمد".
3️⃣ فاجعهسازی (catastrophizing)
معتقدید هر چه اتفاق افتاده یا خواهد افتاد بهشدت افتضاح، ناخوشایند و غیر قابل تحمل است. مثل: "افتضاح میشود اگر در دانشگاه قبول نشوم".