idees conferència Charlie Gilderdale:
Cal potenciar en els estudiants una actitud positiva cap a les matemàtiques i també cap a aprendre Matemàtiques. #25anysabeam
Iniciar activitats a classe que despertin la curiositat dels estudiants.
Activitats que els obliguin a raonar, a resoldre problemes, a executar algun algoritme i aplicar conceptes. Discutir amb companys.
I després plantegem-nos: què més podríem preguntar en aquestes activitats?
Cal proposar activitats on els estudiants hagin d'utilitzar pensament sistemàtic i pensament estratègic.
Escriu 5 nombres tals que
a) moda més petita que la mediana i que la mediana sigui més petita que la mitjana.
...
I així amb totes les possibilitats!
Molt importants són les activitats que permeten la recerca de pautes i patrons.
Cal poder calcular coses, però cal anar més enllà.
Cal facilitar activitats que permetin imaginar.
Cal canviar el tipus de preguntes que fem.
Els quadrats màgics, amb sumes o multiplicacions, gran activitat. M'agrada.
Estem acabant, amb més temps posaré les activitats.
Volem que els nostres estudiants facin les coses de manera més eficient i més bonica.
Cal facilitar les activitats adequades.
Què hem d'oferir?
Activitats adaptades
Preguntes amb diverses solucions i on utilitzar diverses estratègies
Cultura de la conjectura i d'aprofitar l'error
Oportunitats de discussió
Afavorir els processos i no tant els resultats
I acabem amb Polya
Cal portar les idees a l'aula!
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Alguna idea curricular(1): Perfil de sortida d'un estudiant de #4ESO, nou currículum.
M'estic llegint les referides a la competència matemàtica i competència en ciència, tecnologia i enginyeria. Les podeu veure en la imatge. O en l'annex 1 del decret. projectes.xtec.cat/nou-curriculum…
Si un estudiant és capaç de fer tot això, de manera adequada amb els sabers de l'etapa, déu-n'hi-do el que podran fer:
Aplicar mètodes inductius, plantejar-se preguntes, desenvolupar projectes, interpretar processos i raonaments o emprendre accions fonamentades en la ciència.
Aquest perfil de sortida, indicadors associats a les competències clau, es troba reflectit, és obligació de l'administració, en les competències específiques de cada matèria.
Així si en Matemàtiques un estudiant assoleix les competències de l'àmbit, ha assolit el perfil.
Ahir vaig participar en la #17jornadaconjunta amb una taula de mostra de materials: "Un món de dades"
Idees incorporades en les activitats:
a) Mostrar una manera de treballar estadística i probabilitat.
Del treball experimental al treball abstracte. De les dades als models.
En poden ser exemples d'aquesta manera de fer:
a) el joc del senet
Fent un estudi dels possibles resultats obtinguts en llençar els 4 pals.
Aconseguir atzar sempre ha estat un repte.
b) Experimentar l'atzar
Tenim un dau amb dues cares de color vermell i 4 de color blau. Guanyem i agafem una fitxa si en llençar el dau obtenim una cara de color vermell.
Si juguem moltes persones, el nombre de fitxes final hauria d'acostar-se al previst teòricament. Relacionem dades amb model.
Sobre el pensament crític
Segons Daniel Willingham consisteix a:
"veure els dos costats d'un problema, a mantenir una actitud oberta davant de noves proves que refuten idees immadures, a raonar desapassionadament, a exigir que les afirmacions vagin acompanyades de proves,...
... a deduir o inferir conclusions a partir de les dades disponibles, a resoldre problemes, etc."
Com sempre va bé fer-ho a partir de preguntes, ens podem plantejar el que serien els 6 servidors de Rudyard Kipling:
Com?
Quan?
On?
Què?
Qui?
Per què?
I em permeto afegir: A qui?
I a partir d'això, segons Dennis Rader, poder determinar què és el més important en una situació.
És un procés que demana interacció entre docents i estudiants per tal de mostrar l'essència, profunda, del que estem estudiant i no quedar-nos en una de superficial, en la visible.
- No estic segura si estic en el punt mitjà de la hipotenusa del triangle o no. Com ho puc saber?
- Potser hauria de saber la longitud del cable, com ho podria fer per saber-ho?
- Quantes companyes ens podríem col·locar en aquest tros de cable?
- Entenem les teves preocupacions, però a nosaltres el que ens té intrigades és saber si els triangles que veiem són semblants o no. Què en penses?
- És possible que la distància que hi ha entre nosaltres sigui la mateixa que la distància entre els cables?
- Quan acabeu ens podeu dir si en aquest tros de cable, el que es veu en la fotografia, hi caben les 12 companyes que estan a punt d'arribar?
- Quina longitud hauria de tenir el cable per tal que poguéssim descansar les 50 que formen l'estol?
S'ha publicat el resultat de les proves de competències bàsiques d'enguany. csda.gencat.cat/web/.content/h…
Els resultats han generat preocupació.
Hauríem d'estar per sota del 15% en el nivell baix, cosa que només passa en llengua catalana i castellana.
Hauria d'haver-hi el 30% d'estudiants en el nivell alt, cosa que no passa amb cap dels 5 àmbits valorats.
És una fotografia d'enguany. Si mirem les sèries temporals veurem que els dos darrers anys hi ha un descens pronunciat en dos àmbits: Llengua anglesa i Matemàtiques.
L'àmbit científic-tecnològic ja estava en un nivell més baix que la resta d'àmbits i es manté on era.
La prova de l'any 2020 es va fer abans del confinament i les altres dues s'han durant cursos que han estat força allunyats del que podríem anomenar normalitat. Característiques: