Gisteren publiceerden we een update van ons onderzoek, gebaseerd op het #NCO-project van @hetNRO, naar de ongelijkheid en vertraging in de leergroei in het basisonderwijs waarbij we kijken naar het effecten van 2,5 jaar COVID-19. Een draadje 👇 1/19
We analyseren gestandaardiseerde toetsen voor begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde van ~850 000 leerlingen van ±2400 PO-scholen (ongeveer 40% van de scholen) 2/19
We kijken naar de leergroei tussen de M-toets vlak voor corona en de meest recente E-toets, in vergelijking met de leergroei tussen diezelfde toetsen in de jaren vóór corona. Ook kijken we naar de leergroei in het eerste en tweede COVID-jaar apart 3/19
In deze 2,5-jaar periode vonden 2 schoolsluitingen plaats in het 1e jaar, en zaten in het 2e jaar regelmatig leerlingen, leerkrachten en zelfs hele scholen thuis door corona. Scholen en leerlingen hebben heel hard gewerkt om de eerder opgelopen vertraging weer in te halen. 4/19
Het goede nieuws is dat de resultaten laten zien dat voor begrijpend lezen de vertragingen die eerder werden opgelopen weer zijn ingelopen. Voor spelling en rekenen-wiskunde is er wel nog een flinke vertraging in de leergroei. 5/19
Leerlingen hebben na 2,5 jaar COVID-19-crisis gemiddeld 0,02 SD vertraging in de leergroei voor begrijpend lezen, 0,38 voor spelling en 0,43 SD voor rekenen-wiskunde in vergelijking met de jaren ervoor. 6/19
Net als in de vorige analyses zien we nog steeds grote verschillen tussen leerlingen en scholen, vooral bij spelling en rekenen-wiskunde: de vertraging in de leergroei is niet gelijk verdeeld. 7/19
Anders dan we eerder zagen is het beeld opgesplitst naar opleidingsniveau ouders nu omgedraaid. Waar eerst leerlingen van laagopgeleide ouders meer vertraging hadden zijn dat nu de leerlingen van hoogopgeleide ouders. De ongelijkheid ontstaan door COVID-19 wordt dus kleiner. 8/19
De analyse zijn gebaseerd op regressies, die zijn geschat met robuuste standaardfouten geclusterd op schoolniveau, en die worden bevestigd door diverse robuustheidsanalyses, bijvoorbeeld met controle voor leerling- en schoolkenmerken. 9/19
Als we kijken naar de ontwikkeling na een half jaar, heel jaar, anderhalf jaar, twee jaar en nu 2,5 jaar COVID-19, dan zien we dat de vertraging in leergroei voor begrijpend lezen is verdwenen, maar oploopt voor spelling en rekenen-wiskunde. 10/19
Als we kijken naar het 1e en 2e schooljaar COVID-19 apart zien we dat de vertraging in de leergroei voor rekenen-wiskunde en spelling opgelopen in het tweede jaar zelfs iets oploopt dan in het eerste jaar. 11/19
Hoewel het goed nieuws is dat de scholen de vertraging hebben ingelopen bij begrijpend lezen, bestaat er nog steeds een vertraging in de leergroei voor spelling en rekenen-wiskunde die per schooljaar ongeveer gelijk is aan een leergroei van 15 weken 12/19
Het is goed mogelijk dat het 2e schooljaar COVID-19 nog schadelijker was voor het leren omdat we afgestapt zijn van de crisis-modus, en teruggingen naar normaal, terwijl het virus nog rondwaarde en regelmatig zorgde dat leerlingen, leerkrachten of klassen thuis zaten. 13/19
Deze factsheets zijn een vervolg op twee eerdere series factsheets waarin we keken naar de periode een half jaar en een heel jaar COVID-19. Hierover zijn eerder twitter-draadjes verschenen, zie:
Yesterday we published an update of our research on inequality and learning loss of Dutch primary school children after 2.5 years of COVID-19 pandemic based on the #NCO-project (Netherlands Cohort Study on Education) from @hetNRO. A thread with our findings 1/20👇
Based on ~850k primary school students from ±2400 schools (±40% of total) we analysed standardized tests on reading, spelling and maths that were written right before COVID-19 started (Feb 2020), and since then in Feb and June of 2021 and 2022. 2/20
We compare the learning gain in the COVID-year with a similar time period in the years before. We study learning gain over the full period of 2.5 years and we compare the first (June20-june21) and the second schoolyear of COVID-19 (June21-June22) with each other. 3/20
Vanochtend publiceerden we een update van ons onderzoek, gebaseerd op het #NCO-project van @hetnro, naar de ongelijkheid en vertraging in de leergroei in het basisonderwijs waarbij we kijken naar het effecten van 2 jaar COVID-19-crisis. Een draadje 👇 1/21
We analyseren gestandaardiseerde toetsen voor begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde van ~800 000 leerlingen van ±2200 PO-scholen (ongeveer 36% vd scholen) 2/21
We kijken naar de leergroei tussen de M-toets vlak voor corona en de meest recente M-toets, in vergelijking met de leergroei tussen diezelfde toetsen in de jaren vóór corona. Ook kijken we naar de leergroei in de eerste en tweede COVID-jaren apart 3/21
Today we published already the fourth update of our research on inequality and learning loss of Dutch primary school children after 2 years of COVID-19 pandemic based on the #NCO-project (Netherlands Cohort Study on Education) from @hetnro. A thread with our findings 1/22👇
Based on ~800k primary school students from ±2200 schools (±36% of total) we analysed standardized tests on reading, spelling and maths that were written right before COVID-19 started (Feb 2020), in March 2021 and in Feb 2022. 2/22
We compare the learning gain in the COVID-year with a similar time period in the years before. We study learning gain over the full period of 2 years and we compare the first (March20-March21) and the second year of COVID-19 (March21-March22) with each other. 3/22
Today we published our new very important research on inequality and learning loss of Dutch primary school children due to one full year COVID-19 crisis based on the #NCO-project (Netherlands Cohort Study on Education) from @hetnro. A thread with our findings 1/21👇
Based on ~450k primary school students from ±1600 schools (±25% of total) we analysed standardized tests on reading, spelling and math that were written right before COVID-19 started (March 2020) and in March21 2/21
We compare the learning gain in the COVID-year with a similar time period in the years before. We also compare these one-year results with our previous results on the first school closure in spring 2020 3/21
Vandaag publiceerden we ons nieuwe belangrijke onderzoek, gebaseerd op het #NCO-project van @hetnro, naar de ongelijkheid en vertraging in de leergroei in het basisonderwijs, waarbij we kijken naar de effecten van een heel jaar COVID-19-crisis. Een draadje met de resultaten👇1/21
Voor dit onderzoek analyseerden we gestandaardiseerde toetsen voor begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde van ~450 000 leerlingen van ±1600 PO-scholen (meer dan 25% vd scholen) 2/21
We kijken naar de leergroei tussen de M-toets vlak vóór corona en de meest recente M-toets, in vergelijking met diezelfde toetsen in de jaren ervoor. Ook vergelijken we met onze eerdere resultaten van tijdens de 1e schoolsluiting 3/21