De AFM had gisteren Minster Kaag op bezoek en besloot de gelegenheid te gebruiken om te pleiten voor meer personeel en meer ICT-verwerkingscapaciteit, moderne tools en dergelijke.

Want, zie ook de crypto-crash: broodnodig.

Hoe daarover te denken?

fd.nl/financiele-mar…
Het is natuurlijk prima als toezichthouders met hun tijd meegaan en ook nieuwe technieken integreren in hun werkwijze. Te zien is ook dat de AFM op het punt van big data netjes in een wetgevingsbrief 2021 aan het Ministerie haar wensenlijstje neerlegt.

open.overheid.nl/repository/ron…
Reactie van Financiën luidde: hm, laten we vooral ook uitkijken dat we niet een te grote privacy gevoelige big-data pool maken en dat de last voor het bedrijfsleven niet te hoog wordt met allerlei structurele rapportages. Het moet wel proportioneel blijven.

Terughoudend.
Het lastige met big data is dat het een beetje een toverwoord is, een catchfrase waarin je alles kunt vangen. Maar voor alle automatisering geldt dat je eerst nadenkt wat je nodig hebt, wat je doel is, wat je probleem is en dan pas naar de middelen moet kijken die nodig zijn.
De claim om meer resources van AFM bij Financiën is verder logisch: je wilt je werk goed doen en je vraagt om extra budget. Echter: al dat geld wordt 100% betaald door de partijen op wie je toezicht houdt.

Dat is een weeffout, overgebleven als reactie op financiële crisis.
Toezicht kent namelijk per definitie een publieke component en de Raad van State vindt dat dit uit publieke kas moet worden betaald, tenzij andere overwegingen meewegen. Zie een ouder advies uit 2016.

Hier wijkt de huidige realiteit af van de theorie.

raadvanstate.nl/@64063/w15-16-…
Wat opmerkelijk is, is dat in het artikel rond bezoek van Kaag aan de AFM het eruit ziet alsof crypto-partijen en crash in die markt mede als argument gebruikt lijkt te zijn als claim voor meer resources. Of dat echt zo was weet ik niet, maar het valt op om twee redenen.
AFM en DNB hebben eind 2019 in een gezamenlijk advies/analyse geconcludeerd dat consument niet nader beschermd hoeft te worden op het vlak van crypto, omdat ze al genoeg instrumenten daarvoor hebben en er ook nog het strafrecht is.

afm.nl/~/profmedia/fi…

Dat klopt.
Dat moet eind 2018 zijn overigens, maar belangrijk is dat AFM en DNB in dat rapport wél genoeg ruimte zien om handhavend op te treden, ook rond cryptofraude's, maar nu hun best doen om iedereen te vertellen dat die ruimte er niet is.

Maar die ruimte is er wel.
Juist rond crypto is het meest stringente vestigingsregime opgetuigd dat we kennen in toezichtregels, opdat DNB elke illegale partij de markttoegang kan ontzeggen. Dus de ruimte, bevoegdheid is er, de vraag is meer: hóe doe je dat toezicht dan.

Toezichthouders zouden in mijn ogen op een andere manier in de wereld kunnen staan en ook informatie van buiten actiever/sneller kunnen oppakken bij het toezicht. Je kunt investeren in big data maar ook investeren in nieuwe werkwijze, snelle reageren en benutten signalen.
Terug even naar de tweede reden waarom het argument: we kunnen niet optreden tegen crypto opmerkelijk is. DNB heeft al laten zien wel degelijk de markt te sluiten voor spelers die niet aan de wet voldoen. Zowel die in Nederland als elders in Europa.

bitcoin.nl/artikel/twee-j…
Uiteindelijk is het twee-en-half-jaar na invoering van de nieuwe regels rond crypto vooral te zien dat pro-actieve rechtszaken tegen fraudeurs de illegale partijen uit Nederland duwen. Het handelen van AFM en DNB blijft op dit punt beperkt.

Kortom: de richting van toepassing van AI in toezicht is een relevante richting. Het groot inzetten met meer mensen en middelen op dit punt verdient overweging of het niet slimmer kan en wat voor de toezichttaak proportioneel en passend is, ook gezien de privacy schending.
Het gemakshalve erin slingeren van het argument dat je in Wilde Westen van de crypto nu als sheriff staat zonder wapens is echter een gelegenheidsargument dat linea reactie in strijd is met een eigen eerder advies/observatie van DNB/AFM dat die instrumenten er wél waren.
Er is veel te winnen door op slimmere manier het toezicht te houden en met signalen om te gaan. Beluister ook mijn toelichting vanochtend bij @BNR in de @BNRochtendspits

Luister naar dit fragment van 22 november 9:06 uur. bnr.nl/gemist?date=22… #BNR
@BNR @BNRochtendspits En, wat ook moet gezegd, in de wetgevingsbrief 2022 zijn ook weer nieuwe en andere suggesties te vinden bij de AFM: tipgeld bij marktmisbruik, pseudo-koop.

afm.nl/~/profmedia/fi…
Ziehier de BNR-samenvatting.

bnr.nl/nieuws/financi…

#toezichtiseenvak

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Simon Lelieveldt - finhstamsterdam@mastodon.social

Simon Lelieveldt - finhstamsterdam@mastodon.social Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @finhstamsterdam

Nov 22
Iedereen die zich nu druk maakt over de UBO register uitspraak Europees Hof van Justitie: -> Geef vooral ook even credits aan de @privacyfirst en de Verenigde Bitcoinbedrijven die, toen het erom spande in de Eerste Kamer, al de alarmbel sloegen.

bitcoin.nl/artikel/vbnl-p… Image
En laten we doorkijken naar wat dit voor Nederland betekent. Want @privacyfirst had een rechtszaak op dit thema voorbereid, ook gevraagd om Europese uitspraak, maar de NL rechter had gezegd. Hoeft niet, er komt al een uitspraak.

Lees maar even terug.

privacyfirst.nl/rechtszaken-1/… Image
@privacyfirst In hoger beroep zei de rechter: de vordering van @privacyfirst om het UBO register uit te stellen, wijzen we niet toe, want iedereen kan zichzelf laten blokkeren.

Dat was in de praktijk niet zo; alleen wie onder politiebescherming staat viel daaronder.

privacyfirst.nl/rechtszaken-1/… Image
Read 20 tweets
Nov 22
Iedereen die op het anti-witwas congres in juni van het NCI was, had het kunnen weten....

Ubo-register is een brug te ver.
Alhier het persbericht van het hof van Justitie.

curia.europa.eu/jcms/upload/do… Image
En alhier de bronpagina in het Frans.

curia.europa.eu/juris/document…
Read 9 tweets
Nov 20
So I'm just checking the latest SEC on Grayscale. I'm sure I don't fully grasp it, but this has the looks of sone role changing between entities within the DGC-setting.

Grayscale Securities, formally SEC-registered being positioned in the structure.

sec.gov/Archives/edgar… Image
I do see that the trust needs to restrict itself, per end of september 2022, to players that have a bitlicense in NYC. Not sure whether this has relevance in terms of concentration risk. Image
In essence the Trust is a passive vehicle which is funded, in operational terms, by the Sponsor providing resources to the Trust.
Read 4 tweets
Nov 14
Brekend: de crypto-fraude's leiden nu tocht tot beweging voor en achter de schermen.

Tijd om even in te zoomen op de al 2,5 jaar bestaande en gedoogde faciliterende rol van Banxa bij het aanbieden van een fiat-brug vanuit Nederland naar illegale buitenlandse cryptospelers.
Mij bereikte via een anoniem opgehangen digitale tas aan mijn digitale voordeur de volgende mail, vanochtend verzonden vanuit Huobi. Deze is boeiend en veelzeggend. @PimBrasser1

Een stop van iDealgebruik via Banxa naar illegale buitenlandse crypto-partij Huobi !!
@PimBrasser1 We schrijven nu alweer 2 jaar na afoop van de overgangstermijn van de registratie cryptopartijen en 2 jaar nadat de Nederlandse sector DNB erop wees dat deze functionaliteit/registratie niet klopte.

Hoe zit dit?

Drie opties:
1- iDeal zelf
2- Bankentoezicht
3- Cryptotoezicht.
Read 24 tweets
Nov 13
Please, all involved in crypto. Stop the nonsense debates on yes/no regulation. It's highly irrelevant.

If I invent any new toy and sell it, it is immediately regulated by definition under the laws of the country where I operate, sell it or make it.

Same for services.
Any stuff is by definition regulated and when it's new the only question is: do we need to tweak regulation for this specific toy/thing/service or do we continue using the current frameworks.

Theft is not suddenly unpunishable theft because the object itself is a new invention.
Bad sales practices are not suddenly misleading because they are involving a new technology: they remain bad sales practices, unfair market practices and can be challenged in court.
Read 12 tweets
Nov 13
Hoop verbaal geleuter van Kuipers bij Buitenhof die doet alsof er structurele problemen voor Corona waren die spaak liepen en nu tot problemen leiden. Los van Covid.

Benieuwd of ie nog wat over zijn vorige rol gevraagd wordt bij EUR en de snoepreisjes medici.
Het is nu nodig om te zeggen: als we mondkapjes opdoen komen er uiteindelijk minder besmettingen en minder druk op de zorg en dus minder zorginfact.

Maar nee, Kuipers draait het om. Allemaal naar de digitale dokter. Plan gesmeed kort na covid uitbraak.

En jawel, helemaal aan het eind komt de digitale dokter terug in het verhaal. Zie de WOB-stukken.

Zo gaat het in Den Haag.
Read 4 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(