A Espanya prop de la meitat de servidors públics tenen més de 55 anys (les dades són de l'AGE, però són força extrapolables arreu). Això vol dir que es jubilen entre un terç i la meitat dels treballadors públics en 10 anys.
/2
Davant això, com a mínim, quatre estratègies: 1) Un "pla de sortida": quan marxi la gent, que no perdem coneixement (a banda d'acompanyar milers de persones a la jubilació) 2) Un pla estratègic de RRHH:
quins perfils necessitem?
per a fer què?
per a treballar com i amb qui?
/3
3) Un pla de selecció: en funció dels perfils, quan i com seleccionarem, què valorarem, amb quins instruments i metodologies seleccionarem i valorarem, etc. 4) Un "pla d'acollida": quan entri tota aquesta gent, què en fem? com els integrem? com s'adapten a l'organització?
/4
PERÒ.
No és només un tema de reposar els que surten per uns que entrin. Ni tan sols que entrin amb perfils diferents.
És que l'organització que els ha d'acollir també ha de ser diferent.
L'OCDE diu que anem transitant cap un servei públic flexible:
És complementari amb el de l'OCDE i ambdós diuen que l'organització ha de canviar MOLT per acollir nous perfils.
/6
El canvi de perfil, a més de mitjançant la selecció, s'aconsegueix amb (al menys) tres estratègies:
* millorar i actualitzar les competències (upskilling)
* aprendre noves competències (reskilling)
i molt important
* aprendre a aprendre, adoptar una cultura de l'aprenentatge
/7
El repte que tenim és majúscul.
Ens cal canviar com funciona TOTA l'administració (TOTES les administracions).
I ens cal una nova aproximació a la gestió del talent.
Noves estratègies i nous òrgans d'impuls i coordinació (com la #LleiEAPC)
No podem fer tard.
La Comissió d’Estudi sobre el Model Policial del @parlamentcat va acordar divendres que NO hi hagués control extern a la policia.
Jo vaig comparèixer precisament sobre aquesta qüestió el 18/02/2022 per dir que SÍ a un ens de control... però DIFERENT
🧵/1
El problema d'un ens de control és que abans ens hem de posar d'acord en què controlem.
I posava l'exemple dels desnonaments.
Si no som capaços de definir quin és el "problema de l'habitatge", no coincidirem en la "solució" i, menys, en quina ha de ser l'actuació policial.
/2
Per mi, doncs, no hem de concebre l'actuació policial com un instrument al marge de la política pública (hi dona suport), sinó com a part consubstancial a la mateixa: la seguretat forma part de la política pública, i ha d'incorporar-se al disseny, l'execució i l'avaluació.
/3
Avui hem enviat al Govern la Memòria de valoració de les observacions a l’Avantprojecte de Llei de l’@eapccat així com un nou redactat de l'articulat.
La memòria dona resposta a 65 observacions de 37 ens. El nou redactat (el 4t!) ha millorat gràcies a les aportacions.
1/4
Els tres temes clau han estat 1. Preservar l'autonomia de l'Administració Local 2. Preservar l'autonomia dels cossos especials (p.ex. policia) 3. El model de governança de l'Escola
Els dos primers han estat temes formals. Ja estàvem d'acord, però ha calgut polir la lletra.
2/4
El tercer consisteix en trobar el delicat equilibri entre tenir una governança executiva, molt operativa, àgil i flexible per a la prestació de serveis, així com mantenir la independència necessària per les qüestions més normatives.
Esperem haver-lo trobat.
3/4
Ahir al curs #cienciaicompromis del @cuimpb1 vaig explicar
* per què la innovació i la recerca estan esdevenint centrals a l'Administració,
* per què els decisors i gestors públics han de tenir competències sobre la qüestió, i
* què s'està fent al respecte des de l'@eapccat
🧵/1
Per obvi que pugui semblar avui a molts, la "política basada en evidències" és un fenomen encara en construcció.
El motiu és que l'Administració, durant 200 anys, ha "administrat". És recentment que se li demana més: transformar/millorar el món.
/2
Trobem un 1r intent de transformació amb les polítiques keynesianes posteriors a IIGM. Però fixem-nos q l'estat del benestar, més que transformar, compensa desigualtats a base de serveis socials, i estabilitza els mercats amb polítiques fiscals i monetàries.
Ara és diferent.
/3
Com encarem el nou curs a l'@EAPCcat a nivell estratègic.
Us parlem de
* #LleiEAPC
* Pla Estratègic de l'EAPC 2022-2027
* Nou model d'aprenentatge i desenvolupament
* Pressupost 2023
🧵/1
Primer de tot, recordem d'on venim:
La globalització, la digitalització, les diverses crisis econòmiques i institucionals del s.XXI, etc. ens fan pensar que el model napoleònic/weberià de l'Administració està superat.
Els estats han d'intervenir en el sistema.
Per canviar-lo
/2
Superat no vol dir que el model de funció pública hagi de desaparèixer.
Superat vol dir que s'ha fet molt insuficient.
Que els estats han de tenir un nou paper.
I per tant necessitem una Administració diferent.
I per tant necessitem una @EAPCcat diferent.
/3
Voldria compartir un tema de criança perquè a casa estem molt contents de com ens ha sortit.
Per si serveix o inspira a algú altre:
LA CANALLA I LES TASQUES DE CASA
fil/1
L'objectiu era la progressiva assumpció de les tasques de casa per part dels petits (nena i nen):
* de forma igualitària: no hi ha divisió de gènere a les tasques de casa
* de forma responsable: assumir-les com a naturals, no imposades
/2
Ho hem fet en 3 fases, tot i que la veritat és que mai ho vam planificar així... ni de cap manera: ha anat més o menys sortint: una cosa bona dels nens és que no creixen de cop i pots anar dissenyant, implantant i avaluant les polítiques domèstiques amb temps de sobra ;)
/3