Alla haja-ajatuksia otsakkeella "Suomi, Ruotsi ja Turkin Nato-jarru". 🧵
Umi Haavisto totesi äskeisessä tiedotustilaisuudessa, että ajatus Suomen Nato-ratifioinnista on menossa eteenpäin. Sävy oli jopa varovaisen optimistinen. #turpo
2. Voi siis hyvin olla, että taustalla asiat ovat liikkeessä. Haavisto toisti, että Suomi toivoo samantahtista etenemistä Ruotsin kanssa ja että molemmat maat olisivat Naton jäseniä Vilnan heinäkuiseen huippukokoukseen mennessä. Haavisto ei sulkenut ulos eritahtista etenemistä.
3. Valtiojohto on jo useaan otteeseen avannut syitä sille, miksi Ruotsin Nato-jäsenyys on Suomelle strategisesti tärkeää. Sanotaan ne tutkijaäänellä vielä kerran: Ruotsin aluetta - teitä, ilmatilaa, satamia - tarvitaan Suomen sotilaalliselle vahvistamiselle konfliktissa.
4. Ruotsia tarvitaan myös vaihtoehtoisille huoltovarmuusyhteyksille, ja maa tarjoaa 🇫🇮 vaihtoehtoisia tukeutumismahdollisuuksia sodanajan operaatioissa.
Puhutaan siis hyvin käytännöllisistä kysymyksistä, joiden hoitaminen olisi helpompaa, jos molemmat maat olisivat Natossa.
5. Yhtäaikaiselle etenemiselle voidaan nähdä myös poliittisia syitä. Suhde Ruotsiin on (mm. edellä mainituista syistä) Suomen tärkein valtiosuhde. Kulkemalla rinta rinnan Suomi vaalii sille arvokasta kahdenvälistä suhdetta ja sen luottamusperustaa.
6. On siis helppo ymmärtää, miksi valtiojohto pitää samanaikaista etenemistä Ruotsin kanssa tärkeänä ja miksi A-suunnitelma on edelleen kulkea liittokuntaan yhtä jalkaa.
Entä jos kevään aikana Budapestistä ja Ankarasta tippuvat Suomen ratifioinnit, mutta Ruotsi jää yhtä vaille?
7. Suomen ja Ruotsin Nato-polkujen erottaminen ajaisi Suomen kimuranttiin paikkaan. Pohdittavana useampi asiakokonaisuus.
Pohjois-Euroopan turvallisuuspoliittinen tilanne on vakaa. Suomella ei ole pakottavia syitä päästä Naton jäseneksi tällä palavalla minuutilla.
7. Em. geostrategiset syyt ovat painava peruste yhtäaikaisuudelle. Toisaalta käytännön väliaikaisratkaisuja ei olisi mahdotonta löytää. Onhan Nato jo tarvinnut Ruotsin aluetta Baltian maiden mahdolliselle vahvistamiselle, ja Ruotsi on ollut innokas syvään yhteistyöhön.
8. 🇸🇪-suhteen kannalta asiaa voidaan tarkastella strategisten tekijöiden ja neuvottelutaktiikan näkökulmasta. 🇫🇮 liittyminen Natoon etupeltoon kyllä vahvistaisi 🇸🇪:kin turvallisuutta. Naton Kauniaisena 🇸🇪 ei olisi suurta hätää. Strategiset syyt eivät liene juuri nyt painavimmat.
9. Ruotsin näkökulmasta painavin syy käsikynkälle lienee se, että Suomen eritahtinen liittyminen Natoon heikentäisi sen neuvottelupositiota suhteessa Turkkiin. Se voisi toisin sanoen jäädä jumiin ikävään, aikaa ja resursseja kuluttavaan diplomaattiseen kiistaan.
10. Tämä voi olla katkeraa kalkkia Tukholmalle.
Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että Ruotsin sitominen Suomen puolustukseen on ollut julkilausutusti tai epäsuorasti Suomen #turpo-ydinintressejä koko sen itsenäisyyden ajan.
11. Olemme pian tilanteessa, jossa Ruotsi on Nato-jäsenyyden kautta sitoutunut ensimmäistä kertaa Suomen puolustamiseen. Hyvin koordinoidun Nato-päätösprosessin myötä keskinäinen suhde on vahvempi kuin koskaan.
12. Olisi sääli, jos yhden autoritäärisen vahvanmiehen venkoilu tärvelisi hartautella rakennetun ja elintärkeän valtiosuhteen.
Kyse ei ole mistään höttösolidaarisuudesta vaan kovasta kansallisesta edusta. Euroopan turvallisuuden rakenteet voivat muuttua, mutta Ruotsi pysyy.
13. Mikäli Turkki ratifioisi vain Suomen jäsenyyden, Helsingissä pitää fundeerata myös sitä, miten Nato ja sen jäsenmaat näkevät mahdollisen eritahtisuuden.
Natohan on ollut samantahtisuustoiveessa melkeinpä kategorinen. Tähän on parikin eri syytä.
14. Käytäntö: Nato on keskellä mittavaa muutosprosessia. Isot päätökset helppo ja järkevä tehdä, jos molemmat mukana ja mahdollisimman pian.
Politiikka: eritahtisuuden mahdollisuuteen viittaaminen heikentäisi erityisesti Ruotsin asemaa suhteessa Turkkiin.
15. Jos Ankara ratifioisi alkuun vain Suomen, Nato ja jäsenmaat (ml. 🇺🇸) joutuisivat todennäköisesti arvioimaan kantojaan uudelleen. Olisi aika kova veto vaatia prosessin kalkkiviivoilla olevaa etulinjamaata odottamaan porstuassa, vaikka homma olisi viittä vaille paketissa.
16. Miten hahmotan toimintavaihtoehdot?
Samantahtisen etenemisen on edelleen hyvä olla ensisijainen vaihtoehto. Mikäli ratifiointi tupsahtaisi esim. keväällä, Suomi voisi halutessaan katsella kesään ja arvioida tilanteen uudelleen.
17. Tämä voisi tapahtua kansallista prosessia venyttämällä (esim. eduskuntakäsittely & liittymiskirjan talletus). Toisaalta Suomen prosessin olisi hyvä olla siinä pisteessä, että kansalliset toimet voitaisiin viimeistellä erittäin nopeasti.
18. Tämä eittämättä vaatisi kansallista kärsivällisyyttä. Miten poliittinen kenttä ja julkinen mielipide reagoisivat tilanteessa, jossa Suomen prosessi on käytännössä valmis, mutta Suomi odottaa kaverin pääsyä maaliin? Tilanne on vakaa, mutta maa ei sijaitse herran kukkarossa.
18. Eritahtinen eteneminen olisi siis toissijainen vaihtoehto. Se voisi aktualisoitua tilanteessa, jossa a) Ruotsin jumi näyttää kestävän pidempään (kuukausia tai yli vuoden) tai b) eritahtisella etenemisellä ei vahingoitettaisi Suomelle tärkeitä suhteita.
19. Mikäli eritahtiseen ratkaisuun päädyttäisiin, päätös olisi syytä käydä läpi Ruotsin kanssa tavoitteena (julkilausuttu) yhteisymmärrys. Nato-maiden, erit. Yhdysvaltain näkemyksillä on suuri painoarvo. Prosessin hoitamisen tapa vaikuttaa Suomen tulevaan Nato-profiiliin.
Tämä on mielenkiintoinen linjaus. Ankara sysäämässä vastuuta Suomelle ja Ruotsille - paha syyttää kiilan lyömisestä kaksikon väliin. Tukholmassa paine kasvaa. Voiko naapurille sanoa "nej"? Marinin ja Kristerssonin tapaaminen saa painavaa sisältöä.
Suomen osallistuminen Naton ydinasejako-ohjelmaan (nuclear sharing) - ts. taktisten ydinaseiden isännöiminen ja niiden kantokyvyn kehittäminen - on ainoastaan teoreettinen mutta ei nykyisissä olosuhteissa realistinen vaihtoehto. 2/
Suomi ei saisi amerikkalaisia ydinaseita maaperälleen vaikka se niitä vaatimalla vaatisi. Yhdysvallat vahvisti viimeksi lokakuussa, että sillä ei ole aikomusta, suunnitelmaa tai syytä sijoittaa ydinaseita maihin, jotka ovat liittyneet Natoon v. 1997 jälkeen. 3/
1. Toisin kuin Venäjän 2014 aggression jälkeen Itämerellä ei ole vuonna 2022 juurikaan nähty spill over -turbulenssia. Räjähdykset Nord Stream 1 & 2 -putkissa on mahdollisesti ensimmäinen selvä alueellinen heijastevaikutus hyökkäyssodasta Ukrainassa. #turpo
2. Kaikki on toki vielä spekulatiivista, mutta Venäjällä voidaan nähdä olevan halu ja kyky toteuttaa räjähdykset, vaikka kyseessä on oma infra. Se on kehittänyt kykyjä muun muassa merenalaisten datakaapelien vaurioittamiseen.
3. Räjähdykset eivät suoraan heikennä Euroopan energiaturvallisuutta. NS1 on suljettu ja NS2 tunnetusti laitettiin jäihin. Niillä voi kuitenkin olla psykologinen vaikutus. Vastaava teko nimittäin voidaan toteuttaa muualla - esimerkiksi Norjasta Eurooppaan kulkevissa putkistoissa.
1. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on muuttanut Bidenin hallinnon Venäjä-politiikan lähtökohdat täysin. Tällä on ollut suuri merkitys Suomen Nato-polun tasoittamisessa. Muutama ajatus ketjussa. 🧵
2. Bidenin hallinnon Venäjä-politiikan alkuperäinen tavoite oli rakentaa "vakaat ja ennustettavat suhteet" Moskovaan. Alku oli ihan lupaava. Keskustelut strategisesta vakaudesta pääsivät käyntiin, ja Venäjä näytti kuuntelevan amerikkalaisten kyberturvallisuuteen liittyviä huolia.
3. Bidenin Venäjä-politiikan perimmäinen intressi liittyi globaalien valtasuhteiden muutokseen. Yhdysvallat tarvitsee vakaan Euroopan, jotta se kykenee vastaamaan Kiinan nousuun Aasian näyttämöllä. Vakaan Euroopan edellytys taas on pidättyväinen, ei-aggressiivinen Venäjä.
1. Tuore @FIIA_fi-julkaisumme käsittelee Venäjän hyökkäyksen vaikutuksia Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan eri osa-alueisiin. Mukana näkemyksiä 11 UPI:n tutkijalta. Nostan ketjussa joitain johtopäätöksiämme. 🧵
2. Venäjän hyökkäys on käännekohta Venäjän ja Suomen suhteissa. Se vei hetkessä pohjan
Suomen harjoittamalta vakauspolitiikalta, joka nojasi
viime kädessä Venäjän haluun käydä vuoropuhelua.
3. 🇷🇺 on läntisessä katsannossa
vajonnut lähes hylkiövaltion asemaan, mikä tulevina
vuosina vaikeuttaa huomattavasti myös kahdenvälisten käytännön asioiden hoitoa. Suomen on myös päätettävä, miten se suhtautuu 🇷🇺 mukanaoloon kansainvälisissä järjestöissä ja globaalihallinnassa.
1. In all likelihood, 🇫🇮 will apply for NATO membership within weeks. This has caught analysts - also yours truly - by surprise.
How did 🇫🇮 end up here? I will offer a long view and walk you through some key periods and developments of Finland's history with NATO.
2. During the Cold War, 🇫🇮 relationship with NATO was basically non-existent. Unlike Sweden, Finland did not have a Plan B - that is clandestine preparations for wartime cooperation with the alliance. Rather, it was bound to the Soviet security system through the FCMA treaty.
3. Finnish leaders were rather lukewarm towards a robust NATO presence in Northern Europe, which was a factor increasing Soviet pressure on Finland. Interestingly, this generated friction between Finland and Norway - a detail that is often forgotten.
1. Suomi on historiallisen, valtiotaitoa vaativan #turpo-päätöksen äärellä.
Alla muutama ajatus Suomen turpo-linjan muutoksesta, alati todennäköisemmältä näyttävästä Nato-jäsenyydestä ja sen hakemiseen liittyvästä prosessista. 🧵
2. Valtiojohto pelaa tällä hetkellä ns. kahden tason peliä. Se ei ainoastaan valmistele #turpo-linjan muutosta vaikea kv. ympäristö mielessä, vaan 🇫🇮 päätöksiin vaikuttavat myös kansallisesta ympäristöstä nousevat paineet ja odotukset.
3. Meneillään oleva #turpo-etsikkoaika kumpuaa dramaattisesti muuttuneesta yleisestä mielipiteestä, joka on siirtynyt vankasti Nato-jäsenyyden kannalle. Julkisella mielipiteellä on taas ollut valtava vaikutus kansanedustajien ja puolueiden Nato-näkemyksiin.