Jag läser en hel del om skolan och samhällets förväntningar på lärare i Skolverkets rapporter, Skolinspektionens granskningar, kommuners skolbudgetar, koncerners årsredovisningar, debattartiklar, journalisters reportage osv.
Jag känner mer och mer: "Nej, jag vill inte mer".
Det håller på att gå för långt med marknadisering, byråkratisering, effektivisering och infantilisering. Det här är mitt och Åsas försök att berätta om hur det skulle kunna vara istället. Eller snarare hur det skulle kunna BLI istället.
Boken kommer om ca två månader och mitt kapitel handlar om min mammas anteckningar från det tidiga nittiotalet. Hon beskriver vad som komma skall i form av minskad frihet, försämrade avtal och nedskärningar.
Läser man andra dokument kan man följa beslut och konsekvenser från kommunalisering, hårdare ekonomiska tag i kommunallag, friskolereform, avskaffad USK, införande av individuell lön, ny syn på kunskap där elever lämnas med ansvaret för egen inlärning osv ända fram till idag.
Samtidigt har undervisningstiden ökat, kundmentaliteten exploderat, lärarrollen devalverats och makten över vad som sker i klassrummet flyttats till utvecklare, föreläsare, administratörer och ägare.
Och värst av allt: Läraryrket har gått från att vara ett frisk- till ett riskyrke.
Det vore töntigt - och för uppgivet - att döpa en bok till Lärarnas sista strid, men för mig känns det lite så. En sista kraftansamling för att försöka hjälpa till att göra någon slags förändring.
Jag pratade med extremt ämneskunnig och trovärdig person för några veckor sedan som berättade om hur universitetslärare på mycket välrenommerade universitet upplever sina studenters förändrade läs- och skrivkunnighet. Jag fick en chock och jag är ändå rätt svartsynt (som ni vet).
Ja, det är som ni tror man märker skillnad mellan elever som kommer från olika gymnasieskolor med olika ägare.
Marknaden och byråkraters makt över skolan måste minska och lärares måste öka. Det finns inget annat sätt om vi ska vända på det här.
Men det måste till små förändringar i rätt riktning ganska snart. Min DM-korg överöses med meddelande av sorten "jag orkar inte mer" och "det är kört". Tänk om folk visste hur lärare har det bakom tystnadskulturens filter.
Inget blir väl bättre av att jag hanterar det genom att vräka ur mig grejer på Twitter men folk fattar inte allvaret och lärarinstagramkulturen hjälper inte direkt till för att få dem att förstå.
Jaja.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Gissningstävling: Hur många fakturor har Ronneby kommuns utbildningsförvaltning betalat till IT-företaget Atea de senaste 10 åren och vad är totalsumman?
"Var och en äger digitaliseringsprocessen utifrån sina respektive roller. Du ska äga din egen målbild och inte tänka att någon annan ska utföra arbetet. Vi får inte nöja oss med att digitaliseringen är möjlig, utan fokusera på hur den ska ske" atea.se/digitalisering…
Digitalisering kan nog ha sina förtjänster men det är fascinerande att göra några stickprov på kostnader.
Då och då kritiseras Skolinspektionen för att driva på utvecklingen mot gemensam lektionsstruktur. Ibland får den som riktar kritiken svar att det gör Skolinspektionen inte alls. Men kolla här. siris.skolverket.se/siris/ris.open…
1. Regelbunden kvalitetsgranskning.
2. Motivering till beslut. All undervisning är inte "välstrukturerad".
3. "Det framgår av granskningen att skolan saknar en gemensam struktur för lektionernas genomförande" (plus en del ytterligare om lektionsstruktur).
Det här är ett bra klipp för att förstå vad Centerpartiets nya partiledare står inför när han nu (eventuellt) ska styra partiets skolpolitik i en något annan riktning. Det blir kanske en ganska lång tråd detta men kanske går det att lära sig något av den. friskola.se/inbjudan-till-…
Friskolornas Riksförbund bjuder in centerpartister till möte om förslag om sänkt skolpeng för friskolor och borttagande av kö som urvalsmetod. Som en del vet jobbade förbundet "för fullt med lobbying" för att förhindra att de förslagen skulle gå igenom.
Deltagarna
- Sofia Larsen var dåvarande ordförande för FR och före detta riksdagsledamot för C.
- Leif Åhlin är skolägare och kommunpolitiker för C (mer om det senare)
- Ulla Hamilton är kommunpolitiker för M
- Andreas Arvidsson är numer stabschef på Utbildningsdepartementet (L)
Den norskägda förskolekoncernen Norlandia hittar arsenik i en av sina förskolors sandlådor och väntar sedan fem år med att meddela kommunen detta. (Troligen betalvägg)
Händer bara i Sverige men föräldrar till barn som går på IES bör oroa sig över stigande räntor. Paradigm Capital Fund köpte vid nollränta. Då kan man hålla nere avkastningskravet. Stiger deras ränta till säg 3,5 % så måste rektorerna spara 3,5 % extra på eleverna.
Skulle sedan inlåningsräntan på sikt stiga så drabbas de börsnoterade skolbolagen av närliggande effekt. Avkastningskravet (aktieutdelningen) = inlåningsränta + riskpremie. Kan man få en inlåningsränta på två procent så ökar avkastningskravet med två procent.
Lägg till det effekten av samhällsfastighetsbolagens räntor och avkastningskrav och det faktum att kommunerna ofta kan hålla nere sin utlåningsränta med hjälp av Kommuninvest.
Det här kan bli svettigt för lärarna och eleverna i aktiebolagsdrivna skolor.