NL_Leraar Profile picture
Feb 12 16 tweets 4 min read
Ik ben dus Wouter de Jong, ondertussen alweer 16 jaar in het onderwijs waarvan de laatste 12 jaar op het Stedelijk Gymnasium Leiden.

Ik vrees nog steeds voor mijn pensioen want een leven zonder lesgeven kan ik mij moeilijk voorstellen.

1/
Ik ben 42, vader van 2, en mijn vrouw werkt in het basisonderwijs (dit jaar groep 4). Een echt onderwijsgezin en daarmee een uitdagende Coronaperiode achter de rug.

2/
Ik lees graag. Je vindt mijn goodreads account hier: Ik lees graag boeken (je vindt mijn goodreads account hier goodreads.com/_drakenvlieg).

Op dit moment ben ik vooral over motivatie psychologie aan het lezen, maar daarover later meer.

3/
Daarnaast game ik ook graag. Videogames zoals Overwatch 2, StarCraft 2, en af en toe een Steam indie zoals Shady Part of Me.

Ik speel ook bord- en kaartspellen, maar wel iets minder.

Daarnaast larp (live action role playing) ik ook.

4/
Ik ben dus docent Engels en dan dit jaar van klassen 1, 3, 4, 5 en 6 (natuurlijk allemaal VWO, iets anders hebben we niet). Ik geef het liefst les aan de bovenbouw (literatuur, schrijfvaardigheid, jongeren klaarstomen om zelfstandig de wereld te gaan ontdekken.

5/
Ik ben mentor van klas 5/6. Bij ons is klas 5/6 één traject met dezelfde mentor en dezelfde docenten.

Geweldige periode met mooie gesprekken over onderwijs en soms ook het leven. Eens in de twee jaar geef ik examenpraatjes en houdt het zelden droog.

6/
Ik ben ook gedeeld sectievoorzitter. Wij hebben 2 locaties in Leiden met elk een volledige klas 1 t/m 6. We hebben één sectie maar collega's werken veelal op één locatie.

Gedeeld voorzitterschap heeft het grote voordeel dat je nooit alleen voelt en zaken goed kunt bespreken

7/
Ik ben ook Moodlebeheerder en ICT&O adviseur. Al voordat ik lesgaf was ik al bezig met elo's en ICT adviezen voor het onderwijs. Ik heb ook voor korte tijd aan de VU (Sociale Wetenschappen) gewerkt als ICT&Onderwijs coördinator.

8/
Ik ben ook PWS begeleider. Dit jaar had een twee leerlingen die een taal ontwierpen zonder werkwoorden. Voor de volgende cohort gaan twee leerlingen kijken naar hoe Seligmans PERMA (Positieve Psychologie) kan worden ingezet in het onderwijs.

9/
Buiten de schoolmuren ben ik veel bezig met gameful design (iets anders dan wat veel mensen gamification noemen). Gameful Design richt zich op intrinsieke motivatie ipv extrinsieke motivatie.

Op dit moment ben ik mijn website aan het herschrijven. Dit zal 1 jaar duren.

10/
Ik heb dus ook een website (drakenvlieg.nl/didactiek/game…) waar ik mijn ideeën verzamel (al ontwikkel ik meer dan dat ik kan registreren).

11/
Over websites gesproken, ik heb ook een website voor (mijn) leerlingen om boeken te zoeken voor hun Engelse leeslijst. Ik ga daar later nog wat meer over vertellen, maar de website is rookreading.com.

Hij is onlangs nog genadeloos geproofread door een 4v leerling.

12/
Mocht je mij op LinkedIn zoeken: linkedin.com/in/wdejong2/

Ik merk dat ik daar meer ben gaan posten vanwege de Twitter perikelen.

13/
Dat was het denk ik wel in grote lijnen. Ik heb een al een lijstje gemaakt van waar ik de komende week het over wil hebben. Op dit moment staat er:

gameful design
elo's
ChatGPT
mobiele telefoons
categoraal onderwijs
werkdrukbeleving
en het dagelijks reilen en zeilen

14/
Om af te sluiten, muziek. Ik ben heel breed geïnteresseerd. Op dit moment luister ik veel naar Drum & Bass, maar ik ben ook van techno, symphonic metal, punk, folk, en epic music.

15/
Ik heb veel zin in komende week en jullie een inkijkje te geven in mijn werk. Voel je vrij om vragen te stellen. Ik kijk wel of ik antwoord kan en wil geven :).

Alles op persoonlijke titel, al heb ik wel de zegen van mijn rector om mij kritisch te uiten op Twitter.

16/16

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with NL_Leraar

NL_Leraar Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @NL_Leraar

Feb 14
Draadje met software dat ik gebruik voor mijn onderwijs.

1/
Ik gebruik (net als de rest van de school) natuurlijk Moodle en Teams.

Er zijn koppelingen mogelijk tussen deze twee softwarepakketten en de combinatie van deze twee zorgt er eigenlijk voor dat weinig tot geen andere platformen nodig hebt.

2/
Ik gebruik dan natuurlijk ook Word, maar ook nog wel LibreOffice Writer . Laatsgenoemde heeft pastel highlights en kan teksten automatisch aanvullen terwijl je type. Dat scheelt tijd.

En natuurlijk ook PowerPoint en Excel.

3/
Read 16 tweets
Feb 14
Als we het over ICT hebben kunnen het onderwerp smartphones niet ontwijken. Hier een draadje met mijn gedachten.

1/
De wetenschap is steeds duidelijker over de aanwezigheid en daarmee invloed van smartphones (al is dit onderzoek al uit 2017): journalistsresource.org/economics/smar…

Als wij als onderwijs wetenschap serieus nemen, kunnen we bevindingen zoals deze niet zonder meer negeren.

2/
"Maar leerlingen moeten er mee leren omgaan."

Hoe gaan ze dat leren?

Als docenten weten we dat kennis niet zomaar onstaat. Daar moet begeleiding in komen.

Gaan we daar tijd voor vrij maken? Ik dacht dat we het te druk hadden om allerlei maatschappelijk zaken op te lossen

3/
Read 17 tweets
Feb 14
(Draadje elo's en vergelijkbare software.)

Veel docenten hebben hun voorkeuren en ook bij ons op school zie je verschillenen. Wij hebben zowel Moodle als Teams en aan beide zitten voor- en nadelen.

In dit draadje wil ik simpelweg mij perspectief delen. Het is niet de waarheid.
Als studentassistent aan de Universiteit van Leiden was Blackboard de eerste elo die ik ondersteunde. Deze werd ook gebruikt bij de VU, waar ik iets meer dan een jaar op de faculteit Sociale Wetenschappen heb gewerkt.

Blackboard had zo zijn dingen, maar zoveel keus was er niet.
Mijn eerste school (SG Schravenlant in Schiedam) had itslearning (toen nog It's Learning) en vrij vroeg begon ik daar veelvuldig gebruik van te maken.

Ook mijn volgende school de KSH in Hoofddorp gebruikte itslearning. Daar was ik ook ICT&Onderwijs Coördinator.
Read 15 tweets
Feb 13
Sinds een aantal jaar geef ik geen S.O.'s meer. Zeker voor onze leerlingen geldt vaak, een dag van te voren leren, dan de toets maken, en dan weer vergeten.

1/
Ik wilde een systeem hebben waarbij leerlingen in de onderbouw niet meer even hoefden te knallen, maar daadwerkelijk gemotiveerd worden in stukjes te leren: mijn mastery point systeem.

2/
Leerlingen halen gedurende de module allemaal punten voor verschillende onderdelen(woordenschat, grammatica, zinsvertalingen, en vaardigheden). Alles waar je punten voor kunt krijgen staat in de studiewijzer. Er zijn dus ook heel veel opdrachten waar je geen punten voor krijgt.3/
Read 19 tweets
Feb 13
Interessant. De les van klas 3 ging toch door. Op zich geen ramp. Ik hads rekening gehouden met deze uitval in de planners dus had bonustijd.

1/
Eerst begonnen met de studiewijzer tot aan de toetsweek te bespreken en wat algemene tips voor d voorbereiding. Zodoende kon ik nadenken wat ik verder ging doen.

2/
Ik besloot de grammatica van het vorige hoofdstuk (ook toetsstof) te herhalen mbv ChatGPT: indirect speech.

In de les heb ik zinnen laten genereren op het bord:
3/ Image
Read 10 tweets
Feb 13
Ik ben ook stagebegeleider en wat ik mijn stagiaires altijd als eerst aanleer is de onderverdeling van de lesstof in noodzakelijk, belangrijk, en bijzaak.

Op deze manier kan je veel flexibeler met onverwachte situaties omgaan en van je planning afwijken.

1/
Je krijgt ook een beter gevoel van controle en straalt daarmee ook rust uit. Het helpt ook bij werkdrukbeleving.

Deze onverdeling kan je goed maken als je planners op orde zijn.

2/
Over orde gesproken, mijn focus bij stagiaires ligt altijd op leiderschap (orde). Willen wij docenten behouden voor het onderwijs dan moeten wij ze het gereedschap geven om controle over de les te houden.

3/
Read 4 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(