Thorengruppen lägger ner Thorén Business School i Linköping. Koncernskolors affärsidé är att ha elever som klarar undervisning med låg lärartäthet och outbildade lärare. Det går inte att göra vinst på de elever som Thorén har i Linköping så man måste lägga ner. JB all over again.
Jag skrev om det här för en vecka sedan och förutspådde att det skulle bli svårt för Thorén att driva vidare sina gymnasieskolor. Elevunderlaget är för resurskrävande.
Det här är Thorengruppens gymnasieskolor. Jag tippar att Malmö är nästa som läggs ner, eftersom man verkar välja att lägga ner problemskolorna hellre än sälja dem. Vi får se vad som sker, men något måste de göra. Affärsmodellen klarar helt enkelt inte det här elevunderlaget.
Nja. Chansen är nog inte så stor att elever som börjar på Thoréns skolor till hösten kommer att arbeta med något efter gymnasiet som ännu inte existerar. Risken är däremot stor att den skola de börjar på inte kommer att existera när de går ur gymnasiet.
Nja. Business Program är nog inte det perfekta valet för den elevgrupp som Thorén har att jobba med. De behöver inte förberedas på att bli egenföretagare, de behöver högst troligt hjälp och stöd av utbildade lärare för att bli bättre på att läsa, skriva och räkna.
Avslutningsvis en påminnelse om hur det gick till när JB gick i konken. VD Anders Hultin (Ulf Kristerssons polare och arkitekten bakom friskolereformen) köpte de skolor som hade ok elevunderlag och som gick plus och startade Fria Läroverken som nu är Watma group.
Vilken före detta politiker står redo när korthuset Thorengruppen faller?
Vi får väl se.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Här en sak jag inte visste förrän jag började undervisa mig själv om lobbyism: Den vanligaste tidigare erfarenheten hos Kreabs lobbyister är journalist/chef/annan typ av medarbetare inom media.
Mats Bergstrand: Debattredaktör på Dagens Nyheter under 20 år.
Per Malm Danielsson: Journalist på Dagens Nyheter, TT och Reuters.
För mig som jobbat i 18 år på en föräldradriven montessoriskola blir den här sortens koncernuppköp lite extra provocerande. AcadeMedia köper montessoriskola Maria i Malmö som blir en del av varumärket Montessori Mondial.
Att driva Montessoriskola är ett bra sätt att i princip garantera sig ett mindre resurskrävande elevunderlag. Den nu uppköpta skolan har 81 % föräldrar med eftergymnasial utbildning och 56 % flickor. Det här har (som de flesta montessoriskolor) potential till att vara en kassako.
Tidigare ägaren har dock inte använt skolan som en kassako. Det här är jättebra nyckeltal! Bättre lärartäthet än snittet, färre elever per SYV på högstadiet, hög behörighet och hög andel lärare med specialpedagogisk utbildning.
Det här har jag försökt att ta upp några under de senaste åren. AcadeMedia startar upp/köper upp företag efter företag med syfte att kunna göra vinst även på andra huvudmäns skolpeng. Man väver ett allt finmaskigare nät runt hela det svenska skolsystemet. academedia.se/nyheter/omniwa…
Man vill ha kontroll - och ägande - från första tanken hos blivande föräldrar att nu ska det nog skaffas barn, via de gymnasievalssidor som femtonåringar använder, till vuxenutbildningens lärplattformar i den andra änden av skolsystemet
Om det varit år 2005 så hade nog sänkt skolpeng för friskolor varit ett fungerande sätt för att stoppa den kommande koncernexpansionen. När denna redan skett finns risken att förslaget i vissa avseenden förvärrar existerande problem med marknadsskolan. Aktiebolagen måste bort.
Sänkt skolpeng för friskolor kommer slå olika beroende på om en skola har kö eller inte. Skolor med kö kommer lösa intäktsbortfallet med en bänk till, eller två. Föräldrar kommer fortsätta att välja dem. Det är segregation de är ute efter. Skolor utan kö får det tufft.
En del skolägare - i synnerhet de som faktiskt vill upprätthålla kvalitet - lär tröttna och sälja till mindre seriösa aktörer. Mycket troligt kommer flera av dem vara utländska riskkapitalbolag, som mest ser på verksamheten från ett excelark.
Det här tror jag faktiskt är sant. Skoltwitter har blivit ett sätt för många frustrerade lärare (och andra) att agera tillsammans i en fråga som man tidigare haft svårt att hitta forum för att diskutera/driva.
Med det menar jg verkligen inte att inte andra gjort viktiga (kanske viktigare, vad vet jag) insatser på andra håll. Men helt klart har det som kommit att kallas för Skoltwitter spelat en roll.
I grund och botten handlar det nog om att det här finns många som är politiskt intresserade, som har förståelse/är intresserad av att förstå skolans styrning och som därmed ser den ENORMA risk som marknadsstyrningen innebär för landet Sverige och för den svenska skolan.
Politiska beslut har skapat skolkatastrofen. Politiker - under påverkan av före detta politiker som numer är skolägare och lobbyister - har valt att inte avbryta marknadsexperimentet, trots att väljarna vill se förändring. Men förändring är såklart möjlig. Nya beslut kan tas.
Skolsveriges aktörer tycker olika om många skolrelaterade frågor, men är i princip (undantaget ägarna och deras intresseorganisationer) överens i den här frågan: marknadsskolan måste bort! Låt oss enas kring den gemensamma nämnaren och fortsätta att tycka olika om annat.
Jag har nog tänkt lite oftare och mer på det här än genomsnittsmänniskan och varje gång jag tänker kommer jag till samma slutsats. Lärarnas fackförbund är den aktör som har allra bäst förutsättningar för att ena lärarkåren i kampen (ja kampen) mot marknadsskolan.