1. Amerikkalaisen B-52-pommikoneen visiitti Suomenlahdella noteerattiin Suomessa laajasti.
Avaan tässä ketjussa Yhdysvaltain ja Naton harjoittelutoimintaa, siihen liittyvää signalointia ja Nato-jäsenyyden vaikutuksia Suomen sotilaalliselle harjoittelulle. 🧵#turpo
2. Sotaharjoituksilla on sekä taktisteknisiä että poliittisstrategisia tavoitteita. Ensimmäisellä kategorialla viitataan mm. uusien taitojen oppimiseen, yhteistoimintakyvyn kehittämiseen tai uusien sotilaallisten kykyjen testaamiseen.
3. Poliittisstrategisilla tavoitteilla viitataan taas esimerkiksi liittolaisten rauhoittamiseen tai pelotteen ylläpitämiseen potentiaalista hyökkääjää vastaan. Molemmat tavoitteet näkyvät Naton ja sen jäsenmaiden harjoittelutoiminnassa.
4. Tästä päästääkin sujuvasti amerikkalaispommittajiin.
Vaikka strategisten pommittajien lentotoimintaa voidaan perustella taktisteknisillä seikoilla (esim. yhteistoimintakyky), Yhdysvallat lennättää strategisia pommittajiaan ennen kaikkea poliittisstrategisista syistä.
5. Niillä toisin sanoen demonstroidaan 🇺🇸 sotilaallista voimaa vastustajille ja vakuutetaan liittolaisia amerikkalaisten sitoutumisesta niiden turvallisuuteen.
Sotilaallisen voimannäytön logiikasta on tehty tutkimusta, mikäli aihe kiinnostaa.
6. B-52:lla on voiman osoittamisessa ikoninen status. Se kehitettiin ennen ohjusaikaa pääasialliseksi välineeksi ydiniskujen suorittamiseksi. Sitä on viime vuosikymmeninä käytetty konventionaalisessa toiminnassa, mutta pommittajilla on edelleen rooli 🇺🇸 "ydinasetriadissa".
7. Itämeri on sen strateginen merkitys huomioiden otollinen alue voimannäytölle Lauantainen pommittajalento oli viesti alueen nykyisille ja tuleville liittolaisille 🇺🇸 sitoutumisesta.
Venäjälle 🇺🇸 esitteli kykyään kauaskantoiseen täsmävaikuttamiseen 🇷🇺 strat. kohteita vastaan.
8. Lennolla viestittiin myös Yhdysvaltain ydinasepelotetta. Osa B-52-koneista on edelleen kyvykkäitä ydinaseoperaatioihin. Suomenlahdella käynyt kone ilmeisesti lukeutuu em. kategoriaan.
On hyvä, että Suomessa käydään aiheesta keskustelua.
9. Suomessa onkin viimeistään 2014 alkaen pohdittu sotilaallista harjoittelua uudelta kantilta. Nato-jäsenyys vahvistaa edelleen tätä trendiä.
Jäsenyys tuskin johtaa Suomen kansainvälisen harjoitustoiminnan määrälliseen kasvuun, mutta laadulliseen muutokseen kylläkin.
10. Vuoden 2014 jälkeen Suomen kansainvälinen sotilaallinen harjoittelu kasvoi puolustusyhteistyön lisääntymisen myötä räjähdysmäisesti. Suomi on ottanut osaa Naton ja liittolaisten harjoituksiin. Kumppanimaan joukkoja on osallistunut harjoituksiin Suomessa.
11. Lisääntynyt harjoitustoiminta ja puolustusyhteistyö ovat kasvattaneet puolustusvoimien työtaakkaa. Naton jäsenenä Suomella on tuskin resursseja osallistua kansainvälisin harjoituksiin aiempaa enemmän. Vuosittaiseen harjoittelukalenteriin tuskin mahtuu monta harjoitusta lisää.
12. Harjoitustoiminta on herättänyt Suomessa paljon keskustelua. Asiaa on säännöllisesti käsitelty korkeimmalla päätöksentekotasolla, ja se on tasaisin väliajoin esillä myös ek:n valiokunnissa.
Käsitykseni on, että tämä on verrokkimaihin verrattuna poikkeuksellista.
13. Suomessa kansainvälisiin sotaharjoituksiin osallistumista perusteltiin pitkään puhtaasti taktisteknisillä syillä. Harjoitustoiminnan poliittisstrategisista ulottuvuuksista pitkälti vaiettiin. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö ko. elementtejä olisi ollut.
14. Vasta viime vuonna poliittinen johto alkoi avoimesti puhua sotilaallisen harjoittelun poliittisemmasta puolesta. Suomi myös skarppasi omaan sotilaallisen kykyyn liittyvää viestintäänsä. Taustalla vaikuttivat Venäjän hyökkäys ja Suomen päätös hakea Naton jäseneksi.
15. Turvatakseen Nato-jäsenyysprosessin 🇫🇮 nosti kv. harjoitusten määrää. Erit. kumppanimaiden joukkojen harjoittelua Suomessa lisättiin. Kyse oli nimenomaan poliittisstrategisesti motivoituneesta harjoittelusta.
Viesti oli selvä: 🇷🇺 ei tule puuttua 🇫🇮 Nato-jäsenyysprosessiin.
16. Mitkä ovat Nato-jäsenyyden mahdollisesti mukanaan tuomat laadulliset muutokset Suomen sotilaalliseen harjoitteluun? Kolme pointtia.
1⃣ Suomi osallistuu Naton ja liittolaisten harjoituksiin Nato-maana, joka harjoittelee kollektiivista puolustusta.
17. Aiemmin osallistuessaan Nato-harjoituksiin Suomi viesti, että se ei osallistu liittokunnan artiklan 5. artiklan toimeenpanoon. Harjoituksesta riippuen linjanveto tarkoitti eri asioita. Nyt rajanvetoa ei tarvitse tehdä.
18. 2⃣ Suomi todennäköisesti ottaa aiempaa aktiivisemmin osaa harjoitteluun, jossa on voimannäytöllinen/polstrat elementti.
🇺🇸 on esim. välillä lennättänyt strat. pommittajiaan kaikissa liittolaismaissa vuorokauden aikana. Suomen ilmatilassa pommittajat eivät ole käyneet.
19. Mikäli 🇺🇸 päättäisi suorittaa vastaavia koko Naton kattavia lentoja tulevaisuudessa, niistä on Suomen hankala kieltäytyä. Eikä siihen olisi syytäkään.
On kuitenkin hyvä huomioida, että Naton jäsenenä Suomi edelleen itse päättää, miten ja kenen kanssa se harjoittelee.
20. Vahvan polstrat-signaalin sisältäviä toimia voidaan jättää takataskuun tilanteita varten, jossa pelotetta pitää "säätää" terävämmäksi. Natossa Suomella on hyvä olla oma näkemys pelotteen ylläpitämisen ja eskalaationhallinnan kysymyksistä, johon harjoittelukin liittyy.
21. 3⃣ Naton jäsenenä Suomella on mahdollisuus osallistua myös liittokunnan ydinaseoperaatioita koskeviin harjoituksiin. Päätös osallistumisesta on osa Suomen laajempaa politiikkaa suhteessa Naton ydinasepelotteeseen.
22. Suomen Nato-politiikasta ja Naton toiminnasta, ml. sotaharjoituksista, lisää pari kuukautta sitten ilmestyneessä @FIIA_fi-tutkimuksessamme.
Harjoittelu on tärkeä osa Suomen tulevaa Nato-politiikkaa ainakin kahdesta syystä.
1️⃣ Suomeen on tuskin lähitulevaisuudessa tulossa Naton taisteluosastoa. Aktiivisella harjoitusyhteistyöllä voidaan kompensoida läsnäolon puutetta.
24.
2️⃣ Kansainvälisten harjoitusten järjestämisen avulla voidaan harjoitella operatiivisten suunnitelmien toimeenpanoa sekä ulkomaisten joukkojen vastaanottoa Suomeen.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Yritän tässä langassa tiivistää 74-vuotiaan liittokunnan historian pääpiirteet ja kuvata, missä Pohjois-Atlantin liitto tällä hetkellä makaa. Lopuksi pohdin, miltä tilanne näyttää Suomen näkökulmasta.🧵 #turpo
2. Nato on osoittaunut hyvin sopeutuvaksi järjestöksi. Sen historia voidaan karkeasti jakaa kolmeen osaan:
1⃣ Kylmä sota (Nato 1.0)
2⃣ Kylmän sodan jälkeinen aikakausi (Nato 2.0)
3⃣ Strategisen kilpailun maailma (parempaa termiä odotellessa) (Nato 3.0)
3. Aloitetaan kylmästä sodasta (Nato 1.0).
Naton perustamisesta (1949) kylmän sodan loppumiseen (1989-1991) liittokunnan päätehtävä oli yksiselitteinen: estää ja tarvittaessa torjua Neuvostoliiton ja sen liittolaisten hyökkäys liittokunnan jäseniä vastaan.
Alla haja-ajatuksia otsakkeella "Suomi, Ruotsi ja Turkin Nato-jarru". 🧵
Umi Haavisto totesi äskeisessä tiedotustilaisuudessa, että ajatus Suomen Nato-ratifioinnista on menossa eteenpäin. Sävy oli jopa varovaisen optimistinen. #turpo
2. Voi siis hyvin olla, että taustalla asiat ovat liikkeessä. Haavisto toisti, että Suomi toivoo samantahtista etenemistä Ruotsin kanssa ja että molemmat maat olisivat Naton jäseniä Vilnan heinäkuiseen huippukokoukseen mennessä. Haavisto ei sulkenut ulos eritahtista etenemistä.
3. Valtiojohto on jo useaan otteeseen avannut syitä sille, miksi Ruotsin Nato-jäsenyys on Suomelle strategisesti tärkeää. Sanotaan ne tutkijaäänellä vielä kerran: Ruotsin aluetta - teitä, ilmatilaa, satamia - tarvitaan Suomen sotilaalliselle vahvistamiselle konfliktissa.
Suomen osallistuminen Naton ydinasejako-ohjelmaan (nuclear sharing) - ts. taktisten ydinaseiden isännöiminen ja niiden kantokyvyn kehittäminen - on ainoastaan teoreettinen mutta ei nykyisissä olosuhteissa realistinen vaihtoehto. 2/
Suomi ei saisi amerikkalaisia ydinaseita maaperälleen vaikka se niitä vaatimalla vaatisi. Yhdysvallat vahvisti viimeksi lokakuussa, että sillä ei ole aikomusta, suunnitelmaa tai syytä sijoittaa ydinaseita maihin, jotka ovat liittyneet Natoon v. 1997 jälkeen. 3/
1. Toisin kuin Venäjän 2014 aggression jälkeen Itämerellä ei ole vuonna 2022 juurikaan nähty spill over -turbulenssia. Räjähdykset Nord Stream 1 & 2 -putkissa on mahdollisesti ensimmäinen selvä alueellinen heijastevaikutus hyökkäyssodasta Ukrainassa. #turpo
2. Kaikki on toki vielä spekulatiivista, mutta Venäjällä voidaan nähdä olevan halu ja kyky toteuttaa räjähdykset, vaikka kyseessä on oma infra. Se on kehittänyt kykyjä muun muassa merenalaisten datakaapelien vaurioittamiseen.
3. Räjähdykset eivät suoraan heikennä Euroopan energiaturvallisuutta. NS1 on suljettu ja NS2 tunnetusti laitettiin jäihin. Niillä voi kuitenkin olla psykologinen vaikutus. Vastaava teko nimittäin voidaan toteuttaa muualla - esimerkiksi Norjasta Eurooppaan kulkevissa putkistoissa.
1. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on muuttanut Bidenin hallinnon Venäjä-politiikan lähtökohdat täysin. Tällä on ollut suuri merkitys Suomen Nato-polun tasoittamisessa. Muutama ajatus ketjussa. 🧵
2. Bidenin hallinnon Venäjä-politiikan alkuperäinen tavoite oli rakentaa "vakaat ja ennustettavat suhteet" Moskovaan. Alku oli ihan lupaava. Keskustelut strategisesta vakaudesta pääsivät käyntiin, ja Venäjä näytti kuuntelevan amerikkalaisten kyberturvallisuuteen liittyviä huolia.
3. Bidenin Venäjä-politiikan perimmäinen intressi liittyi globaalien valtasuhteiden muutokseen. Yhdysvallat tarvitsee vakaan Euroopan, jotta se kykenee vastaamaan Kiinan nousuun Aasian näyttämöllä. Vakaan Euroopan edellytys taas on pidättyväinen, ei-aggressiivinen Venäjä.
1. Tuore @FIIA_fi-julkaisumme käsittelee Venäjän hyökkäyksen vaikutuksia Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan eri osa-alueisiin. Mukana näkemyksiä 11 UPI:n tutkijalta. Nostan ketjussa joitain johtopäätöksiämme. 🧵
2. Venäjän hyökkäys on käännekohta Venäjän ja Suomen suhteissa. Se vei hetkessä pohjan
Suomen harjoittamalta vakauspolitiikalta, joka nojasi
viime kädessä Venäjän haluun käydä vuoropuhelua.
3. 🇷🇺 on läntisessä katsannossa
vajonnut lähes hylkiövaltion asemaan, mikä tulevina
vuosina vaikeuttaa huomattavasti myös kahdenvälisten käytännön asioiden hoitoa. Suomen on myös päätettävä, miten se suhtautuu 🇷🇺 mukanaoloon kansainvälisissä järjestöissä ja globaalihallinnassa.