🧵Co dovede člověka ke zradě? Podívejme se na známý akronym #MICE, který popisuje hlavní důvody pro zradu/špionáž. MICE = Money, Ideology, Compromise/Coercion, Ego. #Teixeira
🤑MONEY
Peníze, jejich atraktivita může být dána širokou škálou motivací různé "pochopitelnosti", od chamtivosti a marnivosti po financování zdravotní péče nebo vzdělání vlastních dětí (ano, většina zdrojů k tématu je z USA :D).
🌍IDEOLOGY
Ideologie, soubor přesvědčení o tom jaký svět je a hlavně jakým by se měl stát. Může jít jak o opravdovou motivaci, jak tomu asi bylo u známé skupiny špionů "Cambridge Five", kteří zřejmě byli opravdu přesvědčenými komunisty, tak i pouhá (třeba i zpětná) racionalizace.
⛓️COMPROMISE/COERCION
Kompromitace/Donucení, široké spektrum "negativních důsledků". Např.: hrozba prozrazením předchozí, třeba i nevědomé, spolupráce, mučení, spadají sem i "honey traps". Nejméně spolehlivá motivace, jde pouze o vyhnutí se hrozbě.
🦚EGO
Ego, nejzajímavější a nejkomplexnější oblast, vše předchozí v MICE stejně nakonec funguje skrze nějaký efekt v psychice/egu člověka (ač C má externí původ). I když v původním MICE konceptu je to jeden faktor, bude lepší se na něj podívat podrobněji.
🤯V reakci na šokující odhalení špiona Johna A. Walkera vláda USA v roce 1985 zřídila 2 organizace studující prediktory špionáže: (Personnel Security Research Center (#PERSEREC) a Community Research Center aka “Project Slammer”).
Ego rozdělily na tři konkrétnější oblasti:
😡DISGRUNTELMENT/REVENGE
Nespokojenost/Pomsta, neideologická zášť vůči své zemi, organizaci nebo spolupracovníkům v důsledku vnímané (ať reálné či domnělé) nespravedlnosti. Zejména sociální neocenění, nepovyšování, nezvyšování platu.
😇INGRATIATION
Snaha někomu vyhovět. Nebývá primární faktor, ale často podstatně přispívající. Např. syn již zmiňovaného Johna A. Walkera - Michael Walker - u soudu v roce 1983 řekl, že zradil "for the money and to please my father" (otec jej celý život připravoval pro špionáž).
💥THRILLS/SELF-IMPORTANCE
Vzrušení/Pocit vlastní důležitosti. Též častěji pouze posilující faktor, nejde o nějaký pragmatický zisk nebo vyhnutí se hrozbě ale o "ten pocit", z určitého úhlu pohledu jde o nejegoističtější ze všech faktorů.
📚Citáty pochází z knihy The literary spy (Lathrop, 2004).
Hlavní zdroj k MICE ze kterého jsem vycházel: afio.com/publications/C…
💬A co si myslíte o důvodech zrady vy? Doplnili byste nějaké? Budu rád za RT tohoto déle připravovaného vlákna!
Zásadní slepá skvrna debaty o "vzdělávacích nerovnostech": děti z bohatších rodin mají V PRŮMĚRU vyšší inteligenci.
Pokud tedy má být na víceletých gymnáziích top 5-10 % žáků, tak jejich složení nikdy nebude SES rovnoměrné i kdyby žádná nespravedlnost skze SES neexistovala.
Na tomto grafu lépe vidíme, jak se se ty rozdíly zvyšují čím dále jsme ve spektru schopností od průměru.
Hypotetická třída 30 studentů gymnázia pro top 5 % dle inteligence by tak měla cca: 18 dětí z nejbohatší třetiny rodin, 8 z prostřední třetiny a 4 ze spodní třetiny.
Individuální data máme k dispozici díky @vanekarel, který si je od ČŠI vyžádal přes 106ku (či spíše několik), @paq_research zase nabízí v rámci DataPAQ prostorové zobrazení agregovaných výsledků tohoto testu. Mimo jiné by se podle toho dala rozuměji plánovat kapacita GY8/GY6.
🔥První propojená data z přijímaček na začátku studia a maturit na konci studia pro stejné třídy SŠ!
Čím vyšší měla třída průměrný percentil v přijímačkách v roce 2020 → tím vyšší měla percentil na konci studia v maturitě 2024, korelace: 0.894!
(1/10) Interpretace: JPZ jsou přijímací testy na MATURITNÍ SŠ obory, maturita se povinně skládá z češtiny a pak je volba mezi angličtinou a matematikou. Dává proto smysl dělat JPZ z Č+M, protože predikujeme potenciál složit maturitu! A angličtina by byla myslím méně spravedlivá.
(2/10) Zajímavost: Přidaná hodnota pražských gymnázií.
Modrá čára = očekávaný výsledek Maturity podle JPZ.
🟢 => žáci v maturitě předčili očekávání z JPZ.
🔴 => žáci se mezi JPZ a maturitou v průměru zhoršili.
CERMAT by tohle mohl spočítat mnohem přesněji, kdyby chtěl...
🧵Jak dobře měří CERMAT testy na SŠ? A jak spolu souvisí body v CERMAT testech z češtiny a matiky?
Krátká odpověď: Testy měří celkem dobře a čeština s matikou souvisí hodně!
Na korelace češtiny a matematiky se můžeme podívat i na úrovni jednotlivých položek. Průměrná hodnota těchto korelací je 0.279.
Např. tato tato položka C_13 má jednu z nejvyšších korelací s výkonem v matematice: 0.39. Což ale dává smysl, protože vyžaduje aplikaci abstraktních formálních pravidel při analýze těch vět, co je kognitivně příbuzné matematice.
🧵Konečně rozumný článek o SŠ přijímačkách a nebude náhoda, že jde zrovna o rozhovor s @HynekCigler :D Akorát mi tam chybí grafická ilustrace současného vs "moderního" skórování výsledků, pokud vás zajímá JPZ (CERMAT testy), ve vlákně k tomu nabízím pár grafů a nástin IRT metod.
Osa X vyjadřuje aktuální způsob výpočtu percentilů na základě obyčejného součtu bodů, osa Y vyjadřuje moderní, přesnější, způsob skórování. Je patrné, že pokud získáte v současné JPZ nějaký percentil, bude různě vzdálený od "skutečného" percentilu dle modernějších metod.
Proč tomu tak je? Protože:
1.) Žádné dva body nemají stejnou hodnotu.
Např. dva uchazeči se shodným počtem 50 bodů ze 100 mohou mít celkem rozdílnou úroveň podle toho, za které úlohy ty body získali.
2.) Žádní dva uchazeči nemají ve skutečnosti přesně stejnou úroveň.
🧵Česká televize (@CzechTV) dezinformuje o významu IQ testů!
V novém videu tvrdí, že IQ testy neměří "přirozenou inteligenci" a vlastni ani nic prakticky významného, což je opakovaně vyvrácený blud!
Vždycky jsem byl pro zachování veřejnoprávních médií, ale takhle ne přátelé.
Hlavní vědeckou teorií struktury inteligence je Cattell–Horn–Carroll (CHC) model (pro představu viz obrázek). Inteligence je zde místo IQ označována písmenem (g - general - obecná) a skládá se z několika podoblastí, např. Gf - fluidní inteligence, Gs - rychlost zpracování informací atd.
Zdaleka se tedy nejedná pouze o nějaké umělé dovednosti relevantní jen pro samotné vyplňování IQ testů! Z dobrého testu inteligence také nedostanete jedno číslo, ale zvlášť výsledek pro každou z hlavních oblastí.
Video vůbec nezmiňuje dominantní podíl dědičnosti na IQ/g a místo toho říká, že IQ testy neměří "přirozenou inteligenci"! Heritabilita (dědivost) IQ v dospělosti je kolem 80%! Zdroj obrázků: kniha Behavioral Genetics od týmu R. Plonima (2016)
Pokračování vlákna o CIA monitoringu událostí roku 1968.
Díky moc za přečtení, liky, komentáře a sdílení minulého vlákna, vůbec jsem takový úspěch nečekal!
Končili jsme 10.5. 1968, naváži hned následující den a dojdeme až do 31.7. 1968, srpen si pak zaslouží samostatné vlákno!
11.5. 1968
Sověti přesouvají stále více vojenských jednotek směrem k ČSSR aniž by o tom jejich média informavala, jak by tomu obvykle bylo v případě plánovaných vojenských cvičení. Vzhledem ke gradující situaci se do Prahy z Washingtonu urychleně vrací americký velvyslanec.
16.5. 1968
Premiér Černík stoicky přiznává možnou FAFO cestu, kterou se ČSSR vydává :D