O ja, dat bondje tussen OECD/PISA en economen Heckman, Borghans e.a. om soft skills het onderwijs binnen te fietsen. Zie:
'The claim that personality is more important than intelligence in predicting important life outcomes has been greatly exaggerated' midus.wisc.edu/findings/pdfs/…
Meer daarover in dit open access artikel, vandaag uitgekomen: 'Intelligence, Personality, and the Prediction of Life Outcomes: Borghans et al. (2016) vs. Zisman and Ganzach (2022) Debate' mdpi.com/2079-3200/11/5… (Rommelen met data van anderen, 'secundaire analyse' heet dat.)
Wat zijn eigenlijk opvattingen over wat intelligentie is bij burgers? Interessante studie daarover: mdpi.com/2079-3200/11/5… open.
"... when defining what it means to be intelligent, participants reference knowledge, but intelligence is not considered in explaining knowing."
Het citaat trok in het bijzonder mijn aandacht: verdraaid, die opvatting spoort beter met de werkelijkheid dan hoe psychologen in dit onderzoekveld erover denken. Namelijk nog steeds dat verschillen behoorlijk genetisch bepaald zouden zijn. Ha: door niet gevonden genen, hè!
Over intelligentie schreef ik een toegankelijk (hoop ik) artikel voor Van12tot18 van12tot18.nl/artikelen/inte… Het gaat om een 19e-eeuwse ideologie,waar overigens Alfred Binet geen schuld aan heeft - hij koos een onhandige naam voor zijn test, en had daar spijt van.
Die 19e eeuwse ideologie, bij mannen zoals Galton en zijn neef Darwin, was dat evolutie nu eenmaal een door mensen niet aan te tasten onderscheid tussen de maatschappelijke bovenlaag en het gepeupel had aangebracht. Dat de laatsten geen onderwijs hadden genoten, zagen zij niet.
"Cronbach (1976) ... "In public controversies about tests, disputants have failed to recognize that virtually every bit of evidence obtained with IQs would be approximately duplicated if the same study were carried out with a comprehensive measure of achievement" (p. 211)"
bron voor de quote: photocopy in box 5, folder 16 in Cronbach Archive:.
bron: David Lubinski (2004). Introduction to the Special Section on Cognitive Abilities: 100 Years After Spearman's (1904) 'General Intelligence, Objectively Determined and Measured' researchgate.net/profile/David_…
45 jaar later: Peng Peng & Rogier A. Kievit (2020). The Development of Academic Achievement and Cognitive Abilities: A Bidirectional Perspective. srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.11…
Sluit aan op belangrijk Amsterdams onderzoek van o.a. Van der Maas, Borsboom, ook over intelligentie.
".. we first describe the conventional assumption that cognitive abilities lead to academic achievement. Next, we present theories and hypotheses suggesting that these are related bidirectionally ..."
Ik zou denken: dan zijn 'cognitive abilities' vooral gevolg van oa. onderwijs.
Even uit de oude doos, een monumentaal (alleen al qua omvang) boek dat ik ooit in de Oude Manhuispoort kocht voor Fl. 1:
Edward L. Thorndike a.o. (n.d. prob. 1925). 'The measurement of intelligence.' archive.org/details/measur…
Besproken door Spearman 1927 sci-hub.se/10.1038/120577…
Het volgende artikel geeft antwoord op de rechtstreekse vraag: hoeveel intelligenter worden we met ieder extra onderwijsjaar?
Ritchie & Tucker-Drob (2018). How much does education improve intelligence? A meta-analysis. psyarxiv.com/kymhp
".. we found consistent evidence for beneficial effects of education on cognitive abilities, of approximately 1 to 5 IQ points for an additional year of education. ... the effects persisted across the lifespan,and were present on all broad categories of cognitive ability studied.
Education appears to be the most consistent, robust, and durable method yet to be identified for raising intelligence."
5 IQ-punten is 1/3e s.d., dat is wel heel stevig hoor!
NB: andere leerlingen plussen ook IQ-punten erbij, die winsten worden weg-gestandaardiseerd. #weetje
By Scott Barry Kaufman 2019: New research is shedding light on how intelligence changes and develops over time. Scientific American blogs.scientificamerican.com/beautiful-mind…
Hier ligt de focus op veranderingen, niet zozeer op groei op lange termijn. Laat het je inspireren!
William S., Kremen and others (2019). Influence of young adult cognitive ability and additional education on later-life cognition helda.helsinki.fi/bitstream/hand…
"How and when education improves cognitive capacity is an issue of profound societal importance."
Kovacs & Conway (2019). What Is IQ? Life Beyond 'General Intelligence' Pdf available here: scholar.google.hu/citations?view… "... IQ should be interpreted as an index of specific cognitive abilities rather than the reflection of an underlying general cognitive ability."
Christian N. Brinch and Taryn Ann Galloway (2011). Schooling in adolescence raises IQ scores. pnas.org/doi/epdf/10.10… from the abstract:
"We exploit a reform that increased compulsory schooling from 7 to 9 y in Norway in the 1960s to estimate the effect of education on IQ. We find that this schooling reform ... had a substantial effect on IQ scores measured at the age of 19 years."
"The testing movement came to this country some 25 years ago accompanied by one of the most serious fallacies in the history of science, ... , that the tests measured 'native intelligence' purely and simply without regard to training or schooling. I hope nobody believes that now.
The test scores very definitely are a composite including schooling, family background, familiarity with English, and everything else, relevant or irrelevant. The 'native intelligence' hypothesis is dead."
Carl Brigham tinyurl.com/vgsowbx bovenaan de pagina.
Carl Brigham, 1923 proponent of IQ testing and eugenics, had become a sceptic in 1930. Kevles: "The more he studied the data, the more he came to believe the tests .. measured only how well the examinee did on a particular examination."
I want to start a thread about a special theme.
Educational careers extend over about 20 years. That means that very small effects can accumulate to a major effect. That especially concerns everything that has to do with assessment. Think along with me, if you want.
A simple example to start with. The multiple-choice format of tests forces students to make many considerations that are not relevant for open questions. Such as guessing when not knowing. For a single test, that is not a problem. But as a daily routine, for twenty years?
What does that do to students? This is a question I have had for almost half a century. In that half century I have not come across any research on this. I will check it again in Scholar See?scholar.google.nl/scholar?hl=nl&…
Ik woon een paar honderd meter van een Agora-school. Een oud-rechter vertelt ons dat zij haar zoon naar dit wonderwijs stuurt [Aisha Dutrieux, Volkskrant 8-8] . De jongen zal beste tegen de nodige problemen aanlopen, maar zijn ouders gaan dat prima voor hem oplossen. /n
'Eigentijds rekenen', wat mag dat zijn? Ik vraag dat naar aanleiding van het artikel 'Naar heldere, eigentijdse kerndoelen voor rekenen en wiskunde' in Van 12 tot 18, mei 2023. Ja, ik loop achter met bijhouden van mijn literatuur. Maar toch, ik sla er steil van achterover. /n
De vroegste populaire Europese rekenboeken berusten op het uitvoerige werk uit 1202 van Fibonacci: 'Liber abaci' . Rekenen is in die meer dan 800 tussenliggende jaren niet 'eigentijdser' geworden. Dus waar is SLO nu mee bezig? Ah, met 4 'domeinen'! /nlink.springer.com/book/10.1007/9…
1) de wiskundige attitude, 2) wiskundige denk- en werkwijzen, 3) wiskundige concepten, 4) wiskunde en de wereld. Bent u er nog? Erg 21e-eeuws vaardig. De kerndoelen moeten ook nog bijdragen aan gelijke kansen voor leerlingen, staat in de opdracht van OCW aan SLO. Lees maar: /n
Contextrekenopgaven: algebraïseren.
Stelling: we zijn ons door versimpelde contexten in rekenmethoden en -examens niet meer goed bewust van hoe lastig algebraïseren van concrete situaties vaak is.
Hoe algebraïseert u bijvoorbeeld wat er gebeurt bij toetsen van beheersing?
Er moet toch een wiskundig model zijn op te stellen, want we hebben er wel voor gezorgd dat de toets kwantiteiten oplevert, zoals 'aantal goed'.
Als u er niet uit komt, waar zou u in de literatuur gaan zoeken naar mogelijke modellen?
Misschien moet ik toch twee aanwijzingen geven: 1) de beheersing van de stof moet in het model voorkomen, noem deze 'p'. 2) een toets is geen meting, maar een steekproef; of eigenlijk: evenveel steekproeven als er bijvoorbeeld vragen in de toets zijn, noem dit aantal 'n'.
Wroetend in mijn omgevallen boekenkast kom ik iets verrassends tegen. Het zal wel weer een publicatie van Patrick Suppes zijn? Ja, 'Testing theories and the foundations of statistics'. Dat natuurkundigen van alle tijden zich niets aantrokken van meetfouten. Ptolemeus, Newton, /1
Ontbrekende aandacht voor meetfouten in natuurkundige publicaties (lesmethoden dus ook) wekt de indruk dat het hier om exacte wetenschap gaat, als zou het wiskunde zijn. Nancy Cartwright laat zien dat zoiets een misvatting is: (1993). 'How the laws of physics lie. Oxford UP /3
Nadenkend over de geschiedenis van beoordelen in het onderwijs van de 20e eeuw kom ik op de volgende stelling:
De overgang van het eeuwenoude rangordenen op het moderne cijfergeven, 2e helft 19e eeuw (citaat uit Wilbrink 1997), leidde tot een andere selectieve cultuur.
Ging het bij het rangordenen om de strijd om de beste te zijn, beloond met een prijsboek (), bij het cijfergeven was het voortaan zaak niet tot de slechtsten te horen: 'onvoldoende' cijfers betekenden zittenblijven of afstromen.repository.ubn.ru.nl/handle/2066/26…
Maar dat cijfergeven is niet iets totaal anders dan het rangordenen () hè! Cijfergeven is nog steeds rangordenen, maar het is een vorm van gestandaardiseerd rangordenen, en tegelijk een sterkere kwantificering van (verschillen in) prestaties.press.princeton.edu/books/hardcove…