Ben Wilbrink Profile picture
May 26, 2023 24 tweets 7 min read Read on X
O ja, dat bondje tussen OECD/PISA en economen Heckman, Borghans e.a. om soft skills het onderwijs binnen te fietsen. Zie:
'The claim that personality is more important than intelligence in predicting important life outcomes has been greatly exaggerated' midus.wisc.edu/findings/pdfs/…
Meer daarover in dit open access artikel, vandaag uitgekomen: 'Intelligence, Personality, and the Prediction of Life Outcomes: Borghans et al. (2016) vs. Zisman and Ganzach (2022) Debate'
mdpi.com/2079-3200/11/5… (Rommelen met data van anderen, 'secundaire analyse' heet dat.)
Wat zijn eigenlijk opvattingen over wat intelligentie is bij burgers? Interessante studie daarover: mdpi.com/2079-3200/11/5… open.
"... when defining what it means to be intelligent, participants reference knowledge, but intelligence is not considered in explaining knowing."
Het citaat trok in het bijzonder mijn aandacht: verdraaid, die opvatting spoort beter met de werkelijkheid dan hoe psychologen in dit onderzoekveld erover denken. Namelijk nog steeds dat verschillen behoorlijk genetisch bepaald zouden zijn. Ha: door niet gevonden genen, hè!
Over intelligentie schreef ik een toegankelijk (hoop ik) artikel voor Van12tot18 van12tot18.nl/artikelen/inte… Het gaat om een 19e-eeuwse ideologie,waar overigens Alfred Binet geen schuld aan heeft - hij koos een onhandige naam voor zijn test, en had daar spijt van.
Die 19e eeuwse ideologie, bij mannen zoals Galton en zijn neef Darwin, was dat evolutie nu eenmaal een door mensen niet aan te tasten onderscheid tussen de maatschappelijke bovenlaag en het gepeupel had aangebracht. Dat de laatsten geen onderwijs hadden genoten, zagen zij niet.
"Cronbach (1976) ... "In public controversies about tests, disputants have failed to recognize that virtually every bit of evidence obtained with IQs would be approximately duplicated if the same study were carried out with a comprehensive measure of achievement" (p. 211)"
bron voor de quote: photocopy in box 5, folder 16 in Cronbach Archive:.
bron: David Lubinski (2004). Introduction to the Special Section on Cognitive Abilities: 100 Years After Spearman's (1904) 'General Intelligence, Objectively Determined and Measured' researchgate.net/profile/David_…
45 jaar later: Peng Peng & Rogier A. Kievit (2020). The Development of Academic Achievement and Cognitive Abilities: A Bidirectional Perspective. srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.11…
Sluit aan op belangrijk Amsterdams onderzoek van o.a. Van der Maas, Borsboom, ook over intelligentie.
".. we first describe the conventional assumption that cognitive abilities lead to academic achievement. Next, we present theories and hypotheses suggesting that these are related bidirectionally ..."
Ik zou denken: dan zijn 'cognitive abilities' vooral gevolg van oa. onderwijs.
Even uit de oude doos, een monumentaal (alleen al qua omvang) boek dat ik ooit in de Oude Manhuispoort kocht voor Fl. 1:
Edward L. Thorndike a.o. (n.d. prob. 1925). 'The measurement of intelligence.' archive.org/details/measur…
Besproken door Spearman 1927 sci-hub.se/10.1038/120577…
Het volgende artikel geeft antwoord op de rechtstreekse vraag: hoeveel intelligenter worden we met ieder extra onderwijsjaar?
Ritchie & Tucker-Drob (2018). How much does education improve intelligence? A meta-analysis. psyarxiv.com/kymhp
".. we found consistent evidence for beneficial effects of education on cognitive abilities, of approximately 1 to 5 IQ points for an additional year of education. ... the effects persisted across the lifespan,and were present on all broad categories of cognitive ability studied.
Education appears to be the most consistent, robust, and durable method yet to be identified for raising intelligence."
5 IQ-punten is 1/3e s.d., dat is wel heel stevig hoor!
NB: andere leerlingen plussen ook IQ-punten erbij, die winsten worden weg-gestandaardiseerd. #weetje
By Scott Barry Kaufman 2019: New research is shedding light on how intelligence changes and develops over time. Scientific American blogs.scientificamerican.com/beautiful-mind…
Hier ligt de focus op veranderingen, niet zozeer op groei op lange termijn. Laat het je inspireren!
William S., Kremen and others (2019). Influence of young adult cognitive ability and additional education on later-life cognition helda.helsinki.fi/bitstream/hand…
"How and when education improves cognitive capacity is an issue of profound societal importance."
Kovacs & Conway (2019). What Is IQ? Life Beyond 'General Intelligence' Pdf available here: scholar.google.hu/citations?view… "... IQ should be interpreted as an index of specific cognitive abilities rather than the reflection of an underlying general cognitive ability."
Christian N. Brinch and Taryn Ann Galloway (2011). Schooling in adolescence raises IQ scores. pnas.org/doi/epdf/10.10… from the abstract:
"We exploit a reform that increased compulsory schooling from 7 to 9 y in Norway in the 1960s to estimate the effect of education on IQ. We find that this schooling reform ... had a substantial effect on IQ scores measured at the age of 19 years."
"The testing movement came to this country some 25 years ago accompanied by one of the most serious fallacies in the history of science, ... , that the tests measured 'native intelligence' purely and simply without regard to training or schooling. I hope nobody believes that now.
The test scores very definitely are a composite including schooling, family background, familiarity with English, and everything else, relevant or irrelevant. The 'native intelligence' hypothesis is dead."
Carl Brigham tinyurl.com/vgsowbx bovenaan de pagina.
Carl Brigham, 1923 proponent of IQ testing and eugenics, had become a sceptic in 1930. Kevles: "The more he studied the data, the more he came to believe the tests .. measured only how well the examinee did on a particular examination."

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Ben Wilbrink

Ben Wilbrink Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @benwilbrink

Apr 22
Contextrekenopgaven: algebraïseren.
Stelling: we zijn ons door versimpelde contexten in rekenmethoden en -examens niet meer goed bewust van hoe lastig algebraïseren van concrete situaties vaak is.
Hoe algebraïseert u bijvoorbeeld wat er gebeurt bij toetsen van beheersing?
Er moet toch een wiskundig model zijn op te stellen, want we hebben er wel voor gezorgd dat de toets kwantiteiten oplevert, zoals 'aantal goed'.
Als u er niet uit komt, waar zou u in de literatuur gaan zoeken naar mogelijke modellen?
Misschien moet ik toch twee aanwijzingen geven:
1) de beheersing van de stof moet in het model voorkomen, noem deze 'p'.
2) een toets is geen meting, maar een steekproef; of eigenlijk: evenveel steekproeven als er bijvoorbeeld vragen in de toets zijn, noem dit aantal 'n'.
Read 31 tweets
Feb 23
Wroetend in mijn omgevallen boekenkast kom ik iets verrassends tegen. Het zal wel weer een publicatie van Patrick Suppes zijn? Ja, 'Testing theories and the foundations of statistics'. Dat natuurkundigen van alle tijden zich niets aantrokken van meetfouten. Ptolemeus, Newton, /1
Laplace, Maxwell, de hele quantum mechanica. Lees het zelf:
De publicaties van filosoof etc. Patrick Suppes, altijd waardevol, zijn lastig te vinden; zijn corpus is afgeschermd voor Stanfordianen, maar zie bijv. van 1976-1980: /2suppescorpusd9.sites.stanford.edu/sites/g/files/…
suppescorpusd9.sites.stanford.edu/bibliography/1…
Ontbrekende aandacht voor meetfouten in natuurkundige publicaties (lesmethoden dus ook) wekt de indruk dat het hier om exacte wetenschap gaat, als zou het wiskunde zijn. Nancy Cartwright laat zien dat zoiets een misvatting is: (1993). 'How the laws of physics lie. Oxford UP /3
Read 12 tweets
Feb 4
Nadenkend over de geschiedenis van beoordelen in het onderwijs van de 20e eeuw kom ik op de volgende stelling:
De overgang van het eeuwenoude rangordenen op het moderne cijfergeven, 2e helft 19e eeuw (citaat uit Wilbrink 1997), leidde tot een andere selectieve cultuur. Image
Ging het bij het rangordenen om de strijd om de beste te zijn, beloond met een prijsboek (), bij het cijfergeven was het voortaan zaak niet tot de slechtsten te horen: 'onvoldoende' cijfers betekenden zittenblijven of afstromen.repository.ubn.ru.nl/handle/2066/26…
Maar dat cijfergeven is niet iets totaal anders dan het rangordenen () hè! Cijfergeven is nog steeds rangordenen, maar het is een vorm van gestandaardiseerd rangordenen, en tegelijk een sterkere kwantificering van (verschillen in) prestaties.press.princeton.edu/books/hardcove…
Read 35 tweets
Nov 18, 2023
Toetsresultaten scheiden in 'onvoldoende' en 'voldoende' resultaten.
'Is absoluut noodzakelijk' is natuurlijk te verdedigen: meteen 'onvoldoendes' en 'zittenblijven' afschaffen leidt tot chaos.
Maar het bredere perspectief is anders. Zouden we het beoordelen in onderwijs opnieuw mogen ontwerpen, is het werken met cesuren dan optimaal?
'Dat spreekt vanzelf' ligt erg voor de hand. Ik heb mij bij herhaling en over meerdere decennia schuldig gemaakt aan deze stilzwijgende vooronderstelling.
Maar de juistheid van die vooronderstelling moet echt worden onderzocht. Ik heb daarin gefaald, hoewel vaak op het randje.
Read 31 tweets
Sep 29, 2023
Inzicht van de dag.

Een belangrijke bron van ongelijkheid in het onderwijs zelf zijn de talrijke toetsen en tests.

Dat zit zo. Een toets maken is een gelegenheid bij uitstek om kennis te consolideren. En dat werkt alleen wanneer de opdrachten ook maakbaar zijn: makkelijk.
Bij de heersende toetsideologie van niet alleen leraren zelf, maar vooral van leveranciers zoals het Cito, zijn toetsvragen vooral MOEILIJK. In die visie zijn toetsvragen ideaal die de helft van de leerlingen goed kunnen maken.

De hel op aarde, voor te veel leerlingen.
Sorry, mijn vingers schoten even uit over het toetsenbord.

Wat neemt een leerling mee van toetsen/toetsvragen die te moeilijk zijn? Op zijn best helemaal niks, zonde van de tijd. Dat mag eens een keer gebeuren, maar wanneer dit stelselmatig is, groeien leerlingen uit elkaar.
Read 13 tweets
Sep 11, 2023
Wat test een eindtoets basisonderwijs?
Jammer dat er maar 4 alternatieven zijn. Ik kom er dinsdag natuurlijk inhoudelijk op terug.
Na 125 deelnemers tekent zich een interessante verdeling af. Ik moet me maar eens gaan voorbereiden op een snuggere duiding van een en ander. Ga ondertussen door met beantwoorden van deze eenvoudige eindtoetsvraag. (Het is niet gezegd dat er maar één antwoord goed is ... )
Read 68 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(