Det kan säkert vara rimligt att kommuner ibland anlitar skolkonsulter, men visst blir man lite avundsjuk på till exempel Skolkonsulterna Sverige AB:s septemberfaktura på 369 900 kronor till lilla Kalix kommun?
Jag vill också att nån kommun ska betala en bil åt mig med fria privata mil. Orättvist att det inte är så (varför det är så för den här konsulten kan jag inte svara på, men bra deal).
Det här är också intressant: Kalix kommun identifierade ett problem (dålig studiero), bestämde sig för att anlita konsult men valde att inte konkurrensutsätta uppdraget pga tagen referens. Den som forskar lite i ämnet kommer ganska omedelbart att hitta en röd tråd här.
Avslutningsvis en titt på grundskolan i Kalix budgetläge. Underskott på 5,683 miljoner. "Utmaningar". Högre kostnader "trots planerade åtgärder".
Här har det skurits ner och ska skäras ner mer.
Man ska minska på underskottet genom minskade kostnader för vikarier och personalstyrkan ska "anpassas".
Men det kanske kommer mer pengar till nästa år?
Nej. "Effektivisering" (dvs nedskärning) med 2,2 miljoner.
Konsulten kanske är skitbra (det lär väl den nu aktuella debatten med tiden reda ut) men det är viktigt att känna till de ekonomiska förutsättningarna, tycker jag. Konsultens insats kostar ca 800 000 för ett halvår (plus den där fria bilen), samtidigt skär man ner på skolan.
Skolpolitik framstår allt mer som en charad. Politiker får lapp skriven av skolägarna, där det står vad de ska spela upp, sedan lyder de. Forskare kallar det "starkt särintresse som är välorganiserat" och "framgångsrikt arbete från lobbyister". Här kommer *tråd* om Moderaterna.
Strax efter att utredningen om nationell skolpengsnorm för grundskolan presenterades Twittrade Moderaternas skolpolitiska talesperson att de inte står bakom utredningens slutsatser om sänkt skolpeng för friskolor. Istället hänvisades till rapport beställd av Svenskt Näringsliv.
Svenskt Näringslivs skolpolitiska expert för grundskolan är fd moderat riksdagsledamot (har fortfarande minimalt kommunpolitiskt uppdrag). Inget konstigt med det. Fd politiker måste få ha ett jobb. Men banden mellan M och skolägarna är betydligt starkare än så.
Tips till alla er som sitter klistrade 14.00 för att lyssna på presentationen av skolpengsutredningen: håll koll på de juridiska begreppen "särskilda skäl" och "synnerliga skäl".
1. I gårdagens debattartikel utryckte sig utredaren så här.
Om en kommun vill strunta i att göra avdrag på friskolors skolpeng ska det krävas "särskilda skäl", men om en kommun inte vill ge friskolor högre skolpeng - ("friskolestraffet") trots ökad kommunal skolbudget under året - ska det krävas "synnerliga skäl".
"Särskilda skäl" betyder att det inte måste finnas ett extremt skäl utan att en myndighet vill öppna upp för viss flexibilitet. "Synnerliga skäl" innebär att det måste finnas exceptionella omständigheter för att huvudprincipen inte ska följas.
Sydsvenskan utklassar de större tidningarna i att granska marknadsskolan. Just nu kör de en fantastisk artikelserie om förskolor utan förskollärare, som kan läsas med DN-konto. Jag ska komplettera med några klipp om de vinstdrivande förskolorna *tråd* sydsvenskan.se/2025-06-03/32-…
Förskolans resursfördelningssystem är exakt likadant som skolans: friskolors förskolepeng ska vara lika stor som kommunens grundpeng. Så om du är AB-förskola får du betalt för att ha kommunens andel förskollärare men kan välja att ha en lägre andel och då skapas vinstmarginal.
I den länkade artikeln listas de 32 förskolor som har lägst förksollärartäthet. De 18 första på listan är fristående förskolor. Bara sex av 32 är kommunala.
Det står stora summor på spel för koncernerna. De flesta ägs av fd politiker, utländska riskkapitalister och fonder. Väljarna vill inte ha vinsterna och inom borgerligheten förs en hård kamp om vilka vägval som bör göras. Centerpartiet blir en nyckelspelare. Här kommer *tråd*.
Redan 2021 började det röra lite på sig inom Centerpartiet. Efter rekordlång debatt på stämman föll förslag om vinstbegränsningar men partiet lämnade sitt tidigare hundraprocentiga stöd för köer som urvalssystem. svt.se/nyheter/inrike…
I maj 2023 hårdnade tonen från partiet när dåvarande partiledare Muharrem Demirok menade att möjligheten att göra enkla pengar på skolan måste bort och att köerna behövde slopas helt. dn.se/sverige/center…
Citerade tråden handlar om koncernen Cedergrenskas stora vinster och om hur bolaget kan påverkas av eventuella regleringar. Cedergrenska är en av många koncerner med tydlig koppling till fd politiker vars bolag expanderat tack vare partikamraters lagstiftning. Här kommer *tråd*.
Tibble gymnasium såldes (för billigt visade senare dom) av moderat kommunledning till moderatkopplad rektor. Täby friskola ägdes av Fredrik Reinfeldts talskrivare, innan bolaget köptes av Cedergrenska.
Marina Läroverket och Yrkeshögskolan Marina Läroverket ägdes av en moderatpolitiker i Danderyd. Det blev en politisk skandal när kommunen och skolbolaget gjorde en för skolan fördelaktig fastighetsdeal, samtidigt som ägaren var hög politiker inom majoriteten.
Ibland får jag frågan vad man kan göra för att hjälpa till i kampen mot de stora skolkoncernerna. Mitt trista svar är att fler måste orka sätta sig in i skolmarknadens ekonomiska villkor så att vi tillsammans kan krossa myterna om *små vinster*.
Så snälla läs den här *tråden*!
Analyshuset Analyst Group har på beställning av skolkoncernen Cedergrenska gjort en granskning av Cedergrenskas ekonomiska läge, förväntad börsutveckling och om hur eventuella regleringar kan komma att påverka Cedergrenska och skolmarknaden i stort. analystgroup.se/wp-content/upl…
Rapporten är skriven till nuvarande aktieägare och investerare som eventuellt vill köpa aktier i bolaget. Språket är rätt krångligt om man inte är insatt i börslingo, så jag har ställt några frågor om rapportslutsatserna till Chat-Gpt. Här är dokumentet. tankesmedjanbalans.se/wp-content/upl…