Det kan säkert vara rimligt att kommuner ibland anlitar skolkonsulter, men visst blir man lite avundsjuk på till exempel Skolkonsulterna Sverige AB:s septemberfaktura på 369 900 kronor till lilla Kalix kommun?
Jag vill också att nån kommun ska betala en bil åt mig med fria privata mil. Orättvist att det inte är så (varför det är så för den här konsulten kan jag inte svara på, men bra deal).
Det här är också intressant: Kalix kommun identifierade ett problem (dålig studiero), bestämde sig för att anlita konsult men valde att inte konkurrensutsätta uppdraget pga tagen referens. Den som forskar lite i ämnet kommer ganska omedelbart att hitta en röd tråd här.
Avslutningsvis en titt på grundskolan i Kalix budgetläge. Underskott på 5,683 miljoner. "Utmaningar". Högre kostnader "trots planerade åtgärder".
Här har det skurits ner och ska skäras ner mer.
Man ska minska på underskottet genom minskade kostnader för vikarier och personalstyrkan ska "anpassas".
Men det kanske kommer mer pengar till nästa år?
Nej. "Effektivisering" (dvs nedskärning) med 2,2 miljoner.
Konsulten kanske är skitbra (det lär väl den nu aktuella debatten med tiden reda ut) men det är viktigt att känna till de ekonomiska förutsättningarna, tycker jag. Konsultens insats kostar ca 800 000 för ett halvår (plus den där fria bilen), samtidigt skär man ner på skolan.
Partiledardebatt: Ulf Kristersson får fråga om hans och skolministerns koppling till koncernskolorna och svarar att man inte ska diskvalificera människor som varit lärare i kommunal skola eller rektor i friskola från jobb med skolpolitik.
Hur falsk får en statsminister vara?
Utöver det där med sommarstugan:
- Kristerssons bästa kompis sitter i en friskolestyrelse.
- Hans fru sitter i samma styrelse.
- En moderat skolkoncernägare ansågs av Fokusjournalist tillhöra Kristerssons frus "stora pr-koalition".
- En annan skickar SMS när UK varit duktig.
Innan Lotta Edholm blev skolminister jobbade hon på en lobbyfirma som fokuserar på välfärdsföretags möjlighet att etablera sig på välfärdsmarknader och satt samtidigt i styrelsen för en skolkoncern ägd av fd partikamrat (oklart om han fortfarande är med i L).
För elever i kommunala skolor som blir av med sina stödpersoner pga skolkoncernernas expansion - och för lärare som får ökad undervisningstid - kvittar det om den nyöppnade skolkoncernen är bra eller dålig, effekten bli densamma. Glöm inte det i debatten om till exempel Thorén.
Igår fick jag frågan om varför vinst i skolbolag egentligen är ett problem. Jag svarade som jag brukar: vinstsumman i sig är ett mycket mindre problem än flera av de andra konsekvenserna av skolmarknaden. Här kommer några sådana konsekvenser.
* Expansionens effekter för kommunala skolor
När en skolkoncern startar sin verksamhet - och elever byter skola från kommunala skolor till den nya skolan - ger det upphov till trista ekonomiska effekter för den kommunala skolan. 100 % intäkt försvinner men bara 10 % kostnad.
Norrköpings Tidningar publicerar ikväll två artiklar om Nordic International School i Norrköping. Betalvägg vilket är synd, för anmärkningsvärda saker avslöjas. 93 elever har slutat på skolan, bara det här läsåret. Samtidigt har ägaren Anders Hultin gjort mångmiljonutdelning.
Jag skulle vilja skärmdumpa allt men så får man inte göra. Nöjer mig med denna. En elevresurs på 500 elever i en skola med extremt låg lärartäthet.
Hultin tillhör statsministerns innersta krets. En av styrelsemedlemmarna i Hultins skolbolag äger sommarstuga med paret Kristersson. Enligt årsredovisningen använder styrelsen sin politiska kompetens för att påverka politiker att inte ta beslut som missgynnar friskolor.
Skolpolitiker verkar ta massuppsägningar av stödpersoner i skolan med en klackspark. Min undervisning påverkas av vilken hjälp elever som har det svårt kan få med att klara skolan. Mycket hjälp = jag kan hålla hög svårighetsgrad. Lite hjälp = jag måste hålla lägre svårighetsgrad.
Lämnas jag ensam i mitt klassrum med att hantera elever med väldigt olika förkunskaper och förmåga kommer duktigare elever att påverkas negativt. Att hävda annat vore lögn. Jag har inget annat sätt att klara mitt kompensatoriska uppdrag än att anpassa svårighetsgraden nedåt.
Val av undervisningsmetoder, innehåll och tempo i undervisningen avgörs av i vilken utsträckning de elever som har det svårt kan få hjälp. Detta påverkar även elever som har det lättare i skolan och som klarar - och vill ha - svårare metoder, svårare innehåll och högre tempo.
Det här klippet är början på en låååång utläggning om en obehaglig skolkoncern och ett ineffektivt skolsystem. Börja med att läsa det här klippet från ett tjänsteutlåtande från Göteborgs stad gällande Jensens flytt till Botaniska trädgården och utökning av antalet elever. *tråd*
Barn hade känt sig tvingade att byta skola
"vårdnadshavare till elever på Jensens skola hörde under 2019 och 2020 av sig till förvaltningen och beskrev problem de hade med skolledningen. De handlade till exempel om att de känt sig tvingade att byta skola" www4.goteborg.se/prod/Intraserv…
Ni som hängt med ett tag vet vad detta handlar om. Läs mailet från Jensens rektor - till skolans föräldrar - om att man genom att fokusera på dem som vill satsa på skolan hade bytt ut 90 % av elevunderlaget.