Kommissionen för skattenytta - "vad fan får vi för skattepengarna", ni vet - har träffat skolministern för att prata om ökad effektivitet i svensk skola, och det är såklart helt i sin ordning. En reflektion: skolkoncernerna har rätt fina nätverk för politiskt inflytande. *tråd*
Jag börjar den korta berättelsen om nätverket med en av personerna som var med på mötet: Ann-Marie Begler, tidigare generaldirektör på Försäkringskassan, numer "senior analytiker" för Komissionen för skattenytta men också styrelseledamot för 15-miljarderskoncernen AcadeMedia.
Begler i Affärsvärlden: "På frågan om hur hon ser på vinstdebatten säger hon att fokus har hamnat fel. ”Vad gäller Academedia så återinvesteras vinsterna i stor utsträckning i verksamheten. Så det är desinformation att pengar plockas ut och går in i redan rika människors fickor”
Desinformation? För några veckor sedan föreslog AcadeMedias styrelse att nästan 500 miljoner av företagets vinst (skattemedel) ska användas till aktieutdelning och återköp av aktier till överpris. AcadeMedia ägs till 60 % av utländska investeringsfonder.
Begler säger vidare att det är fel att prata om vinster. Istället ska vi prata om ännu mer tillsyn. Skolinspektionen - hennes tidigare myndighet - kostar redan nästan 500 miljoner per år och har som huvudsyfte att kontrollera huvudmän. Detta vill Begler ska kosta ännu mer.
Begler - senior analytiker på "Komissionen för skattenytta" - pratar bara i artikeln i Affärsvärlden om ett årligt svinn av skattemedel på ca en miljard kronor, som nu går från skattebetalarna, till hennes tidigare myndighet och hennes nuvarande aktieägare.
Komissionen för skattenyttas huvudsekreterare heter Mats Bergstrand. Bergstrand har ett till jobb: han är lobbyist på Peje Emilssons lobbyfirma Kreab. Emilsson äger som bekant även skolkoncernen Kunskapsskolan.
Men det är inte allt Emilsson äger. Han äger även opinionsundersökningsföretaget Demoskop, som nästan alltid är källan när skolkoncernernas företrädare hänvisar till undersökningar som stödjer deras sak.
Och självklart: Kommissionen för skattenyttas enda rapport om effektivitet i skolan bygger på en undersökning gjord av Demoskop. skattenytta.se/rapporter/utja…
Tillbaks till artikeln om Begler i Affärsvärlden. Hon säger: "ibland är politiker inne för mycket. Det var ju till exempel bra när politikerna togs bort från Karolinskas styrelse. Vissa beslut är väldigt svåra för politiker att fatta, då de följer med in i nästa valrörelse."
Politiker har för mycket makt över välfärden. Dåligt. Vet ni vem som är ordförande för Karolinska sjukhusets styrelse? Håkan Sörman. Vet ni vad mer Håkan Sörman är ordförande för? AcadeMedia, skolkoncernern där Ann-Marie Begler sitter i styrelsen.
Håkan Sörman har (som jag informerat om en del) ytterligare ett ganska viktigt uppdrag: han leder den statliga utredning som ska ta fram förslag på hur fördelningen av statens resurser till skolan (dvs bland annat AcadeMedia) kan förändras. dn.se/sverige/regeri…
Jag vet inte vad ni andra tycker, men för mig så känns allt det här så extremt smutsigt. Men hoppas att skolministern bjöd på gott fika.
Hej på ett tag.
Vänta, inte riktigt hej än: Självklart behöver källa till mailet i inledningstweeten anges: lobbykollen.se
Unroll this please @threadreaderapp
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
"Fördelssökande är ett begrepp inom nationalekonomi för när en firma försöker intjäna intäkter genom att manipulera de ekonomiska eller juridiska förutsättningarna... det ses ofta som ett resultat av lobbying från särintressen"
*Ännu en tråd om gratispengar till skolägare*
I ett antal artiklar har journalister visat att skolkoncernerna kör hästutbildning utan hästar/hundutbildning utan hundar. De får betalt efter det offentligas fasta kostnader för att driva tex naturbruksprogrammet (ha en hästgård) men hyr sedan in sig på timmar på 4H-gård.
Det finns oerhört många sådana här "fördelsökningsinslag" i det svenska skolsystemet där resursfördelningen till fristående skolor ska vara densamma som kommunens egen resursfördelning, dvs samma grundpeng per elev. Undra på att utländska aktörer flockas kring våra elever.
1.b En annan skolkoncern ägs av fd riksdagsledamot, två ägs av fd kommunpolitiktoppar och en ägs av nuvarande kommunpolitiker. En koncern skapades av sammanslagning av skolor ägda av politiker.
2. Fd politiker i styrelser
Två skolkoncerner har fd toppolitiker som ordförande, två skolkoncerner har fd ministrar i styrelsen, flera skolkoncerner har fd politiker i styrelserna.
OBS! Jag tror inte att Almega Utbildnings ordförande fått i uppdrag att krossa den svenska demokratin men när han börjar driva frågan om offentlighetsprincipens avskaffande kan det vara läge att reflektera över risker med utländskt ägande i svenska skolaktiebolag. *tråd*
Skolinspektionen skriver i sin årsrapport att omkring en tredjedel av alla elever som går i en friskola går i en skola som drivs av någon av de två av de största skolkoncernerna och att dessa har utländsk aktiemajoritet.
Det handlar om Academedia och Internationella Engelska Skolan. Sedan ska man inte glömma att tre av de största förskolekoncernerna har utländska ägare. Pysslingen (Academedia), Norlandia (Norge) och Dibber (Norge).
I tisdags föreläste jag för lärare i Stockholm om läraravtalet och om en eventuell lärarstrejk. Nästan halva föreläsningen var en historielektion om skolans styrning med start 1989. Jag drar den här för er med så får ni hänga med om ni orkar och har lust.
*lååång tråd*
Som historielärare tror jag att det är bra att förstå varför saker har skett om man vill ändra på något som blivit dåligt. Det avreglerade skolsystemet är ett sådant exempel. Jag tror att det är nödvändigt att veta hur avregleringen gick till om vi ska kunna återreglera klokt.
Balans ingång i debatten är att vi inte gillar när folk blir sjuka pga sitt arbete. Om anställda under en för lång tid jobbar i en verksamhet med obalans mellan krav och resurser riskerar de att drabbas av stressrelaterade diagnoser som ångest, depression och utmattning.
Jag har en grej att ta upp som alla som bryr sig om skolan har anledning att fundera över oavsett vad de tycker om mig/Balans/skolkoncernerna. Det blir en lång tråd om något som låter trist men som riskerar att krossa elevers skolgång: kommunal överkapacitet. Orka gärna läsa.
I fyra års tid har jag sett signaler bli allt tydligare i kommunernas handlingar. Först minskade invandringen, sedan förändrade pandemin flyttmönster, sedan stoppade räntehöjningarna byggplaner och till slut minskade barnafödandet.
Samtidigt har koncernernas etableringar fortsatt. Tillsammans skapar det här en katastrofal situation där kommuner planerat för expansion men elevantalet istället minskar. Jag ska börja med ett gäng tweet från Sollentuna för att visa vad som händer.
Etableringsfriheten för friskolor får allt mer absurda konsekvenser för de kommunala skolornas elever och lärare och för skattebetalarna. Ett aktuellt fall är skolkoncernen Jensens etablering i Göteborg. Det här blir en lång tråd men jag tror att den är läsvärd.
Jensen driver redan en skola i Göteborgs som gjort sig känd för att försöka (och lyckas) styra bort resurssvaga elever från sin skola. Rektorn skröt tex till föräldrarna om att de bytt ut 90 % av elevunderlaget genom att fokusera på ambitiösa elever.
En annan metod Jensen använder för att locka mindre resurskrävande elever är direktadresserad reklam till föräldrar till barn på kommunala skolor i välbärgade områden där de skriver att elever som önskar mer av skolan/vill ha högre tempo bör gå på Jensen.