Suomessa lakien perustuslainmukaisuudesta ja suhteesta kv ihmisoikeusvelvoitteisiin päättää perustuslakivaliokunta.
PeV:n kanta sitoo eduskuntaa oikeudellisesti. Myöskään tuomioistuimet ja laillisuusvalvojat eivät tee PeV:n nimenomaisen kannan vastaisia ratkaisuja. 2/x
Perustuslakivaliokunta arvioi rajalain 16 §n kesällä 2022. PeV:n lausunnossa pykälästä on otettu kantaa moniin julkisuudessa esillä olleisiin kysymyksiin.
Selvyyden vuoksi sanottakoon, ettei rajapykälä tai asia muutoinkaan ole nyt PeV:n arvioitavana. 3/x
PeV korosti, että ”valtion tulee pyrkiä takaamaan kansallinen turvallisuus sekä yleinen järjestys kaikissa olosuhteissa” ja että rajapykälän taustalla on ”hyväksyttäviä intressejä, jotka voivat ääritapauksessa palautua jopa henkilökohtaisen turvallisuuden perusoikeuteen”. 4/x
PeV totesi, että hallituksen tulee ”varmistaa, että keskittämisen jälkeenkin Suomessa säilyy aito ja tehokas mahdollisuus hakea kansainvälistä suojelua”. Tässä harkinnassa on huomioitava mm ”turvallisuuspoliittinen tilanne” ja ”hakemuksia vastaanottavan paikan saavutettavuus”5/x
PeV hyväksyi kuitenkin sen, että ”käytännössä keskittäminen voi heikentää ja vaikeuttaa ainakin joidenkin henkilöiden tosiasiallisia mahdollisuuksia hakea kansainvälistä suojelua”. 6/x
PeV linjasi lopuksi nimenomaisesti, että ”lyhytaikainen rajan täyssulku voi erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa olla mahdollinen, mikäli tällaisella ajallisesti vain täysin välttämättömään rajatulla toimenpiteellä voidaan turvata maahantulomenettelyn asianmukaisuus”. 7/x
PeV paalutti samassa yhteydessä myös, että ”välineellistetyn maahantulon tilanteessa valtiolla ei ole oikeudellista estettä päättää rajanylityspaikkojen määrästä tai niiden sijainnista”. 8/x
Hallintovaliokunta katsoi PeV:n lausunnon perusteella, että rajalain 16 § mahdollistaa kriteerien täyttyessä koko itärajan sulkemisen ja tp-haun keskittämistä vain esimerkiksi Hki-Vantaalle.
HaV:n mietintökään ei ole mikään ”poliittinen julistus”, vaan lainsäätäjän tahto. 9/x
Perustuslakivaliokunnan lausunto 37/2022 rajalain 16 §stä on luettavissa täällä:
Osallistuin viime kaudella PeV:n jäsenenä PeV:n lausunnon laatimiseen sekä HaV:n jäsenenä rajapykälää koskevan HaV:n mietinnön laatimiseen. 10/xeduskunta.fi/FI/vaski/Lausu…
PeV:n puheenjohtajana en pysty ottamaan kantaa, täyttyvätkö rajalain 16 §n edellytykset itärajan kaikkien raja-asemien sulkemiseksi tässä kokonaistilanteessa. Asian arviointi ja päätöksenteko sen käytössä olevien tietojen perusteella on lain mukaan valtioneuvoston tehtävä. 11/11
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Arvostan ekonomisteja. Sähkölämmittäjän todellisuutta teoriarouvat ja -herrat näyttävät silti ymmärtävän puutteellisesti. Sähkön hinta on hyvä konsultti vain tiettyyn rajaan. Jos hintakatto olisi 15-20 snt/kWh, hinta olisi yhä kolminkertainen aiempaan. Sähköä säästettäisiin. 1/x
Valtaosa suomalaista on säästänyt sähköä koko syksyn. Enempää ei voida.
”Kaikki mahdollinen on tehty, eikä ole enää mitään, mistä säästää. Siitä huolimatta joulukuun sähkölasku tulee olemaan nelin- tai viisinkertainen verrattuna viime talven laskuihin 2/x hs.fi/kotimaa/art-20…
Sähkön kysynnän hintajousto on rajallinen. Ihmiset palelevat jo kodeissaan. Pk-sektorin yritykset ovat pulassa. Markkinamekanismi ei tuskin tuo inhimillisesti ja järkevästi enempää kulutusjoustoa - ilman tuhoa. Politiikan tehtävä on estää hyvinvointitappiot. Siksi hintakatto 3/x
Sähkön hintakaton ei tarvitse maksaa veronmaksajille miljardeja. Varsinainen hintakatto ei ole valtion kompensaatio vaan hintasääntely: sähkön tuottaja velvoitetaan myymään sähkö kattohinnalla myyjille, jotka myyvät kuluttajille ja yrityksille. Mallia Viron yleispalvelusähkö. 1/x
Miten yleispalvelusähkö toimii?
Virossa viranomainen määrittää sähkön kattohinnan tuottajan tuotantokustannusten perusteella plus kohtuullinen tuotto. Hinta pysyy kohtuullisena eikä tuottaja joudu myymään tappiolla. Viron hinta pohjaa öljyliuskesähköön ollen n 19 snt/kWh. 2/x
Virossa on vain yksi suuri tuottaja, valtionyhtiö Eesti Energia, jota tuottajan kattohinta käytännössä koskee. Velvoite laissa on kuitenkin yleinen: se koskee vähintään 150 MW laitoksen haltijaa.
Yleispalveluvelvoite voidaan asettaa yhtä hyvin usealle tuottajalle. 3/x