Krąży po internetach od lat kolorowa mapka ukazująca wizję rozbudowy Lotniska Chopina poprzez dodanie równoległej drogi startowej oraz terminala satelitarnego
W dzisiejszej🧵zmierzymy się z tą równie romantyczną co szkodliwą wizją
OBWODNICA
Realizacja przedmiotowej wizji oznacza wyburzenie 4,0km Południowej Obwodnicy Warszawy, budowę jej od nowa po nowym śladzie, w tym ~2,0km w tunelu.
❌Nowy ślad przebiega częściowo przez tereny gęsto zabudowane domami jednorodzinnymi lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie - Rybie, Jaworowa, Dawidy
❌Konieczność wykupu ~140ha ziemi. Cena 500 zł/m2 + 40% premii jak w Programie Dobrowolnych Nabyć CPK = 700 zł/m2. Koszt ~1.0 mld PLN
❌Konieczność wysiedlenia ~2,000 ludzi oraz radykalne pogorszenie jakości życia kilku tysięcy okolicznych mieszkańców (utrata wartości nieruchomości)
❌Wyburzenie i odbudowa drogi ekspresowej wraz z tunelem ~1.2 mld PLN
❌Czas realizacji projektu wg standardowgo cyklu inwestycyjnego GDDKiA: 8 lat, tj. 2032 (?)
❌Całkowite zamknięcie POW na okres min. 2 lat. Koszty społeczne: niepoliczalne
❌Autostrada tuż obok i idealnie równoległa do drogi startowej stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa lotniczego - ryzyko pomyłki pilota w identyfikacji DS - przypadek rejsu IndiGo 237 z 2016
GRANICE LOTNISKA
Realizacja wizji wymaga rozszerzenia granic lotniska o ~350ha, tj. +42% (*)
❌Cena 500 zł/m2 + 40% premii jak w Programie Dobrowolnych Nabyć CPK = 700 zł/m2. Koszt ~2.1 mld PLN
❌Konieczność wysiedlenia ~500 osób
❌Wyburzenie siedziby Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i odtworzenie jej w innej lokalizacji. Koszt 0.5 mld PLN
❌Likwidacja Schroniska na Paluchu
* teren częściowo pokrywa się z terenem pod budowę obwodnicy, więc do kalkulacji przyjmuję 300ha
DROGA STARTOWA
❌Budowa drogi startowej o wymiarach 3700x60m to koszt rzędu 1,5mld PLN – na podstawie porównania do projektu drogi startowej w KRK (2800x45m, koszt blisko 900 mln).
❌Proces inwestycyjny to co najmniej 6 lat (droga startowa w KRK powstanie najwcześniej w 2028), przy czym budowa nie może na dobre rozpocząć się przed zamknięciem przebudowanej obwodnicy w tunelu, a więc realnie mówimy o nie mniej niż 10 latach.
❌Decyzja o budowie nowego pasa to gwarantowane potężne protesty społeczności lokalnej oraz ekologów, co nie daje nadziei na bezproblemowe uzyskanie pozytywnej decyzji środowiskowej. Wszelkie opóźnienia w uzyskiwaniu DŚ oczywiście wpływają negatywnie na przedstawiony powyżej harmonogram.
❌Plan zakłada również budowę dwóch dróg dojazdowych (taxiway), równoległych do dróg startowych. Można przyjąć, że koszt budowy taxiway jest równy połowie kosztu budowy drogi startowej, a zatem doliczmy do rachunku kolejne 2x 750mln = 1,5 mld PLN
❌Ponadto kilkanaście dróg zjazdowych oraz holding points +0,5 mld PLN
PŁYTA POSTOJOWA
Autorzy wizji postulują zalanie betonem powierzchni większej niż cała obecna płyta postojowa Lotniska Chopina – w przybliżeniu obszar 600x1600m, tj. 96ha
Koszt takiej inwestycji to w przybliżeniu 1,2 mld PLN (11ha w KRK wyceniane było w 2021 na 134 mln PLN)
TERMINAL PASAŻERSKI
❌Wizja obejmuje budowę odrębnego terminala pasażerskiego z dwoma satelitami, o łącznej powierzchni zabudowy blisko 2-krotnie większej niż obecny terminal Lotniska Chopina.
❌Wizja zakłada dodanie 37 stanowisk kontaktowych dla samolotów względem 27 stanowisk obecnie. Musiałby to zatem być terminal dominujący względem aktualnej infrastruktury.
❌Powierzchnia użytkowa nowego terminala 150-200 tys. m2 oraz liczba stanowisk kontaktowych sugeruje przepustowość rzędu 30 mln pasażerów rocznie, co podwyższa potencjalną przepustowość terminalową całego Lotniska Chopina do 50 mln pasażerów.
❌Szkoda tylko, że autorzy wizji zapomnieli o stanowiskach oddalonych – tych nie przybywa ani jedno. W efekcie, w wizji tej przepustowość terminalowa zwiększana jest o 85%, ale liczba stanowisk postojowych tylko o 40%. Mamy więc znacząco przewymiarowany terminal, do wypełnienia którego brakuje miejsc postojowych dla samolotów.
❌Co więcej, wszystkie stanowiska oddalone w niniejszej wizji znajdują się w ramach obecnej płyty postojowej. Jest to wyjątkowo niepraktyczne rozwiązanie, skutkujące koniecznością kanalizowania całego ruchu ze stanowisk oddalonych przez obecny terminal bądź też wzmożonym ruchem ruchem autobusów pasażerskich okrężoną drogą do nowego terminala (bo przecież autobusy nie mogłyby przecinać drogi startowej). Wyobrażają to Państwo sobie?
❌Dodam, że tego typu rozczłonkowanie portu lotniczego na dwa oddalone od siebie i przedzielone drogą startową terminale pasażerskie w sposób znaczący utrudniają funkcjonowanie hubu lotniczego. Wpływa to na tzw. MCT (minimum connecting time / minimalny czas przesiadki), który nie ma szans wynosić 30 minut, tak jak to ma miejsce dzisiaj w WAW, ale znacząco więcej (60-90 minut). W istotny sposób ogranicza to przewagę konkurencyjną WAW jako hub i ogranicza jego szansę na sukces rynkowy.
Koszt terminala o powierzchni 150 tys. m2 w standardzie hubowym (np. z sortownią bagażu przystosowaną do obsługi ruchu transferowego) to niemniej niż 3,0 mld PLN.
SKYTRAIN
❌Wizja zakłada również budowę podziemnego łącznika kolejowego pomiędzy starym i nowym terminalem o długości ok. 4km. Budowę tego typu infrastruktury porównać można z budową metra. Koszt budowy 1km metra w Warszawie to ~158 mln EUR.
❌Zakładając realizację części prac tańszą metodą odkrywką załóżmy optymistycznie koszt wykonania łącznika na poziomie 2,0 mld PLN.
❌Dodatkowo trudno wyobrazić sobie drążenie tunelu kolejowego pod aktywną drogą startową. Oznacza to konieczność całkowitego zamknięcia lotniska na okres kilku miesięcy w związku z wyłączeniem z eksploatacji jedynej już wtedy drogi startowej.
DROGA DOJAZDOWA
⁉️ Zagadką pozostaje, w jaki sposób nowy terminal (pamiętajmy, że miałby on pełnić funkcję dominującą w porcie lotniczym) podpiąć do systemu drogowego. Projektowany terminal leży w bezpośrednim sąsiedztwie węzłą drogowego POW i trasy S79.
Drogowcem nie jestem, ale wystarczy rzut oka na mapę dostrzec istotny problem. Prawdopodobnie realizacja projektu byłaby niemożliwa bez całkowitej przebudowy węzła POW/S79, a zatem też jego zamknięcia na okres kilku lat. W efekcie, rozbudowa portu lotniczego nie oznacza już „tylko” wyłączenia z eksploatacji POW, ale też świeżo wybudowanej wylotówki na Radom, Kielce i Kraków.
Budowa samego węzła i dróg dojazdowych to ~200 mln PLN. Koszty społeczne związane z zamknięciem istotnej arterii komunikacyjnej pozostają niepoliczalne.
OBSZAR OGRANICZONEGO UŻYTKOWANIA
Dodanie nowej drogi startowej 15-33bis oraz likwidacja DS 11-29 wymusza całkowitą zmianę obszaru ograniczonego użytkowania Lotniska Chopina. Część terenów (Ursus, Ożarów, Pruszków) uwolnione zostają od problemu hałasu lotniczego, natomiast radykalnie pogarsza się sytuacja mieszkańców Włoch, Ochoty, Woli i Bemowa, jak również mieszkańców gminy Piaseczno oraz Raszyn.
Populacja terenów włączonych do OOU to nie mniej niż 100,000 ludzi, w tym szczególnie poszkodowni mieszkańcy dzielnicy Włochy, która niemal w całości pokryta zostaje strefą Z1 i Z2 (a więc odpowiednio z zakazem przeznaczania terenów pod zabudowę mieszkaniową oraz lokowania tam placówek użyteczności publicznej jak szpitale, szkoły itp.).
Jest to scenariusz całkowicie nierealny – sprzeciw społeczny byłby ogromny. Ponadto jest to otwarcie dyskusji na temat odszkodowań dla mieszkanców z tytułu zabezpieczenia nieruchomości przed hałąsem lub nawet rekompensat w związku z utratą wartości nieruchomości. Nie podejmuję się nawet szacowania tych kwot, ale są to prawdopodobnie dziesiątki miliardów PLN.
OGRANICZENIE ŚRODOWISKOWE
Dodajmy, że cała wizja opiera się na założeniu, że możliwa jest zmiana decyzji środowiskowej i istotne zwiększenie liczby operacji na Lotnisku Chopina, w tym również w porze nocnej 2200-0600.
Przypomnę, że aktualny limit wynosi 560 operacji lotniczych w godz. 0600-2200 oraz w przybliżeniu 40 w porze nocnej. Aby rozbudowa lotniska poprzez dodanie drugiej drogi startowej miała jakikolwiek sens, konieczne byłoby podniesienie limitu do co najmniej 1,000 opracji w ciągu doby.
Autorom wizji życzę powodzenia w uzyskiwaniu zgody na tak radykalne (i bezterminowe!) zwiększenie ruchu lotniczego niemalże w centrum stolicy.
Do całkowitego rachunku doliczyć należy jeszcze koszt infrastruktury towarzącej (20% całości - oprzyrządowanie nawigacyjne, hangary, baza paliwowa, inne) oraz założyć efekt skumulowanego inflacyjnego wzrost cenu na przestrzeni dekady (ostrożny szacunek 25%).
Uzyskujemy koszt 20,1 mld PLN plus niemożliwe do oszacowania odszkodowania hałasowe oraz koszty społeczne związane z czasowym zamknięciem POW i S79.
Z wysokim prawdopodobieństwem można stwierdzić, że całkowite koszty przedsięwzięcia istotnie przekroczyłyby planowane koszty budowy CPK w komponencie lotniskowym.
Dodajmy to tego minimum 2,500 osób wysiedlonych ze swoich nieruchomości. Tysiące innych mieszkańców Raszyna oraz pobliskich miejscowości zmagałoby się z radykalnym pogorszeniem standardu życia w związku z bliskością autostrady. Dziesiątki tysięcy mieszkańców Włoch oraz innych dzielnic Warszawy ucierpiało by z tytułu istotnie zwiększonego hałasu lotniczego
HARMONOGRAM
Biorąc pod uwagę zależności czasowe, w tym przede wszystkim konieczność realizacji większości prac w zakresie przebudowy POW zanim rozpocznie się na dobre prace nad budową nowej drogi startowej, całkowity szacunkowy czas realizacji projektu to nie mniej niż 10 lat.
Zatem przy założeniu podjęcia decyzji politycznych w 2024, możemy cieszyć się nowym lotniskiem już w 2035!
ZAKOŃCZENIE
Dość już pastwienia się nad tym nieszczęsnym pomysłem. Jest to wizja pod wieloma względami ułomna, a w dzisiejszych warunkach całkowicie niemożliwa do realizacji. Nie stanowi to żadnej alternatywy dla projektu budowy nowego lotniska CPK.
Owszem, koszt CPK jest większy, ale:
➕ w projekt zaangażowani są inwestorzy zagraniczni, którzy wykładają część kapitału, a 60% kosztów projektu pokryte ma być finansowaniem dłużnym pozyskanym przez spółkę CPK.Lotnisko na międzynarodowych rynkach finansowych
➕dzięki zaprojektowaniu od zera i wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii oraz know-how lotniskowego, CPK może być najbardziej efektywnym hubem w Europie – krańcowo odmienny efekt względem omawianej wizji
➕CPK nie generuje tak potwornych kosztów społecznych – przedstawiona wizja obejmuje wywłaszczenia porównywalne z tymi pod CPK + hałas oraz koszty społeczne związane z czasowym zamknięciem obwodnicy
➕CPK posiada nieograniczone możliwości dalszego rozwoju
➕CPK posiada zdolność przyciągnięcia istotnego ruchu cargo, co w przypadku omawianej wizji jest wciąż niemożliwe.
➕CPK jest zgodne z najnowszymi wytycznymi KE, które obligują lotniska powyżej 12 mln pasażerów do integracji z koleją dalekobieżną
‼️ DOŚĆ JUŻ PROWIZORYCZNYCH ROZWIĄZAŃ. ZBUDUJMY WRESZCIE INFRASTRUKTURĘ NA MIARĘ 21. WIEKU ORAZ POTENCJAŁU GOSPODARCZEGO POLSKI.
➡️Podsumowująć, ilekroć zetkniecie się Państwo z osobą prezentującą omawianą tu wizję jako alternatywę dla CPK, miejcie pewność, że macie do czynienia z lotniczym dyletantem 😉
Prezydent @NawrockiKn przedstawił Sejmowi projekt Ustawy o zapewnieniu realizacji inewstycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Co dokładnie znajduje się w projekcie?
Zapraszam na 🧵 (1/9)
"Prezydent nie jest od pisania ustaw!" - zżymają się różni SilniRazem z Konstytucją w klapach i na sztandarach.
Zacznijmy zatem od art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej:
(2/9)
Ustawa określa minimalne wartości dla najważniejszych parametrów Programu Wieloletniego CPK - kluczowego dokumentu operacjonalizującego realizację projektu przez władze państwowe
🛫W zakresie LOTNISKA: ukończenie prac budowlanych, certyfikacji i zgód do 31 grudnia 2031📆
‼️Dr Kontek jako badacz postanowił SKORZYSTAĆ Z PRAWA do przeanalnizowania anomalii wyborczych działających tylko na korzyść @NawrockiKn
Odtworzyłem jego model i poprawiłem zawarte w nim wady. Zapraszam na analizę tego, jak próbowano zmanipulować opinię publiczną
1/8🧵
2/8 - METODOLOGIA
Model dr Kontka stanowi próbę wyłuskania anomalii wyborczych w poszczególnych komisjach na bazie analizy odchyleń od mediany w grupie porównawczej.
Stosowanych jest 5 TESTÓW:
1⃣ Czy kandydat otrzymał niestandardowo wyższe poparcie % w lokalu względem mediany grupy porównawczej?
2⃣ Czy kandydat wygrał w danym lokalu wyborczym pomimo, że w grupie porównawczej przegrał?
3⃣ Czy kandydat zanotował niestandardowy wzrost poparcia względem I tury na tle mediany grupy porównawczej?
4⃣ Czy w lokalu zanotowano nietypowo niską lub wysoką frekwencję na tle mediany grupy porównawczej?
5⃣ Czy w lokalu zanotowano nietypowo niski lub wysoki odsetek nieważnych głosów na tle mediany grupy porównawczej?
Sposobem identyfikacji anomalii wyborczych jest równczesne pozytywne spełnienie testu w kilku obszarach równocześnie, w ektremalnym przypadku we wszystkich 5.
Szczególną uwagę należy zwracać jednak na pytania 1-3, jako że pytania 4-5 w równym stopniu dotyczą obu kandydatów. Nie zmienia to faktu, że generalnie rzecz ujmując, zestaw pytań badawczych wydaje się racjonalny i może posłużyć do wyłuskania nietypowych sytuacji w zbiorze tysięcy lokali wyborczych.
Dr Kontek w swojej analizie wykluczył lokale zagraniczne, co też czynię i ja w swojej odpowiedzi.
3/8 - KRYTYKA I ZMIANY
Dr Kontek zdecydował się na pogrupowanie 31,633 polskich lokali wyborczych w 1,739 podzbiorach. Oznacza to średnio jedynie 18,2 komisji na podzbiór.
Każdy podzbiór decyzją autora zawiera tylko od 10 do 25 komisji zlokalizowanych relatywnie blisko siebie, co autor ustalił na bazie analizy kodów pocztowych.
Jest to zdecydowanie za mało‼️
Przy tak małej próbie (10-25 komisji) nie sposób wykrywać statystycznie istotne odchylenia. Mediana jest niestabilna, bo nawet niewielkie zmiany w grupie 25 komisji mocno wpływają na wynik. W efekcie rezultaty analizy są przypadkowe lub zależne arbitralnego doboru próbki.
ZMIANA:
W nieniejszej analizie lokale wyborcze przypisano do podzbiorów na podstawie powiatów, podzielonych dodatkowo na komisje miejskie i wiejskie. Dodatkowo, Warszawa z ponad 800 lokalami wyborczymi podzielona została na 7 wydzielonych klastrów, zawierających dzielnice o zbliżonym profilu (np. Mokotów i Ochota razem)
W efekcie uzyskano 658 podzbiorów, w każdym średnio 48,1 komisji wyborczych. Kilka największych miast notuje po 200+ komisji (Gdańsk, Poznań, Kraków, Łódź itp.) Podzbiorów z liczbą komisji poniżej 18 jest 81.
Jest to fundamentalna zmiana w podejściu, gdyż na większych podzbiorach z większą ufnością można przeprowadzać analizę odchyleń statystycznych
✈️Już w poniedziałek podczas Paris Air Show ogłoszona ma zostać decyzja o wyborze nowej floty samolotów regionalnych LOT
Decyzja Embraer E2 vs Airbus A220 to wybór pomiędzy dwoma dobrymi alternatywami i zwieńczenie procesu rozpoczętego jeszcze w 2021
Zapraszam 1/13🧵
Obecnie LOT wykorzystuje 44 samolotów Embraer E170/175/190/195. Maszyny te mają obecnie 11-21 lat, a więc pojawia się potrzeba podjęcia decyzji o wyborze samolotów nowej generacji. Dodatkowo wymogi środowiskowe UE wymuszają adaptację nowoczesnej technologii
2/13
Prace nad wyborem nowego samolotu regionalnego rozpoczęliśmy w LOT już w 2021. Prace spowolniły z powodu zmian personalnych w 2023 i późniejszych politycznych turbulencji wokół prezesa zarządu w 2024. Tym bardziej cieszy, że dochodzimy do zwieńczenia tego trudnego procesu
Połączenie lotnicze Warszawa – Vancouver można by uruchomić dzisiaj, ale musimy niestety UREALNIĆ nasze oczekiwania. To trzeba przecież usiąść i się na spokojnie zastanowić!
Zapraszam do reflekcji nad tym, jak Polska 🇵🇱 trwoni swój potencjał
🧵1/17
Vancouver to największa aglomeracja na zachodzie Kanady (2,8M ludzi). Największy port 🇨🇦, kluczowy w handlu z Azją. Centrum biznesowe i technologiczne
Miasto posiada bogatą siatkę połączeń z miastami Ameryki Płn i Azji Wsch, jednak połączeń do Europy jest zaledwie kilka
2/17
LOT obsługuje w HUB WAW 86 połączeń lotniczych, z czego aż 53 położonych jest dogodnie z perspektywy geograficznej aby potencjalnie korzystać z połączenia do Vancouver z przesiadką w Warszawie
Nitkę o takim tytule zamieściłem 28.04 ostrzegając przed planami @LasekMaciej dot. rozbudowy Okęcia. Wczoraj słowo ciałem się stało
Plan ten to finansowa i operacyjna aberracja, która stawia pod znakiem zapytania cały projekt CPK
🧵1/9
2/9 Na wstępie zapraszam do lektury poprzedniej nitki - widać z niej dobrze, jak pomimo upływu czasu ekipa @LasekMaciej uparcie brnie w stronę rozbudowy Okęcia, w zasadzie bez żadnych zmian
3/9 MASA KRYTYCZNA. Lotnisko Chopina ma zostać dostosowane do obsługi 30-31 mln pasażerów rocznie względem dzisiejszej pojemności granicznej 22-24 mln pax. Uzasadniana jest RZEKOMĄ potrzebą stworzenia masy krytycznej niezbędnej do sukcesu komercyjnego CPK.
FAKTY:
🛫Masa krytyczna dla sukcesu CPK to właśnie jakieś 24 mln pasażerów. Przy pojemności CPK w I fazie jest to aż 70% wypełnienia infrastruktury (24/34)
🛫NIK w raporcie z 2022 wskazywał, że próg rentowności dla nowego portu to 24,3 mln pasażerów
🛫Gdyby na CPK przenieść ruch w wielkości 30 mln pasażerów to w pierwszym dniu działalności nowe lotnisko byłoby wypełnione w 88% (30/34) i wymagałoby natychmiastowej rozbudowy. Absurd!
🛫LOT już posiada masę krytyczną do sukcesu w nowym porcie lotniczym. Opowieści Pana Ministra @LasekMaciej że w przeciwnym razie na CPK powstanie hub konkurenta LOT, np. Lufthansy, zdradzają jego złą wolę lub brak jakiegokolwiek pojęcia o rynku lotniczym - scenariusz taki jest całkowicie wykluczony.
Pan Minister @LasekMaciej zawzięcie unika jakiekolwiek konfrontacji na argumenty, jednak wobec ilości błędnych informacji i nieporozumień zawartych w wywiadze @BeataLubecka w @RadioZET_NEWS nie sposób przejść obojętnie
Zapraszam na🧵(1/14)
2/14 Faktycznie, jest to bardzo ciekawe. "NAPRAWA PROJEKTU" przez Pana Ministra polega m. in. na:
🪓wycięciu w pień wszystkich inwestycji okołolotniskowych (cargo city, airport city, terminale intermodalne)
🚅ograniczeniu skali programu kolejowego z 2000km do niespełna 500km
🪢 zmniejszeniu zakresu intermodalności projektu samolot <-> kolej, wbrew wszelkim obowiązującym dzisiaj trendom europejskich
⏱️nałożeniu sobie chomąta w postaci hasła "Polska w 100min". Ma ono mniej więcej tyle samo sensu co "100 konkretów na 100 dni" a jednocześnie prowadzi do wykluczenia z sieci kolejowej dużych prędkości mniejszych ośrodków miejskich np. Kalisza
3/14 Pan Minister wytyka poprzednikom brak konsultacji społecznych programu CPK, natomiast sam DOKŁADNIE W TYM MOMENCIE przedkłada pod obrady rządu Aktualizację Programu Inwestycyjnego CPK na lata 2024-2032 z pominięciem konsultacji społecznych i uzgodnień. Czysta hipkryzja