Kommer ni ihåg betygsskandalen på Cybergymnasiet? Igår publicerade Skolinspektionen en liknande granskning av Fria Läroverken i Norrköping, ni vet koncernen som ägs av arkitekten bakom friskolereformen med statsministerparets bästa vän i styrelsen *tråd* siris.skolverket.se/siris/ris.open…
Det går himla bra för Fria Läroverken. Vinstmarginal på 11,93 % är mycket mer än den där siffran 2-3 % som Friskolornas Riksförbund brukar nämna som snitt (som alla AB tycks ha mer än). De här pengarna har ju bland annat blivit våffelstuga, men det vet ni redan allt om.
Skolinspektionen har fått uppgifter om missförhållanden, de har granskat skolan och alltså nu kommit med sin dom.
Fria Läroverken brister på hela nio punkter i sin hantering av betygssättning. Inte så bra jobbat av statsministerns bästa kompis Thorstensson och Mr friskolereformen Hultin.
Betygssättning är myndighetsutövning som vi som enda land i världen lagt ut på vinstdrivande aktörer finansierade med offentliga medel. Som tack struntar Fria Läroverket i reglerna. De ändrar friskt i betygskatalogen utan motivering och datering.
Enligt skollagen får bara legitimerade lärare sätta betyg. Detta struntar Fria Läroverken i och låter olegitimerade lärare sätta och skriva under betyg.
Biträdande rektor (som undervisar i gymnasiearbetet) har skrivit under betygen i svenska som andraspråk, engelska och samhällskunskap.
En legitimerad lärare i samhällskunskap har undervisat eleverna, men sedan har biträdande rektorn satt betyge
Rektor signerade betyg i servicekunskap utan att hen ens var anställd på skolan. Och läs resten!! Konflikt uppstår mellan legitimerad lärare och icke legitimerad lärare om vilket betyg en elev ska ha. Legitimerad lärare vill sätta ett lägre betyg och kunde inte stå för ett högre betyg. Rektor signerar ändå betygskatalogen.
En konsult har kommit in och satt en stor mängd betyg.
Betyg har satts flera månader efter att kurser avslutats.
Eftersom elever har getts möjlighet att komplettera sina betyg, trots att kursen egentligen är färdig och betyg redan ska ha satts.
Flera elever har angett till Skolinspektionen att nationella prov bara kan höja betyg, inte sänka.
undra på att skolan har en enorm avvikelse mellan betyg och resultat på nationella prov. Till exempel hade 86,7 % av eleverna högre betyg i Svenska 1 än vad de fick på de nationella proven i Svenska 1.
Påminnelse: Fria Läroverken är dotterbolag i skolkoncernen som skriver att man ska använda "hög politisk kompetens i styrelsen" för att motverka sänkt skolpeng för friskolor. Mannen med denna kompetens äger en herrgård ihop med statsministerns fru.
Påminnelse: Mannen som äger herrgård ihop med statsministerns fru sitter även i styrelsen för Näringslivets Medieinstitut, vars verksamhet är att granska journalister som granskar skolkoncerner.
Påminnelse: Näringslivets Medieinstitut har bland annat granskat journalister som granskat Fria Läroverkets dotterbolagskollega i Norrköping: Nordic International School. naringslivets-medieinstitut.se/norrkopings-ti…
Påminnelse: Näringslivets Medieinstituts ägare (som själv sitter i styrelsen för det lobbybolag som herrgårdsskolkoncernstyrelseledamoten har) skriver ibland gästledare på Svenska Dagbladets ledarsida. (här om svts granskning av bland annat friskolor) svd.se/a/KzVwrX/mats-…
Påminnelse: Svenska Dagbladets stiftelse ägde tidigare tidningen men verkar numer i tidningens anda genom att till exempel ge stipendium till ledarskribenter. Ordförande Odd Eiken assisterade Fria Läroverkets ägare med att ta fram regelverket för friskolereformen. Ledamot Birgitta Ed är statsministerns fru.
Påminnelse: Odd Eiken grundade Kunskapsskolan ihop med Fria Läroverkens ägare och Peje Emilsson. Peje Emilsson skickar SMS till Ulf Kristersson när han varit duktig.
Påminnelse: Lobbyforskaren Anna Tyllström förklarar det faktum att folket är emot oreglerade vinster i välfärden men inga beslut tagits för att reglera vinster i välfärden med "ett starkt särintresse som är välorganiserat".
Fakta efter fakta. Länk efter länk. Citat efter citat. Långsamt har den vettiga borgerlighetens stöd för de här tokerierna vittrar sönder. Kvar finns några överbetalda lobbyister och deras fanbase i Stockholm som fortfarande supportar före detta politiker som äger skolor.
De här lobbyisterna jobbar till exempel på Nordic Public Affairs. Var uppmärksamma nu för här kommer några i tråden nämnda personer. nordicpa.se/medarbetare/
Göran Thorstensson. Lobbyist. Äger herrgård md statministerns fru. Bästa vän med statsministerparet. Styrelseledamot i Watma education som äger Fria Läroverken.
Mats Olin: Lobbyist. Ägare av Näringslivets Medieinstitut (där Thorstensson sitter i styrelsen) som granskar journalister som granskar skolkoncerner (bland annat Thorstenssons skolkoncern).
Markus Uvell: Lobbyist. Personen som förhandlade in Sverigedemokraterna i värmen och därmed skapade majoritet mot begränsning av vinster i välfärden. Sponsrad av Hans and Barbara Bergström foundation. di.se/di/artiklar/20…
"Boken får mig att vilja skrika: jag anklagar er!
”De gränslösa” om politikers skolaffärer väcker vrede"
1.b En annan skolkoncern ägs av fd riksdagsledamot, två ägs av fd kommunpolitiktoppar och en ägs av nuvarande kommunpolitiker. En koncern skapades av sammanslagning av skolor ägda av politiker.
2. Fd politiker i styrelser
Två skolkoncerner har fd toppolitiker som ordförande, två skolkoncerner har fd ministrar i styrelsen, flera skolkoncerner har fd politiker i styrelserna.
OBS! Jag tror inte att Almega Utbildnings ordförande fått i uppdrag att krossa den svenska demokratin men när han börjar driva frågan om offentlighetsprincipens avskaffande kan det vara läge att reflektera över risker med utländskt ägande i svenska skolaktiebolag. *tråd*
Skolinspektionen skriver i sin årsrapport att omkring en tredjedel av alla elever som går i en friskola går i en skola som drivs av någon av de två av de största skolkoncernerna och att dessa har utländsk aktiemajoritet.
Det handlar om Academedia och Internationella Engelska Skolan. Sedan ska man inte glömma att tre av de största förskolekoncernerna har utländska ägare. Pysslingen (Academedia), Norlandia (Norge) och Dibber (Norge).
I tisdags föreläste jag för lärare i Stockholm om läraravtalet och om en eventuell lärarstrejk. Nästan halva föreläsningen var en historielektion om skolans styrning med start 1989. Jag drar den här för er med så får ni hänga med om ni orkar och har lust.
*lååång tråd*
Som historielärare tror jag att det är bra att förstå varför saker har skett om man vill ändra på något som blivit dåligt. Det avreglerade skolsystemet är ett sådant exempel. Jag tror att det är nödvändigt att veta hur avregleringen gick till om vi ska kunna återreglera klokt.
Balans ingång i debatten är att vi inte gillar när folk blir sjuka pga sitt arbete. Om anställda under en för lång tid jobbar i en verksamhet med obalans mellan krav och resurser riskerar de att drabbas av stressrelaterade diagnoser som ångest, depression och utmattning.
Jag har en grej att ta upp som alla som bryr sig om skolan har anledning att fundera över oavsett vad de tycker om mig/Balans/skolkoncernerna. Det blir en lång tråd om något som låter trist men som riskerar att krossa elevers skolgång: kommunal överkapacitet. Orka gärna läsa.
I fyra års tid har jag sett signaler bli allt tydligare i kommunernas handlingar. Först minskade invandringen, sedan förändrade pandemin flyttmönster, sedan stoppade räntehöjningarna byggplaner och till slut minskade barnafödandet.
Samtidigt har koncernernas etableringar fortsatt. Tillsammans skapar det här en katastrofal situation där kommuner planerat för expansion men elevantalet istället minskar. Jag ska börja med ett gäng tweet från Sollentuna för att visa vad som händer.
Etableringsfriheten för friskolor får allt mer absurda konsekvenser för de kommunala skolornas elever och lärare och för skattebetalarna. Ett aktuellt fall är skolkoncernen Jensens etablering i Göteborg. Det här blir en lång tråd men jag tror att den är läsvärd.
Jensen driver redan en skola i Göteborgs som gjort sig känd för att försöka (och lyckas) styra bort resurssvaga elever från sin skola. Rektorn skröt tex till föräldrarna om att de bytt ut 90 % av elevunderlaget genom att fokusera på ambitiösa elever.
En annan metod Jensen använder för att locka mindre resurskrävande elever är direktadresserad reklam till föräldrar till barn på kommunala skolor i välbärgade områden där de skriver att elever som önskar mer av skolan/vill ha högre tempo bör gå på Jensen.
Det här är en otroligt falsk argumentation av Almega Utbildnings förbundsdirektör (klipp från LinkedIn):
"Kommunpolitiker behöver sluta se på fristående skolor som konkurrenter och i stället se på våra medlemmar som det viktiga komplement de faktiskt är"
*tråd*
Jag har de senaste fem åren ägnat väldigt mycket tid åt att visa att den här typen av förhållande mellan skolkoncerner och kommunen aldrig kommer att fungera, iaf inte så länge resurser fördelas genom skolpeng. Det finns inga komplement på en marknad, det finns bara komplement.
Det kvittar egentligen vilken kommun man tittar på som har haft en snabb tillväxt av fristående skolor, man ser ändå samma mönster. De kommunala skolorna förlorar elever men kan inte anpassa sina kostnader pga kostnaderna är främst fasta vilket leder till höga friskolestraff.