Friskolornas Riksförbunds VD Ulla Hamilton har skrivit insändare igen, så jag får pausa slappandet en stund och leverera några tweets om innehållet. Det är som vanligt en imponerande samling påståenden med syfte att förvilla. *tråd*
1. "Lindbergs påstående att skolan är en starkt segregerande faktor är inte korrekt."
Jo, det är korrekt. Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering konstaterar: "Till en allt större del kan segregationen också förklaras av det fria skolvalet" samt "Av den totala ökningen i skolsegregation mellan 1988 och 2017 beror ungefär 27 procent på skolvalet. Skolvalets betydelse har ökat över tid i takt med att fler elever går i fristående skolor".
2. "Lindberg nämner inte heller att andelen elever med utländsk härkomst på friskolor är större än andelen inom kommunala skolor, 28 procent på friskolor jämfört med 26 procent på kommunala skolor"
Det är korrekt att andelen elever med invandrarbakgrund är aningen större på friskolor men den verkligt segregerande effekten är utbildningsnivån på dessa elevers föräldrar. Citat ur Lärarförbundets rapport: "Undersökningen visar att eleverna med utländsk bakgrund i fristående skolor framför allt hade föräldrar med eftergymnasial utbildning och att de kom från länder med högt välstånd eller var födda i Sverige."
Friskolor har helt enkelt relativt "lättundervisade" elever med invandrarbakgrund medan kommunala skolor har relativt "svårundervisade" elever med invandrarbakgrund.
3. "Faktum är att vinsten sällan är målet för de aktiebolag som driver skola i Sverige."
Fel. Såvida inte skolaktiebolag har skrivit in i bolagsordningen (det har bara ett par stycken gjort) att de ska ha ett annat syfte än vinst så är det enligt lag själva definitionen på varför ett aktiebolag finns till. Jag ska ge några exempel på friskolekoncerner med sådant syfte.
AcadeMedia är den i särklass största aktören på den privata skolmarknaden. Bolaget är börsnoterat vilket innebär att vem som helst kan investera i företaget, med det självklara syftet att göra vinst. Det här är en lista över AcadeMedias 10 största ägare. Läs dem högt för dig själv och fundera över vilket syfte dessa har med sitt innehav.
Internationella Engelska Skolan är den största aktören på den privata grundskolemarknaden. Företaget ägs av det Luxemburgregistrerade riskkapitalbolaget Paradigm Capital Fund. Förra året skickades 100 miljoner i koncernbidrag från skolorna (skolpeng) till ägarna (vinstutdelning).
Norlandia är den snabbast växande aktören på den privata förskolemarknaden, med över 100 förskolor. Bolaget ägs av ett norskt investmentbolag som presenterar sig som opportunister, dvs de söker sig dit lönsamheten är som bäst.
Det finns olika strategier vad gäller lönsamhet. Ofta ser ägarna på lönsamhet ur ett långsiktigt perspektiv och använder inte vinst till utdelning utan till att köpa nya förskolor och skolor så att lönsamheten kan öka över tid. Atvexa är ett sådant exempel.
Jag skulle såklart kunna sitta och ge exempel efter exempel efter exempel på aktiebolag där ägarna istället tar ut vinsten direkt och inte använder den till att expandera. Här har ni ett av de mer extrema.
Kommer ni ihåg betygsskandalen på Cybergymnasiet? Igår publicerade Skolinspektionen en liknande granskning av Fria Läroverken i Norrköping, ni vet koncernen som ägs av arkitekten bakom friskolereformen med statsministerparets bästa vän i styrelsen *tråd* siris.skolverket.se/siris/ris.open…
Det går himla bra för Fria Läroverken. Vinstmarginal på 11,93 % är mycket mer än den där siffran 2-3 % som Friskolornas Riksförbund brukar nämna som snitt (som alla AB tycks ha mer än). De här pengarna har ju bland annat blivit våffelstuga, men det vet ni redan allt om.
Skolinspektionen har fått uppgifter om missförhållanden, de har granskat skolan och alltså nu kommit med sin dom.
Gymnasieakademin:
"Här kan du få höga studieresultat, nå din drömutbildning och växa som person. När du går igenom portarna till Gymnasieakademin stänger du ute alla störningsmoment och kliver in i en engagerad, enad, excellent värld."
Visst låter det bra? Här skulle jag vilja jobba. Att företaget som driver skolan gör 14,44 % vinst är väl inte så farlig när kvaliteten är så här hög?
Sedan augusti 2022 ägs skolan av Thorengruppen. Thorengruppen får inte starta nya skolor eftersom Skolinspektionen anser att kvaliteten på deras nuvarande skolor är för låg, men inget hindrar dem att köpa nya skolor eftersom tillståndet följer med till den nya ägaren.
Den politiska risken gör att det är viktigt för skolkoncernerna att ha folk med stort politiskt inflytande i sina styrelser. Här kommer fakta om fyra skolkoncerner som har professionella lobbyister i styrelsen. *kort tråd*
Göran Thorstenson sitter i styrelsen för Watma Education (Nordic International School och Fria Läroverken) och jobbar som lobbyist för Nordic Public Affairs. Thorstenson är paret Kristerssons närmaste vän. Watma ägs av Anders Hultin (M), arkitekten bakom friskolereformen.
Paul Lindquist sitter i styrelsen för Aprendere skolor och jobbar som lobbyist för The Labyrinth. Lindquist är förre detta moderat kommunal- och landstingsråd. Aprenderes ena huvudägare är en fortfarande aktiv kommunpolitiker (L) från Täby.
"Hon köpte fastigheten tillsammans med sin tidigare affärspartner och familjens närmaste vän Göran Thorstenson, som är konsult och verksam i friskolesektorn."
Göran Thorstenson sitter i styrelsen för skolkoncernen Watma som ägs av arkitekten bakom friskolereformen, fd moderata regeringstjänstemannen Anders Hultin.
I Watmas årsredovisning står det att företaget använder "en hög politisk kompetens i styrelsen för Watma group" för att hantera den risk som förslag om sänkt skolpeng för friskolor innebär. Att ha styrelsemedlem som är bästa vän med statsministern är nog en bra början.
Ingen har bett om det men jag tänker ändå tweeta en Balansföreläsning för att ge alla här en längre förklaring till varför vi menar att skolans styrning måste förändras i grunden. Det kommer bli massa tweets. Mutea tråden genom att klicka på de tre prickarna och sedan:
Vi börjar med en titel. Inte så originellt kanske. I Varberg (förra veckan) hette föreläsningen "Skolans styrning och lärares arbetsmiljö - en omöjlig ekvation" Egentligen ska det vara ett utropstecken, inte frågetecken. Hela mitt tvåtimmarssnack går ut på att förklara det.
Och så en bild på månen där jag förklarar för dem (nu er) att man kan se på skolan utifrån olika perspektiv. När jag är på mitt lärarjobb tycker jag tex att det oftast är ljust, när jag läser budgetar är det svart. Bildstöd och extra anpassningar för dem som behöver positiv ton.
Lobbyister som är politiker är ett accepterat fenomen, vilket skickar lite knepiga signaler om den svenska demokratin. Anyway. Här kommer ett exempel: Sophia är bl.a. ledamot i Stockholms förskolenämnd. Kommunen har samma roll för förskolan som Skolinspektionen har för skolor.
Hon driver samtidigt en egen lobbyfirma som "kartlägger beslutsfattare och deras ställningstaganden" och utövar "politisk påverkan och opinionsbildning" i "enskilda sakfrågor, lagförändringar och mer långsiktiga attitydförändringar" i kommuner, inom området "förskola".
Sophia är även anställd lobbyist på lobbyföretaget Kreab, ägt av skolkoncernägaren Peje Emilsson. Hon presenteras där som en person med "särskild erfarenhet" av "utbildningsfrågor" med "bakgrund från olika förtroendeuppdrag inom Stockholms stad".