Oikeusvaltion tilasta kohkanneista moni näyttää ymmärtävän heikosti demokraattista oikeusvaltiota. Absurdeinta on, että pidättyväinen suhtautuminen perustuslain muuttamiseen - joka on muuten PeVinkin vakiintunut lähtökohta - on käännetty ”oikeusvaltion rapauttamiseksi”. 1/x
Oikeusvaltiota puolustaa se, joka puolustaa perustuslakia ja sen keskeisiä rakenteita. Mahdollinen PLn muuttaminen on aina merkittävä, ennen muuta poliittinen kysymys. Se kuuluu viime kädessä perustuslainsäätäjälle ja vaatii tuekseen laajan parlamentaarisen enemmistön. 2/x
On siten selvä, että PLn muuttamisen valmistelu edellyttää demokraattista tukea. Ja aivan erityisesti, jos sillä kajottaisiin vallanjakoon. PLn muuttamista ei kerta kaikkiaan voida valmistella yksin virkamiesten aloitteesta. Kummeksun, jos näin on PL 106 §n osalta toimittu. 3/x
Vastustan PL 106 §n ilmeisyysvaatimuksen poistamista. Tämä muuttaisi olennaisesti perustuslainmukaisuuden valvontaa sekä lainsäätäjän ja tuomioistuinten valtasuhteita. Syystäkin muutosta ei otettu hallitusohjelmaan. Kysehän ei ole tuomioistuinten riippumattomuussäännöksestä. 4/x
106 § lisättiin perustuslakiin vuoden 2000 uudistuksessa. Tämä oli merkittävä valtiosääntöinen muutos; sitä ennen perustuslainmukaisuuden jälkivalvonnasta ei ollut Suomessa säädetty. 5/x
Lakien perustuslainmukaisuuden valvonta toimi siihen asti PeVin varassa ja se toimii yhä keskeisesti PeVin varassa. 106 § tarkoitus ei perustuslain esitöiden mukaan ollut heikentää perustuslakivaliokunnan johtavaa asemaa lakien perustuslainmukaisuuden valvonnassa. 6/x
PL 106 § mukaan jos lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa PLn kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija PLn säännökselle. Tuomioistuin voi jättää soveltamatta eduskunnan säätämän lain vain, jos ristiriita PL:n kanssa on ”selvä ja riidaton”. 7/x
Perustuslain esitöiden mukaan on selvää, ettei lain soveltamisen ja perustuslain ristiriitaa voida pitää säännöksen tarkoittamassa mielessä ilmeisenä, jos PeV on ottanut siihen kantaa lain säätämisvaiheessa ja katsonut, ettei ristiriitaa ole olemassa. 8/x
Toisin sanoen: Jos PeV on todennut lain perustuslain mukaiseksi, tuomioistuin ei voi lähtökohtaisesti jättää eduskunnan säätämää lakia soveltamatta PLn vastaisena. Selkokielellä voisi sanoa, että eduskunnan perustuslakivaliokunnan kanta ratkaisee lain perustuslainmukaisuuden. 9/x
Ilmeisyysvaatimuksessa on siten kyse lakien perustuslainmukaisuuden tuomioistuinvalvonnan suhteesta demokratiaperiaatteeseen ja eduskunnan asemaan lainsäätäjänä. Tämä vallanjaollinen kysymys tiivistyy eduskunnan perustuslakivaliokunnan ja tuomioistuinten suhteeseen. 10/x
PeVin auktoritatiivinen asema lakien perustuslainmukaisuuden valvonnassa ankkuroituu demokratiaperiaatteeseen. PeVin erottaa muista perustuslainmukaisuuden tulkitsijoista juuri sen demokraattinen legitimiteetti ratkaista kiperimpiä valtiosääntöoikeuden tulkintakysymyksiä. 11/x
Valtiosääntöoikeuteen väistämättä kuuluvista vaikeista, arvostuksenvaraisistakin tulkinta- ja punnintatilanteista ei pääse eroon siirtämällä ne tuomioistuimelle. Vain valta ratkaista oikeuden ja politiikan rajapinnalla olevia tulkintakysymyksiä siirtyisi tuomioistuimelle. 12/x
Esimerkiksi Saksassa, jossa on voimakas perustuslakituomioistuin, on käyty kriittistä keskustelua tuomarivaltiosta - siitä, että lainsäädäntövaltaa eli oikeutta luoda oikeutta on siirtynyt tuomioistuimelle eli lainkäyttäjälle. En halua Suomesta tuomarivaltiota. 13/x
Niiden, jotka ajavat ilmeisyysvaatimuksen poistamista, olisi hyvä ymmärtää, että PeVin keskeinen asema ja painopiste perustuslainmukaisuuden ennakollisessa valvonnassa nimenomaan suojaa tuomioistuimia poliittisilta paineilta, niin niiden ulkoisilta kuin sisäisiltä. 14/x
Toisin kuin joskus kuulee väitettävän, perustuslakivaliokunta ja sen harjoittama perustuslakikontrolli siten osaltaan suojaa oikeutta politisoitumiselta. PeV toimii kilpenä politiikan ja oikeuden välissä.
Sitä mikä toimii, ei pidä särkeä. 15/15
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Suomessa lakien perustuslainmukaisuudesta ja suhteesta kv ihmisoikeusvelvoitteisiin päättää perustuslakivaliokunta.
PeV:n kanta sitoo eduskuntaa oikeudellisesti. Myöskään tuomioistuimet ja laillisuusvalvojat eivät tee PeV:n nimenomaisen kannan vastaisia ratkaisuja. 2/x
Perustuslakivaliokunta arvioi rajalain 16 §n kesällä 2022. PeV:n lausunnossa pykälästä on otettu kantaa moniin julkisuudessa esillä olleisiin kysymyksiin.
Selvyyden vuoksi sanottakoon, ettei rajapykälä tai asia muutoinkaan ole nyt PeV:n arvioitavana. 3/x
Arvostan ekonomisteja. Sähkölämmittäjän todellisuutta teoriarouvat ja -herrat näyttävät silti ymmärtävän puutteellisesti. Sähkön hinta on hyvä konsultti vain tiettyyn rajaan. Jos hintakatto olisi 15-20 snt/kWh, hinta olisi yhä kolminkertainen aiempaan. Sähköä säästettäisiin. 1/x
Valtaosa suomalaista on säästänyt sähköä koko syksyn. Enempää ei voida.
”Kaikki mahdollinen on tehty, eikä ole enää mitään, mistä säästää. Siitä huolimatta joulukuun sähkölasku tulee olemaan nelin- tai viisinkertainen verrattuna viime talven laskuihin 2/x hs.fi/kotimaa/art-20…
Sähkön kysynnän hintajousto on rajallinen. Ihmiset palelevat jo kodeissaan. Pk-sektorin yritykset ovat pulassa. Markkinamekanismi ei tuskin tuo inhimillisesti ja järkevästi enempää kulutusjoustoa - ilman tuhoa. Politiikan tehtävä on estää hyvinvointitappiot. Siksi hintakatto 3/x
Sähkön hintakaton ei tarvitse maksaa veronmaksajille miljardeja. Varsinainen hintakatto ei ole valtion kompensaatio vaan hintasääntely: sähkön tuottaja velvoitetaan myymään sähkö kattohinnalla myyjille, jotka myyvät kuluttajille ja yrityksille. Mallia Viron yleispalvelusähkö. 1/x
Miten yleispalvelusähkö toimii?
Virossa viranomainen määrittää sähkön kattohinnan tuottajan tuotantokustannusten perusteella plus kohtuullinen tuotto. Hinta pysyy kohtuullisena eikä tuottaja joudu myymään tappiolla. Viron hinta pohjaa öljyliuskesähköön ollen n 19 snt/kWh. 2/x
Virossa on vain yksi suuri tuottaja, valtionyhtiö Eesti Energia, jota tuottajan kattohinta käytännössä koskee. Velvoite laissa on kuitenkin yleinen: se koskee vähintään 150 MW laitoksen haltijaa.
Yleispalveluvelvoite voidaan asettaa yhtä hyvin usealle tuottajalle. 3/x