Jiří Štipl Profile picture
Jan 6 10 tweets 4 min read Read on X
🧵Česká televize (@CzechTV) dezinformuje o významu IQ testů!

V novém videu tvrdí, že IQ testy neměří "přirozenou inteligenci" a vlastni ani nic prakticky významného, což je opakovaně vyvrácený blud!

Vždycky jsem byl pro zachování veřejnoprávních médií, ale takhle ne přátelé.Image
Hlavní vědeckou teorií struktury inteligence je Cattell–Horn–Carroll (CHC) model (pro představu viz obrázek). Inteligence je zde místo IQ označována písmenem (g - general - obecná) a skládá se z několika podoblastí, např. Gf - fluidní inteligence, Gs - rychlost zpracování informací atd.

Zdaleka se tedy nejedná pouze o nějaké umělé dovednosti relevantní jen pro samotné vyplňování IQ testů! Z dobrého testu inteligence také nedostanete jedno číslo, ale zvlášť výsledek pro každou z hlavních oblastí.Image
Video vůbec nezmiňuje dominantní podíl dědičnosti na IQ/g a místo toho říká, že IQ testy neměří "přirozenou inteligenci"! Heritabilita (dědivost) IQ v dospělosti je kolem 80%! Zdroj obrázků: kniha Behavioral Genetics od týmu R. Plonima (2016) Image
Image
Image
Další nahoráznost je, že IQ testy prý neměří nic významného a měly by se používat max ve školství. IQ/g predikuje např. úspěšnost v zaměstnání a výdělek v dospělosti a to i po zohlednění socioekonomických faktorů. Image
Víte, co je jedna z prvních věcí, které musíte udělat, když chcete vstoupit do USA armády? Musíte absolvovat ASVAB, což je IQ test, který predikuje efektivitu vojáků v různých rolích na úrovni kolem r=0.65. Viz text z Oxford Handbook of Military Psychology (2012). Image
Dále IQ/g predikuje např. kriminalitu a to i po odečtení efektů rodiny. Užitečné je také pro hodnocení rizika a průběhu neurodegenerativních onemocnění nebo třeba hodnocení dopadů úrazů mozku. Mohl bych uvést další příklady, ale pro ukázku praktické užitečnosti to myslím stačí. Image
V závěru ještě video vyzdvihuje teoreticky a empiricky slabé teorie Sternberga a Gardnera, které jsou mnohem méně uznávané než dominantní teorie založená na CHC modelu podpořeném, odhaduji, alespoň stonásobným množstvím dat a studií. Image
Image
Co s tím? To video by ideálně mělo být staženo a předěláno nebo alespoň doplněno o errata přímo ve videu. Pokud zůstane v této podobě, považuji to za vědomou rezignaci na spolehlivost poskytovaných informací ČT.
Díky moc za přečtení vlákna! Budu rád za sdílení! Zároveň budu rád, když vyvrátíte i další zavádějící tvrzení z videa, zdaleka jsem všechno nepokryl. Pokud jste ode mě tyhle argumenty (či třeba od @BlkoJa ) už četli, budu rád, když se zapojíte do případné diskuze s "odpůrci", protože mě to už moc nebaví pořád opakovat :D
@BlkoJa @threadreaderapp pls unroll

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Jiří Štipl

Jiří Štipl Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @JiriStiplCZ

Jun 30
🧵Dnes nám vyšel článek představující první verzi Krátkého adaptivního testu neverbální kognice (BANT) pro předškolní děti! V průměru stačí necelé 3 minuty "hraní si" na tabletu pro relativně spolehlivé změření výkonu dětí ve věku 4-7 let.Image
Tím "nám" myslím R&D tým Pedagogicko-psychologické poradny STEP (Simona Pekárková, Martina Švandová, já) a externí spolupracovníky. Ze spoluautorů jsou na Twitteru @HynekCigler a @fisfisfis. Zmíním i @tomasykora, který vede IT stránku projektu. Díky za zdárnou spolupráci! :D
Takto test vypadá v samotné aplikaci, je tvořen úkoly typu "vyber, který se nehodí" (odd-one-out). Celým testováním děti provází namluvená animovaná myška, zejména na začátku ověřuje, že dítě rozumí ovládacím prvkům a chápe princip tohoto typu úkolu. Image
Read 6 tweets
Jun 20
🧵Páteční zajímavost: Jak se liší výkony českých patnáctiletých žáků podle zaměstnání jejich rodičů? Díky datům z mezinárodního šetření PISA se na to můžeme podívat!

Zde matematická gramotnost podle zaměstnání otce, očekávaně jsou vysoko zejména práce s matematikou provázané.Image
Zaměstnání matky má ale naprosto jiný vztah s matematickou gramotností. Vysoko vidíme i učitelky na SŠ, což zřejmě bude i díky efektu doučování/dohledu či "profesní cti" (jako učitelka musím dohlédnout na dobré školní výsledky vlastních dětí). Image
Zajímavé jsou i výsledky v nízké části spektra, u čtenářské gramotnosti je zřejmé, že nejnižší je u žáků jejichž otcové mají zaměstnání, která obtížnější čtení oproti ostatním téměř nevyžadují. Image
Read 7 tweets
Apr 23
Zásadní slepá skvrna debaty o "vzdělávacích nerovnostech": děti z bohatších rodin mají V PRŮMĚRU vyšší inteligenci.

Pokud tedy má být na víceletých gymnáziích top 5-10 % žáků, tak jejich složení nikdy nebude SES rovnoměrné i kdyby žádná nespravedlnost skze SES neexistovala.Graf zobrazuje tři překrývající se normální rozdělení IQ skóre žáků 5. tříd podle jejich socioekonomického statusu (SES). Každá křivka reprezentuje jednu SES skupinu – nižší (modrá), střední (zelená) a vyšší (červená). Průměrné IQ těchto skupin se liší: zhruba 94 pro nižší SES, 100 pro střední a 106 pro vyšší. Graf ukazuje, že s rostoucím SES se celé rozdělení posouvá doprava, tedy směrem k vyšším IQ. Dále je vyznačen celkový průměr (100), horních 10 % (IQ ≈ 119) a horních 5 % (IQ ≈ 125), aby bylo zřejmé, jaké SES skupiny jsou v těchto pásmech zastoupeny. Tento graf ilustruje, že rozdíly ve...
Na tomto grafu lépe vidíme, jak se se ty rozdíly zvyšují čím dále jsme ve spektru schopností od průměru.

Hypotetická třída 30 studentů gymnázia pro top 5 % dle inteligence by tak měla cca: 18 dětí z nejbohatší třetiny rodin, 8 z prostřední třetiny a 4 ze spodní třetiny. Tento graf zobrazuje, jak se mění poměrné zastoupení tří SES skupin napříč spektrem IQ. Na ose X je IQ (od 40 do 160), na ose Y podíl žáků v každém pásmu IQ, rozdělený podle SES: nižší (modrá), střední (zelená), vyšší (červená). Například u průměrného IQ (100) jsou všechny tři SES skupiny přibližně rovnoměrně zastoupeny. S rostoucím IQ však prudce stoupá podíl vyšší SES a klesá podíl nižší SES – u IQ 130+ tvoří žáci z vyšší SES drtivou většinu. Tento graf zdůrazňuje strukturální nerovnost v rozdělení schopností: i při naprosto férovém výběru by nadprůměrně inteligentní žáci pocházeli výrazn...
Individuální data máme k dispozici díky @vanekarel, který si je od ČŠI vyžádal přes 106ku (či spíše několik), @paq_research zase nabízí v rámci DataPAQ prostorové zobrazení agregovaných výsledků tohoto testu. Mimo jiné by se podle toho dala rozuměji plánovat kapacita GY8/GY6. Mapa České republiky znázorňuje podíl žáků 5. tříd, kteří dosáhli nejvyšší úrovně v testu dovedností usnadňujících učení (TDUU), rozděleno dle obcí s rozšířenou působností (ORP). Oblasti jsou barevně odstupňovány od světle béžové (nízký podíl, 0 %) po tmavě tyrkysovou (vysoký podíl, až 32 %). Nejtmavší odstíny (nejlepší výsledky) jsou soustředěny v Praze, Brně, okolí Plzně a Hradce Králové. Nejsvětlejší oblasti (nejslabší výsledky) se vyskytují zejména v pohraničních a horských regionech, např. v Karlovarském kraji či na Šumpersku. Průměr pro celou ČR je 16,1 %.
Read 5 tweets
Apr 19
🧵Co měří CERMAT testy?

🔥První propojená data z přijímaček na začátku studia a maturit na konci studia pro stejné třídy SŠ!

Čím vyšší měla třída průměrný percentil v přijímačkách v roce 2020 → tím vyšší měla percentil  na konci studia v maturitě 2024, korelace: 0.894!Graf zobrazuje vztah mezi výsledky přijímacích zkoušek z češtiny (JPZ 2020) a maturitními výsledky z češtiny (2024) pro 4leté střední školy. Každý bod představuje jeden studijní program (např. gymnázium, lyceum, různé typy SOŠ a SOU), velikost bodu odpovídá průměrnému počtu studentů v programu. Osa X ukazuje průměrný percentil programu v přijímačkách 2020, osa Y výsledný percentil v maturitě 2024. Barevné čáry znázorňují lineární trendy pro jednotlivé typy oborů, šedá čárkovaná diagonála odpovídá ideálnímu stavu beze změny. Výsledkem je velmi silná pozitivní korelace (vážený Pearsonův r = 0...
(1/10) Interpretace: JPZ jsou přijímací testy na MATURITNÍ SŠ obory, maturita se povinně skládá z češtiny a pak je volba mezi angličtinou a matematikou. Dává proto smysl dělat JPZ z Č+M, protože predikujeme potenciál složit maturitu! A angličtina by byla myslím méně spravedlivá.
(2/10) Zajímavost: Přidaná hodnota pražských gymnázií.

Modrá čára = očekávaný výsledek Maturity podle JPZ.
🟢 => žáci v maturitě předčili očekávání z JPZ.
🔴 => žáci se mezi JPZ a maturitou v průměru zhoršili.

CERMAT by tohle mohl spočítat mnohem přesněji, kdyby chtěl... Graf ukazuje vztah mezi výsledky z přijímacích zkoušek z češtiny (JPZ 2020) a maturitami z češtiny (2024) na pražských čtyřletých gymnáziích. Každý bod představuje jedno gymnázium, jeho pozice v grafu určuje průměrné percentilové umístění v JPZ (osa X) a maturitě (osa Y). Barva bodu značí zlepšení nebo zhoršení výsledků v maturitě oproti očekávání podle JPZ – zelená znamená zlepšení, červená zhoršení. Modrá čára znázorňuje lineární trend. Vážená korelace mezi přijímačkami a maturitou je vysoká (r = 0,783), což potvrzuje, že výsledky v JPZ silně predikují maturitní výkony, přesto některá gym...
Read 12 tweets
Apr 16
🧵Jak dobře měří CERMAT testy na SŠ? A jak spolu souvisí body v CERMAT testech z češtiny a matiky?

Krátká odpověď: Testy měří celkem dobře a čeština s matikou souvisí hodně!Image
Na korelace češtiny a matematiky se můžeme podívat i na úrovni jednotlivých položek. Průměrná hodnota těchto korelací je 0.279. Image
Např. tato tato položka C_13 má jednu z nejvyšších korelací s výkonem v matematice: 0.39. Což ale dává smysl, protože vyžaduje aplikaci abstraktních formálních pravidel při analýze těch vět, co je kognitivně příbuzné matematice. Image
Read 10 tweets
Apr 13
🧵Konečně rozumný článek o SŠ přijímačkách a nebude náhoda, že jde zrovna o rozhovor s @HynekCigler :D Akorát mi tam chybí grafická ilustrace současného vs "moderního" skórování výsledků, pokud vás zajímá JPZ (CERMAT testy), ve vlákně k tomu nabízím pár grafů a nástin IRT metod.
Osa X vyjadřuje aktuální způsob výpočtu percentilů na základě obyčejného součtu bodů, osa Y vyjadřuje moderní, přesnější, způsob skórování. Je patrné, že pokud získáte v současné JPZ nějaký percentil, bude různě vzdálený od "skutečného" percentilu dle modernějších metod. Image
Proč tomu tak je? Protože:

1.) Žádné dva body nemají stejnou hodnotu.

Např. dva uchazeči se shodným počtem 50 bodů ze 100 mohou mít celkem rozdílnou úroveň podle toho, za které úlohy ty body získali.

2.) Žádní dva uchazeči nemají ve skutečnosti přesně stejnou úroveň.
Read 22 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(