Chris is erbij Profile picture
Apr 15 51 tweets 8 min read Read on X
Praten over peilingen. Bij de Universiteit Leiden. #draad #erbij #live Image
Ik weet niet of ik over deze expertmeeting mag twitteren maar ik laat u even het vrouw zien. Dit is een oude V&D. Image
Roltrapje. Image
Ruime hal. Hier hingen dus ooit broeken en truien enzo. Image
Hier zaten ooit de roltrappen. Image
Deze vide is nieuw. Image
Goed uitzicht over de winkelstraat. Image
Ik heb het idee dat hier alleen collegezalen en studieruimtes zijn, niet dat hier mensen werken, zeg maar.
Hier is het. Onbekend of ik mag twitteren. We will see. Image
Twitteren mag maar niet zeggen wie wat zegt! Chatham House Rule. Dit is het uitzicht trouwens. Image
Laatste foto! Image
We horen dat er bij elke verkiezing veel kritiek is op peilingen. Daarom is deze sessie er met peilers, journalisten en andere bekenden. Ik houd het geheim wie de bekenden zijn.
We horen dat niets herleidbaar mag zijn naar de mensen. Dat is dus hoe dit verslag is. Steeds zegt 'iemand' wat. Dit is trouwens een soort traditie, na elke verkiezing is er zo'n bijeenkomst.
Eerst is er een blok over de problemen van peilingen. Daarna is er een blok over de oplossingen. Er is ook een borrel aan het einde. De inleider krijgt wat applaus. We gaan nu praten over de problemen dus.
Er zijn drie bureau's: De Hond, Ipsos en Verian (EenVandaag). Dit zijn allemaal internetpanels. De Peilingwijzer is het gemiddelde van Ipsos en Verian. Dit is een informatiebron voor burgers en media, bv. aan welke partijen je aandacht moet besteden.
Het is een instrument om bv. te bepalen welke partijen er mee moeten doen aan debatten. Uitdagingen zijn: de steekproef en het corrigeren voor vertekeningen. Er is sprake van quota-sampling en weging.
Bij weging ontstaat representativiteit op de variabelen waarop we kunnen wegen, niet op andere variabelen, horen we nu. Dit is een beetje voor experts, maar dit is wel heel helder gezegd.
Peilingen zijn pas vlak voor de verkiezingen een goede voorspeller. Stemintenties kunnen veranderen. Zelfs na de slotpeiling veranderen mensen nog van mening als ze in het stemhokje staan. Een ander probleem is dat in de media weinig aandacht is voor de kwaliteit van peilingen.
Er wordt vaak gezegd dat er erg veel peilingen zijn, maar het aantal peilingen is gedaald. Er is voor de peilingen die er wel zijn wel ontzettend veel aandacht.
Peilers geven tegenwoordig meer context dan voorhen en geven meer nuances: ze lichten kleine verschillen niet meer uit en er is meer oog voor foutmarges. Probleem blijft: veel kiezers weten het niet zeker maar dat zit niet in de rapportage.
Media geven meer aandacht voor trends en minder aan kleine verschillen. Peilingen zijn minder vaak zelfstandig nieuws. Peilingen worden vaak gebruikt om te zeggen dat het slecht of juist goed gaat met een partij.
We krijgen nu een panel maar u weet dus niet wie daarin zitten, maar het zijn mensen met verschillende rollen: peilers, journalisten en wetenschappers.
Het panel illustreert tot dusver de inleiding. Kleine verschillen tussen partijen moet je niet uitlichten, want die kunnen ook binnen onzekerheidsmarges vallen. Overigens doen de stopcontacten in dit gloednieuwe gebouw het niet.
De vraag komt op of peilingen invloed hebben op de verkiezingsuitslag. Een panellid zegt nu dat er ongemak is over peilingen in de laatste week voor de verkiezingen. Burgers schakelen dan pas in.
We horen dat je niet kunt zeggen dat peilingen zoveel invloed hebben, want tegelijk gebeurt er iets tijdens de campagne. Je weet dus niet wat het effect is.
De winst van Pim Fortuyn in Rotterdam in 2002 liet zien dat media wel kunnen denken: hij heeft nul zetels, we negeren hem, maar dat je daar op een gegeven moment op terug moet komen.
We horen dat het naar de verkiezingen toe moeilijker vol te houden wordt dat peilingen geen voorspelling zijn. Dat wordt steeds meer gezien als een op een. Mensen gaan anders tegen peilingen aankijken naarmate de verkiezingen dichterbij komen.
We zijn nu bij de vragen uit de zaal gekomen en misschien begint iemand een lange monoloog waar ik geen touw aan vast kan knopen.
We krijgen nu discussie over wat 'een kleine steekproef' is. We horen nu voorbeelden uit individuele peilingen waarvan niet helemaal duidelijk is wat er mis was.
Iemand in de zaal zegt dat je vaak het Messias-effect hebt, PvdA in 2012, BBB en PVV in 2023, Jetten in 2025, etc. Krijg je niet veel teleurgestelde kiezers? We horen dat dit een breder probleem is dan de berichtgeving over peilingen.
We gaan nu naar het oplossingendeel. We horen nu dat je met peilingen niet bakken met geld verdient. Peilingen zijn een geschenk aan de democratie, horen we. Lachje in de zaal. Peilingen zijn ook breder dan alleen zetels.
We horen dat de discussie over positieve en negatieve effecten van peilingen al lang loopt. Zo is er een idee over een peilingverbod in de dagen voor de verkiezingen.
Maar daar blijkt geen steun voor te bestaan onder betrokkenen. Wel moet je horse race-effecten voorkomen. Ook moet je proberen twijfels te laten zien, marges enzo. Dat gebeurt ook wel.
Er is ook een peiling gedaan hoeveel mensen er gebruik maken van peilingen om te bepalen waar ze op stemmen. Tien procent gebruikt hier peilingen voor, twee procent vindt dit de belangrijkste bron.
Toch is het bandwagon-effect (stemmen op de winnaar volgens de peilingen) niet helemaal onwaar, zo horen we. Iemand zegt nu dat je zo'n peilingpauze kunt proberen, maar dan moet je het waterdicht regelen.
Tweede panel nu met journalisten en peilers. We moeten nu als zaal zeggen of er een probleem is. De meeste mensen denken dat er wel een probleem is met peilingen.
Een van de panelleden vindt peilingen gewoon relevante informatie voor kiezers. Een ander panellid wil wel een pauze. Peilingen verdringen de inhoud.
We horen nu iemand zeggen dat verslaggeving inhoudelijker zou moeten zijn, bv. dat er in zorg bezuinigd zou moeten worden. Dat vonden veel partijen maar er was nauwelijks verslaggeving over.
We horen dat journalisten hypocriet zijn die doen alsof ze niet over peilingen schrijven, maar ze gebruiken ze de hele tijd, bv. om te bepalen over wie je moet schrijven.
Iemand zegt nu dat een peiling heel belangrijk is om mensen te laten zien wat de uitslag kan zijn. Dan kunnen ze die uitslag nog aanpassen, als het ware.
Het idee is dat horse race-verslaggeving niet slecht is, maar wel als die inhoudelijke verslaggeving verdringt.
We horen nu dat trends van overgangen heel interessant zijn. VVD'ers gaan naar JA21, de PVV zakt weg en dat gaat naar FvD. Als je dit soort dingen niet vertelt, geef je een onvolledig beeld: wat vinden kiezers van wat er gebeurt?
Er wordt meerdere keren gezegd dat de verslaggeving te weinig over inhoud gaat. Iemand in de zaal begint te steigeren. Als je denkt dat er weinig inhoud ligt, dan lig je onder een steen.
Er is nu een soort debat of je de gesprekken in talkshows van buitenaf zou kunnen sturen, omdat sommige vragen niet goed zijn. 'Het gaat niet goed he, meneer Timmermans', dat soort dingen.
De Chatham House Rule geeft mensen in het publiek zonder enige correctie monologen te houden.
Ik ben ondertussen erg in verwarring over wat het probleem precies is dat hier wordt besproken. En aan de mensen om mij heen gezien ben ik niet de enige.
Er is nu iemand uit de media die open staat voor verbeteringen maar in verwarring lijkt te zijn wat het probleem is en hoe je dat oplost.
Er is nu iemand die zegt dat de discussie over de onzekerheid van peilingen - de marges - al vijftig jaar oud is.
Dat lijkt me een mooie afsluiting. Ik weet niet zeker of we vanmiddag echt iets wijzer zijn geworden, maar ik zal er nog wat over schrijven. Doneren? Dat stel ik op prijs. chrisaalberts.nl/twitter/
Mijn werk kun je volgen via de volgende socials. Een fijne dag. #eind linktr.ee/chrisaalberts
@threadreaderapp unroll

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Chris is erbij

Chris is erbij Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @ChrisIsErbij

Apr 13
Bij #Volt gaan we vanavond praten over wat de Provinciale fractie in Noord-Holland allemaal doet. #draad #erbij #live Image
We zijn in Café Belcampo in de Hallen in Amsterdam, waar Volt vaker samenkomt. Image
De fractie in de provincie heeft over 2025 een jaarverslag geschreven en licht dat hier toe. voltnederland.org/noord-holland/…
Read 36 tweets
Apr 8
Pensioenen met NSC-Europarlementariër Dirk Gotink. Vanuit Eindhoven. #draad #erbij #live Image
Reden voor deze avond is dat pensioenen nu een NSC-focuspunt zijn geworden. partijnieuwsociaalcontract.nl/agenda/eindhov…Image
Deze avond is georganiseerd door het wetenschappelijk bureau van NSC. Er komen ook experts langs.
Read 42 tweets
Apr 7
Over vrouwen op de uiterste rechterflank. Bij Spui25. #draad #erbij #live Image
Deze sessie gaat over uiterst rechtse vrouwen in de cultuuroorlog in Frankrijk. spui25.nl/programma/the-…
Dit is de Voltaire lezing door Magali Della Sudda, met commentaar van Sarah Bracke van de UvA. Moderatie: Emily Shuman. Image
Read 41 tweets
Apr 1
Bij het Tilburgs mediacafé. Eva Rovers komt ook. #draad #erbij #live Image
Het is in paradox! Dat is een jazz-podium. Jaja. Image
Iemand van Onderzoekscollectief Spit geeft mij nu koffie. En er is een saxofonist. Image
Read 51 tweets
Mar 23
Een debat over radicaal rechts in het centrum van Amsterdam. #draad #erbij #live Image
Op het Spui, ruim op tijd. Image
Bij het academisch debatcentrum Spui25. Image
Read 48 tweets
Mar 12
Debat over de Amsterdamse binnenstad. #draad #erbij #live Image
Dit is een debat over drukte en over toerisme, denk ik. Er slingert hier een notitie over dat onderwerp rond. Image
Dit is in de Uilenburgersjoel. Zes partijen doen mee en ik denk dat het CDA er een van is. Image
Read 49 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(