Kommer ni ihåg den här platsannonsen som Academedia tvingades dra tillbaka, där man sökte en person som skulle "bearbeta vårdnadshavarna under hela resan – från beskedet att man väntar barn till att barnet börjar gymnasiet"?
Här kommer en uppdatering om hur det blivit.
Två föräldrar har fått beskedet att de väntar sitt första barn. De skapar ett konto på Bebisvärlden, ett av Sveriges största forum för Bebisvärldenklickar, och klickar på sök och förskola. Då ser de reklam för Pysslingen, Sveriges största förskolehuvudman – ägd av Academedia.
Reklamen finns där eftersom Academedia köpt företaget som driver Bebisvärlden. Samma företag driver även bland annat Disneyklubben och en bokklubb för barnföräldrar, så när barnet väl är fött kan föräldrarna leva i Academediavärlden.
Föräldrarna fick Pysslingen inpräntat i skallen och valde senare en Academediaförskola. När det var dags att välja grundskola föll valet på en skola med idrottsinriktning pga att någon av föräldrarna gillar sport. Academedia har genom Prolympia samarbeten med följande klubbar.
Det börjar bli dags att lämna grundskolan och söka till gymnasiet. Det finns många sidor på nätet som "hjälper" elever och föräldrar med information om gymnasier och om gymnasievalet. Alla utom en drivs av Academedia.
Även utan detta är chansen stor att barnet söker till en Academediaskola. Academedia har köpt konkurrent efter konkurrent. Idag går 4/10 gymnasiefriskoleelever på en Academediaägd skola.
Och det slutar inte där. När det är dags för att söka till vuxenutbildning kan du få hjälp av... Academedia, som även är landets största aktör inom vuxenutbildning.
Vill du att din skolpeng ska gå till ett fotbollslag? Då är Academedia skolan för dig. Största ägaren sponsrar Mjällby, Trelleborg och Rosengård Dam.
Intressant reportage om statsministern, Birgitta Ed och hennes "vän och kollega från lobbybranschen, skolaffärsmannen Göran Thorstenson." Låt mig berätta lite mer om skolaffärsmannen och det uppdrag han (med stor framgång) haft att påverka skolpolitiken. aftonbladet.se/nyheter/a/oEvo…
2022 skulle riksdagen rösta om sänkt skolpeng för friskolor. För skolkoncernen Watma (ägd av moderaten Anders Hultin som skrev friskolereformen) innebar det en "marknadsrisk" som enligt årsredovisningen hanterades av "hög politisk kompetens i styrelsen" (Thorstenson och Hultin).
Oppositionsledare Ulf Kristersson röstade ner förslaget om sänkt skolpeng för friskolor. Hans kompis Thorstenson klarade således det uppdrag att påverka politiken som han fått av skolägare Hultin, som även han räknas in i Birgitta Eds inre PR-krets (källa: tidningen Fokus).
Nu ska jag ta upp en EXTREMT viktig grej angående Socialdemokraternas snack om att "förbjuda vinster" i skolan. Det kommer inte att funka och börsnoterade koncernen Cedergrenska (såklart grundad av moderatkopplade skolor) skriver det själva rätt ut. *tråd* analystgroup.se/textintervju/i…
1. Cedergrenskas VD skriver att man "förberett för en situation där regelverket skulle bli mer begränsande" än regeringens liggande förslag för att "skydda de värden som finns i bolaget". "Stödfunktioner" blir viktiga om man inte får ta ut vinst ur "skolverksamhet".
2. Det handlar om "stödfunktioner som skapar värde för skolorna, exempelvis om måltider, lokalvård och ett fastighetsbolag som håller på att bildas". Genom dessa kan det börsnoterade skolbolaget "säkerställa att värdeöverföringar sker på ett korrekt och marknadsmässigt sätt".
Det verkar finnas någon slags förbud hos större mediebolagen att granska skollobbyism så jag får skriva lite om kopplingarna mellan skolkoncernernas lobbyorganisation Almega utbildning och Moderaterna.
Ämnet för dagen: Just nu har Almega en omfattande kampanj för friskolor.
Pengarna för att betala kampanjen (en hel del pengar, de har slagit på stort) kommer från hemliga donatorer, vilket här bekräftas av skolkoncernen Atvexas VD. Några rika människor vill inte skylta med sitt namn. Utländska? Kanske. Det går inte att veta.
Almega utbildning har anlitat två byråer för att göra den här kampanjen: K21 och Gorgeous Media (klipp från Dagens Opinion).
Håkan Sörman är ordförande för Academedia (utländsk ägarmajoritet) som årligen överklagar mängder av skolpengsbeslut. Almega utbildning opinionsbildar för åsikten att kommunen tar dåliga beslut. Sörman får skriva under denna text som "tidigare VD SKR". dagenssamhalle.se/opinion/debatt…
Det här är ett klipp från Almega utbildnings hemsida, där man beskriver ett fenomen som man påstår finns ute i kommunerna. Sörman beskriver samma sak i sin debattartikel (men nämner inte specifikt kommuners skolpengsbeslut).
Från debattartikeln: nej vi kan inte veta om det "ytterst handlar om medborgarnas förtroende för hur våra skattepengar används". Det kanske handlar om hur skattepengar flyttas från kommuner till 20-miljardbolaget Academedia där Sörman är ordförande.
SR har gjort ett quiz om skolan där man valt frågor och svarsalternativ på ett sätt som gör att man som läsare ska känna "oj, är det så det är, va bra!", bland annat om friskolor. Det får de, men de behövde kanske inte låta Academedias samarbetspartner utforma testet?
Oavsett vilken del av marknadsskolan man granskar dyker det upp före detta och nuvarande politiker som gör allt de kan för att väljarnas vilja att förbjuda vinstutdelning inte ska förverkligas. Jag ska tråda lite om den här faktaförnekande ledartexten. nkp.se/2026/04/19/van…
1. Vem skriver texten?
Marcus Björk, borgarrådssekreterare för KD i Stockholm, som även frilansar som ledarskribent.
2. Vilka utgör textens huvudkälla?
"Valfrihetskommissionen", som bland annat består av Gunnar Hökmark (fd M), Stefan Stern (fd S), Mikaela Valtersson (fd MP).