Hilal Asyraf Profile picture
Pemilik Hilal Asyraf Resources - Penerbit - Penulis.
31 May
Kenapa Tuhan Yang Maha Pengampun tidak mengampunkan Iblis?

Jawapannya mudah.

Iblis tak nak bertaubat.

Islam ialah angkat tinggi nilai bertanggungjawab.

Allah boleh ampunkan dosa kita seluas langit & bumi, asalkan kita sungguh2 bertaubat.

Jika tidak, Allah juga Maha Mengazab.
Saja tambah pendapat saya dalam hal ini, walaupun apa dikongsikan @aqilazme sudah solid dan lebih sesuai pada kaca mata mereka yang tak mempercayai Tuhan.

Saya cuba bawa point dari perspektif Muslim yang beriman kepada Allah SWT yang Maha Pengampun, tapi juga Maha Mengazab.
"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman: sekiranya kamu bersyukur maka akan Aku tambah(nikmatmu), dan sekiranya kamu kufur, sesungguhnya azab Aku amatlah pedih." Surah Ibrahim ayat 7.
Read 12 tweets
6 May
Fakta Menarik Perang Uhud

"Selepas Perang Badar, perang apa?"
"Perang Uhuuuud!"

Jawapan itu sebenarnya tidak benar. Sebelum peperangan Uhud, telah berlaku beberapa peperangan & misi ketenteraan.

Jom ikuti bebebang ini untuk lebih banyak fakta menarik berkait Perang Uhud!
1. Perang & Misi Ketenteraan Sebelum Berlakunya Perang Uhud.

- Perang Bani Qainuqa'
*15 Syawal 2 Hijrah
*Diketuai Rasulullah SAW
*Bani Qainuqa' ialah antara rakyat Yahudi di Madinah
*Mereka lama dah cari fasal tetapi Rasulullah SAW tetap bersabar dan hanya menasihati
*Sehinggalah peristiwa seorang Muslimah yang berurusan di pasar mereka, dimalukan dicabul Yahudi Bani Qainuqa' yang mengakibatkan auratnya terbuka.
*Seorang Muslim datang bergelut, dan akhirnya membunuh si pencabul.
*Para Yahudi di sekitar kemudian membunuh si Muslim tersebut.
Read 45 tweets
3 May
Fakta Menarik Perang Badar

1. Ramai menyangka Perang Badar merupakan pergerakan militer pertama ummat Islam. Tetapi sebenarnya Perang Badar didahului dengan:

- Sariyah Hamzah bin Abdul Mutalib
*Menyekat perjalanan pulang rombongan pedagang Quraisy seramai 300 orang dari Syam.
*Operasi itu berakhir dengan peleraian damai hasil negosiasi Majdi bin Amru.

- Sariyah Ubaidah bin Al-Harith
*Bertembung dengan tentera pimpinan Abu Sufyan seramai 200 orang di Rabigh.
*Hanya berbalas anak panah, tiada pertempuran besar berlaku.
- Sariyah Sa'ad Ibn Abi Waqqas
*Cuba untuk menyekat rombongan Quraisy, namun gagal kerana pergerakan mereka berjaya dihidu lebih awal, dan rombongan Quraisy mempercepatkan langkah menyelamatkan diri.
Read 28 tweets
27 Apr
Puasa, Tapi Muflis Pahala.

Penat puasa, sebulan lamanya. Bersungguh2 Tarawih, sambil solat fardhu juga dijaga, solat2 sunat lain dilakukan juga. Lalui Ramadhan dengan penuh semangat, lumba2 baca Al-Quran, sedekah dan zakat, banyak amal ibadah dan kebaikan.

Tapi muflis. Kenapa?
Kerana tidak tinggal perbuatan buruk terhadap sesama manusia.

Rasulullah SAW bersabda: “Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?”

Jawab para sahabat: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”.
Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam ummatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, dalam masa yang sama dia memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang...
Read 5 tweets
19 Mar
Dalam negara kita dilanda musibah, ada lagi keparat-keparat perangai macam ini membawa fitnah kepada Islam dengan ajaran sesat.

Ini antara contoh individu dan ajaran serta fahaman yang mesti ditolak oleh kita semua.
Kita hidup sebagai Muslim berlandaskan perintah Allah SWT. Apa Dia suruh, kita usahakan. Apa Dia larang, kita tinggalkan.

Memang Allah SWT perintahkan kita Solat Jumaat, memang Islam galakkan solat berjemaah di Masjid. Tetapi Allah SWT juga meletakkan perintah supaya...
...kita menjaga nyawa.

“Jangan kamu campakkan diri kamu ke dalam kebinasaan.” Surah al-Baqarah, ayat 195.

“Jangan kamu bunuh diri kamu, sesungguhnya Allah sangat kasih kepada kamu.” Surah al-Nisa, ayat 29.

Jika berjemaah di Masjid, Solat Jumaat itu membawa kepada mudarat...
Read 16 tweets
28 Feb
Ada kawan saya, seorang penyokong PBBM sedih dan meluah di media sosial.

"Aku sayang melayu Islam juga, tapi untuk bergabung dengan penyamun2 UMNO, memang tak lah. Berat hati nak taat tindakan pemimpin kali ni."

Saya komen: "Dulu pun kalau kita ingat, Anwar Ibrahim, Mat Sabu...
...Lim Kit Siang, menuduh Tun Mahathir kepala perompak, bapa kronisme, zalim, rasuah, selama dua dekad. Tapi kemudian bermudah-mudah aja bergabung demi jatuhkan DS Najib. Anwar Ibrahim siap sebut apa berlaku antara dia dan Tun Mahathir selama ini hanyalah 'luka kecil'....
...Kau nampak sekarang? Begitulah orang-orang politik. Bila ada kehendak mereka selari, mereka bergabung dengan pelbagai alasan. Bila tidak sehaluan, mereka berpecah juga dengan pelbagai alasan.

Hari ini, PBBM pula tanpa segan silu bekerjasama dengan kumpulan 'penyamun'...
Read 13 tweets
22 Oct 19
Orang tunjuk sweet couple belum kahwin ni, ramai suka doakan mereka break up. Walaupun saya tak setuju couple tak kahwin ni, lebih lagi yang kaki tayang sana sini, saya hanya doakan mereka diberikan kesedaran, serta tak buat hal2 merosakkan maruah dan nasab keturunan masing2 aja.
Sambil tu, usaha saya ialah memahamkan masyarakat akan peri penting kita memahami wawasan percintaan, yang sepatutnya membawa kita kepada akad yang dimeterai, kemudian rumahtangga yang penuh dengan tanggungjawab dan pancaroba.

Rumahtangga yang patut dibina atas wawasan yg besar.
Wawasan apa?

Allah SWT berfirman: "Wahai orang-orang yang beriman, jagalah diri kamu, dan ahli keluarga kamu, dari siksa api neraka." Surah At-Tahrim ayat 6.

Jika wawasan ini disedari semenjak bujang dan dara, maka sudah semestinya kesibukan kita ialah mempersiapkan diri.
Read 13 tweets
1 Aug 19
Teelalu banyak masa dibazirkan bagi memuaskan hati segerombolan manusia yang mungkin kisah atau tidak kisah pun akan keadaan kita.

Sedang Allah SWT Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Maha Mendengar lagi Maha Melihat, Maha Dekat & Maha Berkuasa, sering kita abaikan.
Ada masa kita kena terima hakikat bahawa sebagai seorang manusia, kita takkan mampu memuaskan hati semua orang.

Bahkan, kita sendiri tak akan berpuas hati dgn semua orang. Pasti ada kita suka, ada kita tak suka. Ada kita selesa, ada kita tak selesa.

Demikianlah hakikat hidup.
Tetapi Allah itu Esa. Satu. Tak sukar untuk kita fokus kepadaNya.

KehendakNya juga jelas. Apa yang dimurkaiNya juga jelas. Panduan sudah diberikan melalui Al-Quran dan As-Sunnah.

Maka jadikan Allah SWT keutamaan.
Read 7 tweets
4 May 19
Kalau saya boleh sebut sedikit. Sekadar pemerhatian saya berkenaan isu ini, DrMAZA bukan cakap keseluruhan pemimpin DAP. Tetapi, sebahagian seperti Kula, Ramasamy, Ganabatirau, dan Hindraf - Waytha Moorthy.

DrMAZA ada sebut bukan semua, dan memuji Liew Chin Tong.

#BebenangHilal
Apa yang dibangkitkan DrMAZA?

DrMAZA mempersoalkan kenapa jika Zamri Vinoth direman 4 hari, hanya kerana berkongsi pengalaman sendiri dan bercakap sesuatu yang tidak salah(Tuhan Hindu ada 330 juta) dan menjawab tuduhan orang(Hajarul Aswad katanya diinpirasi dari Shivalinggam)
Jika itu boleh jadi sebab penahanan reman, kenapa kenyataan2 Kula, Ganabatirau, Ramasamy dan Waytha Moorthy tidak mengakibatkan mereka direman? Mereka hanya dipanggil beri penerangan sahaja kalau ada pun.

Ini yang dibangkitkan oleh DrMAZA.

Video: facebook.com/25008264183916…
Read 13 tweets
2 May 19
Awal2 bertunang, saya cuba panggil bekas tunang saya 'sayang', dia tegur: Belum kahwin lagi, jgn melebih2. Sepanjang bertunang pun, dia hanya panggil saya 'Encik Hilal'. Tak romantik sgt kan?

Tapi alhamdulillah, ini tahun ke-7 rumahtangga kami, disertai 4 anak.

#BebenangHilal
Kadangkala kemanisan sebelum berumahtangga bukanlah nilai ukuran kemanisan selepas berumahtangga.

Sebelum berumahtangga ni saya berpendirian bukanlah tak boleh bermanis2, tapi berpada2. Sebab belum tentu lagi kita punya.

Fokus utama dan perlu serius diberikan perhatian ialah:
1. Persiapan Rohani
Hubungan dengan Allah tu mantapkan. Kalau komitmen dengan Allah kita culas, macam mana nak jamin kita komit dengan manusia? Persiapan rohani ni juga lah melatih kita disiplin, rasa bertanggungjawab, sebab orang imannya jujur, faham keluarga ni amanah besar.
Read 9 tweets
26 Apr 19
Kisah Dengan Pemandu GRAB

Semalam saya naik GRAB dari KL Sentral, kembali ke rumah mertua di Gombak.

Pemandu kereta saya seorang lelaki berbangsa india. Saya dialu-alukan masuk ke dalam kereta dengan senyuman dan kemesraan.

#BebenangHilal
Kebiasaan saya kalau nak teksi atau GRAB, memang saya suka memulakan perbualan dengan pemandu, sekadar untuk cungkil pengalaman & mengambil manfaat atau ibrah dari kehidupan mereka.

Biasanya saya akan mulakan dengan bertanya: "Sudah berapa lama bawa ni? How everythings? Fine?"
Biasanya pemandu akan tersenyum dan jawab berapa tahun telah bekerja, sambil cakap: "Bagus," atau "Bolehlah." Tetapi pemandu yang satu ini menjawab: "Sengsaralah."

Saya tertarik dan bertanya lagi: "Kenapa?"
Read 22 tweets
20 Mar 19
Cuaca panas ni, jagalah kesihatan. Pastikan banyak minum air.

Cakap fasal panas ni saya selalu teringat kawan di sekolah akan bergurau bila ada yang mengadu cuaca panas.

"Neraka lagi panas lah."

Bila belajar dah lama, saya jadi tahu ayat tu rupanya ada asalnya.
#BebenangHilal
Semasa hendak berangkat ke Perang Tabuk, yang lokasinya amat jauh dari Madinah dan cuaca ketika itu tersangat panas terik. Ini menyebabkan orang-orang munafiq memberikan alasan untuk tidak menyertai peperangan tersebut.

Kisah ini direkodkan Allah di dalam Al-Quran.
"Orang-orang yang ditinggalkan (tidak ikut berperang) itu, merasa gembira dengan tinggalnya mereka di belakang Rasulullah, dan mereka tidak suka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah dan mereka berkata: Janganlah kamu berangkat dalam panas terik ini.”
Read 6 tweets
20 Jun 18
Bersama Dua Orang Atheis.

Saya pernah bersama adik saya, pulang ke Johor dari KL. Hujan. Sampai di tol Sungai Besi, ada dua orang backpacker sedang basah kuyup di tepi kiosk.

Mereka buat 'sign' minta tumpang. Nak ke Melaka katanya. Saya & adik alu2kan.

Di tengah perjalanan...
...kami berkenal-kenalan. Mereka warga German rupanya. Backpacking keliling Malaysia.

Sembang punya sembang(dalam bahasa inggeris), mereka tiba-tiba tanya apakah kami beragama Islam?

Saya jawab ya. Mereka kemudian kata bahwa mereka Atheis. Mereka kata....
...nak jadi manusia yang baik, tak perlukan agama, tak perlukan Tuhan. Manusia secara boleh jadi baik sendiri dengan memahami moral.

Mereka minta pendapat saya sebagai Muslim, adakah kita tak boleh jadi orang yang baik tanpa beriman kepada agama & Tuhan?

Saya jawab: ....
Read 25 tweets
5 Mar 18
Dosa-dosa kita tu simpanlah.
Tak perlu tayang-tayang.
Tak perlu kongsi-kongsi.
Tutuplah aib diri sendiri.
Tak boleh tinggal dosa, paling kurang tak tunjuk, tak kongsi, tak pengaruhi orang lain.

Moga-moga dgn demikian, Allah sudi ampunkan dosa yang kita tak mampu tinggal itu.
Ini tidak, sudahlah bergelumang dengan dosa,
menunjuk pula, tayang bangga, pengaruhi orang lain ikut,
kemudian persoal kenapa kalau Allah Maha Pengampun, Allah akan hukum orang macam ini masuk neraka.

Kita usaha sungguh2 nak dapatkan pengampunan tu pun tak,
demand lebih2.
Padahal, peluang keampunan Allah beri terlalu banyak. TERLALU BANYAK.
Setiap kebaikan menghapuskan dosa( Hud, 114). Satu kebaikan dibalas berkali ganda, manakala kejahatan hanya dikira 1 sahaja(Al-An'am ayat 160). Kemudian, kita duk buat dosa, Allah hidupkn lagi arini. Peluang!
Read 10 tweets