The Patriots Profile picture
The Patriots is a group of people from different walks of life, age, race and religion that comes together to form a community of peace and tolerance.
Homo Deus Profile picture hanyapadanama Profile picture LeeGon🇲🇾 Profile picture Muhammad Hambali Profile picture Nik Rizam Profile picture 5 added to My Authors
16 Sep
"Diplomasi VS Konfrontasi: Malaysia Dan Indonesia.

Dari gaya Malaysia dan Indonesia menghadapi konflik ini, ia ada banyak kaitan dengan sifat tamadun yang menjadi akar dan imej kepada dua negara ini.

Oleh: @AymanRashdanW
"Awatlah hampa buat aku macam ini?"

Demikian keluhan bercampur sedih Tunku Abdul Rahman selepas dipaksa memijak Pancasila (simbol Indonesia) oleh sekumpulan pemuda yang berdemonstrasi terhadap Indonesia ketika kemuncak Konfrontasi (1963-1966).
Kata-kata Tunku menunjukkan sifat orang Melayu yang lembut, budiman dan mengelak konflik, atau kita panggil sebagai sifat "diplomatik".

Berbeza sekali dengan seruan Sukarno untuk "ganyang" Malaysia:
Read 23 tweets
31 Aug
"Laksamana Hang Nadim: Pejuang Kemerdekaan Melaka."

Anak lelaki Hang Jebat. Anak angkat Hang Tuah. Dan menghadapi Portugis dalam berpuluh pertempuran. Sesuailah dinamakannya sebagai mimpi ngeri Portugis.

Oleh: Helmi Effendy
Laksamana Hang Nadim, satu nama yang entah kenapa sangat sunyi di dalam sejarah bangsa kita padahal beliau bukan calang-calang tokoh. Tiada seorang pun anak Melayu diperkenalkan pada susuk tubuh yang sangat berjasa dalam sejarah Melayu.
Hang Nadim, tak keterlaluan kalau saya katakan beliau ialah kombinasi kualiti yang dimiliki oleh Hang Tuah dan Hang Jebat. Dia memiliki kesetian, kelicikan dan kebijaksanaan yang dimiliki oleh Hang Tuah serta keberanian yang dimiliki oleh Hang Jebat.
Read 34 tweets
30 Aug
"Plotter Atau Pantser: Anda Penulis Yang Mana?"

Korang jenis penulis yang macam mana? Aku sebagai seorang penulis, aku anggap diri aku sebagai seorang Pantser. Tapi ada kategori penulis yang lain dikenali sebagai Plotter.

Oleh: Helmi Effendy
Plotter ialah seorang penulis yang akan merancang bagaimana jalan ceritanya bermula dan berakhir. Dia akan menyediakan draf2 watak novelnya. Dia akan sediakan info2 berkaitan dengan latar tempat, masyarakat etc enting yang akan menjadi butir2 menyiapkan sebuah novel.
Ada dua orang penulis dalam dunia. Penulis pertama, dia kena duduk buat draf setiap bab. Penulis ni dah merancang dulu dari mula dan akhir ceritanya. Dunia penulisan mengenali penulis pertama sebagai plotter. Plotters yang terkenal ialah JK Rowling.
Read 22 tweets
29 Aug
Kita seringkali bising mengenai novel-novel cliche drama pukul 7 tu semua. Suamiku, Isteriku blah-blah. Sebenarnya banyak novel-novel penulis Malaysia yang luar dari cliche di atas, tapi kaki kritik tak pernah nak beli pun.

#IniThread
Siapa sini kenal nama Ahmad Patria Abdullah? Sebenarnya beliau ialah bapa genre Fantasi Malaysia dengan buku-buku seperti Saga Artakusiad. Dah lama dah beliau menulis novel-novel seiras The Lord Of The Ring. Tapi yelah, yang tak baca novel cinta jenis tak baca buku langsung.
Karya-karya Sai-Fai Malaysia pun boleh tahan. Contohnya macam karya-karya dibawah ni. Siapa pernah dengar semua tajuk-tajuk dalam cover ni? Bukan tak pernah penulis kita tulis luar dari cliche drama pukul 7.
Read 15 tweets
10 Aug
"Ku Li: Ikon Pemimpin Yang Mengilhamkan Petronas."

Selain terkenal sebagai individu yang sangat berani menentang Mahathir pada zamannya, korang tahu idea macam Petronas tu tak akan wujud tanpa buah fikiran Ku Li?

Oleh: Aiman Hakim
Beliau boleh sahaja tinggal dalam suasana yang dilimpahi kekayaan, bersesuaian dengan kedudukan dan darjat keturunannya yang menguasai negeri Cik Siti Wan Kembang. Namun, beliau memilih untuk meninggalkan kerusi kemewahan itu dan memilih untuk bersama dan berkhidmat untuk rakyat.
Tengku Razaleigh Bin Tengku Mohd Hamzah atau Ku Li bukanlah nama yang asing lagi. Beliau merupakan antara ahli politik veteran yang masih berkhidmat ke hari ini. Ku Li dilahirkan dari jalur keturunan keluarga Diraja Kelantan, Long Yunus pada Subuh 13 April 1937.
Read 30 tweets
8 Aug
"Analisis Hubungan Politik Antara Puak Uciha Dan Hashirama."

Siapa yang cakap Naruto ni kartun untuk budak-budak kena baca artikel ini. Analisis bagaimana politik identiti memisahkan dua puak pengasas Konoha.

Oleh: Sophia Liebe
Waktu Senju Hashirama dan Uchiha Madara nak wujudkan Konoha, depa buat sebuah ikatan sosial, di mana puak Uchiha tidak lagi akan dianggap sebagai “the other”. Sebaliknya, mereka akan assume sebuah identiti bersama.
Pendek kata, nak mula hidup baru, keadaan politik yang baru di mana tiada lagi pembunvhan dan pep3rangan sesama mereka. Ye, mereka tubuhkan Konoha atas harapan ini dan mereka bina ikatan sosial ini. Segala persengketaan akan dicairkan dan mereka akan cuba untuk hidup bersama.
Read 20 tweets
25 Jul
"Memahami Langkah Sheraton."

Twitter ialah gelanggang anak muda. PRU 15 nanti pengundi anak muda berjumlah lebih 14 juta orang. Ayuh isi dada anda dengan ilmu politik agar tidak tertipu oleh politikus. Supaya anak muda tak ditohmah buta politik lagi.
Baru beberapa bulan lepas, negara kita dikejutkan dengan Langkah Sheraton, sebuah langkah politik yang menggulingkan kerajaan Pakatan Harapan yang berjaya mencipta rekod menggulingkan rejim Barisan Nasional pada PRU-14.
Untuk memahami apa yang terjadi pada LANGKAH SEHERATON, sekurang-kurangnya kita kena imbas kembali jauhhh sehingga ke 1998. Sebab anak muda kalau nak faham Langkah Sheraton kena faham mengenai politik kita dulu, dan bagaimana peristiwa 20 tahun lalu memberi impak politik hari ni.
Read 21 tweets
7 Jul
"Qatar - Bumi Asal Al Jazeera Layan Migran Macam Hamba."

Baru-baru ini, rancangan 101 East terbitan Al-Jazeera menyiarkan sebuah dokumentari bertajuk 'Locked Up in Malaysia's Lockdown'. Sejak itu, ia mencetuskan kemarahan rakyat Malaysia.

Oleh: Moustapha Abbas
Tatkala Al-Jazeera sibuk menjaja kononnya keburukan negara kita ketika dilanda Covid-19, mereka terlupa rekod negara mereka itu terhadap pekerja-pekerja migran.
Atau lebih tepat, pekerja-pekerja migran yang ditugaskan membina stadium-stadium yang bakal menjadi lokasi perlawanan untuk Piala Dunia 2022 yang bakal dianjurkan di negara Teluk itu.
Read 35 tweets
1 Jul
"Night Witches: Pilot Wanita Yang Memberi Mimpi Ngeri Kepada Nazi."

Dulu masa WWII, ada para wanita yang memandu jet pejuang Soviet, melepaskan bom dan tembakan dari atas langit, membunuh nyawa para fasis. Mereka digelar Night Witches.

Oleh: @mohdazim45
Ini ialah kisah tangan yang lembut menghayun buaian telah menggegar dunia. Tentera Nazi lebih rela bersama dengan Erwin Rommel berbanding Teater Timur kerana kewujudan Night Witches ini.
Bagi kepimpinan Soviet yang diketuai Josef Stalin, kemungkinan menggunakan juruterbang pesawat pengebom wanita dianggap sesuatu yang mustahil.
Read 37 tweets
27 Jun
"Nuaiman: Sahabat Yang Masuk Syurga Dalam Ketawa."

Zaman nabi, ada seorang sahabat bernana Nuaman. Beberapa kali Nuaiman menemui Rasulullah kerana minum arak menyebabkannya dicambuk. Ini kisah menarik untuk kita belajar hikmah nabi mendidik sahabat.

Oleh: Helmi Effendy
Namun, apabila ada orang memanggil NuaIman laknatullah depan nabi. Nabi melarang malah mengatakan sesungguhnya NuaIman mencintai ALLAH dan Rasul. Rasul dan ALLAH mencintai Nuaman.
Hari ini, bila ada orang disekitar kita membuat dosa, kita dah membenci tanpa berhikmah dalam berdakwah. Kita mencaci-maki para pendosa disekeliling kita. Hikmah nabi berdakwah terus hilang. Adab yang menjadi kebanggaan nabi turut lenyap.
Read 21 tweets
26 Jun
"Wanita Sebelum & Selepas Zaman Jahiliyyah."

Wanita bukan objek seks. Sebetulnya apabila perintah seperti memerintah tutup aurat, menjaga iktilat turun, ia demi melindungi wanita daripada dipandang sebagai objek seks oleh lelaki.

Oleh: Helmi Effendy dan Hamka Kereta Mayat
Datangnya Islam itu sendiri mengangkat martabat maruah wanita itu sendiri berbanding sebelum kedatangan Islam. Misalnya, wanita zaman Jahiliyyah dipandang sebagai alat pemuas nafsu, dan orang lelaki bebas nak buat hubungan seks dengan semua cara, seks ganas, seks luar tabie.
Sebab betapa maruah wanita sebelum kedatangan Islam letaknya setaraf objek sekslah masyarakat Arab Jahiliyyah biasanya akan menanam bayi perempuan kerana menganggap datangnya mereka membawa sial.
Read 19 tweets
23 Jun
"Conservative Bubble: Realiti Untuk Konservatif."

Semalam kita bercakap tentang Bangsar Bubble, hari ni golongan Konservatif pulak, ideologi yg kami claim kami peluk. Atau boleh jugak nak panggil golongan ni sbg Right Wing Bubble sebab bukan Konservatif jer kami nak ulas.
Yang baru kenal kami, ideologi yang kami peluk ialah Konservatif Melayu. Kami mempertahankan identiti Melayu dan Malaysia sebagai Raja, Bahasa, Bangsa (identiti Melayu) dan sehingga ke Agama (TP bukan eksklusif kepada Melayu-Islam saja, ada juga non-Muslim dalam tu).
Perkara2 ini sebenarnya greater than any political party. Ia merupakan asas kenegaraan kita. Konsensus yang dicapai oleh nenek moyang kita dalam membentuk negara ini. Tapi lama2, asas kenegaraan ini dilupai oleh generasi muda malah cuba dipadamkan untuk suit mereka punya selera.
Read 28 tweets
22 Jun
"Bangsar Bubble, Realiti Twitterjaya Perlu Tahu."

Korang tahu tak di media sosial lain, masyarakat Twitter selalu dikaitkan dengan perkara2 seperti woke, liberal dan tentunya Bangsar Bubble, merujuk kelompok Malay Urban yang tak faham pandangan masyarakat Melayu seluruhannya.
Bangsar Bubble ni adalah satu terma merujuk kepada golongan yang hidup senang dan berpendidikan berbanding majoriti rakyat Malaysia. Mereka tinggal di koridor Bandaraya Kuala Lumpur. (Jangan ambil secara literal, boleh jadi golongan ini tinggal di bandar besar yang lain).
Jadi, bila ada isu berkaitan hak asasi manusia, kebebasan kehakiman, kebebasan media, statut-statut antarabangsa, reformasi syarikat berkaitan kerajaan, dan lain-lain, merekalah yang orang pertama bangun lantang membantah, menyokong dan berdemo.
Read 25 tweets
13 Jun
"Budaya Melayu Menjadikan Wanita Objek Seks?"

Tidak sebenarnya. Kalau kita tengok sejarah dan sosiobudaya Melayu, betapa sebenarnya wanita diangkat dengan perumpamaan2 berkenaan alam yang sangat2 indah, menunjukkan budaya Melayu sangat menghargai wanita.

Oleh: @AshrafMhd
Sebenarnya, penghargaan budaya Melayu terhadap personaliti dan watak wanita kami banyak digambarkan dalam laras bahasa yang mengagumkan. Paras rupa dan kecantikan wanita Melayu diumpamakan dalam nada bahasa yang begitu halus dan berseni sekali penzahirannya.
Alam semulajadi banyak menjadi rujukan orang Melayu terdahulu apabila mahu memberi gambaran indah tentang wanita. Ia menjadi rujukan kerana Alam Melayu sendiri dipenuhi dengan keindahan alam semulajadi yang memukau dan menakjubkan.
Read 19 tweets
12 Jun
"Bagaimana Seorang Paderi Katolik Menjadi Panglima Uthmaniyyah?"

Dia menjadi popular kerana dia seorang "warrior-priest" (pembela agama) sejak dia memimpin pasukan bishop Zagreb dalam beberapa siri serangan terhadap tentera Uthmaniyyah.

Oleh: Amir Asyraf Alwi
Franjo Filipovic, lebih dikenali sebagai "Delipop" (paderi gila), adalah seorang pendeta yang berasal dari Zagreb dan aktif sekitar tahun 1570.
Tidak lama kemudian orang-orang Turki memutuskan untuk memburu Franjo hinggalah pada tahun 1573, dia ditangkap berhampiran kota Ivanić semasa dalam salah satu serangannya dan segera ditahan sebelum dihantar ke Konstantinopel.
Read 9 tweets
11 Jun
"Ratu-Ratu Pattani Yang Agung."

Dalam Tamadun Melayu, wanita dah diangkat menjadi pemimpin yang hebat. Salah seorang daripada nama tersebut adalah Ratu-Ratu Pelangi yang bawa Pattani ke zaman keemasannya.

Oleh: Helmi Effendy
Perempuan dalam tamadun Melayu dah lama menggoncang dunia sebagai pemimpin yang hebat. Perempuan dalam tamadun Melayu sudah lama diangkat martabatnya ke tahap yang sepatutnya.
Dan idola yang sepatutnya jadi contoh kepada kita semua ialah nama seperti Ratu Pelangi ini. Ratu Hijau, Biru, Kuning dan Unggu. Kalau mak saya ialah Ratu Hijau, dan ada orang mencelanya sebagai "mak kau hijau", saya tentu akan berbangga.
Read 47 tweets
10 Jun
"Rahsia Kebangkitan Tamadun Islam."

Apa kunci kebangkitan umat Islam dahulu menempah keagungan dalam peradaban mereka? Apa rahsia disebalik lahirnya insan sehebat Al-Ghazali, Ibn Sina, Ibn Rushd dan banyak lagi nama?

Oleh: Helmi Effendy
Apakah rahsia kepada era yang membuatkan kita umat Islam terkenang-kenang keagungan silam ini, meromantismekannya pada setiap masa seperti forum akademik, sembang kedai kopi, buku dan juga dokumentari-dokumentari kita?
Dan jawapan kepada rahsia ni akan membuatkan anda menolak belajar sains dan matematik dalam bahasa asing. Anda akan mula menyelami betapa pentingnya bahasa ibunda dalam pembelajaran anak-anak anda supaya kita mampu ulang kegemilangan tamadun silam.
Read 35 tweets
7 Jun
"Amuk Bangsa Melayu Dalam Sejarah."

Korang tahu tak yang perkataan Amok dalam bahasa Inggeris tu Inggeris ambil daripada Bahasa Melayu? Kenapa? Barangkali mereka merasakan bahawa Amok ni satu trait yang special yang wujud dalam Melayu sahaja.

Oleh: Helmi Effendy
Betapa miskinnya kosa kata dalam Bahasa Inggeris sehingga mereka terpaksa meminjam daripada Bahasa Melayu. Dan betapa banyak catatan dari orang asing yang terkejut melihat sifat yang diletakkan istimewa pada orang Melayu ini.
NY Times pernah buat laporan mengenai Amok orang Melayu seperti mana dalam keratan tangkap layar ini. Petikan artikel ada menyebut mengenai Amok:

"A man — it was almost always a man — would feel he had endured an unbearable indignity. After a period of brooding, he lashed out...
Read 27 tweets
4 Jun
Tamadun Melayu memiliki terlalu banyak hikayat-hikayat yang menganggumkan. Namun, mereka segan untuk memberi tahu dunia kisah-kisah mengasyikkan mengenai tamadun mereka. Sebab itu kami datang dengan buku terbaru kami. Perhatikan 4 gambar ini.
Ini ialah buku terbaru terbitan kami, Lipur Lara Nusantara. Ini ialah buku ke-2 kami dalam bentuk berwarna. Tapi kami jual pada harga yang sangat2 murah untuk naskah penuh illustrasi berwarna-warni ini. Kenapa? Sebab kami rasa sayang kalau hikayat Melayu x diketahui anak bangsa.
Kisah Hang Tuah, Mahsuri, Puteri Gunung Ledang dan Sang Kancil merupakan sebahagian kecil sahaja daripada pelbagai cerita rakyat di Nusantara. Namun untuk pengetahuan anda semua, masih pelbagai lagi cerita rakyat, hikayat, legenda yang tidak banyak diketahui oleh masyarakat.
Read 8 tweets
1 Jun
"Bagaimana Nak Pujuk Melayu Buang 153?"

Ada rakan2 bukan Melayu yg msh berkeras dgn pendirian mereka hak keistimewaan Melayu perlu dhapuskn. Tp malang budi bicara ini terletak pd orang Melayu & Raja2 Melayu.

Diolah, diubahsuai, ditambah dari perkongsian FB oleh Tai Zee Kin.
Ramai rakan-rakan cina yang tak tahu, apa yang mereka dapat apabila membenarkan hak keistimewaan orang Melayu ketika kemerdekaan. Sebenarnya apa yang mereka lakukan membenarkan mereka mempertahankan Kecinaan mereka.
Di Indonesia, Filipina, Thailand dan kebanyakan negara Asia Tenggara yang lain, bangsa2 Cina dipaksa berasimilasi dgn penduduk tempatan. Di Korea, dah beratus tahun orang Cina duduk di sana, tapi masih belum jadi warganegara kerana syaratnya mesti ada darah Korea (Jus Sangonis).
Read 23 tweets
1 Jun
"Kenapa Perbandingan Antara Dua Gambar Ini Salah?"

Pertama, konteks sejarah antara dua negara ini pun dah berbeza. Jadi, berhentilah menyamakan UiTM dengan Undang-Undang Jim Carrow. Ianya sangat berbeza dengan UiTM.

Oleh: Helmi Effendy
UiTM bukanlah dibuat untuk dasar segretasi, menghalang pergaulan kaum antara Bumiputera dan non-Bumiputera seperti mana gambar di Amerika. Ini bukan kes pengasingan kaum antara colored dan whites. Falasi yang amat besar sekali bila cuba menyuntik naratif sedemikian.
Protes Mahasiswa UiTM dalam gambar kedua adalah demi mempertahankan apa yang telah dipersetujui antara kaum sejak merdeka. Ianya bukan kerana mahasiswa itu jelik melihat bangsa selain Melayu belajar sama dengan mereka, atau merasakan bangsa mereka superior seperti Mat Saleh.
Read 19 tweets