Vi hinner inte, orkar inte och har inte alla förutsättningar med oss för att stoppa rekryteringen.
Istället skär de ner, effektiviserar, omorganiserar och lägger ner.
När de kommer till oss redan i årskurs 1 kan vi ana vilka som ligger i riskzonen för att halka in i gängkriminalitetens bana.
Förortslärarna har en samlad erfarenhet och magkänsla när det gäller dessa frågor. Vi hör, vi ser, vi känner vilka som rör sig i skuggvärlden.
En skola mitt i Angered, mitt bland den gängkriminalitet som vi alla avskyr så mycket.
Deras skrik, frustration, oro, ilska sitter kvar i korridorsväggarna. Det ekar när man går genom dessa korridorer på väg nästa lektion.
- Nej, vadå?
- Han åkte visst dit för nån grej förra året. Sitter inne nu.
- Va? Hur vet du det här?
- Jag träffade på hans farbror häromdagen.
- Åh nej, vad trist. Fan... Jag hade honom i hemkunskapen...
- Och jag i matten...
Idag: Vuxna, ansvarsfulla människor. En del av landet. En del av oss.
- Vilken Khalid?
- Du vet, Khalid som Nisse och Anna hade för några år sedan. Khalid som alltid kom för sent, han långa.
- Ja, just det. Hur går det för honom?
- Han jobbar på Volvo idag. Träffade honom igår på ICA. Lång, stilig. Han har fått barn.
- Så kul!
Men det finns också barn som går i skolan för att överleva. För dessa kan skolan vara på liv och död. Bokstavligt menat.
Snälla, politiker. Hjälp oss att hjälpa dem. Ge oss de resurser vi behöver!